Analyysiä: Komisario Palmun erehdys (1960)

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Tehtävä 3: PowerPoint Heli Lämsä.
Helga Skiftesvik, Sanna Pitkänen
Tutkielman teko Esityksen perustana on käytetty dos. Marja-Leena Sorjosen 1998 tekemää ohjetta: Ohjeita tutkielman tekoon. Tuula Marila
Draamatehtäviä kirjallisuudesta
Kaisa Koskinen Gradunteon eväät
Tekstilajeja Pääkirjoitus, kolumni, kommentti, pakina, yleisönosastokirjoitus, vastine, arvostelu, haastattelu.
OHJEITA VIDEOKUVAAMISEEN
Ohjeet videotarinan tekemiseen
Mirva Mykkälä & Piia-Maria Mattanen
EVU:n 40-v. historiakirja Alustava suunnitelma Kari Kallio
Kuvakäsikirjoitus.
Kuva verkkolehdessä. Kuvaesimerkkejä Tässä linkki tai yksittäisiä kuvia hs.fi.
Ohjeita animaation tekoon:
OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT. LUOKKA JAVA ohjelma koostuu luokista LUOKKA sisältää metodeja molemmat sisältävät attribuutteja eli muuttujia.
@ Leena Lahtinen OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT.
Tehtävä 3: PowerPoint Harjoitus.
Tehtävä 3: PowerPoint Toni Kääpä.
Tehtävä 3: PowerPoint Ville Julkunen.
SUUNNITTELU 1. vaihe: Synopsis 2. vaihe: Treatment
Hurttuuden tie – tosi lyhyt tarina houkutuksista
Toteutus: Lähikuva äidistä, joka vilkuttaa Emmalle ja lähtee takaisin sisälle. Näytetään tekstiruutua repliikeistä. Kuva siirtyy Emmaan, joka sitoo kypärän.
Erilaiset ystävät, kuvakäsikirjoitus
Todennäköisyyslaskennan alkeet ennen esikoulua
Analyysi Analyysi = kreik. irrottaa: hajottaa osiinsa, eritellä, jäsentää. voi käsitteellisesti tarkoittaa kahta erilaista asiaa: muotoanalyysi: miten.
Kirjallisuuden tulkinta, 2007
KUVAKÄSIKIRJOITUS Leenan ja Leevin lumiukot Veera Tervo, Laura Päärni VAKA 12C.
Mainoselokuvalle tyypillistä Korkeat kustannukset pituuteen/kestoon nähden Täysin manipuloitu tilanne esitetään ikään kuin se olisi realismia/totta – erona.
Sami Simpanen Opetusteknologiapalvelut - LAMK
KUVAKÄSIKIRJOITUS  Kuvakäsikirjoitus on kuvallinen ja/tai kirjallinen selvitys siitä, millaisin kuvin tarina aiotaan kertoa.  Kirjallisessa muodossa.
Iida Salminen & Laura Päärni, VAKA-12C
Tekstitaidon vastauksen eteneminen
@ Leena Lahtinen OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT.
Analyysi Analyysi = kreik. irrottaa: hajottaa osiinsa, eritellä, jäsentää. voi käsitteellisesti tarkoittaa kahta erilaista asiaa: formaalinen muotoanalyysi:
DIALOGI Dialogi on kahden tai useamman ihmisen vuoropuhelua.
Keskiajan loppu: Mikä Euroopan kulttuurissa johti keskiajan ”loppumiseen” ? Suuri Skisma 1378 – 1415, jolloin kaksi kilpailevaa paavia, nakersi kirkon.
VIDEOKUVAUKSEN PERUSTEITA
KUVAKÄSIKIRJOITUS Kuvakäsikirjoitus on kuvallinen ja/tai kirjallinen selvitys siitä, millaisin kuvin tarina aiotaan kertoa. Kirjallisessa muodossa kerrotaan.
Tehtävä 3: PowerPoint Ilkka Huttunen. Tämän tulee olla DIA 2. Tämä dia on nyt dia 1. ◦ Siirrä tämä dia siten, että siitä tulee dia 2. ◦ Lisää tähän esitykseen:
Normipäivä Elina Ranta-Nilkku ja Pia Lipponen
Kuvakäsikirjoitus Luokanopettajaopiskelijoiden Wappu 2012 Piia, Mikko & Aleksi.
KUVAKÄSIKIRJOITUS Henna, Riina & Suvi. Tarinan nimi ja taustakuvana maisemakuva. Taustalla taustamusiikkia.
RAPORTOINNIN PERUSTEITA Tekniikan viestintä/Soili Fabritius 2006.
Tehtävä 3: PowerPoint Tomi Ilmonen. Ohjeistus Tämä on tehtävä 3: Power Point Etene tässä olevien ohjeiden mukaan. ◦ Älä ”hypi” eli käy kohta kohdalta.
Tehtävä 3: PowerPoint Jarmo Lautamäki. Tämän tulee olla DIA 2. Tämä dia on nyt dia 1. ◦ Siirrä tämä dia siten, että siitä tulee dia 2. ◦ Lisää tähän esitykseen:
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
EPIIKKA Proosan analyysia
Sadun ominaispiirteitä Satujen tehtävänä on antaa toivoa!
KERTOMA- KIRJALLISUUDEN LAJI: novelli. 1. NOVELLIN JUURET  Lähtökohta suullisen kulttuurin saduissa, kaskuissa ja tarinoissa.  Länsimaisen novellin.
#MEDIAISO VIDEO-OHJEITA Hanna
ÄI Kuvan analyysi ja tulkinta Lähtökohtia tulkinnalle: Aihe Tekijä Tekniikka (maalaus, piirros, valokuva, taidegrafiikan menetelmät jne.) Käyttötarkoitus.
Elokuva-analyysi II Elokuvan tyyli Kerronnan luonne.
Proosatekstin analyysi
Kirjallisuuden käsitteitä
OUTOLINTU Englanninkielinen alkuteos; Divergent |Veronica Roth | 2011 |Trilogian 1. osa.
Kaunokirjallisuuden analyysi
KERTOJA Kirjailijan tekstiä varten luoma puhuva tai kirjoittava ääni, joka vastaa tekstin kerronnasta.
Tehtävä 3: PowerPoint Maria Rahkola.
Tehtävänanto yleensä jokin seuraavista:
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Novellin erittelyn apuvälineitä. Mistä asioista voi tehdä havaintoja?
Tieteellinen kirjoittaminen
Novellin käsittelyä ryhmissä
Maan veli Tehnyt Martti, Juho ja Joonas
Novellianalyysin kirjoittaminen
Tehtävä 3: PowerPoint Jouni Koski.
Niina Katainen, virtuaaliyliopistohanke
Esityksen transkriptio:

Analyysiä: Komisario Palmun erehdys (1960)

Tuotanto Ohjaus: Matti Kassila Käsikirjoitus: Kassila, Mika Waltarin romaanista Tuottaja: T.J. Särkkä / Suomen Filmiteollisuus (SF) Musiikki: Osmo Lindeman Kuvaus: Olavi Tuomi Leikkaus: Elmer Lahti Lavastus: Aarre Koivisto Pukusuunnittelu: Laura Saalas Ääni: Pentti Hämäläinen

Näyttelijät Joel Rinne ... Palmu Elina Pohjanpää ... Irma Vanne Matti Ranin ... Virta Leo Riuttu ... K V Laihonen Leo Jokela ... Kokki Elina Salo ... Airi Rykämö Matti Oravisto ... Insinööri Vaara Pentti Siimes ... Aimo Rykämö Saara Ranin ... Amalia Rygseck Leevi Kuuranne ... 'Butler' Veijonen Jussi Jurkka ... Bruno Rygseck Aino Mantsas ... Alli Rygseck Arvo Lehesmaa ... Gunnar Rygseck

Kerronnallinen rakenne: tarina [Brunon Rygseckin aiempi elämä] Esplanadin kappeli: Bruno ja ystävät sopivat tekevänsä ”rikoksen” ”Rikosten” toteutus Illanvietto, jossa kukin esittelee rikoksensa Nti Vanne yöpyy salaa Brunon talossa Brunon murha ja sen havaitseminen Tutkimukset alkavat, mutta ne keskeytetään kun Brunon kuolema todetaan onnettomuudeksi Palmu ja apurit sekä nti Vanne ja kirjailija Laihonen lounastavat Kämpissä Rva Alli Rygseck murhataan Tutkimukset aloitetaan uudelleen Palmu tapaa osallisia Palmun laatii suunnitelman Ratkaisu

Kerronnallinen rakenne: juoni Takautumat punaisella D. Illanvietto Bruno Rygseckin talossa G. Murhatutkimukset alkavat Brunon talossa F. Murha ja sen havaitseminen A. Brunon aiempi elämä D. Illanvietto (kissan surma) H. Lounas Kämpissä B. Tapaaminen Kappelissa C. ”Rikosten” toteutus (nti Vanne - käsikirjoitus) D. Illanvietto (Vaaran ja Brunon riita, riita käsikirjoituksesta) J. Tutkimukset aloitetaan uudelleen I. Rva Rygseckin murha takautumana C. Brunon ja Airi Rykämön tapaaminen K. Palmu tapaa osallisia E. Nti Vanteen yöpyminen Brunon talossa L. Palmun suunnitelma M. Ratkaisu

Huomioita kerronnallisesta rakenteesta Takautumarakenne – miksi? Useat takautumat liittyvät Brunon illanviettoon Takautumat eri henkilöiden näkökulmista Takaumissa osin päällekkäisyyksiä Illanvietosta kerrotaan osin kuvin, osin dialogissa Takautumarakenne : film noir, mysteeri

Fokalisaatio Alkujaksoa lukuun ottamatta nykyhetkisten jaksojen fokalisaatio Palmussa (”Palmun näkökulma”) Ts. katsoja tietää sen, mitä Palmu tietää Tosin ehkä oikeampi katsojan ”edustaja” Palmun apuri Virta (joka myös koko ajan läsnä) – Palmu tietää murhaajan ennen Virtaa Takautumajaksoissa fokalisaatio (yleensä) kertojassa – paikoin subjektiivisuutta korostaen

Murha-aamun tapahtumat: takautumajakson analyysiä

YK: Palmu, tekee yhteenvetoa läsnäolijoiden kertomuksista; koko tila näkyy kuvassa

PK: Amalia

Vastakuva, SPK; tilallinen yhteys ilmaistu katseen ja dialogin avulla

Takaumakuva; raportoiva ääni nykyhetkessä, kuvassa suuri kello, joka näyttää aikaa, johon selostaja viittaa

Kuvattu tapahtuma nähdään yleiskuvassa, henkilöt etäällä

Muodon toisto, sisällön variaatio

Muodon toisto, sisällön variaatio

Kuten edellä; selostaja kertoo ja etenkin kello näyttää täsmällisen ajan…

Mutta Aimo (nykyhetkessä) ei ole aivan varma…

Muodon toisto, sisällön variaatio

Muodon toisto, sisällön variaatio

Kuvan rakenne toistaa aiempaa, mutta nyt kuvakulma vaihtunut ja hypätty ajassa taaksepäin murhan havaitsemishetkeen

YK; Butler, Vaara ja Aimo poistuvat kuvasta; kaikki melko etäällä kamerasta

YK. Heidän poistuttuaan kamera jää näyttämään tyhjää tilaa ja musiikki alkaa soida uhkaavasti

Paluu nyt-hetkeen; samanlainen kuva-asetelma kuin ennen takautumajaksoa

Huomioita: Yleiskuvan käyttö, henkilöt etäällä Neutraali, raportoiva selostusääni Taskukellon kuvaa käytetty tapahtumaa esittävän kuvan päällä osoittamassa tapahtuma-aikaa Saapumiset esitetty kronologisesti lukuun ottamatta murhan havaitsemista (tapahtui ennen Airi Rykämön saapumista, esitetään sen jälkeen) Takautumajakson päätöskuvassa kamera jää näyttämään tyhjää tilaa ja uhkaava musiikki alkaa soida

Analyysiä Taskukellon kuvan funktioita Yleiskuvan funktioita Tapahtuma-ajan ”objektiivinen” määrittely Tukee epookkia, yläluokkaista miljöötä Myös koominen efekti Yleiskuvan funktioita Ottaa etäisyyttä henkilöihin, ”objektiivisuus” Etäisyys myös asettaa katsojan enemmän tarkkailijan kuin mukanaolijan asemaan Selostusääni Korostaa yhdessä kuvakerronnan (yleiskuva, taskukello) kanssa tapahtumien ”objektiivisuutta” (vrt. muut subjektiiviset takautumat) ”Kaksinkertaistaa” kerronnan – kertoo ”saman” asian kuin kuva näyttää, mutta ei kuitenkaan yksi yhteen; katsojalle hieman eri näkökulmat Vrt. otos Aimosta nykyhetkessä – asettuu ristiriitaan kellon ja selostuksen tarkan ajan kanssa

Analyysiä Loppuotos ja musiikki: Rytminvaihdos: ”Väärässä” järjestyksessä esitetty kuva painottaa dramaattisuutta (murhan havaitseminen tärkein tapahtuma; kerrotaan siksi lopuksi) Yleiskuva korostaa edelleen katsojan etäisyyttä, kameran katse ”välinpitämätön” Musiikki asettuu kamerakerrontaa vastaan, painottaa tapahtuman dramaattisuutta Tapahtuman jääminen kuvanulkoiselle alueelle (off-screen) korostaa sen merkitystä (yhdessä musiikin kanssa) Saa katsojan odottamaan lisää tietoa / kuvaa (tähän palataan vielä kylpyhuonejaksossa) Rytminvaihdos: Takaumajakson juoni etenee kohti huipennusta (ruumiin löytäminen) ja siirtymä takaisin Palmuun ja kumppaneihin toimii eräänlaisena vastakohtana takaumajakson tihentymiselle – nyt ollaan taas vakaassa nykyhetkessä, kamera / katsoja on taas lähellä henkilöitä

Havaintoja: Alli Rygseckin murha

Nykyhetki: Insinööri Vaara alkaa kertoa Alli Rygseckin kuolemasta (PK)

Kamera seuraa Vaaraa, joka kävelee oikealle rouva Rygkseckin tuolin luo; rajaus muuttuu SPK:ksi

Ristikuvan kautta siirrytään takautumaan; rajaus ja sommittelu pysyvät melko samoina (graafinen jatkuvuus)

Takautumajakson alku: Alli Rygseck etualalla, muut taustalla (KK); Alli kertoo haluavansa absinttia

Sama otos: Aimo tuo lasin Allille

Aimo palaa takaisin tarjoiluvaunun luo; kamera seuraa ja lähestyy aimoa: PK; katsoo Allia

Leikkaus vastakuvaan: PLK Alli

Kamera-ajo…

…lähikuvaan Allin kauhistuneista kasvoista

Leikkaus vinosti rajattuun kokokuvaan kaatuvasta Allista, lyhyt

Reaktio: Amalia

Reaktio: airi

Reaktio: aimo

Reaktio: vaara

Reaktio: butler

Paluu kokokuvaan kaatuvasta Allista, vino rajaus

Alakulma; kaatuva Alli Rygseck, lyhyt

Lähikuva: Allin käsi ja kaatunut absinttilasi; kuvakulma vaihtuu suojaviivan yli

Ristikuva…

…nykyhetkeen; rajaus pysyy samana (graafinen jatkuvuus)

Tila esitellään uudelleen; paluu normaaliin