FSD:n seminaari Tutkimusmenetelmien oppimateriaalit ja verkko-opetus Tampere 15.3.2004 Tapani Alkula, HY Esimerkkinä on Helsingin yliopiston sosiologian.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oikeaan aikaan, oikeassa paikassa, missä tahansa Omalta koneelta toimiva ja helposti toteutettava verkkokokous opetuksen, ohjauksen ja kokousten välineenä.
Advertisements

Oppimistyylit.
1. 2 Rekisteröityminen •Rekisteröidy oppimisalustalle kohdasta kirjautuminen • ainstituutti.fi taihttp://vierumaki.valmentaj.
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
1 Selvitysmiehen raportti Panu Kalmi. 2 Taustaa Työ on jatkoa viime kerralle esitetylle selonteolle. Selvityksen osan 2 muodostaa viime kerralla esitetyt.
Lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen 1.luokalla
Miten tukea maahanmuuttajan oppimista reaaliaineen tunneilla?
1 Java-kieleen pohjautuvien ohjelmien käyttökohteita Ohjelmat Appletit JavaBeans JavaScript Java Server Pages (JSP) Java Servletit J2ME, mobiililaitteet.
YV9TV1-07 Mikron käyttöönotto ja ylläpito Juha Korhonen
VAPAAEHTOISTYÖSSÄ JAKSAMINEN OSAAMINEN Yhteiskunta Perhe Lähiyhteisö
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
Matti Sipponen 1 Power taitoilta Kilpailun jälkeen – Pohdinta ja oppiminen.
 Nuorisotutkimuksen tieto (jne.) – kurssin luento / J.Lähteenmaa.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
OpinTori Marjatta Jomppanen Giellagas-instituutti.
Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa
Oppia ja elämyksiä maalla - Maatila tulevaisuuden oppimisympäristönä?
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
eSavonia ”Verkko-opetuksen hyvät käytänteet
Lukemaan oppii vain lukemalla
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Pirjo Rauhala: Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista... 1 Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista valtakunnassa ja Tampereella Alustus Virtuaalikielikeskuksen.
Viestintätieteiden verkko-opetus Miten valtakunnallinen verkosto tuottaa verkko-opetusta? Virtuaaliyliopistoseminaari Tampereen yliopistossa /Anneli.
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
Erica de Wit & Kirsi Haarto 09A
Opiskelijapalautteen keruu Krister Lindén Yleisen kielitieteen laitos.
W5W ja opintojen uusi mitoitus Tanja Lapinlampi W5W-suunnittelija.
Tilastollisen tutkimuksen perusteet - 6 op
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Taulukkolaskennan perusteet
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Ammatillisuuden ydintä etsimässä
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
Sulautuva opetus ja vuorovaikutus Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Opintojen mitoitus korkeakouluissa Marianne Isola / Suvi Jutila W5W.
Professori Pekka Kauppi, Bio- ja ympäristötieteiden laitos, HY: Miksi yliopistotutkija tallentaa julkaisuarkistoon? JULKAISIJAN ILTAPÄIVÄ 2007 Julkaisuarkistojen.
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
” ILMAN PROJEKTIA MINULLA EI OLISI TUTKINTOA” TAMPEREEN YLIOPISTON INFORMAATIOTUTKIMUKSEN LAITOKSEN VALMIIKSI TYÖN OHESSA -PROJEKTI (2005 – 2006)
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Prosessimetallurgian tutkimusryhmä Eetu-Pekka Heikkinen, Prosessimetallurgian opintosuunta Opintosuuntien informaatiotilaisuus Perjantai
Verkkomateriaalin tuotanto - Teemu Kerola Teemu Kerola Interaktiivisen verkkomateriaalin tuotantoprosessi TKTL:llä (IVT) Taustoja Interaktiivinen.
Tiesitkö ?? Oodilla on kaksi tukipuhelinnumeroa ja kaksi sähköpostiosoitetta WinOodi -asiat: Puh WebOodi -asiat:
Laadullisten tutkimusmenetelmien kurssi Liisa Ilomäki Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus Psykologian laitos, Helsingin yliopisto
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
MATEMAATTISET OHJELMAT Oulun normaalikoulun TVT-koulutus 2006 Ari Heimonen.
Ops seminaari Askola.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
HELSINGIN YLIOPISTO AVOIN YLIOPISTO Tutustu eri aloihin, suorita yliopisto-opintoja etukäteen ja valmistaudu pääsykokeisiin 1 Youtube -Tussitaikurit Youtube.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Mervi Väisänen OPINNÄYTETYÖSUUNNITELMAN ESITYS JA OPPONOINTI.
Kehittyvä kypsyysnäyte -seminaari Ryhmäkeskustelu Kypsyysnäytteen tekstilaji Puheenjohtaja: Toini Rahtu (HY) Sihteeri: Anne Mäntynen (HY)
HELSINGIN YLIOPISTO AVOIN YLIOPISTO Tutustu eri aloihin, suorita yliopisto-opintoja etukäteen ja valmistaudu pääsykokeisiin 1 Youtube -Tussitaikurit Youtube.
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
Oppimisympäristöt ja oppimisen toiminnallistaminen
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Pedagogiset aineopinnot lv Tietotekniikka
Kieli itseilmaisun välineenä
”Elämys- ja seikkailupedagoginen luontoliikunta opetussuunnitelman toteutuksessa: Etnografinen tutkimus” Maarit Marttila, LitT, opinto-ohjaaja   Tampereen.
Käänteinen opetus ja oppiminen – Miten ja miksi?
Tutkimuksen objektiivisuus
Johdantoseminaari.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Pedagogiset aineopinnot lv
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
CLT132 Tehtävät (viikko 9).
Esityksen transkriptio:

FSD:n seminaari Tutkimusmenetelmien oppimateriaalit ja verkko-opetus Tampere Tapani Alkula, HY Esimerkkinä on Helsingin yliopiston sosiologian laitoksella pidetty aineopintojen kvantitatiivisten menetelmien kurssi. Kurssiin kuuluu luentojen lisäksi yksi lomakekysymysten tekoharjoitus, kaksi Excel-harjoitusta ja neljä SPSS- harjoitusta. Kurssin alussa on nimettömänä täytettävä tasokoe, jossa kysellään tilastotieteen perusasioiden hallintaa. Arvosanaan vaikuttavat välikoe, loppukoe ja harjoitukset, kukin kolmasosan painolla. Lopussa kootaan kurssipalaute. Tavoitteena siirtää Power Point –kalvoina oleva materiaali paremmin verkkoon sopivaan muotoon sekä laatia erityisesti lisää esimerkkejä Kvantitatiivisten menetelmien kurssi verkkoon

Kurssin kolme tavoitetta 1.Kurssi osana yhtenäistä oppimisketjua 1.Tilastotieteen perusteet 2.Aineopintojen kvantitatiivisten menetelmien kurssi 3.Syventävien opintojen kvantitatiivisten menetelmien kurssi 2.Oppiaineelle tyypillinen osaaminen 1.Sosiologian kvantitatiivisten tutkimusmenetelmien alkeiden oppiminen, arkielämässä esiintyvien yksinkertaisten sosiaalitieteellisten tutkimus- ja selvitystulosten ymmärtäminen, oman tutkimuksen tekotaidon alkeiden oppiminen 2.Teorian ja empirian luonteva yhteenliittäminen tutkimuksessa 3.Toisaalta uudessa tutkintoasetuksessa ( alkaen) korostetaan helppoa siirtymistä aineesta ja yliopistosta toiseen 4.Jos kurssi pyrkii yleisten, monelle oppiaineelle yhteisten menetelmien käyttötapojen esittelyyn, oppiainekohtaisten esimerkkien ja harjoitusten merkitys korostuu. 3.Oppimista tukeva, verkon ja html:n (tai vastaavan) mahdollisuudet huomioon ottava esitystapa (loppuasia liittyy näihin)

Verkkoon kirjoittaminen Poikkeaa luentokalvojen tai luentomonisteen tekemisestä Verkkomateriaalilla voidaan tukea itsenäistä oppimista. Esimerkistä käyvät vaikkapa Juha Purasen tilastotieteen termistösivut. ( Verkosta löytyy runsaasti materiaalia, jonka karsimisessa on melkoisesti vaivaa, jos haluaa löytää omiin tarkoituksiin parhaiten sopivat lähteet.

Verkon käyttäminen tietolähteenä on luonteva menetelmäkurssin osa (Mistä löytyy maita kuvaavia tilastolukuja. Mitä FSD tarjoaa. YK:n järjestöt, EU, Tilastokeskus jne.) Keskustelupalsta opetuksen tukena. Ei ole helppo käynnistää keskustelua verkossa 1. yleensäkään, 2. niin, että pysytään asiassa ja 3. niin, että muutama aktivisti ei vastaa koko tekstituotannosta. Keskustelulla tulee olla selkeät säännöt ja tavoitteet. Keskustelua pitää vaatia. Opettajan on osallistuttava keskusteluun. Opettajan ei tarvitse olla verkossa jatkuvasti, vaan hän voi pidättää itselleen oikeuden käydä vain esim. kerran viikossa lukemassa tekstit ja kirjoittamassa kommenttinsa. Keskustelu voi teettää yllättävän paljon työtä.

Esitysmuoto ruudulle kerrallaan mahtuvan tekstin muodostamia kokonaisuuksia helppo linkitys suuri etu, mutta linkkiverkot helposti sotkuisia

Menetelmäkurssin suunniteltu perusesitysmalli