Analyysiä: Komisario Palmun erehdys (1960)
Tuotanto Ohjaus: Matti Kassila Käsikirjoitus: Kassila, Mika Waltarin romaanista Tuottaja: T.J. Särkkä / Suomen Filmiteollisuus (SF) Musiikki: Osmo Lindeman Kuvaus: Olavi Tuomi Leikkaus: Elmer Lahti Lavastus: Aarre Koivisto Pukusuunnittelu: Laura Saalas Ääni: Pentti Hämäläinen
Näyttelijät Joel Rinne ... Palmu Elina Pohjanpää ... Irma Vanne Matti Ranin ... Virta Leo Riuttu ... K V Laihonen Leo Jokela ... Kokki Elina Salo ... Airi Rykämö Matti Oravisto ... Insinööri Vaara Pentti Siimes ... Aimo Rykämö Saara Ranin ... Amalia Rygseck Leevi Kuuranne ... 'Butler' Veijonen Jussi Jurkka ... Bruno Rygseck Aino Mantsas ... Alli Rygseck Arvo Lehesmaa ... Gunnar Rygseck
Kerronnallinen rakenne: tarina [Brunon Rygseckin aiempi elämä] Esplanadin kappeli: Bruno ja ystävät sopivat tekevänsä ”rikoksen” ”Rikosten” toteutus Illanvietto, jossa kukin esittelee rikoksensa Nti Vanne yöpyy salaa Brunon talossa Brunon murha ja sen havaitseminen Tutkimukset alkavat, mutta ne keskeytetään kun Brunon kuolema todetaan onnettomuudeksi Palmu ja apurit sekä nti Vanne ja kirjailija Laihonen lounastavat Kämpissä Rva Alli Rygseck murhataan Tutkimukset aloitetaan uudelleen Palmu tapaa osallisia Palmun laatii suunnitelman Ratkaisu
Kerronnallinen rakenne: juoni Takautumat punaisella D. Illanvietto Bruno Rygseckin talossa G. Murhatutkimukset alkavat Brunon talossa F. Murha ja sen havaitseminen A. Brunon aiempi elämä D. Illanvietto (kissan surma) H. Lounas Kämpissä B. Tapaaminen Kappelissa C. ”Rikosten” toteutus (nti Vanne - käsikirjoitus) D. Illanvietto (Vaaran ja Brunon riita, riita käsikirjoituksesta) J. Tutkimukset aloitetaan uudelleen I. Rva Rygseckin murha takautumana C. Brunon ja Airi Rykämön tapaaminen K. Palmu tapaa osallisia E. Nti Vanteen yöpyminen Brunon talossa L. Palmun suunnitelma M. Ratkaisu
Huomioita kerronnallisesta rakenteesta Takautumarakenne – miksi? Useat takautumat liittyvät Brunon illanviettoon Takautumat eri henkilöiden näkökulmista Takaumissa osin päällekkäisyyksiä Illanvietosta kerrotaan osin kuvin, osin dialogissa Takautumarakenne : film noir, mysteeri
Fokalisaatio Alkujaksoa lukuun ottamatta nykyhetkisten jaksojen fokalisaatio Palmussa (”Palmun näkökulma”) Ts. katsoja tietää sen, mitä Palmu tietää Tosin ehkä oikeampi katsojan ”edustaja” Palmun apuri Virta (joka myös koko ajan läsnä) – Palmu tietää murhaajan ennen Virtaa Takautumajaksoissa fokalisaatio (yleensä) kertojassa – paikoin subjektiivisuutta korostaen
Murha-aamun tapahtumat: takautumajakson analyysiä
YK: Palmu, tekee yhteenvetoa läsnäolijoiden kertomuksista; koko tila näkyy kuvassa
PK: Amalia
Vastakuva, SPK; tilallinen yhteys ilmaistu katseen ja dialogin avulla
Takaumakuva; raportoiva ääni nykyhetkessä, kuvassa suuri kello, joka näyttää aikaa, johon selostaja viittaa
Kuvattu tapahtuma nähdään yleiskuvassa, henkilöt etäällä
Muodon toisto, sisällön variaatio
Muodon toisto, sisällön variaatio
Kuten edellä; selostaja kertoo ja etenkin kello näyttää täsmällisen ajan…
Mutta Aimo (nykyhetkessä) ei ole aivan varma…
Muodon toisto, sisällön variaatio
Muodon toisto, sisällön variaatio
Kuvan rakenne toistaa aiempaa, mutta nyt kuvakulma vaihtunut ja hypätty ajassa taaksepäin murhan havaitsemishetkeen
YK; Butler, Vaara ja Aimo poistuvat kuvasta; kaikki melko etäällä kamerasta
YK. Heidän poistuttuaan kamera jää näyttämään tyhjää tilaa ja musiikki alkaa soida uhkaavasti
Paluu nyt-hetkeen; samanlainen kuva-asetelma kuin ennen takautumajaksoa
Huomioita: Yleiskuvan käyttö, henkilöt etäällä Neutraali, raportoiva selostusääni Taskukellon kuvaa käytetty tapahtumaa esittävän kuvan päällä osoittamassa tapahtuma-aikaa Saapumiset esitetty kronologisesti lukuun ottamatta murhan havaitsemista (tapahtui ennen Airi Rykämön saapumista, esitetään sen jälkeen) Takautumajakson päätöskuvassa kamera jää näyttämään tyhjää tilaa ja uhkaava musiikki alkaa soida
Analyysiä Taskukellon kuvan funktioita Yleiskuvan funktioita Tapahtuma-ajan ”objektiivinen” määrittely Tukee epookkia, yläluokkaista miljöötä Myös koominen efekti Yleiskuvan funktioita Ottaa etäisyyttä henkilöihin, ”objektiivisuus” Etäisyys myös asettaa katsojan enemmän tarkkailijan kuin mukanaolijan asemaan Selostusääni Korostaa yhdessä kuvakerronnan (yleiskuva, taskukello) kanssa tapahtumien ”objektiivisuutta” (vrt. muut subjektiiviset takautumat) ”Kaksinkertaistaa” kerronnan – kertoo ”saman” asian kuin kuva näyttää, mutta ei kuitenkaan yksi yhteen; katsojalle hieman eri näkökulmat Vrt. otos Aimosta nykyhetkessä – asettuu ristiriitaan kellon ja selostuksen tarkan ajan kanssa
Analyysiä Loppuotos ja musiikki: Rytminvaihdos: ”Väärässä” järjestyksessä esitetty kuva painottaa dramaattisuutta (murhan havaitseminen tärkein tapahtuma; kerrotaan siksi lopuksi) Yleiskuva korostaa edelleen katsojan etäisyyttä, kameran katse ”välinpitämätön” Musiikki asettuu kamerakerrontaa vastaan, painottaa tapahtuman dramaattisuutta Tapahtuman jääminen kuvanulkoiselle alueelle (off-screen) korostaa sen merkitystä (yhdessä musiikin kanssa) Saa katsojan odottamaan lisää tietoa / kuvaa (tähän palataan vielä kylpyhuonejaksossa) Rytminvaihdos: Takaumajakson juoni etenee kohti huipennusta (ruumiin löytäminen) ja siirtymä takaisin Palmuun ja kumppaneihin toimii eräänlaisena vastakohtana takaumajakson tihentymiselle – nyt ollaan taas vakaassa nykyhetkessä, kamera / katsoja on taas lähellä henkilöitä
Havaintoja: Alli Rygseckin murha
Nykyhetki: Insinööri Vaara alkaa kertoa Alli Rygseckin kuolemasta (PK)
Kamera seuraa Vaaraa, joka kävelee oikealle rouva Rygkseckin tuolin luo; rajaus muuttuu SPK:ksi
Ristikuvan kautta siirrytään takautumaan; rajaus ja sommittelu pysyvät melko samoina (graafinen jatkuvuus)
Takautumajakson alku: Alli Rygseck etualalla, muut taustalla (KK); Alli kertoo haluavansa absinttia
Sama otos: Aimo tuo lasin Allille
Aimo palaa takaisin tarjoiluvaunun luo; kamera seuraa ja lähestyy aimoa: PK; katsoo Allia
Leikkaus vastakuvaan: PLK Alli
Kamera-ajo…
…lähikuvaan Allin kauhistuneista kasvoista
Leikkaus vinosti rajattuun kokokuvaan kaatuvasta Allista, lyhyt
Reaktio: Amalia
Reaktio: airi
Reaktio: aimo
Reaktio: vaara
Reaktio: butler
Paluu kokokuvaan kaatuvasta Allista, vino rajaus
Alakulma; kaatuva Alli Rygseck, lyhyt
Lähikuva: Allin käsi ja kaatunut absinttilasi; kuvakulma vaihtuu suojaviivan yli
Ristikuva…
…nykyhetkeen; rajaus pysyy samana (graafinen jatkuvuus)
Tila esitellään uudelleen; paluu normaaliin