OPS MUUTTUU -Mitä tapahtuu?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VALMIUDET TYÖELÄMÄÄN. RAKENNUSALAN PERUSTUTKINTO
Advertisements

Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
MATKAILUALAN PERUSTUTKINTO
AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA
vs. koulutuspäällikkö Eija Haverinen,
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN VASTUUOPETTAJIEN TAPAAMINEN ANNELI AIROLA ESR AHOT-KATSAUS.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Näyttötutkintojärjestelmä Tutkinnot Erilaiset tavat suorittaa tutkinto
Aloitus info • Ryhmänvastaavat pitävät ryhmälleen aloitusinfon laajennetusta työssäoppimisesta • Opiskelijat saavat oppimis- ja työkokemuskansion.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Oulun aikuislukio 2014.
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Käsi- ja taideteollisuusalan perustutkinto (artesaani)
Kiihdytetty opiskelupolku 2,5 v./SOTE 1. vuosi Kaikille pakolliset ammatilliset tutkinnon osat 50 ov Opiskellaan ryhmän mukana, 30 ov: Kasvun tukeminen.
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
AHOT– aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Ylioppilastutkinto Äidinkieli/ Vieras kieli Reaalikoe
YHTEISHAUN AIKATAULU PÄÄSY- JA SOVELTUVUUSKOKEITA JÄRJESTÄVÄ AMMATILLINEN KOULUTUS HAKUKORTTI JÄTETTÄVÄ OPOLLE VIIMEISTÄÄN
Kiinnostaako tekeminen ja lukeminen?
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa. 2 Nykyiset linjaukset…  Oppilaan oikeusturvan kannalta on tärkeää, että päättöarvosanat on annettu samoin.
Joustavuutta oppimiseen Tavoitteet: -verkoston yhteiset tavoitteet joustavat opintopolut osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen -AmisURA-hankkeen.
Työpaikkakouluttajan ABC
Työpaikkakouluttajan ABC
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
Osaamisperusteisuus perustutkinnon perusteissa
Turun ammatti-instituutin tilannekatsaus
Meillä tehdään osaajia! sasky.fi/ikata. Sastamalan koulutuskuntayhtymä/ Ikaalisten käsi- ja taideteollisuusoppilaitos IKATA on valtakunnallisesti arvostettu,
HUIPPUOSAAMINEN UUDISTUNEISSA PERUSTEISSA - MITEN JEDUSSA SIIHEN VASTAAMME? HUIPPUOSAAMISEN TEEMAPÄIVÄ YLIVIESKA ULLA MÄNTYKANGAS
Ammatillinen perustutkinto + yo-tutkinto. Erilaiset opiskeluväylät AmmattikorkeakouluYliopisto Työelämä Lukio Ammatillinen oppilaitos Kaksi tutkintoa.
Yhteiset tutkinnon osat 35 osp Pakolliset osa-alueet 19 osp Valinnaiset osa-alueet 16 osp → syventävät pakollisten osa-alueiden sisältöjä.
Kiinnostaako tekeminen ja lukeminen? Tule ammattilukioon! 1.
AHOT Humakissa AHOT– aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen 1 Syksy 2015 HUMANISTINEN AMMATTIKORKEAKOULU.
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Matkailualan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hotelli-, ravintola- ja catering- alan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi.
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Osaamisalan valintainfo
Yhteiset valinnaiset tutkinnon osat (=VYTOT)
Liiketalouden opiskelu
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Kahden tutkinnon-info Tervetuloa!
Kahden tutkinnon suorittaminen - info-tilaisuus ti 15. 8
Kohti ammattia -jakso 2017−2018 Osaamispolun jatkumo -hanke.
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Ammatillisen perustutkinnon rakenne
Vanhempainilta Tervetuloa!
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Ykkösten vanhempainilta
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
OPON TUNTI Seija Mäntynen
Toisen asteen koulutus
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Ammatillisen koulutuksen tutkintojärjestelmän kehittäminen Ammatillisen koulutuksen kevätseminaari Kuerkievari ma opetusneuvos Seija Rasku
Liiketalouden perustutkinto
Sirkka-Liisa Kärki Yksikön päällikkö, opetusneuvos
Yhteiset tutkinnon osat
Ammatillisen koulutuksen reformista
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Ajankohtaista KPEDUssa ja ammatillisessa koulutuksessa
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Todistukset ja todistuksiin merkittävät tiedot
Esityksen transkriptio:

OPS MUUTTUU -Mitä tapahtuu? Outi Aaltonen 2015

AIKAISEMMIN KÄYTETTY TERMI Opetussuunnitelman peruste Opinnot Tutkinnon perusteet Perustutkintojen perusteet ja muut määräykset annettu 10/2014 Lakimuutokset hyväksytty 3.10.2014 AIKAISEMMIN KÄYTETTY TERMI Opetussuunnitelman peruste Opinnot Koulutusohjelma Hyväksi lukeminen ATTO-opinnot Opintoviikot

Tutkinnon perusteet, joissa opinnot jaettu tutkinnon osiin OSAAMISPERUSTEISUUS / TUTKINNOT, PERUSTEET, OPETUSSUUNNITELMAT Tutkinnon perusteet, joissa opinnot jaettu tutkinnon osiin Työelämän toimintakokonaisuudet lähtökohtana Tutkinnon osien ammattitaitovaatimukset / osaamistavoitteet osp:t oppimistuloksina (tiedot, taidot, osaaminen), arvioinninkohteet / kriteerit, ammattitaidonosoittamistavat Koulutuksen järjestäjätasolla osaamisperusteisuus tulee saada lähtökohdaksi koko toimintaan, opetussuunnitelmiin, hopseihin, hojkseihin, arviointi- ja näyttösuunnitelmiin ja opetuksen toteuttamiseen, arviointiin, osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen

AJATTELUTAPAAN TULTAVA MUUTOS Ammattitaitovaatimukset eli työelämässä vaadittava osaaminen tulee saada opetuksen ja ohjauksen sekä arvioinnin ja osaamisen tunnustamisen lähtökohdaksi koulutuksen järjestäjien toiminnassa. Jotta tämä toteutuu, on siirryttävä pois oppiaine- ja sisältö- ja aikakeskeisyydestä. Suomalaisessa ammatillisessa koulutuksessa työelämälähtöisyys ja osaamisperusteisuus ovat olleet lähtökohtana jo varsin kauan, käytännössä jo parin kymmenen vuoden ajan. Muutokset ovat sekä kansallisella tasolla että koulutuksen järjestäjien, oppilaitosten ja opettajien toiminnassa vieneet varsin kauan, koska on pitänyt muuttaa ajattelua tiede- ja oppiainekeskeisestä, meillä kaikilla hyvin syvällä olevasta tavasta jäsentää maailmaa, työelämän toiminnan pohjalta tapahtuvaan ammatillisen opiskelun jäsentämiseen.

OPISKELIJAN ARVIOINTI Oppimisen ja osaamisen arviointi erotetaan aiempaa selkeämmin toisistaan ja arvioinnin periaatteita ja arvioinnista päättämistä täsmennetään. Oppimisen arviointi on pääsääntöisesti sanallista, mutta se voi olla myös numeerista. Arviointiasteikko ja sen mukaiset arvosanat ovat käytössä osaamisen arvioinnissa. Arviointiasteikko säilyy ennallaan, tosin erityisopetuksessa opiskelijan osaaminen voidaan arvioida aina myös sanallisesti. Tutkinnon osan arvosana annetaan osaamisen arvioinnin perusteella. Koulutuksen järjestäjä laatii suunnitelman tutkinnon osien arvioinnin toteuttamisesta ja osaamisen arviointimenetelmistä. Oppisopimuskoulutuksessa ei käytetä enää entisenlaista arviointien yhdistelmää

OPISKELIJAN ARVIOINTI OPETUS JÄRJESTETÄÄN NIIN ETTÄ ALKANEET TUTKINNON OSAT PÄÄTTYVÄT SAMAN LUKUVUODEN AIKANA. MIKÄLI NÄIN EI OLE, NIIN SILLOIN TUTKINNON OSA ON JAETTAVA KAHTEEN JA OSAT ARVIOITAVA ERIKSEEN (YHTEISET OPINNOT, NYKYISEN KÄYTÄNNÖN MUKAAN) Yllä kuvatussa järjestelyssä arvosanoja tulee vain muutama lukuvuosittain. Tämän vuoksi on luotava järjestelmä, jossa opiskelija saa sanallista arviointia oppimisprosessistaan. Edelleen on laadittava järjestelmä, jolla voidaan osoittaa, että opiskelijan opinnot ovat päätoimisia (kela, opintotukijärjestelmä) On laadittava järjestely, jossa opiskelijan erotessa / keskeyttäessä opintonsa hänelle annetaan ajantasainen ERO-todistus

Osaamisen tunnistamista ja tunnustamista tehostettava OSAAMISPERUSTEISUUS LÄHTÖKOHDAT Osaamisperusteisuus pedagogisen toiminnan lähtökohdaksi, ajattelutavan muutos keskeistä. Osaamisen hankkiminen ja osaamisen laadunvarmistaminen pedagogisen toiminnan lähtökohdaksi. Osaaminen ja sen saavuttamiseksi tarvittavat oppimisprosessit / opetus- ja ohjaus- sekä arviointiprosessit keskeisiä. Oppijan osaaminen ja sen kehittymisen tuki keskiöön ja pedagogisen toiminnan lähtökohdaksi. Oppimisen ja opetuksen suunnittelussa opiskelijalla olevan osaamisen päälle tarvittavin osin uutta osaamista. Osaamisen tunnistamista ja tunnustamista tehostettava Määrällisestä suorittamisesta osaamisen hankintaan ja sen osoittamiseen Kaikki opiskelijat sekä aiemmin aloittaneet että uudet uuteen järjestelmään 1.8.2015 – asiaan valmistauduttava hyvin, vältettävä sekä opiskelijoiden tarpeettomat lisäsuoritukset että ylimääräiset kustannukset.

OSAAMISPERUSTEISUUDEN LÄHTÖKOHDAT Opettajaa tärkeä kuten ennenkin, mutta opettamisen ja arvioinnin lähtökohtana tulee olla osaaminen ja sen saavuttamisen tukeminen. Opintoviikkojen edellyttämä opetus ei keskiössä, vaan opetus ja ohjaus, jota opiskelija tarvitsee osaamisen hankkimisen tueksi. Oppiaineiden opiskelusta osaamisen hankintaan ja osaamisen osoittamiseen Opintoviikoista osaamispisteisiin – opiskelijoille tulevista muutoksista tiedottaminen

OSAAMISPERUSTEISUUDEN LÄHTÖKOHDAT Opettajaa tärkeä kuten ennenkin, mutta opettamisen ja arvioinnin lähtökohtana tulee olla osaaminen ja sen saavuttamisen tukeminen. Opintoviikkojen edellyttämä opetus ei keskiössä, vaan opetus ja ohjaus, jota opiskelija tarvitsee osaamisen hankkimisen tueksi. Oppiaineiden opiskelusta osaamisen hankintaan ja osaamisen osoittamiseen Opintoviikoista osaamispisteisiin – opiskelijoille tulevista muutoksista tiedottaminen

VANHAT TUTKINNOT / OSAAMISEN TUNNUSTAMINEN (3. luokat) 3.1. Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen, 11 osp 3.1.1. Äidinkieli 5 osp 4 ov 7 ov * 1,5osp/ov = 10,5ov Eli karkeasti osaamisen tunnustaminen voidaan tehdä suoraan 3.1.2. Ruotsi 1 osp 1 ov 3.1.3. Englanti (vieraat kielet) 2 osp 2 ov YHTEENSÄ 8 pak. + 3 val. 7 ov 3.2. Matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen, 9 osp 3.2.1. Matematiikka 3 osp. 3 ov 5 ov * 1,5osp/ov = 7,5 osp. ”Kansalaisen ATK- 1ov” suoritettava ”pakollisena valinnaisena”, niin silloin osaamisen tunnustaminen saadaan täsmälleen päällekkäin. 3.2.2. Fysiikka ja kemia 2 osp. 3.2.3. Tieto- ja viestintätekniikka sekä sen hyödyntäminen 1 osp. VAL. 6 pak + 3 val 5 ov 3.3. Yhteiskunnassa ja työelämässä tarvittava osaaminen, 8 osp 3.3.1. Yhteiskuntataidot 3 ov*1,5osp/ov=4,5 osp. Monella on ollut liikuntaa tai muita soveltuvia opintoja valinnaisena (yht. 2 ov), jolloin päästään ko. osaamispistemäärään. 3.3.2. Työelämätaidot 3.3.3. Yrittäjyys ja yritystoiminta 3.3.4. Työkyvyn ylläpitäminen liikunta ja terveystieto 5 pak. + 3 val.

VANHAT TUTKINNOT / OSAAMISEN TUNNUSTAMINEN (3. luokat) 3.4 Sosiaalinen ja kulttuurinen osaaminen, 7 osp 3.4.1 Kulttuurien tuntemus Näistä tehtävä osaamisen tunnustaminen Taide ja kulttuuri 1 ov sekä 2 ov:n osalta nykyisistä valinnaisuuksista. Mikäli soveltuvia opintoja ei ole, jatkavien opiskelijoiden on valittava niitä opinnoikseen 3.4.2 Taide ja kulttuuri 3.4.3 Etiikka 3.4.4. Psykologia 3.4.5. Ympäristöosaaminen 3.4.6. Jokin kohdista 3.1.1. – 3.3.4. Lukuvuoden 2015 – 2016 valinnaisuudet 3. luokkien osalta tehdään helmikuussa 2015 (vapaasti valittavat opinnot, 6 ov). Sitä ennen on katsottava, mitä valinnaisuuksia opiskelijan yksilötasolla pitää ottaa, jotta uudet tutkinnon perusteet täyttyvät.

VANHAT TUTKINNOT / OSAAMISEN TUNNUSTAMINEN (3. luokat) VAPAASTI VALITTAVA TUTKINNON OSA, 10osp 4.1 Tutkinnon osa ammattitaitoa syventävistä tai laajentavista ammatillisista tutkinnon osista 4.2 Paikallisesti tarjottava tutkinnon osa 4.3 Tutkinnon osa yhteisistä tutkinnon osista tai lukio-opinnoista 4.4 Tutkinnon osa jatko-opintovalmiuksia tai ammatillista kehittymistä tukevista opinnoista 4.5 Työkokemuksen kautta hankittuun osaamiseen perustuva tutkinnon osa Vapaasti valittavien opintojen määrä vähenee 10 ov 10 osp. (n. 6,7ov). Suoritettuja vapaasti valittavia opintoja on siirreltävä esim. yhteisiin aineisiin, jotta tutkinnon perusteet täyttyvät. Lisäksi valintojen tekemistä ohjaa opiskelijan yksilöllinen tilanne.

VANHAT TUTKINNOT / OSAAMISEN TUNNUSTAMINEN (3. luokat) Opinnäytetyö ei enää ole pakollinen, mutta se … Voi olla ammatillisen tutkinnon osan tai jonkun ammatillisen tutkinnon osan sisällä oleva osaamisen arviointiin liittyvä osoittamistapa. Tarkoittanee käytännössä, ettei opinnäytetöitä yleisesti ottaen enää tehdä.

VANHAT TUTKINNOT / OSAAMISEN TUNNUSTAMINEN (2. luokat) 3.1. Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen, 11 osp 3.1.1. Äidinkieli 5 osp 2 ov 3 ov * 1,5osp/ov = 4,5 osp Vielä suoritettava: Äidinkieli 2 osp.; Ruotsi 1 osp.; Englanti 1osp; + valinnaiset 2,5 osp. 3.1.2. Ruotsi 1 osp 0 ov 3.1.3. Englanti (vieraat kielet) 2 osp 1 ov YHTEENSÄ 8 pak. + 3 val. 3 ov 3.2. Matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen, 9 osp 3.2.1. Matematiikka 3 osp. 3 ov * 1,5osp/ov = 4,5 osp. Fysiikka ja kemia 1 osp.; Tieto- ja viestintätekniikka 1 osp; valinnaisia 3,5 osp. 3.2.2. Fysiikka ja kemia 2 osp. 3.2.3. Tieto- ja viestintätekniikka sekä sen hyödyntäminen 1 osp. VAL. 6 pak + 3 val 3.3. Yhteiskunnassa ja työelämässä tarvittava osaaminen, 8 osp 3.3.1. Yhteiskuntataidot 2 ov*1,5osp/ov = 3 osp. Yhteiskuntataidot 1 osp.; Yrittäjyys ja yritystoiminta 1 osp.; Terveystieto 1 osp.; Valinnaiset opinnot 2 osp. 3.3.2. Työelämätaidot 3.3.3. Yrittäjyys ja yritystoiminta 3.3.4. Työkyvyn ylläpitäminen liikunta ja terveystieto 5 pak. + 3 val.

VANHAT TUTKINNOT / OSAAMISEN TUNNUSTAMINEN (2. luokat) 3.4 Sosiaalinen ja kulttuurinen osaaminen, 7 osp 3.4.1 Kulttuurien tuntemus Näistä tehtävä osaamisen tunnustaminen Taide ja kulttuuri 1 ov sekä 2 ov:n osalta nykyisistä valinnaisuuksista. Mikäli soveltuvia opintoja ei ole, jatkavien opiskelijoiden on valittava niitä opinnoikseen 3.4.2 Taide ja kulttuuri 3.4.3 Etiikka 3.4.4. Psykologia 3.4.5. Ympäristöosaaminen 3.4.6. Jokin kohdista 3.1.1. – 3.3.4. Lukuvuoden 2015 – 2016 valinnaisuudet tulevien 2. luokkien osalta tehdään helmikuussa 2015 (yhteiset valinnaiset opinnot 8 osp. ja vapaasti valittavat opinnot, 3 osp). Sitä ennen on katsottava, mitä valinnaisuuksia opiskelijan yksilötasolla pitää ottaa, jotta uudet tutkinnon perusteet täyttyvät.

VANHAT TUTKINNOT / OSAAMISEN TUNNUSTAMINEN (2. luokat) VAPAASTI VALITTAVA TUTKINNON OSA, 10osp 4.1 Tutkinnon osa ammattitaitoa syventävistä tai laajentavista ammatillisista tutkinnon osista 4.2 Paikallisesti tarjottava tutkinnon osa 4.3 Tutkinnon osa yhteisistä tutkinnon osista tai lukio-opinnoista 4.4 Tutkinnon osa jatko-opintovalmiuksia tai ammatillista kehittymistä tukevista opinnoista 4.5 Työkokemuksen kautta hankittuun osaamiseen perustuva tutkinnon osa Vapaasti valittavien opintojen määrä vähenee 10 ov 10 osp. (n. 6,7ov). Suoritettuja vapaasti valittavia opintoja on siirreltävä esim. yhteisiin aineisiin, jotta tutkinnon perusteet täyttyvät. Lisäksi valintojen tekemistä ohjaa opiskelijan yksilöllinen tilanne.

UUDET TUTKINNON PERUSTEET OPETUKSEN JAKSOTTAMINEN Tutkintojen perusteet 180 osp. 1. LUOKKA 2. LUOKKA 3. LUOKKA Ammatilliset tutkinnon osat; 135 osp. Opetus oppilaitoksessa 45 20 30 Opetus työssä oppien (tässä esimerkissä 40 osp vastaa 26,6 ov) 15 25 Yhteiset tutkinnon osat; 35 osp Pakolliset 19 osp. + valinnaiset 16 osp. 11 4,5 8 11,5 Vapaasti valittavat tutkinnon osat; 10 osp Valinta lukuvuosittain 5 YHTEENSÄ 60,5 59,5 60,0 YHTEISTEN TUTKINNON OSIEN VALINNAISUUKSIEN MÄÄRÄYTYMINEN Yhteisten tutkinnon osien 3.1.1–3.4.6 valinnaisista osa-alueista voidaan laatia pienempiä kuin 3 osp:n laajuisia osa-alueita, esim. 1–2 osp:n laajuisia osa-alueita. Nämä valinnaiset osa-alueet laaditaan tutkinnon perusteissa olevien 3 osp:n osa-alueiden osaamistavoitteiden, arvioinnin kohteiden ja arviointikriteerien pohjalta. Lisäksi yhteisten tutkinnon osien 3.1.1–3.4.6 osa-alueista voidaan laatia uusia tutkinnon perusteissa olevia 3 osp:ttä laajempia 4 osp:n laajuisia valinnaisia osa-alueita. Näihin osa-alueisiin laaditaan osaamistavoitteet, arvioinnin kohteet ja arviointikriteerit Opetushallituksen määräyksen liitteen mukaisesti.

YHTEISET OPINNOT 35 osp. (19 pak. + 16 val.) 1. LUOKKA 2. LUOKKA 3.1 Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen, 11 osp (8 pakollista + 3 valinnaista) 3.1.1. Äidinkieli 5 osp. 3 1,5 2 3.1.2. Toinen kotimainen kieli, ruotsi 1 osp. 1 3.1.3. Vieraat kielet 2 osp. 3.2 Matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen, 9 osp (6 pakollista + 3 valinnaista) 3.2.1. Matematiikka 3.2.2. Fysiikka ja kemia 3.2.3. Tieto- ja viestintätekniikka sekä sen hyödyntäminen 3.3 Yhteiskunnassa ja työelämässä tarvittava osaaminen, 8 osp (5 pakollista + 3 valinnaista) 3.3.1. Yhteiskuntataidot 3.3.2. Työelämätaidot 3.3.3. Yrittäjyys ja yritystoiminta 3.3.4. Työkyvyn ylläpitäminen, liikunta ja terveystieto 3.4 . Sosiaalinen ja kulttuurinen osaaminen, 7 osp (0 pakollista + 7 valinnaista) 3.4.1. Kulttuurien tuntemus 7 3.4.2. Taide ja kulttuuri 3.4.3. Etiikka 3.4.4. Psykologia 3.4.5. Ympäristöosaaminen 3.4.6. Osa-alueita kohdista 3.1.1–3.3.4 YHTEENSÄ 11 4,5 8 11,5

OSAAMISEN TUNNUSTAMISEN PERIAATTEET Ammatilliset tutkinnon osat suoritetaan loppuun vanhaa toteutussuunnitelmaa noudattaen Suoritetut opinnot opintoviikkoina kerrotaan 1,5 kertaiseksi jolloin saadaan suoritus osaamispisteinä. Vastaavasti vielä vaadittavat opinnot katsotaan opintoviikkoina ja muunnetaan vastaavasti osaamispisteiksi. Yhteiset tutkinnon osat Osaaminen tunnustetaan niiltä osin kuin suorituksia on tullut. Periaate 1 ov = 1,5 osp. Atto- valinnaisuudet lisätään niihin tutkinnon osiin joihin se sopii (yksilötasoisesti) Vapaasti valittavat tutkinnon osat Osaaminen tunnustetaan niiltä osin kuin suorituksia on tullut. Periaate 1 ov = 1,5 osp. Siirretään tarvittaessa yhteisiin opintoihin. Pakolliset osaamistavoitteet, 1 osp Opiskelija • osaa käyttää yleisimpiä tieto- ja viestintätekniikan sovelluksia ja hyödyntää niiden käyttöön tarkoitettuja ohjeita ja oppaita • osaa suojata verkkoidentiteettiään ja yksityisyyttään • osaa toimia tekijänoikeus-, tietoturva- ja tietosuojaohjeiden ja -määräysten mukaisesti • osaa tiedostojen eri säilytys- ja lähetysmuodot.

LUKUVUODEN 2015 – 2016 SUUNNITTELUN AIKATAULU JA VASTUUT JATKAVIEN RYHMIEN VALINNAISUUDET LUKUVUODEKSI 2015 – 2016 - Valinnat tehdään WILMAn kautta (valmis 20.2.2015 mennessä) OPO LUKUVUONNA 2015-2016 TOTEUTETTAVIEN VALINNAISRYHMIEN MUODOSTAMINEN (valmis 1.3.2015 mennessä) APULAIS-REHTORI LUKUVUODEN 2015 – 2016 SUUNNITTELU KOULUTUSALALLA (valmis 31.3.2015 mennessä) OPS- runkolukusuunnitelma Toteutussuunnitelmat Opetuksen jaksotus Opetustilojen ja välineiden käytön suunnittelu (erityisesti logistiikka ja catering) Kuka opettaa, ketä, mitä, missä ja milloin? KOULUTUS-ALAVASTAAVA TYÖJÄRJESTYKSIIN SIJOITETTAVAT KOKOUSAJANKOHDAT MUUT ETUKÄTEEN SUUNNITELLUT TAPAHTUMAT 2015 - 2016 Koulutusalojen jaksokokoukset Koulutusalojen muut kokoukset Opiskelijahuollon kokoukset ERVA kokoukset Koulutusalavastaavien kokoukset Yhteisölliset tapahtumat (aloitusviikko, hyvinvointipäivä, teemailtapäivät, ympäristöpäivä, valmistuvien opiskelijoiden päivä, …) Opettajakunnan ja henkilökunnan yhteiset kokoukset 9- luokkien vierailut + T9 paikalliskisojen toteuttaminen OPS- ja VALINNAISUUS PRIMUKSESSA Alkavat ryhmät, Testiopiskelijat Ops-runko ja valinnat Jatkavat ryhmät Ops- + valinnat OPINTO-TOIMISTO (valmis 30.4.2015) APULAIS-REHTORI (toukokuu 2015)

Osaamisen tunnustamisen periaatteet Työkokemus Työkokemukseksi hyväksytään kaikkien alojen työkokemus, jonka hakija on hankkinut perusopetuksen suoritettuaan tai 16 vuotta täytettyään. Työkokemukseksi huomioidaan vain vähintään 1 kuukauden yhtäjaksoiset työt. Työkokemuksesta hyväksiluku tehdään vapaasti valittaviin opintoihin seuraavasti: 1-2 kk = 1 ov, 3-4kk =2 ov, jne. Työkokemuksen hyväksyminen tehdään ennen hyväksi luvun hakemista. Työkokemuksen todentaminen tapahtuu aina työtodistuksesta. Opintokorttiin työkokemus merkitään ko. alan työkokemuksena tai työn sisältöä kuvaavalla nimellä esim. asiakaspalvelu tai asiakaspalvelun työkokemus, myyntityö, rakennusalan työkokemus. Harrastustoiminta Ammattitutkintoa täydentäviin tutkinnon osien valinnaisiin osiin ja vapaasti valittaviin tutkintojen osiin hyväksi luetaan musiikkiopistoissa, kuvataidekouluissa tai vastaavissa oppilaitoksissa suoritettu opinto-ohjelman mukainen koulutus tai valmennus. Vapaasti valittaviin tutkinnon osiin hyväksytään opintojen aikana suoritettu ohjattu ja säännöllinen harras-tustoiminta (taide, kulttuuri, liikunta, vapaaehtoistyö, kerho-toiminta, tutortoiminta, valmennus), josta suunnitelma on hyväksytty opintojen alussa ja josta opiskelijalla on opiskelun tai lukuvuoden päättyessä esittää todistus. Harrastustoiminnasta hyväksiluetaan enintään 5 opintoviikkoa. Opintokorttiin harrastustoiminta merkitään toimintaa kuvaavalla nimikkeellä tai yleisesti käytetyllä nimik-keellä esim. tutor-toiminta, vapaaehtoistyö nuorisotoimessa, valmennustyö, toiminta oppilaskunnassa, kerho-ohjaaja, musiikki, liikunta, käsityö, kuvaamataito.