Työpaikkakouluttajan ABC

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JÄRJESTÄMISSOPIMUKSEN HAKEMINEN
Advertisements

SAVON OPPISOPIMUSKESKUS
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Jyväskylän koulutuskuntayhtymän
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS Kauppakatu 28 B 3.krs, (Kauppakeskus Aapeli)
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Vaasan rannikkoseudun oppisopimustoimisto
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Oppisopimuksella mahdollistetaan tutkintotavoitteinen huippuosaamisen valmennus Lajipäällikköpäivät , Tampere Koulutustarkastaja Hilkka.
Näyttötutkintojärjestelmä Tutkinnot Erilaiset tavat suorittaa tutkinto
Näyttökumppanuudella ammattilaisia työelämän tarpeisiin Pirkko Rasi ruokapalvelupäällikkö.
Työmarkkinakeskusjärjestöjen esitykset koulutuksen ja työelämän yhteistyön kehittämiseksi Ehdotukset valmisteltu työurasopimuksen pohjalta käynnistetyssä.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Oppisopimuskoulutuksen osapuolet
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Reimari 2 Työvoimahallinnon toimenpiteet
OPPISOPIMUSKOULUTUS Ammatillisen koulutuksen järjestämismuoto Määräaikainen työsopimus Koulutuksesta yli puolet työpaikalla työtehtävien yhteydessä, täydennetään.
Ammattilaiseksi oppisopimuksella Joustavasti, yksilöllisesti ja käytännönläheisesti
Oppisopimuskoulutus Jouni Kyllönen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Omnian oppisopimustoimisto
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
YHDENMUKAISET LOMAKKEET
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
Yleisiä kysymyksiä tutkintoon johtavasta oppisopimuskoulutuksesta
OPPISOPIMUSKOULUTUKSEN JÄRJESTÄMINEN PIRKANMAALLA Tuula Hoivala, Långvik
Suomen koulutusjärjestelmä
Arvioijien valinta ja tutkintosuoritusten arviointi
Näyttötutkintojärjestelmä
Ammattilaiseksi oppisopimuksella
OTE ammattiin – KIINNI elämään Kotityöpalvelujen ammattitutkinto tuettuna oppisopimuskoulutuksena.
Työpaikkakouluttajan ABC
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT OPPIPAIKKA TYÖSSÄOPPIMISEN LAAJENTAMINEN TUTKINTOON JOHTAVALLA OPPISOPIMUSKOULUTUKSELLA.
Tavoitteet  Henkilökohtaisen opetussuunnitelman toteutuminen  Lisää valinnaisuutta  Pienentää keskeyttämisriskiä  Mahdollistaa joustavan kahden perättäisen.
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUS
Työpaikkakouluttajan ABC
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
Ritva Kareketo kouluttaja
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Oppisopimus nuorille, onnistuuko? Nuorten kokemuksia ja näkemyksiä Susanna Miettunen
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS Microkatu 1 (A-osa) Kuopio Asiakaspalvelu p klo 9.00 – etunimi.sukunimi(at)sakky.fi.
MONIEN MAHDOLLISUUKSIEN OPPISOPIMUS Etelä-Pohjanmaan maakuntaopo-päivä / Tarja Puskala, projektikoordinaattori Puh
Nuorten oppisopimus 2+1 malli viimeinen vuosi oppisopimuksella
Nuorten aikuisten osaamisohjelma
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
Oppisopimusnuoren ohjaaminen työssä Helena Rajalinna.
Yrittäjien näkökulma Yrittäjien ja elinkeinoelämän verkoston yhteisessä fokuksessa: NUORET TYÖN ja TYÖNANTAJUUDEN muutos ”PAREMPI JOHTAA HYVIN”  DIGITALISAATIO.
Nuorten Oppisopimuskoulutus
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS
Mikä ihmeen oppisopimus?
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
TET =Työelämään tutustuminen
Kokemuksia uusista tutkintotilaisuuksista Sihteerin ammattitutkinto 14
Nuorten oppisopimuskoulutus
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS
Milloin oppisopimuskoulutus on hyvä vaihtoehto
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Nuoret ja työlainsäädäntö
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
TET =Työelämään tutustuminen
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Työnantajien/työpaikkojen perehdyttäminen
SAVON KOULUTUSKUNTAYHTYMÄ
Ajankohtaista OSAOsta
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Esityksen transkriptio:

Työpaikkakouluttajan ABC Moduuli 1: Oppisopimuskoulutuksen prosessi sekä eri osapuolten roolit ja tehtävät Koulutus toteutetaan osana Opetus- ja kulttuuriministeriön tukemaa Työpaikkaohjaajien/-kouluttajien koulutus -hanketta

Koulutuksen moduulirakenne 1. Oppisopimuskoulutuksen prosessi sekä eri osapuolten roolit ja tehtävät 2. Työpaikalla tapahtuvan oppimisen arviointi ja palaute 3. Erilaiset oppimistyylit ja ohjaus 4. Tutkintotilaisuuksien suunnitteleminen ja arviointi 5. Sosiaalisen median hyödyntäminen opiskelijan ohjaamisessa Ammatillisen koulutuksen sanastoa

Mistä oppisopimuskoulutuksessa on kyse? Oppisopimuskoulutus on työelämälähtöinen koulutusmuoto, jossa pääosa koulutuksesta ja oppimisesta toteutuu työpaikalla työtä tehden. Työnantaja ja opiskelija solmivat kirjallisen määräaikaisen työsopimuksen oppisopimuksen lisäksi. Oppisopimus voidaan solmia: uuteen työsuhteeseen olemassa olevaan työsuhteeseen viranhaltijalle yrittäjälle

Mistä oppisopimuskoulutuksessa on kyse? Opiskelija on määräaikaisessa työsuhteessa oppisopimusaikana, jolloin työnantaja maksaa työehtosopimuksen mukaista palkkaa ja huolehtii työsuhteeseen liittyvistä sivukuluista ja vakuutuksista tekee työtä työnantajalle tämän johdon, valvonnan ja ohjauksen alaisena ja osallistuu tietopuoliseen opetukseen Työpaikalla tapahtuvaa oppimista täydennetään tietopuolisella opetuksella, jolloin oppiaika jakautuu teoriaan ja käytäntöön  Tietopuolinen opetus vaihtelee ammateittain ja koostuu usein lähi-, etä- ja monimuoto-opetuksesta  Työpaikalla tapahtuva oppiminen on ohjattua työtehtäviä tehdään opetussuunnitelman tavoitteiden mukaisesti

Nuori oppisopimusopiskelija Jos kyseessä on 15-18 –vuotias opiskelija, niin otettava huomioon mm. seuraavat asiat: Minkä ikäisenä töihin? Työsopimuksen tekemisestä Kuka voi tehdä työsopimuksen? Mitä työsopimukselle tulisi sopia? Minkälaista työtä nuori voi tehdä? Nuorilta kielletyt työt Vaaralliset työt Nuorille sopivat kevyet työt Nuorten työntekijöiden työsuhteessa noudatettavia ehtoja: Työajan pituus Ylityö Työajan sijoittelu Nuorelle annettavat lepoajat Palkkaus Vuosiloma Linkkejä/lisätietoa: - Nuoret ja työnlainsäädäntö - http://www.tyosuojelu.fi/fi/nuoret_tyontekijat - Laki nuorista työntekijöistä (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1993/19930998)

Nuoria työntekijöitä koskevat työajat ym. Lähde: Työsuojeluhallinto

Oppisopimuksen kesto ja tavoite Oppisopimuksen pituus vaihtelee koulutustavoitteesta sekä opiskelijan olemassa olevasta osaamisesta riippuen (4 kk – 36 kk) Oppisopimuksella on mahdollista opiskella perustutkintoon ammattitutkintoon erikoisammattitutkintoon (valittavana lähes 400 ammatillista tutkintoa) Lisäksi on mahdollista opiskella ammatillista lisäkoulutusta, mikä ei ole tutkintotavoitteista mm. osatutkinnot Ammatilliset perustutkinnot voidaan suorittaa joko ammatillisena peruskoulutuksena tai näyttötutkintona Ammatti- ja erikoisammattitutkinnot suoritetaan vain näyttötutkintoina, niissä ammattitaito osoitetaan tutkintotilaisuuksissa

Yleinen jatko-opintokelpoisuus Näyttötutkintona suoritettu ammatillinen perustutkinto, ammatti- tai erikoisammattitutkinto antavat: - kelpoisuuden korkeakoulu- tutkintoon johtaviin opintoihin ja - yleisen kelpoisuuden ammattikorkeakoulu- opintoihin. HUOM! Hakupisteissä eroavaisuuksia Tekniikan ja liikenteen alalla sekä Kulttuurialalla. Suomen koulutusjärjestelmä

Oppisopimuskoulutusprosessin eteneminen Koulutuskorvaus työnantajalle 0. Mahdollinen palkkatuki? 0. Mahdollinen palkkatuki? 0. Mahdollinen palkkatuki? 0. Mahdollinen palkkatuki?

Oppisopimuskoulutuksen hyödyt Opiskelija saa Työnantaja saa työkokemusta työtodistuksen työehtosopimuksen mukaista palkkaa ammatillisen pätevyyden sekä jatko-opintokelpoisuuden maksuttoman tietopuolisen opetuksen (pl. 58 € näyttötutkintomaksu) opintososiaaliset edut verottomina korvauksina (tietopuolisen opetuksen ajalta) Päiväraha (jos ansionmenetystä) Perheavustus (jos ansionmenetystä ja alle 18-vuotiaita huollettavia) Matkakustannusten korvaus (julkinen liikenne) Majoituskorvaus valmistuttuaan ammattitutkintostipendin 390 € / 450 € (edellytykset stipendin myöntämiselle) motivoituneen tulevan ammattilaisen, joka tuo uusia ajatuksia ja vireyttä työpaikalle yritykseen koulutetun työntekijän, jonka ammattitaito on ajan tasalla maksuttoman koulutuksen työntekijälle koulutuskorvausta mahdollisesti palkkatukea, kun palkkaa työttömän työnhakijan oppisopimus-opiskelijaksi Palkkatuen pituudesta ja määrästä päättää alueen TE-toimisto ”Win-win”

Oppisopimuskoulutuksen edellytysten varmistaminen Suunnittelu Henkilökohtainen opiskeluohjelma O P I S M U Oppisopimus- koulutuksen toteuttaminen Tutkintotilaisuudet Oppisopimus- koulutuksen päättäminen Oppisopimuskoulutuksen edellytysten varmistaminen

Oppisopimuskoulutuksen edellytysten varmistaminen Oppisopimuskeskuksen/-toimiston puolesta tehdään: Työpaikan työtehtäväkartoitus, työpaikalla tapahtuvan koulutuksen suunnitelma ja oman osaamisen arviointi  Mahdollista jatkojalostaa työpaikalla tapahtuvan oppimisen suunnitelmaksi Työtehtäväkartoituksensaat koulutustarkastajaltasi x Hakeutumisvaiheen henkilökohtaistamisen dokumentointi Opiskelija ohjataan tietopuolisen opetuksen henkilökohtaistamiseen

Oppisopimuskoulutuksen suunnittelu edellytysten varmistaminen Suunnittelu Henkilökohtainen opiskeluohjelma O P I S M U Oppisopimus- koulutuksen toteuttaminen Tutkintotilaisuudet Oppisopimus- koulutuksen päättäminen Oppisopimuskoulutuksen suunnittelu

Oppisopimuskoulutuksen suunnittelu / Henkilökohtainen opiskeluohjelma Hakeutumisvaiheen henkilökohtaistamisesta siirrytään varsinaiseen henkilökohtaistamiseen (näyttötutkinnon suorittaminen ja tarvittavan ammattitaidon hankkiminen) Tutkinnon osat tarkentuvat Koulutusaika- ja paikka tarkentuvat Lähipäivien määrä ja ajoitus sekä osaamisen tunnistaminen Alustava suunnitelma tutkintotilaisuuksien ajoittumisesta Kopio allekirjoitetusta henkilökohtaistamis- suunnitelmasta toimitetaan oppisopimuskeskukseen/-toimistoon, jossa se hyväksytään allekirjoituksella

Henkilökohtaistaminen (1/2) Henkilökohtaistamisella tarkoitetaan tutkinnon suorittajan ohjaus- ja opetustoimien suunnittelua ja toteuttamista huomioiden opiskelijan lähtötilanne aiemmin hankittu osaaminen nykyiset osaamistarpeet tutkinnon suorittamismahdollisuudet Ko. asiat dokumentoidaan henkilökohtaistamista koskevaan asiakirjaan (HEKSU)

Henkilökohtaistaminen (2/2) Henkilökohtaistamista tehdään ja täsmennetään koko koulutuksen ajan: koulutukseen hakeuduttaessa ammattitaitoa hankittaessa tutkintoa suoritettaessa Henkilökohtaistamista tehdään yhteistyössä opiskelijan, työnantajan, työpaikkakouluttajan, oppisopimustoimiston/ -keskuksen ja oppilaitoksen kanssa.

Oppisopimus Oppisopimus- koulutuksen edellytysten varmistaminen Suunnittelu Henkilökohtainen opiskeluohjelma O P I S M U Oppisopimus- koulutuksen toteuttaminen Tutkintotilaisuudet Oppisopimus- koulutuksen päättäminen Oppisopimus

Oppisopimuksen solmiminen Kun oppisopimuskoulutuksen edellytysten varmistaminen ja henkilökohtainen opiskeluohjelma ovat valmiit, solmitaan oppisopimus Tietopuolinen opetus käynnistyy ja etenee henkilökohtaistamis- suunnitelman mukaan

Oppisopimuskoulutuksen toteuttaminen edellytysten varmistaminen Suunnittelu Henkilökohtainen opiskeluohjelma O P I S M U Oppisopimus- koulutuksen toteuttaminen Tutkintotilaisuudet Oppisopimus- koulutuksen päättäminen Oppisopimuskoulutuksen toteuttaminen

Oppisopimuskoulutuksen toteuttaminen

Oppisopimuskoulutuksen päättäminen edellytysten varmistaminen Suunnittelu Henkilökohtainen opiskeluohjelma O P I S M U Oppisopimus- koulutuksen toteuttaminen Tutkintotilaisuudet Oppisopimus- koulutuksen päättäminen Oppisopimuskoulutuksen päättäminen

Oppisopimuskoulutuksen päättäminen

Oppisopimuskoulutuksesta kolme todistusta

Erityistilanteet oppisopimuskoulutuksen aikana Seuraavissa tapauksissa aina ensin yhteys omaan oppisopimustarkastajaan Oppisopimusajan jatkaminen Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut koulutustavoitettaan alunperin määritellyssä oppiajassa Oppisopimusajan lyhentäminen Mikäli opiskelija saa suoritettua tutkinnon alun perin suunniteltua nopeammassa aikataulussa  Oppisopimusajan lyhentäminen tutkinnon suorittamiseen Saattaa vaikuttaa palkkatukeen Oppisopimuksen keskeyttäminen Määräajaksi tai toistaiseksi Äitiysloma, armeija, pidempi sairausloma, henkilökohtaiset syyt tms. Oppisopimusopiskelijan lomauttaminen Määräaikainen työsuhde/vakituinen työsuhde Työ- ja elinkeinoministeriön muistio Oppisopimuksen purkaminen Yksipuolisesti koeaikana, koeajan jälkeen työntekijän ja työnantajan yhteisellä päätöksellä, koulutuksen järjestäjän päätöksellä Ilmoitukset myös Sopimus Pro- verkkopalvelun kautta

Oppisopimuskoulutuksen osapuolet ja tehtävät Oppisopimuskeskus/-toimisto Työnantaja Maksaa työehtosopimuksen mukaista palkkaa Mahdollistaa opiskelijalle osallistumisen tietopuoliseen opetukseen sekä mahdolliseen työkiertoon Osoittaa oppisopimusopiskelijalle työpaikkakouluttajan ja riittävät resurssit työpaikkakouluttamiseen Vastaa työturvallisuudesta Mitä oppisopimus edellyttää työyhteisöltä? Oppisopimusopintojen järjestäminen, hallinto, rahoitus, seuranta ja valvonta Maksaa opiskelijalle opintososiaaliset etuudet Maksaa työnantajalle koulutuskorvaukset Kirjoittaa opiskelijalle osallistumistodistuksen Vastaa koko oppisopimusprosessista Opiskelija Oppii työssä ja täydentää osaamistaan valmistavassa, tietopuolisessa koulutuksessa. Arvioi ammattitaitonsa kehittymistä. Mitä oppisopimus edellyttää opiskelijalta? Oppilaitos Työpaikkakouluttaja Osoittaa opiskelijalle vastuukouluttajan Henkilökohtaistaa opiskelijan opinnot Järjestää ja arvioi tietopuoliset opinnot, kirjoittaa opintorekisteriotteen Organisoi tutkintotilaisuudet  tutkintotodistus Suunnittelee ja arvio työpaikalla tapahtuvaa oppimista sekä mahdollistaa tutkintotilaisuuksia Osoittaa monipuolisiin työtehtäviin sekä kouluttaa ja perehdyttää niihin Ohjaa ja arvioi oppimista Tukee, kannustaa ja motivoi Oman alansa asiantuntija: Riittävä ammattitaito ja/tai alan tutkinto Tuntee opiskelijan koulutustavoitteen ja tutkinnon perusteet Antaa opiskelijalle vastuuta

Kuka voi toimita työpaikkakouluttajana? Henkilö joka on aidosti kiinnostunut ohjaamisesta. jolla on aikaa ohjattavalle: Oppisopimuskoulutettavan ohjaus on pitkäkestoista ja ohjaussuhde kestää pääsääntöisesti 1-3 vuotta. joka on oman alansa asiantuntija ja jolla on substanssiosaaminen hallussa. joka tuntee opiskelijan tulevan työnkuvan riittävän hyvin. Työpaikka- kouluttaja Ammatillinen osaaminen Vuoro-vaikutus-taidot Ohjaustaidot joka pystyy käymään ammatillisia keskusteluja ohjattavansa kanssa, neuvomaan ja opastamaan työtehtävissä sekä ymmärtämään ja kommentoimaan tietopuolisesta koulutuksesta annettuja työhön liittyviä oppimistehtäviä. jolla on riittävän pitkä työkokemus ja/tai saman alan tutkinto.

Työpaikkakouluttajan osaaminen perustuu… … tietoon ja kokemukseen alan työtehtävistä ja menetelmistä: Miksi ja miten työtä tehdään? … tietoon ja käsitykseen ihmisestä ja oppimisesta: Miksi ja miten opiskelijaa ohjataan? Lisämateriaalia oppimiskäsityksistä … tietoon omasta työyhteisöstä ja työyhteisön arvoista: Mitä asioita omassa työyhteisössäni pidetään tärkeinä? … tietoon työn etiikasta: Millainen toiminta on oikein? Millainen toiminta on hyväksyttävää?

Työpaikkakouluttajana käytännössä… Toimin yhteyshenkilönä oppisopimuskeskukseen Teen yhteistyötä oppilaitoksen kanssa Osallistun opintojen suunnitteluun opiskelijan tukena sekä ohjaukseen ja arviointiin Kannustan ja motivoin opiskelijaa … vastaanotan opiskelijan … perehdytän opiskelijan työpaikantapoihin … esittelen opiskelijan henkilöstölle … toimin oppisopimus-toimiston, oppilaitoksen ja yrityksen välisenä yhteyshenkilönä … vastaan opiskelijan työturvallisuudesta ”Koulutus on yhteistyötä, jonka tavoitteena on opiskelijan pääseminen hyviin oppimistuloksiin”

Hyvän työpaikkakouluttajan muistilista opiskelijan näkökulmasta HYRIA Hyvän työpaikkakouluttajan muistilista opiskelijan näkökulmasta Ole läsnä ja kiinnostunut, kuule ja kuuntele Tue tavoitetietoisuuteen Anna rakentavaa palautetta Kannusta aktiivisuuteen Järjestä monipuolisia koulutustilanteita - Anna vastuuta - Anna aikaa, tilaa ja kunnioitusta https://www.youtube.com/watch?v=22ZOevJjgi0