HOK työryhmä 19.4.2012. Ammattitaidon hankkimista täydentävien opintojen suorittaminen PIRKOn sisällä  VAKIO-CASE - joustavat opintopolut ammattitaidon.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Uutta Suvi-työryhmältä Tarja Ahopelto Suvi-työryhmän pj Proflangin kevätpäivät Rovaniemellä 23. –
Advertisements

Ylioppilaskirjoitukset
Tulosten levittäminen pilottitutkintoaloille syksyllä 2012
- kuraattori/opinto-ohjaaja/erityisopettaja suosittaa HOJKS- opiskelijoille, jotka ovat tippumassa tai tippuneet opiskeluryhmästä - puu- ja metallialan.
Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
Ammatillisen osaamisen kartoitus
Joustava työssäoppimispolku TO La-To La-To TO La-To HOPS La-To HOJKS ROPS.
Suomen kieli ja viestintä YAMK-koulutuksessa Vastuuopettajien AC-kokous / Tarja Ahopelto Suvi-työryhmän ja Osku-hankkeen tuotoksia.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Kiihdytetty opiskelupolku 2,5 v./SOTE 1. vuosi Kaikille pakolliset ammatilliset tutkinnon osat 50 ov Opiskellaan ryhmän mukana, 30 ov: Kasvun tukeminen.
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
LIIKE-RESTO-OPS-linjaukset Kaija Sääski.
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi MAAHANMUUTTAJAN KIELITAITOVAATI- MUKSET JA OPETUSKIELEN OSAAMINEN Tilanne normeissa ja opetushallituksen selvityksissä.
Ylioppilastutkinto Äidinkieli/ Vieras kieli Reaalikoe
TRIANGLE Avoin ammattiopisto-teemaryhmä
Ammatillisen koulutuksen kielikoe
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Näyttötutkintostrategian jalkauttaminen Pohjois-Karjalan Aikuisopistossa alkaen Aino Rikkinen.
Oppisopimuskoulutus Jouni Kyllönen.
Mitä opetan ammatillisessa oppilaitoksesta? Tuija Saarimaa
FUAS Kielet ja viestintä
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
TOP-LAAJA Prosessialan pt. Hotelli-, ravintola ja cateringalan pt.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Elina Kauhanen Vantaan ammattiopisto Varia, Talvikkitien toimipiste
W w w. h a m k. f i / a o k k AMK-opintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajataustaisille Riihimäki Vesa Parkkonen ja Riitta Metsänen.
Työpaikkakouluttajan ABC
Sairaalaopetuksen kehittäminen Helsingissä 2010 Saireke-seminaari Auroran koulussa
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Atto-aineita työssäoppien Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12.
ATATVER Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa.
5/2004 CIMO Ulkomaisille opiskelijoille annettavan suomen kielen opetuksen kehittäminen Opetusministeriön toimeksiannosta CIMO asetti lokakuussa 2003 työryhmän.
-kuraattori/opinto-ohjaaja/erityisopettaja suosittaa HOJKS-opskelijoille, jotka tippumassa tai tippuneet opiskeluryhmästä -opiskelijoita voidaan ohjata.
Kurssivalinnat ykkösille
Ylioppilastutkinnon rakenne  Tutkintoon on sisällyttävä vähintään neljä koetta, joista äidinkielen koe on kaikille pakollinen.  Kolme muuta pakollista.
Kuikka-projekti 1.Opponointi Projektiorganisaatio Projektiryhmä –Salla Kalermo –Sami Kosonen –Lauri Pohjola –Antti Tourunen Ohjaajat –Jukka-Pekka.
Helsingin yliopisto Avoin yliopisto Henkilökohtainen opintosuunnitelma HOPS Avoimessa yliopistossa
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
1 Opinto-ohjaus Kurssi 1 Kotkan Aikuislukio. Kotkan aikuislukio Kirkkokatu Kotka.
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Kahden tutkinnon suorittaminen - info-tilaisuus ti 15. 8
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Kauhavan lukion vanhempainilta Opinto-ohjaaja Henna Teikari
Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12
OPON TUNTI Seija Mäntynen
Kiinnostaako lukio?
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Kotiväki Sompion koulu Keuda Salme Larvala Veli Perkkiö
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Kahden tutkinnon suorittaminen Joensuussa info-tilaisuus TI
Viherlaakson lukio Kevät 2017
Ammatillisen koulutuksen ops-työkalu ja toimintaympäristö / liittymät
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Kaksoistutkinto.
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Esityksen transkriptio:

HOK työryhmä

Ammattitaidon hankkimista täydentävien opintojen suorittaminen PIRKOn sisällä  VAKIO-CASE - joustavat opintopolut ammattitaidon hankkimista täydentävien opintojen toteuttamisessa  KIIHDYTETTY CASE - sote-opiskelijan polku  TUETTU CASE - opintoihin palaaminen keskeyttämisen jälkeen? - tuen tarpeessa olevat opiskelijat 2+1-mallissa - tutkintoalaan tutustumiset/koulutuskokeilut yli tulosaluerajojen

AMMATTITAITOA TÄYDENTÄVÄT OPINNOT  Yhteiset opinnot, jotka eivät ole tutkinnon perusteiden mukaisesti pakollisia näyttötutkinnossa, mutta jotka tulee ottaa soveltuvin osin huomioon koulutuksen suunnitelmassa ja opetuksen järjestämisessä  Koulutuksen suunnitelmiin sisältyy tarpeen mukaan vaihteleva määrä ammattitaitoa täydentäviä opintoja henkilökohtaistamisen perusteella, korkeintaan 8 ov. Pirkanmaan aikuisopistossa on tarjolla yhteisesti kaikille opiskelijoille lukukausittain suunniteltu opetustarjonta.

Kevään 2012 yhteinen opetustarjonta : Suomi toisena kielenä –opintokokonaisuus, 1,5 ov – maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden oppimista tukemaan  Suomen kielen lähtötasokartoitus Kartoitus sopii parhaiten keskitason osaamisen mittaamiseen. Kartoitusosat ovat kuullun ymmärtäminen, kielioppiosa, luetun ymmärtäminen ja kirjoitustehtävä. Sanakirjaa ei voi käyttää.  Opettaja suunnittelee kartoituksen tulosten perusteella kevään 2012 kielioppikokonaisuudet sekä kirjoittamisen ja vuorovaikutuksen eli puhumisen harjoitteiden lähiopetukset.  Kielioppikokonaisuus 1  Kielioppikokonaisuus 2  Kielioppikokonaisuus 3  Kirjoittaminen, Tunneilla opitaan kirjoittamaan eri tekstejä. Kotitehtäväksi tulee kirjoittaa teksti koneella ja lähettää se opettajalle.  Vuorovaikutus, Tunneilla harjoitellaan muun muassa suomen kielen puhumista.

Matematiikan perusteet 1, 0,5 ov Peruslaskutoimitukset kokonais-, murto- ja desimaaliluvuilla Peruslaskut prosenteilla Perusyhtälöt. Tietotekniikka 1 ov Internet ja sähköposti Sähköposti ja selaimen peruskäyttö Tiedonhaku ja nettilähteiden käyttö Tekstinkäsittely Tekstinkäsittelyn perustoiminnot Asiakirja-asettelut Taulukot, luettelot ja kuvat tekstissä Pitkät asiakirjat, tulostaminen ja julkaiseminen

Case  Aikuisopiston horeca-opiskelijan hekosu keskustelussa on tullut esiin tarve englannin kieliopinnoille, preppaus aikaisempiin.  Ohjaava opettaja ottanut yhteyttä aikuispuolen koordinoivaan opinto-ohjaajaan. Opo tapaa opiskelijan ja selvittelee opiskelijan koulutustarpeen ja edellytykset/mahdollisuudet osallistua opetukseen.  Aikuispuolen koulutustarjottimella koulutustarpeeseen liittyvää opetusta ei ole, voisiko turvautua Paon kieltenopetustarjontaan?  Myös muut aineet

Opiskelijan HEKOSU Näyttötutkintojärjestelmässä ei atto-aineita, tarvetta kuitenkin ajoittain  hekosu välineenä + kartoitukset (luki-, matematiikka-, tietotekniikka-, kieli-) Osaamisvajeen ja tarpeen selvittäminen, opiskelija/ohjaava opettaja  YHTEYS OPINTO- OHJAAJA Tarpeen tarkennus, mahdollisuudet, edellytykset opintojen suorittamiseen Ammattitaitoa täydentävät opinnot OMA TARJOTIN (PAIKO) Ensisijainen vaihtoehto Koulutukseen suunnitelmiin sisältyy vaihteleva määrä ammattitaitoa täydentäviä opintoja henkilökohtaistamisen perusteella Aikuisopistossa lukukausittain suunniteltu opetustarjonta Vuosittain päivitettävä, sisällöt, kokonaisuudet Moodle, Areena, tiedote Atto aineet VAIHTOEHTOINEN TARJOTIN (PAO) Toinen vaihtoehto Selvitettävät asiat: Sopimukset Hinta, resurssien jako pt:jen kohdalla ei ongelma kun pienimäärä opintoja koskee vain muutamia (tästä liikkeelle..) Tarvittavat luvat, keneltä? Kuinka usein toteutetaan, esim. puolivuosittaiset kiintiöt?, sopimukset tästä Koordinoivat opinto-ohjaajat yhdyshenkilöinä VALITTU KOULUTUSPAKETTI Suoritukset Tieto ohjaavalle opettajalle TOTEUTTAMINEN -Kerätään mahdolliset opiskelijat tietyin ajanjaksoin, esim. 2 x vuodessa -henkilöstövaraukset - yhdyshenkilöinä koordinoivat opinto-ohjaajat Koulutuksen suunnitelmiin sisältyy vaihteleva määrä ammattitaitoa täydentäviä opintoja henkilökohtaistamisen perusteella. Pirkanmaan aikuisopistossa on tarjolla yhteisesti kaikille opiskelijoille lukukausittain suunniteltu opetustarjonta. OPS-PUU