Teoria ja metodi 2. luento epistemilogia ja analogia.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Psykologisen mittarin rakenteen tilastollinen analysointi
Advertisements

Tieteenteoriat historiassa
 Kyky harkita asioita monipuolisesti ja järkevästi  Ongelmat tarkasti tai löyhästi määriteltyjä  Arki vs. tiede  Miten tutkimustieto pätee arjen ongelmissa?
Tieteellinen päättely
Havaintojen ja teorian suhde tieteellisessä tutkimuksessa
Tieteellisen tiedon luonne ja tieteen tehtävät
Käsiteanalyysi Mikä on käsite? Konkretia ja abstraktio
Tieteellinen realismi ja tieteen kehitysdynamiikka
MITÄ IHMETTÄ… TEKSTILAJIT ELI GENRET?
Mereologia ja sen soveltaminen
A4. Argumentointi ja retoriikka
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
Ohjelmistotekniikka - Tenttiin valmistautumisesta Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
Tutkimusotteista Innovaatioluennot
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Johdatus yhteiskuntatieteiden filosofiaan (Kf 140) 3. Luento
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
Savonia-ammattikorkeakoulu Liiketalous Kuopio | Opinnäytetyön nimi Tekijä: Etunimi Sukunimi Ohjaaja:
Helmikuun uusintatentti
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Mitä sosiologia on? -luennot (II) Pekka Räsänen
Tiede & tieteellinen menetelmä
matematiikan ja luonnontieteiden pedagogiikan professori, OKL, JY
Tieteellinen realismi: Peirce – Popper – Putnam
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Anne Rongas1 Tiedon etsintä  Platon: Varma ja erehtymätön tieto >> sen perusteella löytyisi hyvä elämä ja hyvä valtio.  Todellista tietoa vain pysyvä.
Teoria ja metodi 3. luento tapahtumahistoriasta annalismiin.
Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, F416; ti 20: 12-14, Kurtén ti 27.9: 12-14, Nissi viikko 38 ma-ti.
Seminaarityön rakenteesta
Mitä tieto-oppi eli tietoteoria tutkii?
Oulun yliopisto Prof. Sami Pihlström Tampereen yliopisto ( ) Jyväskylän yliopisto ( ) Sähköposti:
Ryhmissä tehdyt ehdotukset tenttivastausten rungoiksi.
Ennakkotietämys esiin! Fysiikan ja kemian pedagogiikan perusteeet (mat/fys/kem suunt.) Syksy 2014 Kari Sormunen.
Aiemmin peruutettu luento
Mallit ja teoriat Idealisaatiot, abstraktiot, isolaatiot, konstruktiot.
Mallit ja teoriat Idealisaatiot, abstraktiot, isolaatiot, konstruktiot.
Teoria ja metodi luennot ryhmätyöt. käytännön tiedot luennoista ja ryhmätöistä ti Unioninkatu 40 sali 4 pe Unioninkatu 40 sali
6. Luento kieli ja postmoderni filosofia
Tieteenfilosofia 4/4 Heikki J. Koskinen, FT, Dos. Helsingin yliopisto / Suomen Akatemia 1.
Heikki J. Koskinen, FT, Dos. Helsingin yliopisto / Suomen Akatemia
Mistä saa hyvää aineistoa? Gradunteon eväät -infotilaisuus
FI3 TIEDON JA TODELLISUUDEN FILOSOFIA. 1. Mihin teoreettista filosofiaa tarvitaan? Teoreettinen filosofia: ontologia, tietoteoria, tieteenfilosofia Tietoyhteiskunnan.
Mitä oleminen on?. Metafysiikka Metafysiikka tutkii mitä on olemassa ja mitä tarkoitamme olemassaololla ja olemisella. Aristoteles: metafysiikka = ”ensimmäinen.
MAAILMANKUVA, MAAILMANKATSOMUS, ELÄMÄNKATSOMUS. MITÄ TARKOITTAVAT KÄSITTEET: Maailmankuva Maailmankatsomus Elämänkatsomus.
Kvantitatiiviset menetelmät
Tieteellisen artikkelin kirjoittaminen
Mitä oleminen on?.
Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
Tieteenfilosofia I Lapin yliopisto
johdantoa teorian ja metodin kytkentään
Hypoteesi Oman hypoteesini mukaan analysoimalla mediaa, vertaamalla sen julkaisemaa sisältöä valtion virallisiin linjauksiin ja tarkastelemalla tuloksia.
Tieteenfilosofia I Lapin yliopisto syksy 2010
Argumentaation käsitteitä
Tutkimuksen objektiivisuus
Teoriat ja havainnot HYPOTEETTIS-DEDUKTIIVINEN MENETELMÄ
Tieteenfilosofia Tieteenfilosofia tutkii tieteen tavoitteita, menetelmiä ja tieteellisen tiedon tutkimista filosofiasta käsin.
Fenomenologia.
MITÄ HISTORIA ON? Johdantoluku, s. 8–13.
2 TIETEELLINEN LÄHESTYMISTAPA
Aikuisen Ajattelu.
Mitä on olemassa?.
Filosofian osa-alueet
Bayes-päättelyn kertausta
Totuus käsitteen totuus käyttötavat:
TIETEELLINEN TUTKIMUS (7ET)
Täydellisen olion teologia
Luento V. Typologia ja tilastotiede
Uskonto, tieteet ja evoluutio
Luento V. Typologia ja tilastotiede
Esityksen transkriptio:

Teoria ja metodi 2. luento epistemilogia ja analogia

epistemologia ja ontologiaa mistä voidaan saada tietoa? > epistemologia mitä on olemassa > ontologia nominalismi Occamin partaveitsi (minimimäärä objekteja) positivismi vain havaittavasta voidaan saada tietoa realismi objektien ja yleiskäsitteiden olemassaolo Platon (ideat) Aristoteles (käsitteiden reaalinen olemassaolo) tieteellinen realismi teorioiden ja mallien paikkansapitävyys testattavissa missä ja miten yleiskäsitteet ovat olemassa?

tieteen edistyminen tieteellisen tiedon kasautuminen paradigmojen ongelma kulttuuritieteiden edistyminen käsitejärjestelmien erilaisuus > voidaan muuttaa rikkaammaksi termien merkitysten vanheneminen > voidaan muuttaa eri näkökulmat ja teoriat ilmaisevat samasta asiasta erilaisia uskomuksia havaintojen, hypoteesien ja teorioiden yhteismitattomuus humanistisissa tieteissä edistymistä vaikea suoraan mitata arkeologiassa mahdollista mitata: tutkimustiedon määrää reaalitiedon määrää käsitejärjestelmien määrää

totuusteoriat havaintojen tai hypoteesien osoittaminen paikkansapitäväksi pragmaattinen tulkinta totuus on hypoteesien toimivuutta ja menestyksellisyyttä käytännön tilanteissa ongelma: virheellisten ja epätosien väitteiden voidaan uskoa olevan tosia mm. Hackmanin teoria suomalaisten maahanmuutosta korrespondenssitulkinta totuus on vastaavuutta tosiasioiden kanssa päättymätön tulkinta vie yhä lähemmäs totuutta ja lopulta ”pakottaa” konsensukseen ongelma: korrespondenssin riippuvuus monista tekijöistä mm. Suomen kansan vaiheet holoseenin aikana koherenssitulkinta totuus on yhteensopivuutta muiden lauseiden muodostaman systeemin kanssa ongelmana, että vertailua varten olisi tunnettava lähtölauseiden totuus arkeologiassa analogia mm. esimerkki obinugrilaiset ja saamelaiset

deduktio ja induktio deduktio arkeologiassa harvoin deduktiivisia totuuksia; mahdolliset totuuden eivät yleensä mielenkiintoisia tieteen kannalta (ts. itsestäänselvyyksiä) kuitenkin esim. ”kaikkien Pöljän tyypin keramiikkapalojen reunaosa on sisäänpäin taivutettu” induktio induktion heikompi kuin deduktiivinen > etenee yksityisestä yleiseen tieteellinen menetelmä perustuu useimmiten induktion käyttöön induktio kertoo enemmän kuin premissit > tietoa lisäävä (enemmän kuin osiensa summa; ilmaisee premisseihin kätkettyjä piirteitä) mm. onko Huhtiniemessä enemmän kuin 13 vainajaa induktiivinen yleistys Humen ongelma ei riitä, että ilmiötä koskeva havainto on joskus tehty

totuus käsitteenä totuuden sijainti ja olemassaolon muoto empiristinen näkökulma mistä voidaan tehdä havaintoja transsendentaali näkökulma mistä ei voida tehdä havaintoja realismin totuus havaittava luonnontieteet ei-havaittava hengentieteet jako havaittavaan ja ei-havaittavaan ongelmallinen testaaminen (H-D-mallit)

analogian käyttökelpoisuus työvälineenä induktion ”alalaji” ”mitä enemmän yhteisiä ominaisuuksia sitä todennäköisempää on, että niillä on myös muita yhteisiä ominaisuuksia” analogiapäättelyn merkitys antropologiassa ja arkeologiassa vrt. funktionalismi ongelmia verifikaatio vertailu vertailtavien kulttuurien partikulaariset tekijät ennakko-oletukset anakronismi struktuurien ontologia

analogian kehittelyä heuristiset merkitykset empiria (malli) vs. kohde havainnot ja tulkinnat heikot ja vahvat analogiat kuinka vahvistaa analogiaa? rajoittaminen tiedon lisääminen testaaminen positiivinen ja negatiivinen analogia paikan määrittäminen