MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari 21.-22.3.2012, Mikkeli.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Mediakasvatus MLL:ssa
Advertisements

PIENTEN LASTEN MEDIANKÄYTTÖ JA MEDIAKASVATUS
Tietoyhteiskunnan asialla vuodesta Tietotekniikan liitto lyhyesti • Valtakunnallinen ja puolueeton ICT-alan asiantuntija Suomessa • Jäseninä n.
KULTTUURI KUNTAORGANISAATION MUUTOKSESSA / Hanna-Mari Kokkonen.
Työrukkaset heilumaan ja nuorisotyöttömyys kuriin.
Korson koulun vanhempainyhdistys ry • Tarkoituksena edistää ja tukea kodin ja koulun välistä yhteistoimintaa. • Järjestämme ja olemme mukana erilaisissa.
– uusia haasteita lapselle ja päiväkodille
Tiedonhankinnan prosessit muutoksessa
Mediapedagogi kouluissa (1) havaintoja kentältä ja kentän laidalta havaintoja kentältä ja kentän laidalta.
Nuorten Tietokoneenkäyttö.
Media vaikuttamisen ja vuorovaikuttamisen välineenä
Monikulttuurinen nuorisotyö Porvoon kaupunki Nuorisopalvelut
1. kysymys  Ikäjakauma vuotta  Teemahaastatteluun vastanneista on:  Miehiä 60%, naisia 40%  Työssäkäyviä 55%, opiskelijoita 45%  Tampereella.
Lasten mediankäyttö ja avaimia mediakasvatukseen varhaiskasvatuksessa koordinaattori Rauna Rahja Varhaiskasvatusmessut, Wanha Satama
Kirjasto mediakasvattajana Koulun “käsikassara” vai itsenäinen toimija? Kirjastot ja media kyselyn satoa Vaasan kaupunginkirjasto Pohjanmaan maakuntakirjasto.
Opettaja eettisenä kasvattajana Launonen Leevi, Opettaja eettisenä kasvattajana – historiallinen näköala kasvatusajattelun muutokseen.
Miksi tärkeä? Yliopiston tehtävät lähtökohtana Tiedostaminen, analyysi – mitä YVV:llä tarkoitetaan? Yhteiset vai eriytyneet kriteerit: -ks. Ritsilä ym.
ASUNTOLAKURSSI SUUNNITELMA.
Hyvä lapsuus kaikille! Maria Kaisa Aula
WE LOVE HELSINKI.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
TTL Sosiaalisessa mediassa
Korkeakoulujen esteettömyysverkoston tulevaisuuden toimintamalli: Keskustelua verkoston olemuksesta ja toiminnoista ESOK.
Joukkoistamisen ja vertaistuotannon edistäminen yhdistysten kansalaistoiminnassa Käytännön kehittäjän näkökulma.
KANSALAISTAPAHTUMAVIIKKO TAMPEREELLA PÄÄN AVAUKSIA LAPSEN OIKEUKSIIN.
Tutkimusosasto Mitä ja miksi? Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia nuorilla on täystyöllisyysmallista ja työvoimatalossa työskentelystä.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen Juhani Pirttiniemi Opetusneuvos Opetushallitus Turku
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
Anu Mustonen Mediakasvatus ja sen merkitys. Mediakasvatus 1.Mediataitojen kartuttaminen 2.Median käyttö oppimisympäristönä 3.Media tiedonkäsittelyn välineenä.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Sosiaalisen median suihku Mistä on kyse?. Miten ja missä viestit?
Keke-kasvatus: kriittistä tarkastelua & onnistumisen avaimia
Sosiaalinen media matkailumarkkinoinnissa Teemu Hakolahti.
Miira Suomi, Jenna Sangi ja Matilda Ristola LO-11c
Nuorten osallisuus Varkauden nuorisovaltuusto Wanuva.
Juttuja (verkko)lehteen. Metakka Mediataitoja oppimaan/ mediataitoja kaikille ( OPH:n tukema mediakasvatushanke Saimaan mediakeskuksen.
Sosiaalityöntekijänä verkossa
Ops seminaari Askola.
Mediakulttuuri ja koulu Osaava-mediakasvatuskoulutus Kesämäen alueen ja Taipalsaaren opettajat
Mediataito 8lk 1.Viestintä ja mediataito (velvoite)velvoite 2.Mediakasvatus Oulun normaalikoulussa (laadukas ohjelma)laadukas ohjelma 3.Kuvataide: Kuvaviestintä.
Vapaaehtoistoiminta Suomen Punaisessa Ristissä Tulijan tukena pikakoulutus.
KASVA VOIMISTELIJAKSI Kokonaisliikuntamäärä. Pienet valinnat ratkaisevat Pariporina: -Mitä ajatuksia video synnytti? -Miten oma arkesi pyörii? Voiko pienillä,
NUORISOTAKUU ON ASENNE!. Jokainen järjestö ja toimija voi osaltaan tehdä nuorisotakuusta totta. On monia keinoja auttaa nuoria löytämään oma paikkansa.
Nettikiusaaminen Pietiläinen, Korhonen, Saarimäki.
Työpaja 2: KansainväliSYYSpäivät Lahti Tiina Sarisalmi.
Nuoret elävät tulevaisuudessa! Mitä taitoja tulevaisuudessa tarvitaan? Materiaalin ovat laatineet: Tuija Saarivirta ja Matti Varjo Rauman normaalikoulu,
Nuorten palvelut kuntoon Lapissa -hankkeen tuloksia Nuorisotoimesta vastuullisten virkamiesten kokous Marja Hanni,
OPAS MEDIAKASVATTAJALLE Mediakasvatus esi- ja alkuopetusikäisten lasten arjessa Hanna Martinviita, Saara Pasanen ja Anna Ristaniemi.
Tiedonjulkistamisen neuvottelukunta
Strategiaperusta ja ohjelmat
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Aloitekanava.fi Nuorten verkkodemokratiapalvelu
Valmentajakoulutuksen suunnittelu
Eveliina Karjalainen.
Kohtaamisia pelimaailmassa
Mirella Huttunen, Suomen Nuorisoyhteistyö – Allianssi ry
Nuoret kunnan päätöksenteossa
2 Terveysosaaminen.
Suomen Ekonomien jäsenlähettilyys
29. TERVEYS NÄKYY MEDIASSA
Jokaisen kasvu osallisuuteen – millaiset yhteisöt sen mahdollistavat?
Opiskeluhuollon palvelut
ASIAKASTYÖTÄ SOSIAALISESSA MEDIASSA JA PELIMAAILMASSA
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Julkisuus Ymmärrettävyys Avoin toiminta Hallinto mahdollistajana.
= = 62 9 ∙ 7 - 1= 62 8 ∙ = 62 (3 + 5) ∙ 6 = : 2 ∙ (15 – 7) = ∙ = 48 7 ∙ : 3 = 48 ( ) : 3 +
Kuntoutusverkoston (KUVE) arviointikyselyn tulokset

Kouvolan Yhteislyseon
Esityksen transkriptio:

MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari , Mikkeli

Mediakasvatusseura  Perustettu 2005  Tehtävänä edistää mediakasvatusta sekä sen käytäntöjä ja monitieteistä tutkimusta  Toiminta valtakunnallista ja kaksikielistä: palvelemme suomeksi ja ruotsiksi  Toimintaa tukee opetus- ja kulttuuriministeriö  Taustalla yli 200 henkilö- ja opiskelijajäsentä, yhteisöjäseniä 50

Mitä teemme?  Tiedotamme alan uutisista ja tapahtumista  Kokoamme toimijat yhteistyöhön  Teemme aloitteita, osallistumme keskusteluun ja tuomme esiin mediakasvatuskentän ääntä  Tuotamme tapahtumia, seminaareja ja koulutuksia  Julkaisemme selvityksiä ja tutkimuksia  Kehitämme kansallisia ja kansainvälisiä yhteyksiä

Mediavaikuttamisen mahdollisuudet Mediavaikuttaminen edellyttää monipuolisia mediataitoja sekä halua osallistua ja vaikuttaa Mediataidot edellyttävät mediakasvatusta ja halu vaikuttaa voi vaatia rohkaisua ja ohjausta (käyttö, tuottaminen, osallisuus, vaikuttaminen)  Taustaa kehittämisohjelmista ja strategioista lasten ja nuorten mediavaikuttamiselle

Mediataidot ovat…  kykyä hankkia tietoa, analysoida ja tulkita taitoa ilmaista, valmiutta osallistua ja vaikuttaa rohkeutta kyseenalaistaa ja luoda uutta  Muuttuva media on läsnä läpi elämän, myös yksilön mediataidot kehittyvät jatkuvasti

Tiedonhaun, analyysin ja erittelyn taito KAIKKI KASVATTAJAT Kriittisyys, median valta Turvallinen mediankäyttö ja mediaympäristö Laitteiden ja sisältöjen hallinta Oma tuottaminen, osallisuus ja vaikuttaminen Mediakasvatuksen tähtikartta

Nuorten mediavaikuttamisen riskit?  kaikki viestit vaikuttavat – voiko vaikuttaa väärin?  osaako nuori ilmaista itseään niin, että tulee ymmärretyksi kuten tarkoitti?  estääkö itsekriittisyys vaikuttamasta?  löytyvätkö oikeat kanavat?  otetaanko nuori vakavasti?  uskalletaanko nuoren ajatuksille ja osaamiselle antaa riittävästi tilaa?

Ensiaskeleita mediavaikuttamiseen  Mediavaikuttamisen keinoja on monia, materiaalia on tarjolla:  lehtijutut, mielipidekirjoitukset ja -videot, digitaalinen tarinankerronta  kannanotto animaatiolla tai lyhytelokuvalla, sarjakuvalla, vastamainoksella  nuorten mediaryhmät, katutaide, näyttelyt, mediankäytön valinnat  verkon aloitekanavat, sähköpostit, koulun nettisivut, keskustelupalstat, blogit, adressit, äänestykset, meemit, flash mobit, sosiaalisen median kampanjat  Moniammatillisuus ja paikalliset toimijat tueksi lasten ja nuorten mediavaikuttamisessa  Mediavaikuttaminen voi alkaa läheltä ja pienin askelin  Toiminnan suunnittelu ja arviointi yhdessä, palaute

Mediavaikuttamisen mahdollisuudet  Mediakulttuuri ja netti luovat paikallisia, kansallisia ja globaaleja tiloja, mahdollisuuksia ja yleisöjä nuorten mediavaikuttamiselle  Kasvattajat apuna löytämässä kanavia itsensä ilmaisemiseen, omien ajatusten esille tuomiseen ja yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen  Lapsen ja nuoren tekniset taidot voivat karttua nopeasti, mutta kasvu aktiiviseksi ja muut huomioonottavaksi kansalaiseksi etenee askel kerrallaan ja vaatii aikuisten tukea ja aikaa. 

Kiitos! Kysymyksiä, kommentteja? Ota yhteyttä: p