Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

VERKOSTOVALMENNUS Aikuisohjauksen koordinaatioprojekti EDU-vuxen 3.5.2010 ARCADA, HELSINKI Kirsti Vänskä.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "VERKOSTOVALMENNUS Aikuisohjauksen koordinaatioprojekti EDU-vuxen 3.5.2010 ARCADA, HELSINKI Kirsti Vänskä."— Esityksen transkriptio:

1 VERKOSTOVALMENNUS Aikuisohjauksen koordinaatioprojekti EDU-vuxen 3.5.2010 ARCADA, HELSINKI Kirsti Vänskä

2  Verkostotoiminnan periaatteita ja haasteita  Minkälaisia TNO-palveluja verkostossa halutaan tuottaa? OHJAUSPALVELUIDEN TUOTTAMINEN VERKOSTOSSA 2

3 Ohjaus - valmiudet - työ- ja koulutushistoria - elämäntilanne - kiinnostukset Neuvonta - miten? Tieto - mitä? - missä? - milloin? TIETO-, NEUVONTA JA OHJAUSPALVELUT 3

4 TIEDOTTAMINENNEUVONTAOHJAUS Tavoite Tavoite ennaltamääritelty  antaa asiakkaan tarvitsemia tietoja. Tavoite selkeä  neuvoa asiakkaalle sopiva toimintatapa tai toimintatapoja. Tavoite ”sumuinen”  edistää keskustelun keinoin ohjattavan kykyä parantaa elämäänsä hänen haluamallaan tavalla. Suhde tietoon Faktatietoa ”outside-in –tieto” Neuvot perustuvat asiantuntijatietoon ”outside-in –tieto” Asioiden tulkinnanvaraisuudet ja monet toiminta- mahdollisuudet korostuvat ”inside-out –tieto” Ohjattavan rooli Tiedon vastaanottaja. Asiakas hakee itseltä puuttuvaa tietoa, jonka käyttää hyväkseen. Neuvon pyytäjä ja vastaanottaja ja päättää itse neuvon noudattamisesta. Asiakas odottaa asiantuntijan neuvoja ongelmaansa Ohjattava on elämänsä asiantuntija. Ohjattava osallistuu aktiivisesti esittämänsä asian ratkaisuun Ohjattavan tulkinnat ja tavoitteet työskentelyn lähtökohtana. 4 TIEDOTTAMISEN, OHJAUKSEN JA NEUVONNAN JÄSENNYSTÄ

5 TIEDOTTAMINENNEUVONTAOHJAUS Asiantuntijan rooli Ammattilainen antaa asiakkaalle hänen haluamansa tiedon Ammattilainen on asiantuntija eri toimintavaihtoehtojen arvioinnissa ja hän tietää puheena olevasta asiasta enemmän kuin asiakas. Ammattilainen varmistaa että neuvot ovat asiantuntevia ja ymmärrettäviä. Ammattilainen pyrkii vahvistamaan ohjattavan toimintakykyä ja välttää valmiiden ratkaisumallien antamista Keskustelun kulku Yleensä lyhyt keskustelu. Asiakkaan kysymykset -> ammattilaisen vastaukset; ammattilaisen oma-aloitteinen tiedon antaminen. Yleensä melko lyhyt, voi laajentua monivaiheiseksi. Neuvon pyytäminen  neuvon antaminen, ammattilaisen oma-aloitteinen neuvonta. Yleensä useita keskustelutilanteita Monivaiheinen ja rakenteeltaan löyhä. Ohjattavan tekemät aloitteet  ohjaajan lähestymistavat. Ohjauksessa oppiminen Oppiminen on tiedon jakamista ja saamista, muistamista ja toistamista. Oppiminen on opitun soveltamista. Oppiminen on merkitysten löytämistä, oivaltamista, ymmärrystä, ihmisenä kasvamista. 5 (Vänskä 2009; vrt. Onnismaa 2007, 28; Työministeriö 2002.)

6 1.Oppimisen ja opiskelun ohjaus 2.Uravalinnan ohjaus 3.Persoonallisen kasvun ja kehityksen tukeminen, psykososiaalinen tuki  ohjaustarpeiden tunnistaminen  eri asiakasryhmien erityistarpeet ohjauksessa ASIAKKAALLE NÄKYVÄT OHJAUSPALVELUT  ELINIKÄISEN OPPIMISEN TUKEMINEN

7 1.Asiakaslähtöisyys Itsemääräämisoikeus/itsenäisyys Riippumattomuus Luottamuksellisuus Tasa-arvoiset mahdollisuudet Holistinen näkökulma 2.Osallistaminen Aktiivinen osallistava ohjaus Voimavaraistuminen OHJAUKSEN JÄRJESTÄMISEN PERIAATTEET (COMMON AIMS AND PRINCIPLES FOR LIFELONG GUIDANCE PROVISION)

8 3. Ohjauspalvelujen saatavuuden parantaminen Läpinäkyvyys/tunnistettavuus Ystävällisyys ja empatia Jatkuvuus Saatavuus Helppokäyttöisyys Kohdennettavuus 4. Laadunvarmistus Käytössä olevien menetelmien tarkoituksenmukaisuus Palvelujen jatkuva kehittäminen Oikaisumahdollisuus Ammattitaitoinen henkilöstö (Karjalainen, M. & Kasurinen, H. 2006) (Nykänen, S., Karjalainen, M., Vuorinen, R. ja Pöyliö, L. 2007)

9 Verkostossa olevan osaamisen tunnistaminen Verkostoituva aikuisohjaus strategisena oppimisena ja kehänä KOHTI AIKUISKOULUTUSSTRATEGIAA 9

10  Verkoston kattavuus, oleellisten toimijoiden mukanaolo  Verkoston keskittyneisyys  Verkoston tiheys MILLAISTA VERKOSTOA TAVOITTELEMME? 10

11 MONIAMMATILLINEN RAJAPINTA, OPPIMISEN TILA

12 Moniammatillinen rajapinta, oppimisen tila Organisaatio 1. Organisaatio 2. Organisaatio 3. Lähetti Johtaja Työntekijät Lähetti Johtaja Tieto, valtuutus Tieto, valtuutus Tieto, valtuutus Organisaation lähetin toiminta moniammatillisessa ja monihallinnollisessa verkostossa (Nykänen ym. 2007) Tarjouma Tieto ja valtuutus Tieto ja valtuutus

13 yhden hallinnonalan eri hallinnonalojen sisäinen yhteistyövälinen yhteistyö organisaation sisäinen yhteistyö eri organisaatioiden välinen yhteistyö ( Nykänen, S., Karjalainen, M., Vuorinen, R. ja Pöyliö, L. 2007) MONIAMMATILLISEN JA MONIHALLINNOLLISEN YHTEISTYÖN ULOTTUVUUKSISTA esim. opo ja ammatinopettaja tai erityisopettaja esim. opo, ammatinvalinta- psykologi, sosiaalityöntekijä esim. perusopetuk- sen, ammatillisen toisen asteen ja AMKin opot esim. opo, koulu- kuraattori, terveydenhoitaja, erityisopettaja

14 Keiden kanssa teemme yhteistyötä nyt ja millaisissa verkostoissa tulevaisuudessa kannattaa toimia? 9. Verkoston ”käyntikortti” Miten verkostoamme markkinoidaan, miten se näkyy asiakkaan suuntaan verkostona? 1. Ohjauspalvelu- verkoston kartoitus 2. Organisaation verkostorooli ohjauspalveluissa 2. Organisaation verkostorooli ohjauspalveluissa 3. Organisaation laajennettu osaamiskartta 3. Organisaation laajennettu osaamiskartta 4. Ohjauspalve- luverkoston taktiikka Mitä tavoittelemme verkostoitumisella ja keiden kanssa nämä tavoitteet parhaiten saavutetaan? Mitä haluamme tarjota asiakkaille (palvelut) ja miten saamme yhdistettyä verkoston osaamiset parhaalla tavalla? Millaisissa ohjauspalvelu- rooleissa olemme vahvimmillamme ja mihin kannattaa erityisesti panostaa? Miten avaamme ohjauspalvelu- näkemykset kumppaneille; miten tehdä yhteistyö hou- kuttelevaksi? 5. Verkoston jalostuva idea 5. Verkoston jalostuva idea Millaisia näkemyksiä kumppaneilla on ohjauspalvelujen ja verkoston toimintatavoista ja sisällöistä? 6. Verkostoitu- misen ehdot Millainen on ohjauspalveluverkoston yhteinen näkemys alueellisesta strategiasta ja kehitystarpeista? 7. Verkosto- strategia Miten seuraamme (mittarit ja prosessit) yhteisten tavoitteiden toteutumista? 8. Verkoston toiminnan arviointi 8. Verkoston toiminnan arviointi Millaisella verkostoidealla ja ehdoilla kumppanit ovat valmiita mukaan yhteistyöhön? Oman organisaatio Yhteistyö ja neuvonpito (Torvinen 2008; VTT Verka-työkirja 2007)VTT Verka-työkirja 2007) Aikuisohjauksen verkostot -työpaperi


Lataa ppt "VERKOSTOVALMENNUS Aikuisohjauksen koordinaatioprojekti EDU-vuxen 3.5.2010 ARCADA, HELSINKI Kirsti Vänskä."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google