Ä OHJAUSKESKUSTELU JA OHJAUKSEN TY Ö V Ä LINEET Teema 1. Ohjausprosessi ja ohjauksen ty ö v ä lineet Oppilaanohjauksen kehitt ä minen 22.09.2008 P ä ivi-Katriina.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OHJAUSKESKUSTELU JA OHJAUKSEN TYÖVÄLINEET
Advertisements

OHJAUSKESKUSTELU JA OHJAUKSEN TYÖVÄLINEET
VERKOSTOVALMENNUS Aikuisohjauksen koordinaatioprojekti EDU-vuxen ARCADA, HELSINKI Kirsti Vänskä.
Ä OHJAUSKESKUSTELU JA OHJAUKSEN TY Ö V Ä LINEET Teema 1. Ohjausprosessi ja ohjauksen ty ö v ä lineet Oppilaanohjauksen kehitt ä minen P ä ivi-Katriina.
AKATEEMINEN OHJAUSSUHDE Anna Raija Nummenmaa Kansanterveystieteen tutkijakoulu
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Suun terveydenhuolto Rovaniemi. Järkevä työnjako Hammashoitajan tehtävänkuva → Hammashoitajat ja lähihoitajat vastaavat omalta osaltaan potilas- ja työturvallisuudesta,
Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys- hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus ja opetusklinikoiden vastuuhenkilöiden tapaaminen Helsingissä.
Ammatillisen työn ja asiakastyön menetelmiä
Annika Heimonen. Asiakaspalvelu Viestintä Kuuntelemi- nen Toisen ihmisen tarpeiden huomioon ottaminen TunnetilaItsetuntoMarkkinointi Palveluasenne Vuorovai-
Nuorisotakuu nuorisotoimen näkökulmasta Nuorisotoimen ylitarkastaja Kirsi-Marja Stewart, Opetus- ja kulttuuritoimi.
AJ 2006 Huoli puheeksi –koulutusten koetut vaikutukset Arja Jääskeläinen 2006.
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa.
© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”
Arviointi osana oppimisprosessia
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston
Mikä EduMAP? Rahoitus EU Horizon2020-ohjelmasta Tampereen yliopiston johtama hanke, yhteistyössä Foredata Oy & 7 kumppania Euroopasta.
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Asiakasosallisuuden edistäminen Kokemuksia pelillisestä kehittämisestä
Yrittäjä, sinä ja työntekijäsi olette yrityksesi tärkein voimavara!
Sosiaalialan tutkimuksen päivät , Rovaniemi
Tavoitteena poistaa työelämän hukkia (työelämän hukkaa)
Millaisin mittarein vaikuttavuutta voidaan mitata?
Tietopolitiikka ja julkisen hallinnon ICT
Ministeriön rooli kehittämisessä
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa
Kiinnostus osallistua hankesuunnitteluun tai toteuttamiseen
Työhyvinvointia järjestötyöpaikoille
Pedagoginen oppimis- ja arviointityökalu
Aikuissosiaalityö moniammatillisessa päihde- ja mielenterveystyössä Monialaisen yhteistyön asiakaslähtöinen palvelumalli PPPR hankkeen päätösseminaari.
Monialainen yhteispalvelu
YHDESSÄ VOIMISTUEN – laadukasta sosiaalityötä lappilaisille 1. 10
PIENI PEREHDYTYSHARJOITUS
Työkokous - palkkatuki ja sen vaikuttavuus
Sosiaalialan tehtävärakenne
Valtakunnallisen ELO-ryhmän puheenjohtajat ja sihteerit kokous Verkko-Ohjaus Marko Kilpeläinen.
Uusi suunta työelämään -hanke
Sosiaalialan työorientaatiot ja työtavat
Maakuntatapaamiset Syksy 2018
MELUNTORJUNTAOHJELMA
RAI-välineiden arviointi Rovaniemen omaisten työryhmässä
Mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät opiskeluterveydenhuollossa - opas arviointiin, hoitoon ja käytäntöihin Essi Muinonen.
Klo – Polut hankkeen työkokous Yhteisen toimintamallin työstö pienryhmissä ja yhteinen purku.
Työkykykoordinaattorikoulutus Kehittämistehtävien arviointi
KEIJO KEIJO
Kehittämismatriisi Resurssit (miten resursoidaan?)
Uusi suunta työelämään -hanke
Maakunnan, kunnan ja muiden toimijoiden yhteistyömallit -työryhmä: tiedotettavat asiat Työryhmä täsmentää toimeksiantoa joulukuussa järjestettävässä.
Aikuissosiaalityön prosessi Tanskassa
Tervetuloa sosiaalisen kuntoutuksen kehittäjäverkoston ensimmäiseen tapaamiseen!
Koulutuspalvelut Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunnan opiskelijoille Koulutuspalvelupäällikkö Annu Perttunen.
Tervetuloa Innokylään!
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Ohjauksen roolit ja positiot
palvelutarpeen arvioinnin toimintakuvaus
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
12 suositusta pelastustoimen viestinnästä
Mitä jokaisen ammattilaisen tulee osata ja tietää nepsystä?
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
Potilas- ja kansanterveysjärjestöjen näkökulma lääkejakelun kehittämiseen Etusivuvaihtoehto 1.
Koonnut Henriikka Mustajoki Kehittämispäällikkö TSV
[‎15.‎5.‎ :27] Katariina Kontu:
RAI Espoossa
Case-työskentely Rovaniemellä
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
opintoja Oulun kaupungin lukiolaisille etänä & verkossa
Esityksen transkriptio:

Ä OHJAUSKESKUSTELU JA OHJAUKSEN TY Ö V Ä LINEET Teema 1. Ohjausprosessi ja ohjauksen ty ö v ä lineet Oppilaanohjauksen kehitt ä minen P ä ivi-Katriina Juutilainen (p ä ä Marjatta Vanhalakka-Ruoho Joensuun yliopisto, Ohjauksen koulutus

OHJAUS, NEUVONTA JA TIEDOTUS (ONNISMAA 2007) ammatillisina k ä yt ä nt ö in ä ja ohjattavan kohtaamisen tapoina tai erilaisina keskustelun toimintoina erilainen a) teht ä v ä, b) suhde tietoon, c) ohjattavan rooli, d) ammattilaisen rooli ja e) keskustelun kulku

OHJAUS (TY Ö MINISTERI Ö 2002) TEHT Ä V Ä Edist ää keskustelun keinoin ohjattavan kyky ä parantaa el ä m ää ns ä h ä nen haluamallaan tavalla. SUHDE TIETOON Korostetaan asioiden tulkinnanvaraisuutta ja monia toimintamahdollisuuksia. OHJATTAVAN ROOLI Ohjattava osallistuu aktiivisesti esitt ä miens ä pulmien ratkaisemiseen. H ä nen tavoitteensa ja tulkintansa ovat ty ö skentelyn l ä ht ö kohtana. Ohjattava on oman el ä m ä ns ä asiantuntija. AMMATTILAISEN ROOLI Ty ö ntekij ä pyrkii keskusteluissa vahvistamaan ohjattavan toimintakyky ä ja v ä ltt ää valmiiden ratkaisumallien tarjoamista. KESKUSTELUN KULKU Ohjauskeskustelu on yleens ä monivaiheinen ja rakenteeltaan l ö yh ä. Keskustelun kulkuun vaikuttavat ohjattavan tekem ä t aloitteet ja toisaalta ty ö ntekij ä n k ä ytt ä m ä l ä hestymistapa. Ohjausteht ä v ä n l ä pik ä yminen voi edellytt ää useita kertoja.

NEUVONTA (TY Ö MINISTERI Ö 2002) TEHT Ä V Ä Neuvoa asiakkaalle sopiva toimintatapa. SUHDE TIETOON Neuvot perustuvat asiantuntijatietoon. OHJATTAVAN ROOLI Asiakas odottaa saavansa ongelmaansa neuvoja asiantuntijalta. H ä n on neuvon pyyt ä j ä ja vastaanottaja. Asiakas p ää tt ää neuvon noudattamisesta. AMMATTILAISEN ROOLI Ty ö ntekij ä on asiantuntija eri toimintavaihtoehtojen arvioinnissa. H ä n tiet ää puheena olevasta asiasta enemm ä n kuin asiakas. Ty ö ntekij ä n on varmistettava, ett ä neuvot ovat asiantuntevia ja ymm ä rrett ä vi ä. KESKUSTELUN KULKU Keskustelun perusrakenne on neuvon pyyt ä minen ja sen antaminen. Neuvontakeskustelu voi olla melko lyhyt tai se voi laajentua monivaiheiseksi teht ä v ä ksi.

TIEDOTTAMINEN (TY Ö MINISTERI Ö 2002) TEHT Ä V Ä Antaa asiakkaalle h ä nen tarvitsemiaan tietoja. SUHDE TIETOON Tarvittava tieto koostuu tosiasioista. OHJATTAVAN ROOLI Asiakas hakee itselleen puuttuvaa tietoa. H ä n on tiedon vastaanottaja. Asiakas k ä ytt ää tiedon hyv ä kseen. AMMATTILAISEN ROOLI Ty ö ntekij ä antaa asiakkaalle h ä nen haluamansa tiedon. Ty ö ntekij ä huolehtii tietojen oikeellisuudesta ja riitt ä vyydest ä. KESKUSTELUN KULKU Keskustelu rakentuu asiakkaan kysymyksist ä ja ty ö ntekij ä n vastauksesta. Yleens ä keskustelu on lyhyt. Voi edellytt ää tarkentamista.