Isä mummu pappa veli sisko vaari äiti isä isoisä täti mummi isä veli eno Lapsi nauttii yhteisistä lukuhetkistä Lukuhetkien aikana lapsi oppii tärkeitä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Mun Vuoro! -hanke Mun Vuoro! on valtakunnallinen lasten osallisuushanke, jonka tavoitteena on edistää 6-12-vuotiaiden lasten osallisuutta järjestöissä.
Advertisements

Tanssi edistää kommunikointia sosiaalisuutta body-imagen hahmottamista
HALSUAN VASU -avain kasvuun
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
. Rauman freinetkoulu.
Vihdin seurakunnan ilta
Ilon kautta tavoitteisiin Eveliina Pöllänen
Suomen kielen syötöksen ja käytön kartoitus
Laatinut Maija Halme-Briedis
Hannu Virtanen Selkokielen tarvearvio 2014
Rentoudu ja nauti, esitys etenee automaattisesti
Oppiminen ja oppimisvaikeudet
DOKUMENTAATIO JA TIEDONMUODOSTUS
Nanan päivä Kaikki lapset kouluun Malissa.
Luetaan! Kota-projekti, Diat laati Maija-Liisa Halme-Briedis.
Hannu Hausen Suomen Hammaslääkäriliitto
Kohti osallistuvaa toimintakulttuuria Oppilaskunnan, opettajakunnan ja vanhempainyhdistyksen yhteistyö Aleksanterin koulussa.
PISA 2012 ENSITULOKSIA Pekka Kupari Jouni Välijärvi Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto.
TEKSTIN YMMÄRTÄMINEN.
Miten hyvä opetus eroaa huonosta?
Daniel 7v Mooses on kaikkein kovin. Mooses pystyy kävelemään meren pohjalla. Allahilla on vaan lentävä matto.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
SUOMALAISEN LAPSIPERHEEN ARKI
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
Lukeminen. Yksin ja yhdessä Määritelmiä Psykolingvististä arvauspeliä (Goodman) L = D (dekoodaus) x Y (ymmärtäminen)(Lundberg 1989) Informaation etsintää.
Kirkou – käynnistystilaisuus Maria Repo Helsingin kaupunginkirjasto.
Isä mummu pappa veli sisko vaari äiti isä isoisä täti mummi isä veli eno Miten aktiivinen lukuharrastus syntyy? Aktiiviseen lukuharrastukseen kuuluvat.
Vuorovaikutusdraama Katri Karasma. Hamletin lukemisen alkumotivointi Jake kävi seitsemän viikon ajan näytelmän tekstin läpi sanasta sanaan.
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Oppimisen ohjaus lähikehityksen vyöhykkeellä verkko-oppimisympäristössä Tutkimussuunnitelma Tero Paakki.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Kouluinfo Renkomäen koulu
Päättötyön esittelyohjeet
Ops seminaari Askola.
KOKEESEEN KERTAAMINEN. ENNEN LUKEMISTA  Herätä kiinnostuksesi:  Mieti, mikä sinua kiinnostaa luettavassa  Mihin tarvitset tietoa, jota olet ryhtymässä.
Hauho Hanna Nordström WWF Ilolla opittu ei unohdu Kurkistus lapsen ja ympäristökasvatuksen maailmaan Kuvat © WWF
Annan lähipiiri Sirun lähipiiri Minun ammatti on tradenomi. Minä olen suomen kielen opiskelijä. Minun mies on prosessimies terästehtaalla. Minun äiti.
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
Tervetuloa Kuparivuoren kouluun TUTUSTUMISPÄIVÄ
Ilmi Villacís Lukemisen monet tavat. Lukukeskus on valtakunnallinen lukemista edistävä järjestö sekä lukemisen ja lukutaidon asiantuntija.
Lasten havainnoimisesta Ruut Ruokonen Näistä lähtökohdista… Yksilöllisyys =kehitys etenee määrätyssä järjestyksessä, mutta lapset saavuttavat näitä.
Puhumista, kuuntelemista, lukemista, kirjoittamista?
Sisarussuhteet uusperheissä
2 Perheitä on joka lähtöön s
Ainetyöryhmien työn aloitus
Millaisia muistoja arvioinnista omalta kouluajalta?
Filosofiaa lapsille, muita kuin Lipmanin lähestymistapoja
Tavoitteet ja arviointi
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Millainen oppija sinä olet?
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Filosofiaa lapsille –tehtävä 1 (kaikille)
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Eliksiiriä elämään taidon ja taiteen voimalla
Kulkuripoika ja tuulen tyttö
Maan veli Tehnyt Martti, Juho ja Joonas
Astrid Lindgren Ilon Wikland.
Kirjallisuusterapia.
Kieli ja lukeminen alkuopetuksessa
Marja-Kristiina Lerkkanen
Sanomalehtien lukemisella yhteys oppimistuloksiin
PED0031, VARHAISPEDAGOGIIKKA
Lukutaito ja syrjäytyminen
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Kerhosta lukukipinä Kirjastopäivät Seinäjoki
Vuosikertakamaa – Asiaa & viihdettä jo vuodesta 1938!
Jatkossa varhaisen tuen perhetyö
Ajatuksia itsesäätelystä koulun näkökulmasta
Lukutaidon merkitys – opettajan näkökulma Tampereen yläkoulusta
Esityksen transkriptio:

isä mummu pappa veli sisko vaari äiti isä isoisä täti mummi isä veli eno Lapsi nauttii yhteisistä lukuhetkistä Lukuhetkien aikana lapsi oppii tärkeitä asioita, joista on hyötyä hänelle myöhemminkin. LUKEMISEN ILO

isä mummu pappa veli sisko vaari äiti isä isoisä täti mummi isä veli eno Keskustelu kirjan sisällöstä tukee lapsen kehitystä Keskustelun avulla tarinan voi liittää lapsen elinympäristöön. Kirjan avulla pääsee juttelemaan asioista, joista muutoin ei tulisi puhuttua. Keskustelu edistää lapsen luku- ja kirjoitustaidon oppimista. Nuorten lukuharrastus pohjaa kotona opittuun malliin. Näin koti on merkityksellinen lukuharrastuksen tukija. LUKEMISEN ILO

isä mummu pappa veli sisko vaari äiti isä isoisä täti mummi isä veli eno Tutkittu juttu - lukuharrastuksella ja koulumenestyksellä yhteys! LUKEMISEN ILO Lukemisesta on hyötyä jo ennen kuin lapsi oppii puhumaan. Lukutaito on ensisijainen tiedonhankkimisen väylä. Vaikeudet lukutaidossa vaikeuttavat muutakin oppimista. Koulutehtävien oppimista edistävät lukumotivaatio, kodin tuki ja opittu lukutaito. Lukuharrastus näkyy myös kirjoitustaidossa. PISA-tulosten mukaan Suomessa on suuri ero tyttöjen ja poikien lukutaidossa.

isä mummu pappa veli sisko vaari äiti isä isoisä täti mummi isä veli eno Lapsi nauttii lukemisesta, kun saa itse valita kirjat LUKEMISEN ILO Luettavalla pitää olla merkitystä lapselle. Lasta itseään koskettava teksti herättää vastaanottavan mielen. Luettavan kirjan pitää kiinnostaa lasta. Varhain lukemaan oppineet lapset ovat saaneet itse valita lukemansa kirjat (Torrey)

isä mummu pappa veli sisko vaari äiti isä isoisä täti mummi isä veli eno 10 syytä lukea kirjoja! LUKEMISEN ILO Kirjat Opettavat keskittymään Laajentavat sanavarastoa Kehittävät mielikuvitusta ja luovuutta Herättävät kiinnostuksen uusiin asioihin Tarjoavat elämyksiä ja tietoa Auttavat hahmottamaan omia tunteita ja ajatuksia. Tarjoavat aineksia asioiden pohtimiseen ja ihmettelyyn Siirtävät kulttuuriperinnettä ja tietoa sukupolvelta toiselle Avartavat maailmankuvaa Kehittävät lukutaitoa ja edelleen positiivista minäku- vaa oppijana.

isä mummu pappa veli sisko vaari äiti isä isoisä täti mummi isä veli eno Lähteet LUKEMISEN ILO Blakemore, C.J. & Ramirez, B. W., Baby Read Aloud Basics, 2006 Eliot, L., What’s Going on in There? How the Brain and Mind Develop in the First Five Years of Life, 1999 Golinkoff, R. & Hirsh-Pasek, K., How babies talk, 1999 Julkunen, M-L., Tie kirjallisuuteen, 1997 Kiiveri, K., Matkalla lukutaitoon – kaksi kuvausta lukutaidon oppimisesta koulussa, 2006 Raikes, H., Child Development, July/August 2006, vol. 7 News release, Society for Research in Child Development Torrey, J.W., Reading that comes naturally: the early reader, 1979 Vihonen, S., Kirjaston merkitys lapsiperheille - kyselytutkimus alle kouluikäisten lasten vanhemmille, 2011

isä mummu pappa veli sisko vaari äiti isä isoisä ystävä täti mummi isä veli eno kaveri kummi mummu LUKEMISEN ILO

isä mummu pappa veli sisko vaari äiti isä isoisä täti mummi isä veli eno Karkkilan kirjaston palveluja pienille lukijoille LUKEMISEN ILO Lukki-kirjastojen verkkokirjasto Lukki-kirjastojen verkkokirjasto Lukki-kirjastojen verkkokirjasto - huomioi kirjojen esittelytekstit ja kansikuvat Lukin satupuu Okariino Kirjaston kotisivut tiedonlähteenä