Timo Järvensivu, KTT, tutkija, Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPS-TYÖSKENTELYÄ LUOKISSA pe klo
Advertisements

”Ikäjohtaminen” JHL-amk-verkoston yhteishanke Tapaaminen JHL:ssa Keskustelussa esille nostettuja näkökulmia
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
KELPO projekti Tuija Ikäläinen, koordinaattori
AKTIIVISEMPI ARKI Työpohjat oman arjen tarkasteluun.
Opitaan ja työskennellään yhdessä
Eija Kauppinen HAASTATTELUTUTKIMUS.
Korkeakoulujen arkkitehtuuripäivä Helsinki
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
Turvallinen vai haavoittuva - kohti turvallista oppilaitosta!
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela

1 N-piirin johtajuusvalmennus Vapaaehtoistyön johtaminen.
TTL Sosiaalisessa mediassa
Joukkoistamisen ja vertaistuotannon edistäminen yhdistysten kansalaistoiminnassa Käytännön kehittäjän näkökulma.
Dialogi ja sen soveltaminen ympäristöongelmien ratkaisemisessa VIEVE Työseminaari Levi Marika Palosaari.
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
Työrauha ja haastavat tilanteet
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Verkostoyhteistyö – Miten onnistun yhteistyössä Y-päivä 6. 11
Ajatuksia oppimisesta
Mitoitus yhteistyönä OPS-työ ja mitoitus Oulu Katariina Alha/W5W.
Työssä olemassa olevalla työkyvyllä Työssä jatkamisen tuki ja osatyökykyratkaisujen edistäminen.
Vanhempien vertaisryhmä pilotti Myllypuron yläaste 2009 Ulla Hukka, erityisopettaja Tiina Valtonen, opinto-ohjaaja.
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Millaisia verkostoja syntyy? Leena Vainio, AKTIIVI Plus Tuumasta toimeen seminaari Kuva © Neal SingletonNeal Singleton.
VIRTAA VERKOSTOIHIN Markku Koskela kuntoutusylilääkäri KAKS, kuntoutusyksikkö.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
1 Verkostoyhteistyö – onnistumisen edellytyksiä ja pullonkauloja Työllisyysfoorumi Tampere-talo, Rondo sali HAUS kehittämiskeskus Oy Reija Linnamaa.
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
Kumppanuudella ratkaisumalleja KOMIS – Kunta ja paikalliskehityksen hallinta Mikkeli Sami Kurki johtaja, professori Ruralia-instituutti,
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
AIKUINEN OPPIJA.
Verkostotyön viitekehys & Sitoutuminen ja motivaatio Maaseudun YTR
Yrittäjämäisen ’Effectuation’-kehittämisen teoria ja käytäntöä Lähteet: Prof. Saras D. Sarasvathy, Effectuation: Elements of Entrepreneurial.
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio Ruralia-instituutti / Pekka Hytinkoski / Osuustoiminnan opetusverkosto.
Timo Järvensivu, KTT, tutkija, verkostoasiantuntija
Maaseutupolitiikan YTR Verkostosparraus
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
Creative Campus - yliopisto innovaatioympäristönä Sisältöliiketoiminnan luovien prosessien johtaminen (Creative Processes and Content Busines.
Näin luon digitaalisen ekosysteemin
Kansallisten palveluiden kehitystyön ohjaus Pekka Linna.
Haastatteluun valmistautuminen
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Kumppanuus Pohjois-Pohjanmaan hyvinvoinnin edistämisessä Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymän johtaja / Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointiohjelman johtoryhmän.
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
5/2007 Kv. harjoittelun haasteet sessio 15 Kv. kevätpäivät, Seinäjoki
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Agrobiotalouden innovaatioyhteisö Ari Sivula Projektipäällikkö.
AVOIMEN TIETEEN OSAAJAKOULUTUS: TUTKIMUSHALLINTO JA -PALVELUT EEVA NYRÖVAARA.
Koulutusyhteistyöpäivä Henkilöstöjohtaja Timo Tammilehto.
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen
Pienosuuskuntien johtamisen haasteet
Yhdessä työskentelyn prosessi, yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.
Tervetuloa Innokylään
Kehityskulkuja Työelämä muuttuu entistä nopeammin
TUNNE TOISET - TUNNE ITSESI
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio
CoCreativeProcess ™ ©Terhi Takanen CoCreators Oy 2009
Volitioprosessi, tahdon!
Menestys tiimityön kautta
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Esityksen transkriptio:

Timo Järvensivu, KTT, tutkija, Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu Yhdessä kehittämisen voima ja keskeiset askeleet Liikkumaan! -seminaari 2.12.2014, Dipoli Timo Järvensivu, KTT, tutkija, Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu

Mistä on kyse? Miten yhdessä kehittäminen eroaa muunlaisesta kehittämisestä? Mitkä ovat yhdessä kehittämisen keskeiset askeleet?  Yhdessä kehittäminen onnistuu parhaiten sellaisissa avoimissa yhteisöissä, joissa toimijat ovat autonomisia (vapaita tekemään päätöksiä ja valitsemaan omat toimintatapansa) ja joissa kehittämistyön jatkuvuus ja onnistuminen perustuu luottamukseen toimijoiden välillä

Perinteinen kehittämistyön prosessi Yhteisön luottamus ratkaisuun 2) On panostettava siihen, että ratkaisu saavuttaa yhteisön luottamuksen 1) Ratkaisu tuodaan yhteisölle ulkopuolelta Ratkaisu © Järvensivu, Nykänen, Rajala (2010) Aika

Haaste: Miten ylläpidetään jatkuvaa kehittämistä tällä tavalla? Yhteisön luottamus ratkaisuun Ratkaisu Ratkaisu Ratkaisu © Järvensivu, Nykänen, Rajala (2010) Aika

Verkostoituva kehittämistyön prosessi Yhteisön luottamus ratkaisuun 2) Yhteisö kehittää ja hyödyntää ratkaisuja yhdessä toimien Ratkaisu 1) Aloitetaan keskinäisen luottamuksen rakentamisesta © Järvensivu, Nykänen, Rajala (2010) Aika

Verkoston toimivuuden avaintekijät Mitä toiveita, tarpeita ja osaamista toisilla on? Jos autan toisia, auttavatko toiset minua? Tieto leviää ja se omaksutaan tehokkaammin Uudet toimijat innostuvat mukaan Toimintatavat muuttuvat tehokkaammin

Hyvä verkostojohtaminen on laajan, avoimen ja itseorganisoituvan verkostoitumisen mahdollistamista ja tukemista Verkoston ”johtaja(t)” tai koordinaattori(t) Avoin verkosto ”Ydin”verkostoa

Yhdessä oppimisen ajattelu- ja toimintamalleja Opettaminen ”educating” Tiedon ja osaamisen jakaminen opettajalta opetettaville Esim. koulutusprosessi, jossa asiantuntija jakaa tietoaan muille luennoiden ja keskusteluttaen Fasilitointi ”facilitating” Tiedon ja osaamisen jakaminen ja luominen kaikilta kaikille ohjatusti Esim. ohjattu Learning cafe, jossa asiantuntijat työskentelevät ja ideoivat yhdessä Emännöinti ”hosting” Tiedon ja osaamisen jakaminen ja luominen kaikilta kaikille itseorganisoituen Esim. fyysinen ja henkinen ”tila”, joka motivoi asiantuntijoita työskentelemään ja ideoimaan yhdessä

Kehittämistyön eteneminen oppimista syventäen

Tulevaisuus, ratkaisut U-teoria: Johtaminen tulevaisuudesta käsin samalla kun tulevaisuus muodostuu (Scharmer 2007) Ensimmäinen taso: rutiini ”Näinhän on aina tehty” Nykytila, haasteet Tulevaisuus, ratkaisut

Tulevaisuus, ratkaisut U-teoria: Johtaminen tulevaisuudesta käsin samalla kun tulevaisuus muodostuu (Scharmer 2007) Ensimmäinen taso: rutiini ”Näinhän on aina tehty” Nykytila, haasteet Tulevaisuus, ratkaisut Toinen taso: avoin mieli ”Toimitaan faktojen pohjalta”

Tulevaisuus, ratkaisut U-teoria: Johtaminen tulevaisuudesta käsin samalla kun tulevaisuus muodostuu (Scharmer 2007) Ensimmäinen taso: rutiini ”Näinhän on aina tehty” Nykytila, haasteet Tulevaisuus, ratkaisut Toinen taso: avoin mieli ”Toimitaan faktojen pohjalta” Kolmas taso: avoin sydän ”Kuunnellaan, mitä muut sanovat”

Tulevaisuus, ratkaisut U-teoria: Johtaminen tulevaisuudesta käsin samalla kun tulevaisuus muodostuu (Scharmer 2007) Ensimmäinen taso: rutiini ”Näinhän on aina tehty” Nykytila, haasteet Tulevaisuus, ratkaisut Toinen taso: avoin mieli ”Toimitaan faktojen pohjalta” Kolmas taso: avoin sydän ”Kuunnellaan, mitä muut sanovat” Neljäs taso: avoin tahtotila ”Avaudutaan yhteiselle tahtotilalle”

Tulevaisuus, ratkaisut U-teoria: Johtaminen tulevaisuudesta käsin samalla kun tulevaisuus muodostuu (Scharmer 2007) Nykytila, haasteet Ensimmäinen taso: rutiini ”Näinhän on aina tehty” Tulevaisuus, ratkaisut Tutkitaan faktoja Toinen taso: avoin mieli ”Toimitaan faktojen pohjalta” Tuetaan ekosysteemin kehitystä Kootaan verkosto Rakennetaan mikrosysteemejä Kolmas taso: avoin sydän ”Kuunnellaan, mitä muut sanovat” Luodaan tila dialogille Tehdään prototyyppejä Neljäs taso: avoin tahtotila ”Avaudutaan yhteiselle tahtotilalle” Hiljennytään Kirkastetaan visiota ”Päästetään irti” Letting go ”Annetaan tulla” Letting come

Kolmen tason oppimisrutiinit

Ei-oppivat rutiinit Todellisuus Rutiini (Esim. Argyris & Schön 1978)

1. tason oppimisrutiinit Ei-oppivat rutiinit Todellisuus Todellisuus Päätöksenteko ja kehittävä yhteistyö Rutiini Palaute todellisuudesta (Esim. Argyris & Schön 1978)

Palaute todellisuudesta 1. tason oppimisrutiinit Todellisuus Päätöksenteko ja kehittävä yhteistyö Palaute todellisuudesta (Esim. Argyris & Schön 1978)

1. tason oppimisrutiinit Todellisuus Todellisuus Päätöksenteko ja kehittävä yhteistyö Päätöksenteko ja kehittävä yhteistyö Palaute todellisuudesta Palaute todellisuudesta Toimintamallit, joilla päätöksiä ja yhteistyötä tehdään Ajattelumallit, joilla todellisuutta ja palautetta hahmotetaan (Esim. Argyris & Schön 1978)

Rutiinien muuttaminen

Rutiinien muuttaminen (Duhigg 2012: The power of habit) 2. Rutiini (engl. routine) 1. Heräte (engl. cue) 3. Palkkio (engl. reward) 4. Riippuvuus (engl. craving)  

Rutiinien muuttaminen (Duhigg 2012: The power of habit) 2. Rutiini (engl. routine) Tämän voi ’vaihtaa’ opettelemalla uuden rutiinin! 1. Heräte (engl. cue) 3. Palkkio (engl. reward) 4. Riippuvuus (engl. craving) Vaikea tai mahdoton poistaa Vaikea tai mahdoton poistaa   Vaikea tai mahdoton poistaa

Sisäisen motivaation vahvistaminen

Mistä nousee sisäinen motivaatio kehittää uutta? Merkityksellisyys Työ, jolla on tarkoitus ja yhteisö, jonka kanssa jakaa merkityksellisyyden tunnetta Kykyjen käyttäminen ja kehittäminen Työ, jossa pääsee syventämään omaa oppimista itselle kiinnostavista asioista Autonomisuus Vapaus valita omat tavoitteet ja tehdä omalla tavalla Oikeudenmukaisuuden tunne (esim. oikeudenmukainen palkkaus) Esim Deci & Ryan 1997

Yhteenveto: Sisäistä motivaatiota tukevat yhteisen syväoppimisen rutiinit

2. tason yhteiset oppimisrutiinit 1. tason yhteiset oppimisrutiinit Todellisuus Palaute todellisuudesta Päätöksenteko ja kehittävä yhteistyö Ajattelumallit, joilla todellisuutta ja palautetta hahmotetaan Toimintamallit, joilla päätöksiä ja yhteistyötä tehdään 2. tason yhteiset oppimisrutiinit 1. tason yhteiset oppimisrutiinit 3. Palkkio 1. Heräte 4. Riippuvuus 3. Palkkio 4. Riippuvuus 1. Heräte 2. Rutiini 2. Rutiini Autonomisuus Merkityk-sellisyys Kykyjen käyttäminen ja kehittäminen Oikeudenmukaisuuden tunne 1. Heräte 2. Rutiini 3. Palkkio 4. Riippuvuus

Neljä keskeistä dialogirutiinia (William Isaacs 1999): 1) kuuntele aidosti 2) puhu suoraan 3) kunnioita ihmisiä 4) ”pidättele” ennakkoluulojasi Dialogia, jossa luodaan yhdessä uusia merkityksellisiä ajatuksia Ennakkoluulojen pidättäminen onnistuu Ennakkoluulojen pidättäminen ei onnistu Aikomus keskustella ”aidosti” Keskustelua, jossa niin sanotusti paras argumentti voittaa Kunnioitetaan toisia ihmisinä Ei kunnioiteta toisia ihmisinä Väittelyä, jossa argumentti pyritään voittamaan hinnalla millä hyvänsä Luo fyysinen ja henkinen tila (”painekattila”), jossa tällainen dialogi on mahdollinen!

Kiitos! Kommentteja, kysymyksiä? Ota yhteyttä: timo.jarvensivu@aalto.fi