Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Esimies verkossa Kevät 2013 PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
Advertisements

Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja Anne Laajaniemi Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta.
JÄTEVEDENPUHDISTUS JA ONGELMA JOKA RATKAISTAAN YHDESSÄ.
Toimintaohjeet opelle
KYSYMYKSIÄ ITSEARVIOINNIN AVUKSI
Katso Aitolasta lisää:
1 Maantiede tieteenalana ja oppiaineena
VOA-oppimispäiväkirja
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 1 Päreiden tekeminen Ongelmalähtöinen oppimisprosessi Tavoite: Opiskelija osaa tehdä päreitä.
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
Sähköinen kirja oppimisympäristönä
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Ei ole olemassa yhtä ainutta oikeaa oppimistyyliä tai –asennetta!
Sosiaalisen median käyttötapoja lukion äidinkielen opetuksessa Moodle-oppimisympäristö ja muu sosiaalisen median välineistö oppikirjattoman opetuksen perustana.
Slideshare koonti Mervi Isola.
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Kvantitatiivisen aineiston keruu ja analyysi (kl.2011) -harjoitukset pääaineopiskelijoille Mira Kalalahti Käyttäytymistieteiden laitos
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Siivikkala, Metsäkylä, Viljakkala Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
© Silander 05 Oppimisaihion suunnittelutyökalu lähtien OPSin tavoitteista.
Yhteistoiminnallinen oppiminen Tavoitteena saada yleiskuva menetelmästä oman opetuksen suunnitteluun.
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Tiedonhankinnan opetus ja sosiaaliset mediat: Kirjastojen tulevaisuuspäivä – Kajaani Miksi ja miten kirjaston tarjoaman opetuksen on muututtava?
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Ideaali luokkahuone Ressussa
Systemaattisen tiedonhankinnan perusteet
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
KAJO - Kasvatustieteen joustava monimuoto-opetus: Yhteistyöllä laatua VKK-päivät Eetu Pikkarainen.
PALAUTTEEN ANTAMINEN JA VASTAANOTTAMINEN
Linkit SisällysRAOTROK RAOTROK- wiki RAO, Metallisosaston esittely Kartta, Googlemaps Linkki koulun sivulle, Wilmaan jne Ajankohtaista KalenteriSyötteenlukija.
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kotiin – Behind the Scenes
Korkeakouluopiskelutaidot 5 op Tutkinto-opetuksen seuraaminen
T /5115 Software Development Project I/II Experience Exchange Session: architects Jari Vanhanen Ohjelmistoliiketoiminnan ja –tuotannon laboratorio.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Toimintaohjeet opelle
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Ops seminaari Askola.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Täydennyskoulutus Tuoteturvallisuus ja työura ruoka-alalla
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja
Opiskelutaidot ja aineenopettajan ohjaus
Tavoitteet ja arviointi
Tänään tutkimme mediakriittisyyttä
Lintulammen koulun valinnaiskurssit
KTKP010 Oppiminen ja ohjaus (5 op)
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Rohkea paikka BRAVE 5. oppimiskerta.
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
DEMO 5 Sonja Betancourt, FM
Tieto odottaa käyttäjäänsä - välineitä tiedon löytämiseen-
Sosiaaliset mediat alakoulussa
Reggio Emilia REGGIOLAISUUDEN TAUSTAA Reggio Emilian kaupunki sijaitsee Romagnan maakunnassa, Pohjois-Italiassa. Kyläläiset rakensivat lapsille ensimmäisen.
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Digitaalisen oppimisohjelman työpaja Jyväskylän vertaisoppimispäivä 5
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Kirjaston tiedonhaun opetus ja tiedonhakijan reitti
Esityksen transkriptio:

Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä

Johdantoa Mitä koulutuspäivä tarjoaa? Eri oppiaineet ja integrointi Tutkiva sekä ilmiöpohjainen oppiminen Ohjelma ja päivän kulku

Tehtävä Mieti jokin kurssi, tehtävä, aihealue tai ilmiö, jolla voisi hyödyntää verkkotiedonlähteitä?

Mitä tiedonlähteitä voin hyödyntää omassa opetuksessani ja kuinka - workshop Johdatusta ja opastusta tiedonlähteille Tehtävät havainnollistavat tiedonlähteiden luonnetta Tutkitaan tiedonlähteitä Keskustellaan tiedonlähteistä ja niiden käytöstä opetuksessa Ideoidaan, vaihdetaan ajatuksia ja suunnitellaan

Tarkoitus? Uusia tiedonlähteitä opetukseen Aikaa uuden suunnittelulle ja opettelulle Pohditaan sisältöjen hyödyntämistä ja erilaisia tapoja käyttää tiedonlähteitä Jaetaan ideoita ja kokemuksia

Kysele Millä kurssilla voisin hyödyntää ko. tiedonlähdettä? Millaisen tehtävän yhteydessä voisin hyödyntää ko. tiedonlähdettä? Käytänkö ko. tiedonlähdettä itse vai ohjaanko opiskelijat käyttämään sitä?

Keskustelua! Miten yleensä käytät verkkotiedonlähteitä ja niiden sisältöjä opetuksessa? Kannustatko/ohjaatko opiskelijoita itsenäiseen tiedonhankintaan/erilaisille tiedonlähteille? Miten muuten voisit hyödyntää verkkotiedonlähteitä opetuksessa? Keksitkö uusia tapoja? Käytetäänkö koulussasi ilmiöpohjaista/aineintegroitua/tutkivaa oppimista?

Mitä tutkivaa oppimista suunnitellessa tulee ottaa huomioon? Miten ohjaat opiskelijoita tiedonlähteille? Paljonko annat aikaa? Mitä on tarkoitus oppia eli oppimistavoitteet? Miten opiskelijat voivat hyödyntää tiedonlähteitä tehtävässään? Mitä on tarkoitus löytää ja miten löydettyä on tarkoitus soveltaa?

Mitä tutkivaa oppimista suunnitellessa tulee ottaa huomioon? Mitä on tavoitteena ymmärtää tehtävän kautta? Mihin tuloksia käytetään? Mikä on tutkimusongelma ja miten se on mahdollista ratkaista? Mitä ohjaavia kysymyksiä opiskelijoille esitetään aiheesta?