TOPLaaja 2012 avustusta saaneiden hankkeiden tuloksia Itä-Suomi verkosto Verkostotapaaminen 12.9.2013 klo 9:00-16.00 Opetushallitus, Hakaniemenranta 6,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Advertisements

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS Ryhmä 3 Hanna Autere ja Juhani.
Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2+1 MALLI
Erilaisia kauppapolkuja…. TILDAN POLKU  Tilda asiakaspalvelun ja myynnin merkonomiopiskelija valmistuu kahdessa vuodessa  ensimmäinen lukuvuosi 4 jaksoa.
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2+1 MALLI
Aloitus info • Ryhmänvastaavat pitävät ryhmälleen aloitusinfon laajennetusta työssäoppimisesta • Opiskelijat saavat oppimis- ja työkokemuskansion.
Osaava Verso III Ammatillisten opettajien osaamisen ennakointi ja osaamisen kehittäminen verkostoissa, sosiaalisen median toimintafoorumeissa sekä koulutusorganisaation.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Tampere Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
1 Valtakunnallinen laajennetun työssäoppimisen kokeilu painoviestinnän alalla – Kokeilun, projektin sisältö ja tavoitteet - Kokeiluissa.
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut – Kainuun ammattiopisto
Hellevi Tervo Tyrnävän työleiri MITÄ ON TYÖELÄMÄN TUKEMINEN ? Hankkeissa tehtyä ja seminaarissa pohdittua.
Tuetun oppisopimuksen kehittäminen Etelä-Suomen verkostohanke Hankkeen aloitusseminaari Ulla Poutiainen
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
PEDAGOGINEN NÄKÖKULMA
TOPLaaja Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Porvoo International College.
Erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden opinpolkujen tukeminen muuttuvissa oppimisympäristöissä – peruskoulusta jatko-opintoihin Pirjo Räsänen
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Laajennettu työssäoppiminen Hannu Haapalainen. Hankkeen koordinoija: Koulutuskeskus Salpaus / Maarit Kuosa Osatoteuttaja: Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä.
TOP-LAAJA Prosessialan pt. Hotelli-, ravintola ja cateringalan pt.
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN 2+1-MALLI Sähköala. Laajennetun työssäoppimisen 2+1malli  tarjoaa vaihtoehtoisen tavan ammatillisen perustutkinnon suorittamiseen.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Yritysyhteistyömalli TopLaaja- TOP-Patteri: HYVÄT KÄYTÄNTEET-SEMINAARI Helsinki Congress Paasitorni Koulutusjohtaja Maarit Kuosa.
Joustavuutta oppimiseen Tavoitteet: -verkoston yhteiset tavoitteet joustavat opintopolut osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen -AmisURA-hankkeen.
TOPLaaja 5 Pedagogisen kehittämistyön keskeiset tavoitteet ja odotettavissa olevat tuotokset Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeiden 2013.
Tavoitteet  Henkilökohtaisen opetussuunnitelman toteutuminen  Lisää valinnaisuutta  Pienentää keskeyttämisriskiä  Mahdollistaa joustavan kahden perättäisen.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Atto-aineita työssäoppien Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12.
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
ATATVER Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa.
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ PaPaLaVa-projektista  Palapelillä laatua valinnaisuuteen  Uutta luova suunnittelu- ja kehittämistehtävä.
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
Osaava Itä-Suomi -verkosto Osaava Itä-Suomi hankkeen kuvaus Osaava Itä-Suomi hanke on viiden itäsuomalaisen aikuiskoulutustoimijan yhteinen Työelämän kehittämis-
Marika Berg - Jaana Virtanen
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
Nuorten oppisopimus 2+1 malli Tavoitteet  Henkilökohtaisen opetussuunnitelman toteutuminen  Lisää valinnaisuutta  Pienentää keskeyttämisriskiä.
MONIEN MAHDOLLISUUKSIEN OPPISOPIMUS Etelä-Pohjanmaan maakuntaopo-päivä / Tarja Puskala, projektikoordinaattori Puh
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
Työelämäosaajana OKM.
Kahden tutkinnon suorittaminen - info-tilaisuus ti 15. 8
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12
Oppijan verkkopalvelu eHOPS
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Oppia niinku töissä Anna-Mari Saarela, Noora Schroderus, Pirkko-Liisa Isoaho, Jussi Hiivala, Jari Niemi.
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Väyläopinnot Yhteistyössä Karelia ja Riveria
Esityksen transkriptio:

TOPLaaja 2012 avustusta saaneiden hankkeiden tuloksia Itä-Suomi verkosto Verkostotapaaminen klo 9: Opetushallitus, Hakaniemenranta 6, Helsinki Maarit Kuosa ja Hanna Toijala

2 Koulutuskeskus Salpaus 70 % TOP Laaja 4 Koordinointi 90 % EKAMI 70 % ESEDU 70 % EKAMO 70 % PKKY 70 % PORVOO 70 % SAMIEDU 70 % Etelä-Kymenlaakson ammattiopisto EKAMI Etelä-Savon ammattiopisto ESEDU Etelä-Karjalan ammattiopisto EKAMO Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä PKKY Porvoo International College PORVOO Savonlinnan ammatti- ja aikuisopisto SAMIEDU Laajennetun työssäoppimisen verkostohanke –

VERKOSTON YHTEISIÄ TAVOITTEITA Tietoisuuden lisääminen laajennetun työssäoppimisen eri toimintamalleista oman koulutuksen järjestäjän sisällä ja muiden kesken sekä mallien käyttöönoton laajentaminen Työssäoppimisen pedagogiikan kehittäminen: oppimisen ja osaamisen arviointi Henkilökohtaisen ohjaussuunnitelman mallintaminen 2+1; viimeinen vuosi oppisopimuksella - mallin mahdollisuuksien selkeyttäminen eri osapuolten näkökulmasta: työyhteisö, työnantaja, koulutuksen järjestäjä, opettaja, opiskelija. Edistetään ammattitaitoa täydentävien tutkinnon osien ja elinikäisen oppimisen avaintaitojen integrointia työssäoppimiseen ja kehitetään uusia toteuttamismalleja osaamisen arviointiin ammattiosaamisen näytöissä Erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden yksilöllisten tarpeiden huomioon ottaminen Uuden teknologian ja sosiaalisen median mahdollisuuksien hyödyntäminen 3

TOPLAAJA VERKOSTOTAPAAMISET Lahti Mikkeli Kotka Savonlinna Joensuu Lappeenranta /Imatra Porvoo 5

SAMIEDU- SAVONLINNAN AMMATTI- JA AIKUISOPISTO Samiedun johto on sitoutunut laajennetun työssäoppimisen menetelmien kehittämiseen ja laajennettu työssäoppiminen on yhtenä arvioitavana osa- alueena laatukortissa mallin jalkauttaminen muille aloille ja tutkintoihin SAMI- kohtainen toteutustapa oppisopimusmallin toteuttamisesta opiskelijan ohjaus on kehittynyt uuden ohjausvälineen, opiskelijan blogin myötä, blogia lukee myös oppisopimustoimiston koulutustarkastaja opiskelijoiden oppimistavoitteiden purkaminen blogin sisällön rakentamisessa on auttanut opettajia omaksumaan osaamisperusteista ajattelutapaa opetuksen toteuttamisessa parempi työllistyminen sekä henkilökohtaisen ohjauksen ja yksilöllisten tarpeiden huomioiminen 6

SAMIEDU- SAVONLINNAN AMMATTI- JA AIKUISOPISTO Sähköalan perustutkinnossa luotu CASE Norelco, Laajennetun työssäoppimisen toteuttamissuunnitelma paikallisen yrityksen Norelcon kanssa. Toteutus perustuu yrityksen tarpeeseen rekrytoida uusia työntekijöitä Laajennetun työssäoppimisen toteuttaminen Norelcolla sisältää suunnitelmat oppisopimusmallin mukaisesta laajennetun työssäoppimisen toteuttamisesta yrityksessä opintojen viimeisenä vuonna sekä paikallisesti tarjottavan tutkinnon osan tuottamisen ja oppilaitoksen työsaleissa uusien yrityksen toimintoihin perustuvien työharjotteiden käyttöön oton Ensimmäiset opiskelijat aloittavat tämän mallin mukaisesti oppisopimuksessa Norelcolla tammikuussa 2014 Hankkeen tulosten jalkauttaminen muille aloille ja muihin tutkintoihin aloitettu kehityspedagogien kokouksessa keväällä 2013 SAMIn hankefoorumi toteutetaan tammikuussa

KOULUTUSKESKUS SALPAUS Esitteet 2+1-mallista opiskelijalle ja työnantajalle (wikissä) Prosessikuvaus-malli (wiki) Kuva oppisopimuksen eri vaihtoehdoista suorittaa ammatillinen peruskoulutus (wiki) Rakennusalan perustutkinnon suorittanut 7 opiskelijaa keväällä 2013 Sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon suorittanut 3 opiskelijaa keväällä 2013 Sosiaali- ja terveysalalle on solmittu elokuuhun 2013 mennessä 6 uutta 2+1-mallin oppisopimusta Talonrakennusalalla jatkaa 1 opiskelija 2+1-mallissa, uusia oppisopimuksia ei ole syntynyt! 2+1-mallin oppisopimuksia tehneet työpaikat ovat lisääntyneet sosiaali- ja terveysalalle Palautekysely, tehtiin ensimmäistä kertaa; lähetettiin 11:lle opiskelijalle ja 8:lle työnantajalle/työpaikkakouluttajalle ja 4:lle opettajalle 8

KOULUTUSKESKUS SALPAUS tiedottamista on lisätty oppisopimuksen mahdollisuuksista peruskoulujen opinto-ohjaajille (yhteys nuorisotakuu) tiedottaminen aloitettu perusopetuksen vanhempainilloissa työelämän informointia lisätty suoraan työpaikoille/esimiehille Salpauksen järjestämissä työelämätapaamisissa ( erityisesti sote- ala) sote- alalla on kehitetty ohjauksen laatua ja määrää sekä tehostettu ammatillisen peruskoulutuksen ja aikuiskoulutuksen opettajien yhteistyötä suunniteltu ja kutsuttu kokoon Salpaus-tasoinen oppisopimuksen seminaaripäivä klo

10 (Salpaus 8/2013 Kuosa, Rosblom)

ESEDU – ETELÄ- SAVON AMMATTIOPISTO Liiketalousalan pilotissa merkonomiopiskelijat opiskelivat kuuden viikon ajan atto- opintoja työssäoppien Sokoksella Mikkelissä, (wiki, Moodle ja www-artikkeli) Logistiikka-alalla terveystiedon ja kuljettajan ammattipätevyyden tavoitteiden ja ammattitaitovaatimusten yhteneväisyyksiä selvitettiin ja sitä kautta opettajat suunnittelivat rinnakkaisopetusta, joka toteutetaan elo- lokakuussa 2013 (suunnitelma wikissä) Elintarvikealan pilotissa työssäoppimista ammattiaineissa ja osin atto-opinnoissa laajennettu tuntuvasti 11

EKAMI- ETELÄ- KYMENLAAKSON AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen toimintaohjeet ja toteutustapa on mallinnettu Ekamissa ja toteutuksesta on laadittu prosessikuvaus, joka siirretään IMS-toimintajärjestelmään Kone- ja metalliala laadittu malli työpainotteisen koulutuksen toteuttamisesta pilotoitu työpainotteisen koulutuksen toteutusta yhdellä opiskelijaryhmällä, 13 opiskelijaa ammatillisten aineiden teoriaa on opetettu työsalityöskentelyn yhteydessä atto- aineiden (matematiikka, fysiikka, äidinkieli) opetusta ja arviointia on kytketty ammatillisten aineiden opetukseen, osa opetuksesta on toteutettu yhteisopetuksena matematiikan ja fysiikan opetusta ja arviointia on siirretty työssäoppimisen yhteyteen ammattiosaamisen näyttöjen toteuttamis- ja arviointisuunnitelmiin on lisätty matematiikan ja fysiikan osaamisen arviointi 12

EKAMI- ETELÄ- KYMENLAAKSON AMMATTIOPISTO Autoala Laajennetun työssäoppimisen toteuttamismalli valinnaisen tutkinnon osan (=raskaan kaluston korjaaminen) suorittamiseksi on laadittu ;mallilla vastataan paikallisten yritysten tarpeisiin työssäoppiminen on laajentunut sekä määrällisesti, että sisällöllisesti laajennetut työssäoppimiset on toteutettu opiskelijoiden henkilökohtaisten hopsien ja aikataulujen mukaisesti, muu ryhmä on ollut teoriaopinnoissa oppilaitoksella malli on pilotoitu yhden opiskelijaryhmän 18:lla opiskelijalla keväällä

EKAMI- ETELÄ- KYMENLAAKSON AMMATTIOPISTO 14 Atto- aineiden (englanti) opetusta ja arviointia on kytketty ammatillisten aineiden opetuksen yhteyteen työsaliin opetusta on toteutettu yhteisopetuksena atto- ja ammatillisen opettajan kesken englannin opetusta on siirretty työssäoppimisen toteutuksen yhteyteen, syksy -13 ammatillisten tutkinnon osien ja englannin opetussuunnitelma on auki luettu ammatillisen opettajan ja atto- opettajan yhteistyönä, kevät -13 on tarkasteltu englannin arvioinnin kytkemistä ammattiosaamisen näyttöön ja tehty suunnitelma näytön toteuttamisesta ja arvioinnista muutokset on kirjattu opetussuunnitelmaan opetuksen toteutuksen ja arvioinnin osalta (marraskuu 2013)

KOULUTUSKESKUS SALPAUS Työvaltainen merkonomiryhmä Laadittu suunnitelma koko ryhmän kokeilulle ammatillisia ja ammattitaitoa täydentäviä tutkinnon osien opintoja työssäoppien 1. ja 2. opiskeluvuotena 2013 – 2014 ( TOP- määrä ov ) (wiki) työssä opittavien osaamisten kuvaaminen osaamiskarttoina (wiki) moduulisuunnitelma yhteistyö vakiintuneiden yrityskumppaneiden kanssa (kaupan alan yrityksiä) opiskelijoiden valinta ja erilaisten oppimistyylien huomioon ottaminen verkkoavusteiden ohjauksen suunnittelu ja toteutuksen käynnistys työpaikkaohjaajien valmennukset 15

Tilaisuuden/Hankkeen nimi16

PORVOO INTERNATIONAL COLLEGE Sähköinen kauppa laajennettuna työssäoppimisena (wiki) Työpaikkakohtainen suunnitelma, mitä työpaikalla voidaan opiskella ja mitä opiskellaan joko oppilaitoksella tai verkon kautta Ohjausta annetaan topin aikana esimerkiksi verkkokaupan rakentamisessa ja lainsäädäntöön liittyvissä asioissa Verkkokaupan toteuttamisen tekniset ohjeet voidaan antaa Youtube videoilla. Yksilöllisiä ohjeita annetaan joko sähköpostitse, Facebookin kautta, puhelimitse, Skypen kautta tai työpaikkakäynnillä. Työssä tapahtuvan oppimisen tueksi annetaan tehtäviä, joita opiskelija voi tehdä wikissä tai blogissa Ideaalitilanteessa yrityksellä ei ole verkkokauppaa, mutta haluaa perustaa semmoisen, jolloin yrityskin hyötyy opiskelijan työstä. Jos yrityksellä on jo verkkokauppa käytössään, opiskelijalta voidaan saada hyödyllisiä vinkkejä verkkokaupan kehittämiselle 17