Raakaideasta käsikirjoitukseksi Tuottajan näkökulma 21.3.2007 Juho Helminen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Naakan oppilaskunta Tervetuloa! Kasvu yrittäjyyteen -hanke - 2 Projekti Idea projektista syntyy kun: –tarvitaan jotain, jotain puuttuu (rahaa.
Advertisements

Ohjelmiston tekninen suunnittelu
Toimintaohjeet opelle
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
Innostavan esityksen muistavat kaikki. Ideasta käytäntöön NY 12h –leirin esitys2008.
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Tunnemmeko jäsenemme? Järjestöpäivät Etappi 1: Rekrytointi.
CASE: Video-oppimateriaalin valmistus ja käyttö opetuksen tukena
Monimedian työkurssi Projektien erityispiirteet Ilmari Laakkonen.
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
Ohjeet videotarinan tekemiseen
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Toimintasuunnitelma.
MULTIMEDIAN MONET MUODOT
Monimedian työkurssi Projektien erityispiirteet
Projekti ja siinä työskentely
VENÄJÄÄ VERKOSSA Mari Hämäläinen
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
Turun esi- ja perusopetuksessa
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Rakenteen ja ilmeen määrittelystä konseptissa. Konseptisuunnittelu Konseptisuunnitelman sisällöstä Konseptisuunnitelmassa kuvaillaan Projektin tausta.
Johdatus ohjelmointiin Ohjelmistosuunnittelu Jaana Holvikivi.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Selainkäyttöliittymän tuotantoprosessi Klikkaamalla pääotsikoista tietosi karttuu. Sininen mökki toimii paluupainikkeena. Selainkäyttöliittymän tuotantoprosessi.
5 Suunnitteluvaihe Suunnitteluvaiheessa sisältötuotanto vaiheistetaan yleensä kolmeen päävaiheeseen IDEOINTI SUUNNITTELU TOTEUTUS Suunniteluvaihe on laajin.
Työn suunnittelu. 1 VAIHE: Hahmotus / mietintä. Mitä tehdään, Ideointia eril. työaiheista (ope ja lopuksi oppilas) Mitä tehdään, Ideointia eril. työaiheista.
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Esitutkimus (tarvekartoitus)
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kertausta ja täsmennystä prosessin loppuvaiheista + tuotettavan materiaalin avoimia kysymyksiä Aikis-seminaari
Osaamisen ja sivistyksen asialla Ulla Rönnberg Aikis –hankkeiden IV käsikirjoitusseminaari AIKUISTEN MAAHANMUUTTAJIEN KIELIKOULUTUS-
5.3 Toteutus Tuotantokäsikirjoitusten valmistuttua päästään rakentamaan lopullista tuotetta toteutus- vaiheessa. Tuotanto vaihe voi alkaa jo osittain tuotantokäsikirjoituksen.
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden arkkitehtuurin ”Tvärminnen risti”
* Miksi ja kenelle www-sivut halutaan tehdä? * Mitkä ovat tavoitteet? * Kohderyhmän käyttäjien määritely ! SUUNNITTELUN PERUSTEITA.
Käsikirjoitus oppimisaihiotuotantoa varten. Perustiedot Tuotantorenkaan nimi: Koordinaattori: Teema: Tämän teeman oppimisaihioilla tuotettavat opintopisteet:
Harjoituksissa tehdään digitarina
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
5.2 Suunnittelu/jatkuu Käsikirjoitukset -Asiakäsik. -Tuotantokäsik. Suunnittelu -Laajuus -Tyyli / lay-out - Mediavalinta.
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
HENKILÖSTÖKOULUTUS GLOBAALISSA YRITYKSESSÄ - Pilottiprojekti Nokia Mobile Phones Tuomo Rintamäki Teknillinen korkeakoulu Koulutuskeskus Dipoli Kansallisen.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS. OPINTOJAKSON TOTEUTUS  KESTO: –  AVOIMEN OPISKELIJAT: – YKSI LUOKA (SUOMI) – LUOKKA ICT02O-1.
Oppimateriaalin käsikirjoittaminen Hyvän käsikirjoituksen edellytykset.
TeSSA 2 Template © 1999 Juho Heikkilä Luottamus Tietoturvallisuuteen liittyvät käytettävyyskysymykset Kristiina Karvonen Tietoliikenneohjelmistojen ja.
5 Suunnitteluvaihe Suunnitteluvaiheessa sisältötuotanto vaiheistetaan yleensä kolmeen päävaiheeseen IDEOINTI SUUNNITTELU TOTEUTUS.
Digitarina Multimedia oppimisprojektina 2012 Vaka.
Kotiin – Behind the Scenes
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Toimintaohjeet opelle
Tuotanto TV-reportaasit, tilaajana Voimaa- hanke Valmiit
Ops seminaari Askola.
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Projektityöskentely Projekti käsitteenä Projektin vaiheet Projektin asettaminen Projektin suunnittelu Projektin käynnistäminen ja toteuttaminen Projektin.
Mervi Väisänen OPINNÄYTETYÖSUUNNITELMAN ESITYS JA OPPONOINTI.
FINELI: VERKKOPALVELUN KONSEPTI Työpaja klo 9-12.
Pirjo Rauhala, Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? 1 Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? Alustus Suomen virtuaaliyliopiston.
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
Tutkielman teko-ohjeet
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
Timo Rissanen Kouluprojekti POM2STN Kevät 2017 Timo Rissanen
DEMO 5 Sonja Betancourt, FM
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
THL – SÄHKÖINEN JULKAISEMINEN MÄÄRITTELYTYÖPAJA
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS.
Esityksen transkriptio:

Raakaideasta käsikirjoitukseksi Tuottajan näkökulma Juho Helminen

Mikä on käsikirjoitus? Käsikirjoitus on hyvän tuotteen ja onnistuneen tuotantoprosessin tae. Käsikirjoituksen avulla saadaan yksiselitteinen ja täydellinen kuva siitä, mikä projektin haluttu lopputulos on: sisältö, toiminnot ja rakenne. Käsikirjoitus on:  sisällöntuotannon väline  asiantuntijan väline  käyttöliittymäsuunnittelun väline  graafisen suunnittelun väline  teknisen toteutuksen väline

Tarpeesta syntyy idea tarpeen tunnistaminen:  vaikeasti opittava tai opetettava asia opetuksessa, oppimisen ”solmukohta”  vaikea opettaa/oppia tavanomaisilla menetelmillä  määritellään, mistä tarpeessa on kysymys, mitä oppilas/opiskelija tarvitsee, jotta oppisi asian paremmin? (harjoitteita, tietolähdettä, simulaatiota, motivointia, esimerkkiä työelämästä jne.) idean kypsyttely:  ideaa voidaan testata kollegoilla > tarkoituksenmukaisuus  idea oppimateriaalista osana opetusta: mitä tapahtuu opetuksessa ennen materiaalin käyttöä, mitä sen jälkeen?  tavoite: mitkä taidolliset ja tiedolliset tavoitteet oppimateriaalille asetetaan?

Ideasta syntyy synopsis Synopsis: käsikirjoituksen suppea hahmotelma (1x A4) Kenelle, mitä, miten, miksi?  kohderyhmä  tavoitteet - mitä materiaalin avulla halutaan opittavan?  sisältö - määrittely/rajaaminen  toteutustapa - mitä käyttäjä tekee?  käyttötilanne –millaisissa tilanteissa käytetään? luokassa, kotona, yksin, yhdesssä? Synopsis antaa yleiskäsityksen siitä, mistä on kysymys.  tapa sitouttaa aihiota toteuttava työryhmä samojen tavoitteiden taakse  tarjoaa pohjan käsikirjoitustyölle  hyvä olemassa, kun etsitään julkaisijaa/kustantajaa

Synopsiksesta käsikirjoitukseen Käsikirjoituksessa synopsis tarkentuu ja alkaa saada konkreettista hahmoa.  jaetaan sisältö kokonaisuuksiin ja alakokonaisuuksiin tarpeen mukaan  miten sisältö hahmottuisi oppijalle parhaiten?  miten asiakokonaisuudet olisi hyvä esittää ja rytmittää?  lineaarinen vai polveileva etenemistapa?  Mikä olisi paras ja tehokkain tapa oppia asia – Toimiva pedagogia ja vapaa ideointi tärkeintä - ei mietitä teknisiä rajoituksia

Synopsiksesta käsikirjoitukseen sisällön hahmottaminen kokonaisuuksina tai vaiheina

Synopsiksesta käsikirjoitukseen sisällön hahmottaminen kokonaisuuksina tai vaiheina

Käsikirjoitus Kun sisältö on jäsennelty pedagogisesti mielekkäisiin kokonaisuuksiin  kartoitetaan mahdollisesti jo olemassa oleva lähdeaineisto (sisältöteksti, kuvat, videoleikkeet, animaatiot jne.)  sovitaan työnjaosta ja aikatauluista  aletaan käsitellä käyttäjän toimintaa tarkemmin näyttö / ruutu / sivu / toiminto kerrallaan. Mitä käyttäjä missäkin kohdassa tekee?  varmistetaan toiminnallisuuksien tekninen toteutettavuus  tekninen asiantuntija tarpeen  Kirjoitetaan sisältöteksti  kuvataan mediaelementtien paikat materiaalissa (kuvat, videot, animaatiot yms.)  tehdään selväksi mitkä mediaelementit ovat valmiina ja mitkä pitää tehdä tai hankkia. (HUOM! animaatiokin pitää käsikirjoittaa!)

Käsikirjoitus  HUOM! Käsikirjoittajan ei tarvitse miettiä tarkasti ulkoasua, käyttöliittymää, navigointipainikkeita yms.  laaditaan materiaalin sisällysluettelo/dispositio, josta käy ilmi sisällön hierarkkinen jäsentely  kuvataan selkeästi ja yksiselitteisesti kaikki tapahtumat, toiminnallisuudet ja erilaiset toimintavaihtoehdot loogisessa järjestyksessä  ohjeistetaan toteuttajaa: miten tietyt kohdat pitää toteuttaa (pidetään sisältöteksti ja ohjeet toteutukselle selkeästi erillään)  kootaan kaikki tarvittavat mediaelementit yhteen paikkaan > helppo ja nopea toimitettaa eteenpäin  käyttäjätarina toteutuksen tueksi: kerrotaan kuvitteellisen käyttäjän toiminta materiaalin alusta loppuun

Tuotanto Käsikirjoittajalla on erittäin tärkeä rooli tuotantovaiheessa! Tuotannon vaiheita:  käsikirjoituksen kielenhuolto > käsikirjoittaja hyväksyy  aloituspalaveri: käsikirjoitus käydään toteuttajatahon kanssa perusteellisesti läpi ja varmistetaan, että toteuttaja on ymmärtänyt kaiken oikein > käsikirjoittaja mukana  käyttöliittymäsuunnittelu ja graafinen suunnittelu: ammattilaiset suunnittelevat käyttöliittymän ja ulkoasun > käsikirjoittaja kommentoi (pedagogiset näkökohdat käyttöliittymässä ja ulkoasussa)  ohjelmointi: vaiheittain etenevä ohjelmointi > käsikirjoittaja kommentoi ja yhdessä tuottajan kanssa varmistaa, että toteutus noudattelee käsikirjoitusta  testaus (tuottaja, kollegat, oppilaat) > käsikirjoittaja kommentoi  julkaisu