Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kertausta ja täsmennystä prosessin loppuvaiheista + tuotettavan materiaalin avoimia kysymyksiä Aikis-seminaari 28.-29.10.2010.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kertausta ja täsmennystä prosessin loppuvaiheista + tuotettavan materiaalin avoimia kysymyksiä Aikis-seminaari 28.-29.10.2010."— Esityksen transkriptio:

1 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kertausta ja täsmennystä prosessin loppuvaiheista + tuotettavan materiaalin avoimia kysymyksiä Aikis-seminaari 28.-29.10.2010

2 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Missä mennään nyt? Kertaus tuotannon vaiheista IdeaEsisuunnitelmaIdeaEsisuunnitelma Alustava käsikirjoitus Lopullinen käsikirjoitus Tuotannon kilpailutus Tuotanto: -graafinen työ -ohjelmointi -videokuvaus -äänitykset - editoinnit Tuotanto: -graafinen työ -ohjelmointi -videokuvaus -äänitykset - editoinnit Kustantajan arvio/palaute Toteutustekninen arvio/palaute Pedagoginen arvio/palaute Testaus/JulkaisuTestaus/Julkaisu Käsikirjoittajien arvio/palaute Tilanne 28.10.2010

3 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ennen lopulliseen käsikirjoitukseen siirtymistä on syytä vielä kerran: Koko materiaalin tasolla: Kuivaharjoitella/testata materiaalin tarjoama oppimisprosessi: Mitä oppijan pitää materiaalin läpikäytyään osata/millaisia valmiuksia oppijalla pitää olla? Perustelut: miten materiaali vastaa tähän? Palata esisuunnitelmaan ja varmistua siitä, että materiaali vastaa edelleen siinä esitettyihin peruskysymyksiin: mitä? kenelle? miksi? miten? Käsikirjoittaja on tässä vaiheessa usein jo sokea omalle työlleen, joten on syytä käyttää apuna ulkopuolisia asiantuntijoita/kollegoita. Tarkistaa ja varmistaa, ettei sisällössä ole asiavirheitä

4 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ennen lopulliseen käsikirjoitukseen siirtymistä on syytä vielä kerran: Osioiden ja alaosioiden tasolla: Palata osiokohtaisiin suunnitelmiin ja kyseenalaistaa vielä kerran valitut ratkaisut. Vastaako jako osioihin ja alaosioihin pedagogisia tavoitteita? Perustella vielä kerran valitut ratkaisut: ovatko ne järkeviä? (kustannukset vs. oppimistulokset) 1. TAVOITE 1. TAVOITE Mitä opetellaan? Aiheen kuvaus, rajaukset, materiaalin tavoitteet 2. MENETELMÄT 2. MENETELMÄT Pedagoginen menetelmä ja välineet: opitaan muistamaan, tunnistamaan, hahmottamaan, erottamaan … 3. MEDIAELEMENTIT 3. MEDIAELEMENTIT Mitä elementtejä käytetään? Kuvia, videoita, ääntä, tekstiä, animaatioita … 4. TOIMINTA Mitä oppija konkreettisesti tekee käyttäessään oppimateriaalia? 5. ARVIOINTI 5. ARVIOINTI Miten oppijan toimintaa arvioidaan? Miten annetaan palautetta oikeista ja vääristä vastauksista? Muuttaminen on vielä mahdollista

5 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kertausta mediaelementeistä Pedagoginen tarve Yksittäinen mediaelementti Näyttää hyvältä Jokaisen käsikirjoituksessa mainitun valokuvan, piirroksen, videon, äänen, kaavion, animaation jne. tulee olla pedagogisesti perusteltu. Kuvitus ja somistus kuuluu tuotantovaiheeseen. Mukava tehdä Muillakin on Sopii hienosti tietokoneelle

6 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kertausta mediaelementeistä - Valokuvat Sopimuksessa käsikirjoituksen tekijänoikeuksien luovuttamisesta määritellään kuka toimittaa kuvat ja kuka vastaa niistä. Valokuvat eivät saa sisältää yksipuolista tuotemainontaa. Yleinen käytäntö OPH:ssa: käsikirjoittajat vastaavat siitä, että heillä on tarvittavat oikeudet luovuttaa aineiston julkaisuoikeudet edelleen OPH:lle. Varmistettava riittävä laatu (ei kännykkäkuvia tms.) Merkittävä käsikirjoitukseen tarkasti ja yksiselitteisesti (katso ohjeet wikissä) Kristin De More http://www.freefoto.com/preview/01-28-2?ffid=01-28-2&k=Lions

7 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kertausta mediaelementeistä - Videot Suhteellisen kallista ja työlästä toteuttaa – erityisen hyvät pedagogiset perustelut – riittävästi hyötyä oppijalle Passiivista katsomista vai aktiivista tekemistä? Onko video osa pedagogista jatkumoa/oppimisen tarinaa vai seisake, jolla jatkumo katkeaa? Videon jakeluun liittyvät mahd. tekniset ongelmat (varauduttava myös siihen, että video ei toimi oppilaan koneessa ollenkaan, opettettava aineisto esitettävä myös muulla tavalla)

8 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kohti tuotantovaihetta Alustava käsikirjoitus Lopullinen käsikirjoitus Tuotannon kilpailutus - Käsikirjoitus on valmis ja puhtaaksi kirjoitettu -Peli poikki: muutoksia suunnitelmiin ei enää tehdä -sisältötekstiä voi viimeistellä -asiavirheitä voi korjata -tarkistaa ja testata - EI uusia osioita -ideointia -muokkausta -ideoiden uudelleenarviointia - kyseenalaistamista - tarkennusta - tarvittavan aineiston kartoittamista -kuivaharjoittelua -palautteen vastaanottamista -tekstien ja sisällön puhtaaksikirjoittaminen -medialelementtien merkitseminen Kielenhuolto (tarpeen vaatiessa) Lopullinen päätös: tekniset reunaehdot

9 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Käsikirjoittajan rooli tuotantovaiheessa Käsikirjoittaja on kiinteästi mutta hallitusti mukana tuotantovaiheessa: Valvoo käsikirjoituksen toteutumista Varmistaa pedagogisen toimivuuden Vastaa yleensä testauksen koordinoinnista Tuotantovaiheesta tehdään aikataulutettu projektisuunnitelma, jossa määritellään toteutuksen virstanpylväät eli pysäkit, joiden kohdalla pysähdytään keskustelemaan ja kommentoimaan toteutusta. Projektisuunnitelmassa määritellään myös kuinka kommunikointi osapuolten välillä hoidetaan (yleensä keskitetysti). Tuotanto: -graafinen työ -ohjelmointi -videokuvaus -äänitykset - editoinnit Tuotanto: -graafinen työ -ohjelmointi -videokuvaus -äänitykset - editoinnit Testaus/JulkaisuTestaus/Julkaisu

10 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kertausta mediaelementeistä Ohjeet aikis-wikissä: Etusivu -> Taustamateriaalia – Seminaari 24.-25.3.2010 –otsikon alla

11 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Älä tee näin Materiaaliin liittyvät valokuvat lähetetään tekniselle toteuttajalle yhden sähköpostin liitetiedostoina ilman, että kuvien käyttöoikeutta on selvitetty Käsikirjoitukseen tehdään muutoksia kilpailutuksen käynnistyttyä. Tuotantovaiheen alkaessa ohjelmoijalla, tuottajalla ja käsikirjoittajalla on kaikilla eri versio käsikirjoituksesta. Pommitetaan teknistä toteuttajaa päivittäin kommenteilla ja muutosehdotuksilla (koskee yhtä lailla tuottajaa/projektipäällikköä – kommentit ja muutosehdotukset kootusti ja hallitusti yhdessä viestissä.)

12 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Avoimia kysymyksiä 1 ÄÄNEN TALLENTUMINEN Käyttäjä voi tallentaa omaa puhettaan ohjelmaan ja palata kuuntelemaan sitä istunnon ajan KIRJAUTUMINEN Käyttäjä voi tallentaa edistymisensä/tilanteensa ohjelmassa ja palata myöhemmin siihen, mihin jäi. Käyttäjätunnus/salasana –tyyppistä kirjautumista ei tule. OPPIMISALUSTAT Ohjelmaan rakennetaan yhteys oppimisalustoihin SCORM-standardin mukaan. Tehdään yleispäätös tavasta, jolla ohjelma keskustelee alustan kanssa.


Lataa ppt "Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kertausta ja täsmennystä prosessin loppuvaiheista + tuotettavan materiaalin avoimia kysymyksiä Aikis-seminaari 28.-29.10.2010."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google