Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä
Johdantoa Mitä koulutuspäivä tarjoaa? Eri oppiaineet ja integrointi Tutkiva sekä ilmiöpohjainen oppiminen Ohjelma ja päivän kulku
Tehtävä Mieti jokin kurssi, tehtävä, aihealue tai ilmiö, jolla voisi hyödyntää verkkotiedonlähteitä?
Mitä tiedonlähteitä voin hyödyntää omassa opetuksessani ja kuinka - workshop Johdatusta ja opastusta tiedonlähteille Tehtävät havainnollistavat tiedonlähteiden luonnetta Tutkitaan tiedonlähteitä Keskustellaan tiedonlähteistä ja niiden käytöstä opetuksessa Ideoidaan, vaihdetaan ajatuksia ja suunnitellaan
Tarkoitus? Uusia tiedonlähteitä opetukseen Aikaa uuden suunnittelulle ja opettelulle Pohditaan sisältöjen hyödyntämistä ja erilaisia tapoja käyttää tiedonlähteitä Jaetaan ideoita ja kokemuksia
Kysele Millä kurssilla voisin hyödyntää ko. tiedonlähdettä? Millaisen tehtävän yhteydessä voisin hyödyntää ko. tiedonlähdettä? Käytänkö ko. tiedonlähdettä itse vai ohjaanko opiskelijat käyttämään sitä?
Keskustelua! Miten yleensä käytät verkkotiedonlähteitä ja niiden sisältöjä opetuksessa? Kannustatko/ohjaatko opiskelijoita itsenäiseen tiedonhankintaan/erilaisille tiedonlähteille? Miten muuten voisit hyödyntää verkkotiedonlähteitä opetuksessa? Keksitkö uusia tapoja? Käytetäänkö koulussasi ilmiöpohjaista/aineintegroitua/tutkivaa oppimista?
Mitä tutkivaa oppimista suunnitellessa tulee ottaa huomioon? Miten ohjaat opiskelijoita tiedonlähteille? Paljonko annat aikaa? Mitä on tarkoitus oppia eli oppimistavoitteet? Miten opiskelijat voivat hyödyntää tiedonlähteitä tehtävässään? Mitä on tarkoitus löytää ja miten löydettyä on tarkoitus soveltaa?
Mitä tutkivaa oppimista suunnitellessa tulee ottaa huomioon? Mitä on tavoitteena ymmärtää tehtävän kautta? Mihin tuloksia käytetään? Mikä on tutkimusongelma ja miten se on mahdollista ratkaista? Mitä ohjaavia kysymyksiä opiskelijoille esitetään aiheesta?