Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Elokuva- ja televisiotutkimuksen perusteita Televisiotutkimus Sumea raja faktan ja fiktion välillä.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Elokuva- ja televisiotutkimuksen perusteita Televisiotutkimus Sumea raja faktan ja fiktion välillä."— Esityksen transkriptio:

1 Elokuva- ja televisiotutkimuksen perusteita Televisiotutkimus Sumea raja faktan ja fiktion välillä

2 Televisiotutkimuksen kysymyksiä Yleisötutkimus: ketkä katsovat mitä ja milloin Television vaikutukset: eskapismi, roolimallit, kulutustottumukset, näkemykset asioista Mediakasvatus Yhteiskunnalliset ja taloudelliset kytkennät Mediahistoria, toiminnan organisointi, kytkennät muihin medioihin Television rooli arjessa (kodissa ja sen ulkopuolella) Genret ja formulat

3 Toiminnan organisaatio Yleisradiotoiminta vs. kaupallinen toiminta Kansallinen vs. paikallinen toiminta Kansallinen vs. ylikansallinen tarjonta Vastuu ohjelmien sisällöstä ja sijoittelusta Poliittisten ja aatteellisten muutosten synnyttämät muutospaineet Teknisen kehityksen synnyttämät muutospaineet

4 Televisio mediana Ohjelmisto segmentoituna virtana ”Näin elokuvan” vs. ”katsoin televisiota” ”Me” (yleisö + TV:n väki) vs. ”He” (ulkomaailma tai tarkkailtavana olevat) Televisiotähteyden suhteellinen arkisuus Television varhainen ja myöhempi suoruus Raaka todellisuus näkyville

5 Lembo: Thinking Through Television Television tarkastelu muiden merkitystä tuottavien ja muovaavien tekijöiden joukossa ”Presentational symbolism” Katsoja television tarjoamien ärsykkeiden ja omien fantasioidensa välillä Miten katsominen suhteutuu muihin toimintoihin ja askareisiin 1) ”ajatuksellisuuden jatkumo” 2) ohjelma-virran jatkumot, 3) mahdolliset oivallukset Asenteet ohjelmiin: vakava, kriittinen, ironinen … Mistä keskustellaan? Haastattelututkimukset

6 Televisio ystävänä Sosiaalisen elämän de-lokalisaatio Kuuluminen imaginäärisiin yhteisöihin Pseudo-osallistuminen dramaattisiin tapahtumiin (ihmissuhteet, rikokset, sairaudet) - todellisiin tai fiktionaalisiin Parasosiaaliset vuorovaikutussuhteet (vrt epäsymmetriset dialogit) Televisioystävät / -tutut Television henkilöiden puhutteleminen

7 Tosi-tv:n lajeja Piilokameraohjelmat (Candid Camera alkaen 1949) Eri teemojen ympärillä rakentuvat kotivideokoosteet ”Gonzo” tirkistely ohjelmat Talk show -ohjelmat, jossa lähinnä julkkikset kertovat elämästään ja ajatuksistaan ”Real life programming” tavalliset ihmiset kertovat ihmissuhde ym. ongelmistaan asiantuntijalle ja/tai studioyleisölle Seikkailu, selviytymis ja pariutumis -ohjelmat Rikollisuutta ja poliisin toimintaa käsittelevät ohjelmat Muissa vaarallisissa tai mielenkiintoisissa tehtävissä toimivista ihmisistä kertovat ohjelmat

8 Poliisitelevisio (Nichols) Voyerismia ja eksibitionismia Raaka vs. keitetty; suora materiaali vs. kehystävä tarinaformaatti Todellisuus suhteutuu dokumenttielokuvaan kuten perversio seksuaalisuuteen Rikoksien ja rikkomusten näyttäminen oikeutetaan moralisoinnilla Tiivistetty tarinamuoto, vetoaminen tunteisiin, poikkeuksellisuuteen, kielletyn kiehtovuuteen ”Isn’t that amazing!” -efekti

9 Sumea raja faktan fiktion välillä Populaarit uus-kansantarinat Kuumat juorut: kuulet, kerrot - uskot? Iltapäivälehtien ja muiden vastaavien lööpit Realistisena pidetty fiktio Tositapahtumiin perustuva fiktio Draamadokumentit Todellisuustelevisio

10 Televisio ja poliittinen todellisuus Miten kv. tai paikalliset uutistoimistot ja toimitukset ym. toimivat valikoijina ja suodattimina? Mihin maailman huomio ja niiden myötä esimerkiksi kv. avustustoiminta suuntautuu, mihin ei? Mitä piirteitä jostakin maasta tai maanosasta tai vaikkapa poliitikosta nostetaan esiin, mitä ei? Miten joku asia on uutisoitu, kuinka itsenäisiä ollaan oltu poliittisista tai jonkin intressin omaavista lähteistä? Millaisia retorisia strategioita on omaksuttu ja millaisia painotuksia ne ovat saaneet aikaan?


Lataa ppt "Elokuva- ja televisiotutkimuksen perusteita Televisiotutkimus Sumea raja faktan ja fiktion välillä."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google