Elina Kauhanen Vantaan ammattiopisto Varia, Talvikkitien toimipiste

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Vanhempien ja ryhmänohjaajien yhteistyö
Esimies verkossa Kevät 2013 PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
Raahen Ammattiopisto Ammattistartti
Tatu Eija Karjalainen Kari Rautiainen. Opiskelemaan valituille opiskelijoille lähetettiin alkuhaastattelulomake (tullaan tutuiksi) Opiskelijoista saadaan.
HOPS – Henkilökohtainen opintosuunnitelma opiskelun tukena
HTK-opiskelijoiden aloitustapaaminen Hämeenlinna HTM Riina Keskinen.
KYSYMYKSIÄ ITSEARVIOINNIN AVUKSI
Portal-ohje opiskelijoille. 2 Kirjaudu sisään tunnuksella ja salasanalla. Portaliin kirjauduttaessa käytetään samoja tunnuksia kuin muihin VAMKin IT-järjestelmiin.
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Näyttötutkintojärjestelmä Tutkinnot Erilaiset tavat suorittaa tutkinto
Aloitus info • Ryhmänvastaavat pitävät ryhmälleen aloitusinfon laajennetusta työssäoppimisesta • Opiskelijat saavat oppimis- ja työkokemuskansion.
Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa
ELINTARVIKEALAN PERUSTUTKINTO
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Oulun aikuislukio 2014.
Minä oppijana 1 ov..
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus. Arviointilomake: Omnia – valmistuvat 2009.
Käsi- ja taideteollisuusalan perustutkinto (artesaani)
Kiihdytetty opiskelupolku 2,5 v./SOTE 1. vuosi Kaikille pakolliset ammatilliset tutkinnon osat 50 ov Opiskellaan ryhmän mukana, 30 ov: Kasvun tukeminen.
Ammattiosaajan työkykypassi Sari Möller-Välinen, KPAO
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
Stadia-Dehko. Taustaa Vuonna 2001 aloitettiin diabeetikoiden hoidonohjaukseen keskittyvä moniammatillinen valinnainen opintojakso Opintojakson tavoitteena.
Mitä opetan peruskoulussa/ ammatillisessa? (tärkeimmät sisällöt) Marja Yli-Kerttula Äidinkielissä 4 opintoviikkoa, jotka sisältyvät ammattitaitoa täydentävään.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Mitä opetan ammatillisessa oppilaitoksesta? Tuija Saarimaa
Tampereen aikuislukion etälukio Jaana Leppä vt. rehtori Tampereen aikuislukio Tampereen aikuislukio.
HOK työryhmä Ammattitaidon hankkimista täydentävien opintojen suorittaminen PIRKOn sisällä  VAKIO-CASE - joustavat opintopolut ammattitaidon.
TOP-LAAJA Prosessialan pt. Hotelli-, ravintola ja cateringalan pt.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Kansainvälinen korkeakoulukampus - kauniilla paikalla merenrannalla.
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
VÄLIVUOSI.  Välivuosi voi osua omalle kohdalle joko suunnitellusti tai vahingossa, jos ei saakaan ensimmäisellä hakukerralla opiskelupaikkaa.  Välivuosi.
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN 2+1-MALLI Sähköala. Laajennetun työssäoppimisen 2+1malli  tarjoaa vaihtoehtoisen tavan ammatillisen perustutkinnon suorittamiseen.
Mitä opetan ammatillisessa?
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
ITKY104 IT kaikkialla, 2 op Alku- ja perusinfo
ATATVER Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa.
-kuraattori/opinto-ohjaaja/erityisopettaja suosittaa HOJKS-opskelijoille, jotka tippumassa tai tippuneet opiskeluryhmästä -opiskelijoita voidaan ohjata.
Korkeakouluopiskelutaidot 5 op Tutkinto-opetuksen seuraaminen
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus VALMA (60 osaamispistettä) Antaa opiskelijalle valmiuksia ammatilliseen peruskoulutukseen hakeutumiseksi.
Arviointi osana oppimisprosessia
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus
Opiskelu eLukiossa
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Englanninkielisen opetuksen kehittäminen
Ähtärin Ahertajissa Seinäjoen Septarissa
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Ykkösten vanhempainilta
OPON TUNTI Seija Mäntynen
Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
johtava rehtori Timo Olli KOUVOLAN SEUDUN AMMATTIOPISTO
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Päivi Antinoja ja Riikka Pyykkö
Esityksen transkriptio:

Elina Kauhanen Vantaan ammattiopisto Varia, Talvikkitien toimipiste ”Projektiryhmä” Elina Kauhanen Vantaan ammattiopisto Varia, Talvikkitien toimipiste

1. Lähtötilanne Lähihoitajakoulutus ammatillisessa peruskoulutuksessa: Kaikille pakolliset tutkinnonosat 1. Kasvun tukeminen ja ohjaus 15ov, 2. Hoito ja huolenpito 20ov ja 3. Kuntoutumisen tukeminen 15ov sekä Ammattitaitoa täydentävät tutkinnonosat 20ov ja Vapaasti valittavat opinnot 10 ov on suoritettava kahden ensimmäisen opiskeluvuoden aikana, jotta pääsee siirtymään koulutusohjelmiin Noin 20 prosenttia opiskelijoista ei ole rästien takia pystynyt siirtymään koulutusohjelmiin

2. ”Projektiryhmä” Aiemmin opiskelijat joko tiputettiin myöhemmin aloittaneeseen ryhmään, tai he tekivät puuttuvia opintoja useamman ryhmän mukana Projektiryhmässä kaikki opiskelijat kerätään samaan ryhmään Mahdollisuus tehdä viidessä kuukaudessa kaikki puuttuvat opinnot ryhmälle erityisesti suunnitellun, nopeutetun opetuksen ja muiden erityisjärjestelyjen avulla Siirtyminen koulutusohjelmiin tammikuussa 2016

3. Opetusjärjestelyt Kutuun, hohuun ja useimpiin attoihin järjestettiin opetusta Katu ja vapaasti valittavat tehtiin erityisjärjestelyin, esim. kirjapaketeilla ja aiempia suorituksia täydentäen Ryhmää opetti seitsemän opettajaa, jotka olivat sitoutuneet antamaan erityistä tukea opiskelijoille Opettajat tekivät hyvin tiivistä yhteistyötä keskenään sekä opintojen suunnittelussa että arvioinnissa Ryhmänohjaaja kävi opinnot lävitse jokaisen opiskelijan kanssa vähintään kolme kertaa viiden kuukauden aikana, lisäksi yksilö- ja ryhmänohjausta puhelimitse ja Facebook -ryhmän kautta

3. Opetusjärjestelyt Hohun ja kutun opetus järjestettiin löyhästi ilmiöperustaisen oppimisen ja PBL:n ajatuksia mukaillen Maanantaisin opiskelijoille esiteltiin viikon heräte, eli opettajien yhdessä laatima case Kaikki viikon opetus linkitettiin tarinaan Perjantaisin opiskelijat vastasivat tapaukseen liittyviin kysymyksiin viikon aikana keräämiensä tietojen avulla Kokeita ei pääsääntöisesti pidetty, vaan oppimistehtävät toimivat oppimisen arvioinnin välineenä Opiskelija osallistui sen opintojakson opetukseen ja vastasi sen opintojakson kysymyksiin, josta hänellä ei vielä ollut suoritusmerkintää -> jokaisella opiskelijalla oli henkilökohtainen opiskelusuunnitelma

4. Haasteita Opiskelijat eivät palauttaneet oppimistehtäviään ajoissa -> opettajat ovat karhunneet tehtäviä opiskelijoilta jälkikäteen Ryhmänohjaukseen on kulunut huomattavan paljon aikaa Tutkinnonosakohtainen yhteinen arviointi on ollut ajoittain vaikeaa, koska opiskelijat eivät saa tehtäviään palautetuksi samaan aikaan Opettajat ovat käyttäneet eri käsitteitä samoista asioista, esim. heräte/case/viikkotehtävä tai hohun viikko 1/viikko 41 ->sekavuutta opiskelijoille

5. Miksi jatkamme kuitenkin? Palaute opiskelijoilta oli ylistävää: ”Enemmän opin projektiryhmässä kuin aikaisemman 3 vuoden aikana tässä koulussa.” Opettajat kokivat yhteisopettajuuden ja sitoutumisen ryhmään mielekkäänä Ryhmä sai vahvan vertaistuen, kova tekemisen meininki ”Ihmeet”, eli kun ”toivoton tapaus” sitoutuu opiskeluun ja etenee opinnoissaan Tämän hetkisen arvion mukaan jopa 17 opiskelijaa 21:stä pääsee jatkamaan koulutusohjelmaan tammikuussa Vain yksi on keskeyttänyt opinnot