Yritysyhteistyömalli TopLaaja- TOP-Patteri: HYVÄT KÄYTÄNTEET-SEMINAARI 5.2.2013 Helsinki Congress Paasitorni Koulutusjohtaja Maarit Kuosa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ATOT TYÖVALTAISESTI Työssäoppien Yhteisopettajuutta hyödyntäen
Advertisements

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS Ryhmä 3 Hanna Autere ja Juhani.
W w w. h a m k. f i Verkko-opetukseen valmentautuminen Verkko-opetuksen parhaan palat 2011.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
R INNAKKAISOHJELMIEN IDEAT JA OIVALLUKSET, RYHMÄ 2 M YÖTÄTUULESSA – TOIMINTAA JA TULOKSIA AMMATILLISEEN KOULUTUKSEEN Kari Laine
Laajennetun työssäoppimisen kokeiluhanke. Valtakunnallinen koordinointi Tiimileaderit Työelämämn tukeminen Opiskelijan henk.koht ohjaus Atto-ain e et.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla
ECVETin ABC ECVET liikkuvuudessa ja opettajan työssä
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
UVA2/ Jarno Niskala ja Tarja Luukas
Laajennettu työssäoppiminen:
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Työseminaari III , Kuopio Kun opiskelu ei kiinnosta, mitä oppilaitoksessa voidaan tehdä – kokemuksia ja näkemyksiä.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
OPISKELIJAIJA Sopivan työpaikan löytäminen
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Avainasioita työssäoppimisen laajentamisessa Sitä saa, mitä tilaa -mallissa TopLaaja työleiri Kangasala Maarit Kuosa ja Hanna Toijala.
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Kumppanuudella tuloksiin Yritysten keskittyminen ydintoimintoihinsa ja tukitoimien ulkoistaminen ovat muuttaneet perinteistä työyhteisörakennetta. Miten.
Kumppanuusverkoston strategia /
PEDAGOGINEN NÄKÖKULMA
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
KOMPETENSSIANALYYSI KPAMK:SSA Case liiketalous, Kokkola
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Laajennettu työssäoppiminen Hannu Haapalainen. Hankkeen koordinoija: Koulutuskeskus Salpaus / Maarit Kuosa Osatoteuttaja: Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä.
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
ATOT TYÖVALTAISESTI Työssäoppien Yhteisopettajuutta hyödyntäen
Ammatillisen opettajan dynaaminen tulevaisuuden työnkuva Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän.
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Joustavuutta oppimiseen Tavoitteet: -verkoston yhteiset tavoitteet joustavat opintopolut osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen -AmisURA-hankkeen.
TOPLaaja 5 Pedagogisen kehittämistyön keskeiset tavoitteet ja odotettavissa olevat tuotokset Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeiden 2013.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
PALVELUT 1.koulutuspalvelut 2.kehittämispalvelut 3.tilaustuotepalvelut yhteisenä nimittäjänä ”pedagoginen sensitiivisyys”
Verkostoseminaari 13. – Helsinki
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
W w w. h a m k. f i HYVÄ JA TUOTTAVA TYÖELÄMÄ TYÖYHTEISÖN DYNAAMINEN VALMENNUS mi.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Aalto PRO Aalto-yliopiston täydennyskoulutusta Kyvykkyyksiä etsimässä PK-yritysten johtamisen haasteet Menestystekijöitä, henkilöstön kyvykkyyksien määrittelyä.
TUPA-kyselyn tulokset 1/7 Hankkeen jatkoajan käyttö koulutusta opettajille ja työpaikkaohjaajille hyvien käytänteiden jakelu tulosten soveltaminen.
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
Kaija Ray: Siirtymät sujuviksi Antti Maunu: Yhteisöjen aika Kommenttipuheenvuoro Petteri Ora Petteri Ora1.
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
Osaamisen johtaminen - kertomukseni Anne Nevgi Osaamisen johtaminen – seminaari Helsingissä.
AMMATTIKOULUTUKSEN JOHDON SEMINAARI #SAJOLIIKKEESSÄ ELINA OSTELA-PYHÄLÄ KEHITYSJOHTAJA, SENIOR PARTNER
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
HUIPPU Elokuu 2017.
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Saimaan ammattiopisto Sampo
Odotukset johtajuudelle varhaiskasvatussuunnitelmatyössä
Työelämäedustajien koulutus- ja yhteistyöpäivä Tanhuvaarassa
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Vantaan ammattiopisto Varian strategia ja projektit
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Osaan! – avaimia aikuisten perustaitoihin
Esityksen transkriptio:

Yritysyhteistyömalli TopLaaja- TOP-Patteri: HYVÄT KÄYTÄNTEET-SEMINAARI Helsinki Congress Paasitorni Koulutusjohtaja Maarit Kuosa

Oy Ammattioppilaitos

Avainasioita WIN- WIN- WIN Luottamuksellinen ja tavoitteellinen yhteistyö Yhteistyön jatkuvuus Vastavuoroisuus, aito vuoropuhelu Henkilökohtaiset suhteet/oppimiskumppanuudet Yhteissuunnittelu, perehdyttäminen ja sitoutuminen ”Sitä saa, mitä tilaa”

Yritysyhteistyömallissa keskeistä Tahtotila, asenne Yksilölliset, joustavat opintopolut Tiedottaminen, tasavertaisuus Pedagoginen johtaminen Uudistuva opettajuus Edellytykset, resursointi, modulointi, lukujärjestys Työssäoppimisen pedagogiikka, atot työssäoppien Teoria, käytäntö, integraatio, tvt ja some Henkilökohtainen opiskelu- ja ohjaussuunnitelma

Mallin etuja yrityksille osaavaa työvoimaa (osittain räätälöity) ”apukäsiä”, jatkuvuutta kilpailukykyä, imago vaikutusmahdollisuus koulutuksen kehittämiseen (työelämäneuvottelukunnat, oppilaitoksen auditoinnit jne.) koulutuksiin osallistumista ”ilmaiseksi” yhteisiä projekteja ja opinnäytteitä, kilpailutoimintaa onnistuneita (täsmä) rekrytointeja virkistäviä ja voimaannuttavia työelämäyhteistyöpäiviä opettajien työelämäjaksoja (kehittämissuunnitelmat) räätälöityä työpaikkaohjaajakoulutusta luovilla tavoilla

Mallin etuja oppilaitokselle ja opettajille työelämälähtöisyyden varmistaminen oppimis- ja kehittämiskumppanuudet pedagogisten käytäntöjen kehittyminen haasteita ja monipuolisuutta työtehtäviin osaamisen ajantasaisuus työn iloa ja mielekkyyttä, myönteistä palautetta oppimisympäristöjen monipuolistuminen/koneiden, laitteiden ja välineiden yhteiskäyttö

Mallin etuja opiskelijalle opiskelumotivaatio paranee paremmat valmiudet siirtyä työelämään opiskeluaika lyhenee työllistyminen paranee hiljaisen tiedon siirtyminen vertaistuki ja vertaisoppiminen (positiivinen malli) elinikäisen oppimisen avaintaidot paranevat

Mallin haasteita yrityksille suhdanteiden vaihtuvuus liiketoiminnan kannattavuus lisäarvon oivaltaminen luovuus, innostus joustavat ratkaisut yhteistyötaidot osaaminen asenne, välittäminen työyhteisön tuki, työpaine, kiire

Mallin haasteita oppilaitokselle ja opettajille pedagoginen johtajuus osaamisen johtaminen halu pedagogiseen uudistumiseen, muutosmyönteisyys ymmärrys opetuksen kokonaisvaltaisesta kehittämisestä luovuus, innostus yhteistyötaidot edellytysten luominen ja sitoutuminen -> rahoitus, rakenteet, virkaehtosopimukset yms. poisoppiminen

Mallin haasteita opiskelijalle oma-aloitteisuus ja vastuullisuus opintojen kokonaisuuden hallinnassa (teoria ja käytäntö) oppimistavoitteiden määrittely (tutkinnon perusteet) osaamisen dokumentointi sitoutuminen, täsmällisyys työkuntoisuus, elämänhallinta opiskelijaryhmässä ”oleilun” sijaan työyhteisön tulostavoitteellisuus ja aikapaine

Oppimisen yhteisöllisyyden avainsana on verkosto Innovatiivisuus yhdistettynä yhteistoiminnalliseen oppimiseen win-win-win Kuvat Hanna Toijala 2013