Juhani Kettunen / AMOK / 14-06-061 Näyttötutkinnot.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JÄRJESTÄMISSOPIMUKSEN HAKEMINEN
Advertisements

SAVON OPPISOPIMUSKESKUS
Ajankohtaista näyttötutkinnoista Miksi tutkinnon perustetta uudistetaan? Minna Bálint
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS Kauppakatu 28 B 3.krs, (Kauppakeskus Aapeli)
AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Oppisopimuksella mahdollistetaan tutkintotavoitteinen huippuosaamisen valmennus Lajipäällikköpäivät , Tampere Koulutustarkastaja Hilkka.
Näyttötutkintojärjestelmä Tutkinnot Erilaiset tavat suorittaa tutkinto
Ammattiosaamisen näyttö
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä –hanke
Arviointi M.A.. Arvioinnin määrittelyä Ammattitaidon arviointi on syste- maattista ja suunnitelmallista aineiston keräämistä ja päätöksentekoa.
Tulevaisuuden haasteet näyttötutkintojärjestelmälle Olli Vuorinen kehityspäällikkö.
TUTKINTOTOIMIKUNTA JA SEN TOIMINTAA KOSKEVA LAINSÄÄDÄNTÖ
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ajankohtaispäivä HBC Hattulantie 2, Helsinki Rahoitus- ja vakuutusalan tutkintotoimikunta 8496.
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Opetushallituksen näkemyksiä näyttötutkintoaineistosta
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
TUTKINTOTOIMIKUNTA TEHTÄVÄT JA TOIMINTA
Uudet perustutkintojen perusteet
Ammattiosaamisen toimielimen tehtävät ja Ammattiosaamisen toimikunnan toiminta Koulutuskeskus Salpauksessa Heikki Tuomainen lehtori, opetuksen kehittäminen.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
AJANKOHTAISTA TUTKINTOTOIMIKUNTIEN TOIMINNASTA Seinäjoki
Tutkintosuoritusten arviointi
Osaamisen ja sivistyksen asialla AMMATILLISTEN PERUSTUTKINTOJEN KEHITTÄMISEN PERIAATTEET OPM:n päätös (dnro 2/502/2008) Marja Hollo Tampere
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetushallitus ja ammattitaitokilpailujen tulevaisuus Pasi Kankare
AIPAL – näyttötutkintojen opiskelijapalautejärjestelmä
Oppisopimuskoulutus Jouni Kyllönen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
A Ammattiosaamisen näytöt Vers Light /
A Ammattiosaamisen näytöt
Juhani Kettunen / A Ammattiosaamisen näytöt
Arvioijien valinta ja tutkintosuoritusten arviointi
Näyttötutkintojärjestelmä
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Työpaikkakouluttajan ABC
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT OPPIPAIKKA TYÖSSÄOPPIMISEN LAAJENTAMINEN TUTKINTOON JOHTAVALLA OPPISOPIMUSKOULUTUKSELLA.
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUS
Työpaikkakouluttajan ABC
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
Ritva Kareketo kouluttaja
VALTIONAVUSTUKSET AIKUISKOULUTUS Seppo Hyppönen Yksikön päällikkö Opetushallitus.
Aikuiskoulutus ammattikorkeakoulussa Opetusministeriön Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2003 – 2008: Yhtenä painoalueena aikuisten koulutusmahdollisuuksien.
Ajankohtaista Opetushallituksesta KOME 2016 Turussa Seppo Valio
1 Luksia, Leena Rantanen- Väntsi Työpaikkaohjaajakoulutus Aikuisten näyttötutkinnot.
Suoritetut näyttötutkinnot Varastoalan näyttötutkintojen kehittäminen OPETUSHALLITUS TUTKINTOTOIMIKUNNAT UTBILDNINGSSTYRELSEN EXAMENSKOMMISSIONERNA.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
AIKUISOPISTO KEUDA 1 Näyttötutkintoprosessi Tutkinnon suorittajasta lähihoitajaksi.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Matkailualan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hotelli-, ravintola- ja catering- alan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi.
Miten haen uutta näyttötutkintojen järjestämissopimusta?
Kokemuksia uusista tutkintotilaisuuksista Sihteerin ammattitutkinto 14
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Ajankohtaista näyttötutkinnoista
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
Jatkoaskeleet Hallituksen esityksen päälinjat
Ammatillisen koulutuksen tutkintojärjestelmän kehittäminen Ammatillisen koulutuksen kevätseminaari Kuerkievari ma opetusneuvos Seija Rasku
Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto 2017
Yhteiset tutkinnon osat
Ammatillisen koulutuksen reformista
SAVON KOULUTUSKUNTAYHTYMÄ
Tutkintorakenteesta tutkinnon perusteeksi
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
Todistukset ja todistuksiin merkittävät tiedot
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Juhani Kettunen / AMOK / Näyttötutkinnot

Juhani Kettunen / AMOK / Näyttötutkinnot Näyttötutkintajärjestelmä perustettiin 1994: Ammattitutkintolaki 306/1994 ja sitä täydentävä Asetus 308/1994 (jotka korvasivat aiemman ammatillisista pätevyystutkinnoista annetun lain). Laki valmisteltiin opetusministeriön asettamassa ammatillisessa aikuiskoulutustyöryhmässä, jossa oli edustettuina työelämän ja opetusalan osapuolet.

Juhani Kettunen / AMOK / Näyttötutkinnot Lähteitä: OPH:n sivut: OPH Näyttötutkinto-opas – käsikirja tutkintojen järjestäjille ja tutkintotoimikunnuille. (Ko. oppaasta on parhaillaan tulossa uusi, päivitetty versio 2006)

Juhani Kettunen / AMOK / Näyttötutkinnot Koulutuslainsäädännön kokonaisuudistuksen yhteydessä ammattitutkintolaki kumottiin ja näyttötutkintojärjestelmää koskevat siirrettiin v lakiin L631/1998 ja asetukseen A812/1998 ammatillisesta aikuiskoulutuksesta. Keskeisiä syitä näyttötutkintojärjestelmän perustamiselle olivat ammatillisen aikuiskoulutuksen kehittäminen mm. valtioneuvoston hyväksymissä koulutuksen kehittämissuunnitelmissa. Lisäksi näyttötutkintojärjestelmän kehittämisen ja käyttöönoton taustalla merkittäviä tekijöitä olivat mm. ammatillisen aikuiskoulutuksen epätasainen laatu sekä koulutuksen ja työelämän kohtaamattomuus. Ammatillinen aikuiskoulutus korkeakoulujen ulkopuolella päätettiin järjestää pääosin ammatillisiin perustutkintoihin, ammattitutkintoihin ja erikoisammattitutkintoihin valmistavana koulutuksena.

Juhani Kettunen / AMOK / Näyttötutkinnot Tutkintojärjestelmän edellytettiin kattavan kaikki keskeiset työelämässä tarvittavan osaamisen alueet. Niin ikään työvoimapoliittisen aikuiskoulutuksen odotettiin vahvemmin kytkeytyvän ammatilliseen tutkintojärjestelmään. Tehtiin yksinkertainen mutta merkittävä oivallus siitä, miten tutkintojärjestelmällä voidaan edistää elinikäisen oppimisen periaatetta ja ennen kaikkea sen käytännön toteutusta yhteistyössä työelämän kanssa: – oppimista tapahtuu kaikissa elämänympäristöissä eikä yksinomaan kouluissa ja oppilaitoksissa.

Juhani Kettunen / AMOK / Näyttötutkintojen periaatteet Näyttötutkintojen järjestelmä, jonka keskeisimpänä periaatteena on rakentaa, kehittää ja suorittaa ammattitaidon hankkimistavasta ja opiskelutavasta riippumattomia tutkintoja, tukee mainiosti elinikäistä oppimista. Pyritään siihen, että eri tavoin aikuisväestölle syntynyt pätevyys tulee tutkinnoissa hyödynnetyksi ja myös siihen, että pätevöitymiseen motivoituvat aikuisryhmät, joille perinteiseen ja muodolliseen koulutukseen hakeutuminen on ylittämättömien kynnysten takana.

Juhani Kettunen / AMOK / Näyttötutkintojen periaatteet Kolme peruspilaria: -Kolmikantayhteistyö: työnantajatahojen, työntekijätahojen ja opetusalan tiivis yhteistyö tutkintorakenteesta päätettäessä, tutkintojen perusteita laadittaessa ja näyttöjä toteutettaessa ja arvioitaessa -Tutkintojen riippumattomuus ammattitaidon hankkimistavasta ja -Ammattitaidon osoittaminen näytöillä.

Juhani Kettunen / AMOK / Tutkinnot -Ammatillisessa perustutkinnossa osoitetaan ammattitaidon saavuttamisen edellyttämät tiedot ja taidot -Ammattitutkinnossa osoitetaan alan työntekijältä edellytettävä ammattitaito -Erikoisammattitutkinnossa osoitetaan alan vaativimpien työtehtävien hallinta.

Juhani Kettunen / AMOK / Tutkinnot - Näyttötutkinnon hyväksytty suorittaminen edellyttää siis alan ammattitaitovaatimusten hallintaa! -Ammattitaitovaatimukset on määritetty työelämän työkokonaisuuksista elinkeinoelämän kanssa. -Näyttötutkinnoissa vaadittava ammattitaito määritellään Opetushallituksen julkaisemissa näyttötutkinnon perusteissa. -Valittavana on 52 ammatillisen perustutkinnon lisäksi lähes 300 ammatti- ja erikoisammattitutkintoa.

Juhani Kettunen / AMOK / Näyttötutkintoihin osallistuneet

Juhani Kettunen / AMOK / Näyttötutkintojärjestelmä – toimijat 1. Opetusministeriö 2. Opetushallitus 3. Työelämän edustajat 4. Koulutustoimikunnat 5. Tutkintotoimikunnat 6. Tutkintojen järjestäjät Näyttötutkintomestarikoulutusta järjestävät ammatilliset opettajakorkeakoulut. ( Näyttötutkinto-opas 2006)

Juhani Kettunen / AMOK / Näyttötutkintojärjestelmä – tehtävät 1.Opetusministeriö valmistelee ja antaa näyttötutkintotoimintaa koskevia säädöksiä päättää tutkintorakenteesta päättää tutkintomaksusta

Juhani Kettunen / AMOK / Opetushallitus ohjaa tutkintorakenne-esitysten valmistelua, kokoaa ja käsittelee esitykset, päättää OPM:lle tehtävästä esityksestä vastaa tutkinnon perusteiden laatimisesta ja päättää niistä päättää tutkintotoimikuntien toimiala- ja aluejaosta asettaa tutkintotoimikunnat huolehtii tutkintotoimikuntien maksuliikenteestä, kirjanpidosta ja arkistosta avustaa tutkintotoimikuntia tutkintojen järjestämisedellytysten arvioinnissa ohjaa, kouluttaa ja konsultoi tutkintotoimikuntia ja näyttötutkintojen järjestäjiä määrää näyttötutkintojen ja näyttötutkintoihin valmistavan koulutuksen todistuksista ja niihin kirjoitettavista tiedoista antaa tarvittaessa tutkintomaksujen tilittämistä koskevia määräyksiä voi antaa henkilökohtaistamista koskevia tarkempia määräyksiä voi antaa tutkintotoimikunnille näyttötutkintojen käytännön järjestelyjä koskevia tarkentavia määräyksiä.

Juhani Kettunen / AMOK / Työelämän edustajat suunnittelevat, järjestävät ja arvioivat tutkintosuoritukset yhteistyössä tutkintojen tutkintojen järjestäjien kanssa osallistuvat tutkintojen perusteiden laatimiseen 4. Koulutustoimikunnat antavat lausunnot tutkintorakenne-esityksistä käsittelevät tutkintojen perusteet

Juhani Kettunen / AMOK / Tutkintotoimikunnat vastaavat näyttötutkintojen järjestämisestä ja valvomisesta solmivat järjestämissopimukset antavat tutkintotodistukset allekirjoittavat kunniakirjat päättävät näyttötutkinnon ja sen osan arvioinnin oikaisemisesta huolehtivat tutkintotoimikunnan asiakirjojen arkistoinnista toimivat näyttötutkintojärjestelmän ja tutkintojen perusteiden kehittämiseksi

Juhani Kettunen / AMOK / Tutkintojen järjestäjät –laativat järjestämissopimushakemukset liitteineen –suunnittelevat tutkintotilaisuudet yhteistyössä elinkeino- ja työelämän edustajien kanssa –vastaavat asiantuntevien arvioijien hankkimisesta, kouluttamisesta ja tehtävään perehdyttämisestä –järjestävät tutkintotilaisuudet ja arvioivat tutkintosuoritukset yhteistyössä elinkeino- ja työelämän edustajien kanssa –laativat ja osaltaan allekirjoittavat tutkintotodistukset –huolehtivat tarvittaessa näyttötutkintojen järjestämisedellytysten arvion hakemisesta OPH:lta –vastaavat tilastoinnista –vastaavat arviointiin liittyvän aineiston dokumentoinnista ja arkistoinnista –vastaavat tutkintojen ja niihin valmistavan koulutuksen tiedottamisesta –hankkivat ja allekirjoittavat ammattikirjat tarvittaessa –tilaavat ja allekirjoittavat osaltaan kunniakirjat tarvittaessa