Tutkimussuunnitelma Leikin mahdollisuudet äidinkielen opetuksessa 1. ja 6. luokalla Tanja Kaspala
Tutkijan esiymmärrys oma kiinnostus äidinkielen opetukseen toiminnalliset menetelmät opetuksessa, vrt. koulutus >< kenttä äidinkielen opetuksen mielekkyys oppilaiden näkökulmasta aiemmat tutkimukset leikistä ja äidinkielen opetuksesta -->yhdistäminen
Tutkimustehtävä tutkimuksen tavoitteena saada työkaluja toiminnallisten opetusmenetelmien käyttöön äidinkielen opetuksessa leikin ja sen merkityksen tutkiminen
Tutkimuskysymykset Miten leikin avulla voidaan opettaa äidinkieltä? Miten äidinkielen opetuksesta saadaan mielekästä?
Tutkimuksen etiikka graduvaiheessa empiirinen osio: haastattelu anonymiteetti haastateltaville
Tutkimuksen teoreettiset ja menetelmälliset lähtökohdat toiminnallisuus laajempana viitekehyksenä --> leikin näkökulma kehityspsykologinen näkökulma aineistolähtöinen sisällönanalyysi puolistrukturoitu haastattelu
Aineiston keruu opettajan oppaat teokset leikistä ja sen merkityksestä kehityspsykologiaan liittyvät teokset empiirinen osio: haastattelu 1. ja 6. luokan opettajalle, jotka käyttävät sisällönanalyysin kohteena olevaa kirjasarjaa
Aikataulu kandidaatin tutkielma valmis keväällä 2010 empiirinen osio syksyllä 2010 pro gradu valmis keväällä 2011