DOKUMENTTIELOKUVAN LUOKITTELUSTA

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Kulttuuri, mieli ja kasvatus
Mediapedagogi kouluissa (1) havaintoja kentältä ja kentän laidalta havaintoja kentältä ja kentän laidalta.
Tekstilajeja Pääkirjoitus, kolumni, kommentti, pakina, yleisönosastokirjoitus, vastine, arvostelu, haastattelu.
Dokumenttielokuvan historiaa
YMPÄRISTÖTAIDE ”Taidetta siihen paikkaan ja siitä paikasta, johon teos sijoittuu.” (Kaija Hannula, 1995) Ilmiö, teos tai tapahtuma, joka käyttää ympäröivää.
TVT ja verkot opetuksessa ja oppimisessa Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Osaamisen ja sivistyksen asialla USKONTOJEN VÄLISESTÄ DIALOGISTA Pekka Iivonen.
”Siellä minä olen heidän keskellään”
 anakronismi: jonkin asian sijoittamista sille sopimattomaan aikakauteen  kollaasi: katkelmia yhdistelemällä luotu (taiteellinen) kokonaisuus, kooste,
Elokuva- ja televisiotutkimuksen perusteita Televisiotutkimus Sumea raja faktan ja fiktion välillä.
Dokumenttielokuvan historiaa
Elokuvien luokittelusta
Kanuuna seminaari Seinäjoki  Aiemmissa malleissa lähtökohta, jossa määriteltiin hyvinvoinnin esteitä, joita sitten voitiin ratkoa  Toimintavalmius.
”YHDEKSÄN ON ENEMMÄN KUIN YKSI” Tiimit seurakunnan vapaaehtoistoiminnan kehittäjinä.
HALLITUKSEN PUHEENJOHTAJA VASTUUALUE 1VASTUUALUE 3 VASTUUALUE 4 VASTUUALUE 2 SIHTEERI MALLISEURA RY / HALLITUS - dynaamisen organisaatiokaavion esittely.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
Heikki Salomaa TYÖELÄMÄSEMINAARI –LUENTO 1 Heikki Salomaa
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
_______________________________________________________ 1999 Suvaitsevaisuuskaudet Kamppailu liikuntakulttuurin suunnasta 1880-luvulta 1920 luvulle. Urheilu.
Kvali-työpaja Laadullinen asennetutkimus
ComPa- projektin lopetusseminaari Muurmansk HANKKEEN TEORIAA - TOIMINTATUTKIMUS JA PRAGMATISTINEN FILOSOFIA KOULUTUKSEN KEHITTÄMISESSÄ KYÖSTI.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Dokumenttielokuvan historiaa ja teoriaa Metropolis Helsinki kevät 2009.
Myöhäis- ja postmodernin teoriat
Kirjallisuuden lajeja
KULTTURIENVÄLINEN VIESTINTÄ
Kulttuurisemiotiikkaa Harri Veivo Oulun yliopisto Lokakuu
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
Neuvostoliitto 1920-luvulla
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
Oppimisorientaatioita
Äänielokuvan taide: realismi. Äänielokuvan estetiikka Äänielokuvan tulo muutti (taiteellisen) elokuvakerronnan periaatteita ”Purkitettu teatteri” Marcel.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Oulun yliopisto Prof. Sami Pihlström Tampereen yliopisto ( ) Jyväskylän yliopisto ( ) Sähköposti:
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
AVARA-hanke valtiotieteellisen tiedekunnan näkökulmasta Leif Åberg
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
J. Derrida postrukturalismin radikalisoituminen kielen rakenteet epästabiileja –kieli metamorfista ja monimerkityksellistä –muuttuvat rakenteet –”suurten.
Mallit ja teoriat Idealisaatiot, abstraktiot, isolaatiot, konstruktiot.
Dokumenttielokuva Cinéma vérité. Jean Rouch Les maîtres fous (1955) Jaguar (1954) Moi, un noir (1958) Chronique d'un été (1961) Chris Marker Lettre de.
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Kulttuurisemiotiikkaa Oulun yliopisto Lokakuu 2007 Harri Veivo.
Projektityökurssi KLTITE05SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
Analyysissä huomioitavaa
Professional ethics in context – Institutions, images and empathy Tuukka Kivioja.
ELOKUVATAITEESTA Antti Pönni. MITÄ ON TAIDE? Arvottavassa ja suppeassa merkityksessä teos on taidetta, jos sillä on sellainen esteettinen arvo, joka erottaa.
Mediataito 8lk 1.Viestintä ja mediataito (velvoite)velvoite 2.Mediakasvatus Oulun normaalikoulussa (laadukas ohjelma)laadukas ohjelma 3.Kuvataide: Kuvaviestintä.
Onks tietoo? Markus Lammenranta Humanistinen tiedekunta / Markus Lammenranta / Onks tietoo?1.
1 Tehtävien vastaukset. Taito (s. 16) Keksi ihmetteleviä kysymyksiä a)äärettömyydestä Esimerkiksi: Mitä ääretön tarkoittaa? Voiko avaruus olla ääretön?
Kaikki keinot käyttöön! Yhteenvetoa tekstien vaikutuskeinoista.
Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista
Tutkielman teko-ohjeet
Yhteenvetoa mediatekstien vaikutuskeinoista
Fenomenologia.
Semiotiikka lavastuksessa
DOKUMENTTIELOKUVA.
Muista nämä aineisto- tai dokumenttitehtävään vastatessasi:
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Metafysiikka kysymys substanssista eli perusolemuksesta
Optinen vai haptinen skriini?
Metafysiikka kysymys SUBSTANSSISTA eli todellisuuden perusaineksesta
1 Ydinsisällöt.
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Yhden tunnin soveltava valinnainen 8. lk. (AI ja HI)
Uskonnollinen kieli ja fiktionalismi
Esityksen transkriptio:

DOKUMENTTIELOKUVAN LUOKITTELUSTA Bill Nicholsin moodit

Rajanvetoja: suhde todellisuuteen Todellisuuden valokuvallinen tallentaminen Indeksisyys (jälki) Ikonisuus (kaltaisuus – havainnon taso) Ontologinen kysymys (mitä on?) Tiedon välittäminen todellisuudesta Onko esitetty totta? Tieto / tulkinta Epistemologinen kysymys (mitä voidaan tietää?) Todellisuus / tieto vs. ilmaisu: kysymys taiteesta Dokumenttielokuva vs. reportaasi

Rajanvetoja: dokumentti vs. fiktio/avantgarde Fiktioelokuva Kerronnallisuus Viittauskohteena kuvitteellinen maailma Avantgarde / kokeellinen elokuva Ei-kerronnallinen (yleensä) Viittauskohteena (elo)kuva itse (tai hyvin viitteellinen / fragmentaarinen maailma) Dokumenttielokuva (Väljä) kerronnallisuus, tarinarakenne? Viittauskohteena todellinen historiallinen maailma Rajat eivät ehdottomia!

Bill Nichols ja ”sumea käsite” Nichols: dokumentille ei voida antaa yksiselitteistä määritelmää: se on "sumea käsite" ("fuzzy concept") (Historiallinen, relativistinen) määrittely käyttäjien / käyttötapojen mukaan Eri näkemykset voivat olla ristiriidassa

Bill Nicholsin määritelytapa Institutionaalinen viitekehys Tuotannon / esityksen konteksti määrittää elokuvan dokumenttielokuvaksi (esim. DocPoint, dokumenttiprojekti-ohjelmapaikka) Tekijöiden yhteisö Dokumentin tekijöiden yhteisö määrittää / hyväksyy teoksen dokumenttielokuvaksi Tekstien joukko Dokumentteja ovat ne elokuvat, jotka historian kuluessa on sellaisiksi hyväksytty ("kanonisoitu") Katsojakunta

Nichols ja dokumentin ”neljä jalkaa” Lähtökohta: dokumentaarisessa elokuvassa / intressissä kyse tiedon välittämisestä ja vaikuttamisesta yhteiskuntaan Perusväite: dokumentaarinen elokuva itsenäisenä käytäntönä syntyi vasta 1920-30-luvulla Varhainen elokuva jossa todellisuutta vain tallennettiin (Lumière ym.) ei kuulu dokumentaariseen traditioon Dokumentaarisen tradition synty edellytti ”neljän jalan” yhdistymistä: Valokuvallinen realismi Kerronnallinen rakenne Modernistiset käytännöt (poeettinen kokeilu) Retoriikka ja puhuttelu (oratory)

Nichols ja dokumentin ”neljä jalkaa” Valokuvallinen realismi – näyttäminen Kameran kyky tallentaa todellisuutta ”sellaisenaan” Todiste olemassaolosta; dokumentti ei dokumentaari Attraktio: ”eikö tämä ole ihmeellistä!” Kerronnallinen rakenne – kertominen Ajallinen rakenne: ajalle historiallinen merkitys (tarina); aika ei pelkkää kestoa Henkilöt / ei-yksilölliset toimijat (kaupungit, kansanjoukot) Ongelma / ratkaisu Modernistiset käytännöt – avantgarde ja poeettinen kokeilu Irtautuminen tallentamisesta, todellisuuden ”outouttaminen” (ostranenie) Konstruktivismi / transformaatio: uuden kokonaisuuden rakentaminen, maailman / arkipäivän näkeminen uudella tavalla Modernistiset keinot: fragmentaatio, kollaasi, abstraktio, anti-illusionismi, jne. Retoriikka ja puhuttelu (oratory) – opettaminen Kehotus yleisölle omaksua elokuvan sosiaalinen näkökulma ja toimia sen mukaan Retorinen puhuttelu: elokuvan keinojen (leikkaus, välitekstit / selostajanääni) käyttäminen väitteiden esittämiseen ja yleisöön vaikuttamiseen Myös: propaganda, mainonta

Bill Nicholsin ”moodit” (modes) Bill Nichols erottaa kuusi erilaista dokumenttielokuvan muototyyppiä (moodia) Moodit nousseet esiin historian eri vaiheissa, usein pyrkimyksenä ”korjata” aiemman moodin puitteita Moodien käyttö ei kuitenkaan rajoitu niiden ”omaan” historialliseen vaiheeseen Yksittäisessä elokuvassa yleensä yhden moodin piirteet hallitsevia, mutta siinä voi olla myös muiden moodien elementtejä

Moodit tiivistettynä: läpimurto/piirteet/ongelmat Hollywoodin fiktio [1910-l] Fiktiivinen kertomus kuvitteellisesta maailmasta Realismin puute Poeettinen dokumentti [1920-l] Maailman fragmenttien pooettinen koostaminen Täsmällisyyden puute, abstraktisuus Selittävä dokumentti [1920-l] Historiallisen maailman suora käsittely Liian didaktinen Havainnoiva dokumentti [1960-l] Asioiden havainnointi silloin kun ne tapahtuvat, ei kommentointia / uudelleenesitystä Historian / kontekstin puute Osallistuva dokumentti [1960-l] Haastattelu tai vuorovaikutus kohteiden kanssa, arkistofilmin käyttö historian esittämiseen Liian suuri usko todistajiin, naiivi historia, liian tunkeileva Refleksiivinen dokumentti [1980-l] Kyseenalaistaa dokumentaarisen muodon, vieraannuttaminen muista moodeista Liian abstrakti, kadottaa suhteen todellisiin kysymyksiin Performatiivinen dokumentti [1980-l] Painottaa perinteisesti objektiivisena pidetyn ilmaisukeinon subjektiivisia piirteitä Irtautuminen objektiivisuudesta voi siirtää dokumentit osaksi avantgardea; "liiallinen" tyylin käyttö

1. Poeettinen (poetic) moodi Nousi esiin 1920-luvulla (yhteys avantgardeen) Maailman fragmenttien ”runollinen” uudelleenjärjestely; visuaaliset assosiaatiot Ongelma: ei riittävän spesifi, liian abstrakti Ruttmann: Berliini- suurkaupungin sinfonia (1927), Ivens: Sade (1929), Basil Wright: The Song of Ceylon (1934), Reggio: Koyaanisqatsi (1983)

2. Selittävä (expository) moodi Nousi esiin 1920-30 –luvuilla Pyrkii esittämään argumentteja todellisesta maailmasta; suora puhuttelu Kertova/selittävä selostajanääni keskeisessä roolissa Ongelma: liian ohjaileva, didaktinen The Plow that Broke the Plains (1937), Spanish Earth (1937), Tv-uutiset, tavanomaiset TV-dokumentit (luonto, historia)

3. Havainnoiva (observational) moodi Nousi esiin 1960-luvulla Tapahtumien havainnointi ja tallentaminen sitä mukaa kun ne tapahtuvat, ei järjestelyä, kommentoinnista pidättäytyminen Direct Cinema – ”kärpänen katossa” Ongelma: historian, kontekstin puuttuminen Drew: Primary (1960), Maysles: Salesman (1969), Wiseman: High School

4. Osallistuva (participatory) moodi Nousi esiin 1960-luvulla Haastattelut tai muu tekijän vuorovaikutus kuvattavien kanssa; arkistomateriaalin käyttö historian tarkasteluun Cinéma vérité – ”kärpänen keitossa” Ongelma: liian vahva nojautuminen todistajanlausuntoihin, naiivi historia, liian tunkeileva Ranskalainen päiväkirja (1960), Sian vuosi (1969), Shoah (1985), Roger and Me (1989)

5. Refleksiivinen (reflexive) moodi Nousi esiin 1980-luvulla Dokumentin itseensäviittaavuus, dokumentin konstruoidun luonteen ja konventioiden nostaminen esiin, toisista moodeista vieraannuttaminen Ongelma: liian abstrakti, käsillä olevat kysymykset hämärtyvät Vertov: Mies ja elokuvakamera (1927), Buñuel: Las Hurdes (1932), Jill Godmilow: Far from Poland (1984), Trinh T. Minh-Ha: Surname Viet Given Name Nam (1989)

6. Performatiivinen (performative) moodi Nousi esiin 1980-luvulla Korostaa perinteisesti objektiivisena pidetyn ilmaisutavan subjektiivisia piirteitä; oleellista esittäminen (performaatio), ei niinkään kuvattu maailma Subjektiivinen dokumenttielokuva Ongelmia: objektiivisuudesta luopuminen voi siirtää avantgarden puolelle, ”eksessiivinen” tyylin painottaminen