PreVALOX Loppuseminaari 12.12.2014 Jouni Juntunen Liiketalouden yksikkö Oulun ammattikorkeakoulu.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
Advertisements

Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Sensing the Web 2. lokakuuta, 2007Puh: Petteri Hannonen
– Koulusolu innostavana ja oppimista tukevana pedagogisena tilana
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
05/20071 Erasmus Korkeakoulujen kv.kevätpäivät Seinäjoki 2007 Anne Siltala, CIMO Hankeyhteistyö työelämän kanssa - Erasmus-ohjelman tukimuodot.
Tutkimusdatapalvelut
Satu Helmi & Ismo Kantola
Oulu Juha Pulkkinen Tekes.
Leena Koskimäki, Hämeen ammattikorkeakoulu Liiketunnistin Kinectin hyödyntäminen opetuksessa.
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
MULTIMEDIAN MONET MUODOT
 Johdanto  YouTube  YouTuben hyödyntäminen  Yhteenveto.
Vapaa Ohjelmisto.  Vapaa ohjelmisto on ohjelmisto jota voi käyttää, tutkia, muuttaa ja jakaa eteenpäin vapaasti.  FLOSS (Free / Libre Open Source Software)
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Lukiokoulutuksen kehittäminen
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Avoimet oppimisympäristöt verkossa -työpaja Heli Ruokamo TTKK/DMI/HypLab MindTrek Tampere International Media Week 1999.
AVOIN AMMATTIKORKEAKOULU Ammattikorkeakoulun koulutusmuoto, joka n parantaa opiskeluun osallistumismahdollisuuksia n parantaa työelämässä mukana olevien.
Sosiaalinen media opetuksen ja oppimisen tukena - projekti.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
Ketterä kehitys käytännössä – TFS & Meteor
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Verkkoportfolio Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Sosiaalinen media kivi- ja teräsrakentamisen ammatillisessa koulutuksessa 1- vaihe Tammi 2010 – touko 2011 Raahen ammattiopisto.
Shantia ”Hyvän elämän digitaalisia jalokiviä” ”Älykkäitä tietotuotteita” ”Voimaannuttavia arjen käytäntöjä”
Sosiaalinen media on... “verkon avulla tapahtuvaa julkista keskustelua, tiedonrakentelua ja jakamista” 1 1) Kalliala & Toikkanen 2012: 18.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Open source -kirjastojärjestelmistä Matti Sarmela Kirjastot.fi Open source -kirjastojärjestelmistä.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Finna ja avoimen metadatan lisenssi Finnan konsortioryhmä Tapani Sainio, Kansalliskirjasto.
JYVÄSKYLÄN KRISTILLINEN OPISTO PELTOLA 2009 Työelämälähtöisyys ja kumppanuudet ammatillisen lisäkoulutuksen laatutyössä Yhteishanke Turun kristillinen.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Tekesin ja innovaatiotoiminnan vaikutukset 2014
BuildingSMART Infra-toimialaryhmän strategia
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Diplomityöseminaari : Uudet tietoverkkoteknologiat perinteisen liiketoiminnan vauhdittajina Tekijä: Sami Jaatinen Valvoja: Prof. Raimo Kantola.
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
Esittäytyminen Tuomas Korkalainen Metropolia. Kuka olet? Projektisuunnittelija, Metropolia kulttuuri ja luova ala, elokuvan ja tv:n koulutusohjelma Reititin.
Yritysyhteistyömalli TopLaaja- TOP-Patteri: HYVÄT KÄYTÄNTEET-SEMINAARI Helsinki Congress Paasitorni Koulutusjohtaja Maarit Kuosa.
Johdanto Teppo Räisänen, Principal Lecturer Oulu University of Applied Sciences, School of Business and Information Management
Jouni Juntunen Oulun seudun ammattikorkeakoulu Liiketalouden yksikkö
Sidosryhmäseminaari Koulutussuunnittelija Kaarina Närhi - Avoin ammattikorkeakouluopetus ( - Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot.
Pedagogiikan ja tilan välinen suhde. Formaalin ja informaalin oppimisen rajapinnat.
Tieto- ja viestintätekniikka eri oppiaineiden opetuksessa AO-koulutuksen perusharjoitteluinfo Olli Vesterinen, Sokla Mediakasvatuskeskus.
Tutkimusdatapalvelut. Kehitystyön periaatteita Ketterän kehityksen periaatteet Jatkuva kehittäminen Tiivis yhteistyö sidosryhmien kanssa Datalab työpajat.
OULUN KORKEAKOULUJEN KANSAINVÄLISEN TUNNETTUUDEN LISÄÄMINEN OULUN KORKEAKOULUJEN KANSAINVÄLISEN TUNNETTUUDEN LISÄÄMINEN Hankkeen esittely päivitetty
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Kottarainen Jyväskylän yliopisto - Sovellusprojekti WWW-pohjainen kyselysovellus.
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Oulun seudun ammattikorkeakoulu Kulttuurialan yksikkö Yksikkö perustettu vuonna 1999 –Opiskelijoita 507 –Päätoimista henkilökuntaa 38 Koulutusohjelmat:
PHP Muuttujien määrittely, sijoituslause ja aritmeettiset operaattorit Jouni Juntunen Oulun seudun ammattikorkeakoulu Liiketalouden yksikkö.
G.Taliacotius: Plastiikkakirurgiaa 1598 Tankens bilder : om människors vilja att synliggöra kunskap och idéer
KEHA-keskus TNO – ELO -foorumi videolla TEM:n terveisiä elinikäisen ohjauksen kehittämiseen A-P Leminen.
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Tieto- ja viestintätekniikka opetuksessa
Ympäristö- ja laiteriippu-mattomuus
GIMP ja muut grafiikkaohjelmat
Jouni Juntunen Oulun seudun ammattikorkeakoulu Liiketalouden yksikkö
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Hanke
Loimulaiset arvot Loimun tulevaisuus –jäsenkyselyn 2018 tuloksia
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Pedagoginen kehitys, tilasuunnittelu ja pedagoginen toimintasuunnitelma Marjo Kyllönen kehittämispalvelupäällikkö.
Osaan! – avaimia aikuisten perustaitoihin
Markkinatutkimuspäivä Tunteella tuloksia
Osaaminen esille Europassilla
Esityksen transkriptio:

PreVALOX Loppuseminaari Jouni Juntunen Liiketalouden yksikkö Oulun ammattikorkeakoulu

PreVALOX Hanke kalenterivuoden 2014 aikana Vapaan ja avoimen lähdekoodin oppimismallin kehittäminen Julkaisumuodossa Vapaaseen ja avoimeen lähdekoodiin liittyvän kansainvälisen hankkeen suunnittelu Sähköinen dokumentti, toimitetaan sähköpostilla hankkeeseen osallistuneille Enterprise Cloud Open Source Solution (ECOSS) Tiedottaminen ja tulosten levittäminen

PreVALOX-henkilöitä Jouni Juntunen Jukka Karlström Pekka Ojala Liisa Auer Philipp Brüne/HNU Pekka Kärenaho/Raahen terästuote Oy Antti Leiviskä/Inertica Oy Albrecth Guenther/Mayflower Gmbh

Oppimismalli - julkaisut ePooki Globaalia kilpailukykyä VALO-ohjelmistoilla – koulutuksen kehittäminen Oulun ammattikorkeakoulussaGlobaalia kilpailukykyä VALO-ohjelmistoilla – koulutuksen kehittäminen Oulun ammattikorkeakoulussa ePooki Oppimisen tulevaisuus – digitaaliset oppijat ammattikorkeakoulussaOppimisen tulevaisuus – digitaaliset oppijat ammattikorkeakoulussa

Oppimismalli - julkaisemattomat Avoin lähdekoodi pedagogisena työkalua Vapaan ja avoimen lähdekoodin ohjelmistojen hyödyntäminen oppimisessa Vapaan ja avoimen lähdekoodin oppimismalli

Muuta tiedottamista COSS: Avoimen lähdekoodin korkeakouluopetusta PreVALOX- hankkeellaAvoimen lähdekoodin korkeakouluopetusta PreVALOX- hankkeella The Parliament Magazine, Issue 401, s. 53. Open source as a pedagogical tool in higher education Osastokokous KV-viikon ip-kahvit

ECOSS-hankkeen kuvaus

Taustatekijöitä Oppimismallin ja hankkeen suunnitteluun ovat vaikuttaneet mm. Vapaa ja avoin lähdekoodi Muuttunut ja kehittyvä työelämä Digitaaliset sukupolvet, muuttuneet oppimistavat ja -valmiudet Ketterät menetelmät Muuttuneet oppimiskäsitykset (esim. konnektivismi) OpixProject …

Vapaa ja avoin lähdekoodi (VALO)

VALO - liiketoiminta

VALO- etuja Avoimuus Toimittajariippumattomuus Tasa-arvoisuus Laatu Nopeus …

Työelämän vaatimukset

Lähde: BlackDuck Seventh Annual Future of Open Source Survey Results Show Culture, Quality and Growht Driving an Open RevolutionSeventh Annual Future of Open Source Survey Results Show Culture, Quality and Growht Driving an Open Revolution

Digitaaliset oppijat Syntyneet 1980-luvulla tai sen jälkeen Digitaalisten välineiden ja sosiaalisen median käyttö luontevaa, ei erikseen opeteltu taito Aktiivisia, verkottuneita Keskitytään useaan asiaan yhtä aikaa Sisältöä tuotetaan itse Tietoa ei haeta välttämättä perinteisesti medioista

Digitaaliset oppijat Perinteinen kouluopetus ei kiinnosta Asioiden muistamista ei koeta tärkeänä Voidaan käyttää hakukoneita tai järjestää itselle merkityksellinen tieto ns. digitaaliseksi muistiksi

Ketterät menetelmät

Oppimiskäsityksiä Konstruktivismi Ongelmalähtöinen oppiminen (PBL) Projektioppiminen Kehittämispohjainen oppiminen (LdB) OppiScrum Konnektivismi …

Oppimismallin tavoitteita Yksinkertaisuus Yksilölliset oppimispolut, omaehtoisuus, vastuullisuus Erilaiset tavat oppina (esim. analyyttisyys vs. holistisuus) Ongelmanratkaisukyky, innovatiivisuus Monialaisuus, asiakokonaisuuksien yhdistäminen Autenttisuus, työelämälähtöisyys Yhteisöllisyys, verkostoituminen Uusien teknologioiden hyödyntäminen Opintojen ”mitattavuus” …

Vapaan ja avoimen lähdekoodin oppimismalli OtsikkoKuvausPrioriteetti HTML-kielen perusteet HTML5-kielen mukaisen dokumentin luonti ja peruselementtien hallinta, joiden avulla voidaan luoda web- sivu, joka sisältää otsikoita, tekstiä, linkkejä ja kuvia. 1 HTML-sivun rakenteen luonti HTML5-kielen mukaisten elementtien käyttö web-sivun rakenteen ja ulkoasun määrittelyssä. 1 Responsiivisuus Responsiivisen eli näyttöön mukautuvan käyttöliittymän toteuttaminen web-sivulle. 2 BootstrapBootstrap-alustan käyttö web-sivun luomisessa.3 ………

ECOSS Enterprise Cloud Open Source Solution Vapaan ja avoimen lähdekoodin käytön edistäminen Aiheeseen liittyvän ohjelmistoliiketoiminnan tutkiminen ja kehittäminen Opetuksen kehittäminen (soveltamalla kehitettyä oppimismallia?)

ECOSS Vapaa ja avoin lähdekoodi Avoin data Pilvipalvelut (julkinen/yksityinen) Tuotannonohjausjärjestelmät (ERP)

Tunnuslukuja Vapaa ja avoin lähdekoodi Euroopassa investoitiin 22 miljardia euroa vuonna 2007 Future of Open Source Survey –tutkimuksen mukaan 62% vastaajista uskoi, että viiden vuoden päästä puolet hankituista ohjelmistoista perustuu avoimeen lähdekoodiin Avoin data 3 – 5 triljoonan dollarin lisäarvo maailmanlaajuisesti, mikäli avointa dataa hyödynnettäisiin 7 suurella sektorilla (McKinsey) Pilvipalvelut Markkinoiden koko vuonna 2016 n. 20 miljardia dollaria, vuotuinen kasvu 36%

Tuotannonohjausjärjestelmät

ECOSS

Hankkeen päättäminen ja jatkotoimenpiteitä Oppimismalliin liittyvien artikkeleiden tarjoaminen ePookiin Varsinaisen hankehakemuksen tekeminen ECOSS-idean pohjalta Oppimismallin testaaminen ja jatkokehittäminen