Työpaikkakouluttajan ABC

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JÄRJESTÄMISSOPIMUKSEN HAKEMINEN
Advertisements

SAVON OPPISOPIMUSKESKUS
TYÖSSÄOPPIMISEN OSAPUOLTEN OIKEUDET, VASTUUT JA VELVOLLISUUDET
Ajankohtaista näyttötutkinnoista Miksi tutkinnon perustetta uudistetaan? Minna Bálint
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS Kauppakatu 28 B 3.krs, (Kauppakeskus Aapeli)
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
Työpaikkaohjaajakoulutus
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
TUTKINTOTILAISUUDEN ARVIOINTI
Oppisopimuksella mahdollistetaan tutkintotavoitteinen huippuosaamisen valmennus Lajipäällikköpäivät , Tampere Koulutustarkastaja Hilkka.
Näyttötutkintojärjestelmä Tutkinnot Erilaiset tavat suorittaa tutkinto
Ammattiosaamisen näyttö
Työssäoppimisen (TOP) prosessi
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Arviointi M.A.. Arvioinnin määrittelyä Ammattitaidon arviointi on syste- maattista ja suunnitelmallista aineiston keräämistä ja päätöksentekoa.
Oppisopimuskoulutuksen osapuolet
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Tutkintosuoritusten arviointi
Tutkintosuoritusten arviointi tutkintotilaisuuksissa
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
Oppisopimuskoulutus Jouni Kyllönen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Omnian oppisopimustoimisto
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
OPPISOPIMUSKOULUTUKSEN JÄRJESTÄMINEN PIRKANMAALLA Tuula Hoivala, Långvik
Arvioijien valinta ja tutkintosuoritusten arviointi
Näyttötutkintojärjestelmä
Ammattilaiseksi oppisopimuksella
Näyttöprosessi Ennen näyttöä Tutkinnon tavoitteisiin ja näyttöohjeistukseen tutustuminen Tutkinnon tavoitteisiin ja näyttöohjeistukseen tutustuminen Opiskelija.
Ammatillisen kouluttajan ohjauksellinen rooli
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUS
Työpaikkakouluttajan ABC
Ritva Kareketo kouluttaja
Näyttötutkintoprosessi
Käytänteitä Ylä-Savon ja Savon oppisopimuskeskuksissa Katja Turunen Merja Happonen Jaana Kukkonen
AIKUISOPISTO KEUDA 1 Yleisinfo tutkinto- tilaisuuksista Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja Keudan aikuisopisto hyvinvointialat.
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS Microkatu 1 (A-osa) Kuopio Asiakaspalvelu p klo 9.00 – etunimi.sukunimi(at)sakky.fi.
1 Ammattiosaamisen näytöt Päivitetty Mitä ammattiosaamisen näytöt ovat? Ammattiosaamisen näytöissä – opiskelija osoittaa käytännön työtehtäviä tekemällä,
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
Asiakkuuksien hallinta, myynti YRITTÄJÄN AMMATTITUTKINTO YAT Vaasa 10; Yrittäjänä toimiminen Yrittäjän ammattiosaaminen, yritystoiminnan resurssien.
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
1 Luksia, Leena Rantanen- Väntsi Työpaikkaohjaajakoulutus Aikuisten näyttötutkinnot.
Näyttötutkintoprosessi Tutkinnon suorittajasta lähihoitajaksi.
AIKUISOPISTO KEUDA 1 Yritystoiminnan suunnittelu Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja.
Aikuisopisto Arvioijien perehdytys näyttötutkinnoissa.
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
AIKUISOPISTO KEUDA 1 Näyttötutkintoprosessi Tutkinnon suorittajasta lähihoitajaksi.
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS
Näyttötutkintoprosessi
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Osaamisen näytön prosessi
Kokemuksia uusista tutkintotilaisuuksista Sihteerin ammattitutkinto 14
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Osaamisen näytön prosessi
Ajankohtaista näyttötutkinnoista
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto 2017
Työnantajien/työpaikkojen perehdyttäminen
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
SAVON KOULUTUSKUNTAYHTYMÄ
Ajankohtaista OSAOssa Koulutuspalvelupäällikkö Tiina Kuokka
Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja
YRITYSPOLKUTOIMINTAMALLI
Esityksen transkriptio:

Työpaikkakouluttajan ABC Moduuli 4: Tutkintotilaisuuksien suunnitteleminen ja arviointi Koulutus toteutetaan osana Opetus- ja kulttuuriministeriön tukemaa Työpaikkaohjaajien/-kouluttajien koulutus -hanketta

Koulutuksen moduulirakenne 1. Oppisopimuskoulutuksen prosessi sekä eri osapuolten roolit ja tehtävät 2. Työpaikalla tapahtuvan oppimisen arviointi ja palaute 3. Erilaiset oppimistyylit ja ohjaus 4. Tutkintotilaisuuksien suunnitteleminen ja arviointi 5. Sosiaalisen median hyödyntäminen opiskelijan ohjaamisessa Ammatillisen koulutuksen sanastoa

Työpaikkakouluttajan rooli tutkintotilaisuuksissa Ohjaa opiskelijaa tutkinnon suorittamisen suunnitelman laadinnassa Toimii yhteyshenkilönä oppilaitokseen Sopii tutkintotilaisuuden järjestelyistä työpaikalla On jäävi arvioimaan opiskelijan tutkintosuoritusta

Näyttötutkinnot Näyttötutkinnoissa osoitetaan ja arvioidaan työelämässä tarvittavaa ammattitaitoa ja osaamista tutkintotilaisuuksissa Tutkintotilaisuus on tapahtuma, jossa tutkinnon suorittaja osoittaa tutkinnon perusteissa vaadittavan ammattitaidon Opiskelija laatii yhteistyössä työpaikkakouluttajan ja oppilaitoksen vastuukouluttajan kanssa henkilökohtaisen näyttösuunnitelman, johon kirjataan mitä tutkinnon osia opiskelija suorittaa sekä missä, milloin ja millä tavoin tutkintotilaisuudet järjestetään Tutkintotilaisuuden organisoinnista vastaa oppilaitos

Tutkintotilaisuus Tutkintotilaisuuden suunnitelma toimitetaan tutkinnon arvioijille, jotta he osaavat valmistautua tilaisuuteen Tutkintotilaisuus suoritetaan pääsääntöisesti opiskelijan työpaikalla käytännön työtehtävissä, joita voidaan tarvittaessa täydentää suullisesti, kirjallisesti ja erilaisilla suoritteilla kuten esim. tehtävillä, raporteilla, haastatteluilla, valokuvilla, videoilla, ohjeilla sekä muilla alakohtaisilla luotettavilla dokumenteilla Suoritus on työpaikan arkista työtoimintaa, joka eroaa normaalista työpäivästä vain siten, että työskentelyä arvioidaan Tutkintotilaisuuksia voidaan tietyissä tapauksissa järjestää myös oppilaitoksissa

Tutkintotilaisuuksien suunnittelu (1/2) Tutkintotilaisuuden suunnitelmaan kirjoitetaan kuvaus siitä, miten osaaminen osoitetaan tutkintotilaisuudessa. Suunnitelma kirjoitetaan valmiille lomakepohjalle, jonka tutkinnon osan vastaava opettaja toimittaa suorittajalle. Tutkintotilaisuus voidaan suunnitella kaksiosaisena, jossa on erikseen kirjallinen ja toiminnallinen osa.

Tutkintotilaisuuksien suunnittelu (2/2)

Kolmikanta arvioi Tutkintosuoritukset arvioidaan kolmikantaperiaatteella l. oppilaitoksen vastuuhenkilö, ja kaksi työelämän edustajaa: työnantajan ja työntekijöiden edustajat Edellä mainitut arvioijat valitaan tutkintotoimikunnan ohjeiden mukaisesti Työpaikkakouluttajan ei suositella olevan arvioijana tutkintotilaisuudessa Tutkinnon suorittajalle tulee tarjota mahdollisuus tutkintosuorituksen itsearviointiin Oppilaitos perehdyttää työpaikan arvioijat arviointiin

Arviointiesityksestä tutkintotodistukseen (1/2) Arvioinnista laadittujen dokumenttien ja tutkinnon suorittajan itsearvioinnin sekä muun mahdollisen arviointiaineiston perusteella kolmikantainen arvioijaryhmä kokoontuu arviointikokoukseen, jossa tehdään tutkinnon osan arviointiesitys tutkintotoimikunnalle Tutkintotoimikunta = Valtakunnallinen luottamuselin, jonka jäsenet on valittu kolmikantaisesti edustamansa järjestön, Opetushallituksen vahvistaman esityksen mukaan - Toimikuntien jäsenten tulee edustaa työnantajia, työntekijöitä, opettajia ja tarvittaessa itsenäisiä ammatinharjoittajia - Tutkintotoimikunnan toimikauden kesto on enintään kolme vuotta

Arviointiesityksestä tutkintotodistukseen (2/2) Tutkintotoimikunta tekee päätöksen tutkintosuorituksesta Perustutkinnon suorittaminen arvioidaan asteikolla 1-3 Ammatti ja erikoisammattitutkinnoissa tutkintosuorituksen arviointi tehdään hyväksytty tai hylätty periaatteella Kun kaikki tutkinnon edellyttämät osat on suoritettu hyväksytysti, myöntää kyseisen alan tutkintotoimikunta tutkintotodistuksen. Pyydettäessä saa myös osatutkintotodistuksen. Opiskelijalla mahdollisuus pyytää arvioinnin oikaisua