Yrittäjyys- opetus-menetelmä!

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Yrittäjyysopetusmenetelmä Lasten ja nuorten hoidon- ja kasvatuksen koulutusohjelma; varhaiskasvatus.
Advertisements

Opiskelijan arviointi työpaikalla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Psykologi- ja perheneuvontapalvelut. Esityksen otsikko tähän Etunimi Sukunimi Terveyskeskus - johtava ylilääkäri Avohoidon ylilääkäri Keskitetyt.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Minä oppijana 1 ov..
Hakeminen Päivähoidon laatukriteerit
ARVIOINTI Vanhempainilta
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
KAMU-verkostoseminaari Mai Salmenkangas VAPAAEHTOISTOIMINNASTA OPPIMISEN MALLI METROPOLIASSA.
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Ongelmaperustainen oppiminen
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
HSE/PYK Mikkeli Yrittäjyyskasvatuksen teoreettinen viitekehys – metakognitiosta, meta- konatioon ja meta-affektioon Paula Kyrö Helsingin kauppakorkeakoulu.
Mielenterveys kuntoutus
VARHAISKASVATUKSEN LIIKUNTASUOSITUKSET
LASTEN OSALLISUUS MUKSUTEEKIN PÄIVÄKODISSA PYHÄJÄRVELLÄ
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
TYÖELÄMÄN KEHITTÄMIS- JA PALVELUTEHTÄVÄ TykePartner III–hanke 2008 – ohjausryhmä.
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Lasten ”Voimaryhmä” Metropolia amk, Itäinen perhekeskus (Vuosaaren toimipiste) & Haruspuisto Katja Ihamäki & Paula Olkkonen.
Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4.
Ops seminaari Askola.
USKONTO/aineenopettajat Reflektointityöskentely Ryhmäkokoontuminen 3 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Kanit-ja jyrsijät opintojakso Sonja Kärkkäinen
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Valkeisenmäen päiväkoti Nella Baltzar 9J
LASTENNEUROLOGIA poliklinikka ja päiväsairaala rakennus 45 TERVETULOA.
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
PERHEPÄIVÄHOITAJAN AMMATTITUTKINTO Petra Suonio 2011.
Tiimijakso syksy 2016 TURUN LYSEON LUKIO. Miksi tällainen opiskelumuoto? Opiskelutaidoista tietoiseksi tuleminen Syvä ja integroiva oppiminen Uusi näkökulma.
Vanhempien mielipiteitä
Laatutyö opettaja Luotu :42.
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
”Elämys- ja seikkailupedagoginen luontoliikunta opetussuunnitelman toteutuksessa: Etnografinen tutkimus” Maarit Marttila, LitT, opinto-ohjaaja   Tampereen.
Opetussuunnitelmassa 2016
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Kanit-ja jyrsijät opintojakso
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Opetussuunnitelmatyö
DEMO 5 Sonja Betancourt, FM
Kielitietoisuus.
Kielitietoisuus.
VARHAISKASVATUS 1 OV PETRA SUONIO.
Taru Patrikainen, Ruut Kielinen, Tanja Seppänen, Helena Lavikainen
Katja Ihamäki & Paula Olkkonen
Harjoituksen rakenne Valmentajakoulutus taso 1
Harjoituksen rakenne Valmentajakoulutus taso 1
PEDAGOGINEN DOKUMENTOINTI
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Esityksen transkriptio:

Yrittäjyys- opetus-menetelmä! Teemasyntymäpäivät Puuhapirtissä! Opettaja; Kirsi Hellman-Suominen

Lasten ja nuorten hoidon- ja kasvatuksen koulutusohjelma! OPPIAINE VARHAISKASVATUS: TAVOITE: Lähihoitajaopiskelija toteuttaa opiskelijaparinsa kanssa tiimityöskentelynä teemasyntymäpäivätoimintaa eri-ikäisille lapsille palvelutoimintana.

TOIMINNAN JA TYÖSKENTELYN TAVOITTEET: Kannustaa lähihoitajaopiskelijaa kehittymään yritteliääksi Kannustaa ja motivoida lähihoitajaopiskelijaa oppimaan yrittäjämäistä toimintaa Kannustaa ja motivoida lähihoitajaopiskelijaa markkinoimaan omaa osaamistaan ja työskentelyään

OPETUSSUUNNITELMAAN LIITTYVÄT TAVOITTEET VARHAISKASVATUKSEEN: Opiskelijan on osattava käyttää monipuolisesti varhaiskasvatuksen menetelmiä ja pedagogista tietoa toiminnassaan. Opiskelijan on osattava tukea eri-ikäisiä lapsia itseilmaisussa, luovassa ja kasvatuksellisessa toiminnassa.

jatkuu Opiskelijan on osattava suunnitella ja toteuttaa lapsikeskeistä varhaiskasvatusta yksin ja työryhmän jäsenenä. Opiskelijan on osattava ohjata yksittäistä lasta ja lapsiryhmää huomioiden toimintaa säätelevät tekijät. Opiskelijan on osattava ottaa huomioon lapset, joilla on erilainen kulttuuritausta.

TEEMASYNTYMÄPÄIVÄT PUUHAPIRTISSÄ! Asiakas tilaa teemasyntymäpäivät Puuhapirtistä. (lapsi ja vanhempi) Lasten ja nuorten hoidon- ja kasvatuksen koulutusohjelman lähihoitajaopiskelija suunnittelee, toteuttaa asiakaslähtöisesti tilatut syntymäpäivät ja arvioi toimintansa kolme kertaa lukukauden aikana.

TEEMASYNTYMÄPÄIVÄÄN SISÄLTYY: Kutsukortit asiakkaalle Kahden tunnin teemaohjelma (asiakkaan iän mukaan suunnitelman toteutus) Tarjoilu (booli, jäätelökakku, keksit) Päivänsankari saa lahjakassin ja onnittelukortin Puuhapirtistä http://puuhapirtti.turkuai.fi/

Teemasyntymäpäivien historia koulussamme ja opetuksessa: Asiakkailta tullut toive; eikö lähihoitajaopiskelija pystyisi toteuttamaan lasten teemasyntymäpäiviä? Lähdettiin työstämään ensimmäiset 5 teemasyntymäpäivää myyden ne asiakkaille vuonna 2002. Toiminta ja työskentely on tällä hetkellä niin kysyttyä, että toteutuksia on noin kolme iltaa viikossa ja n.36 lukukaudessa.

jatkuu Lähihoitajaopiskelijapari toteuttaa lukukauden aikana koulutusohjelmassa kolmet teemasyntymäpäivät suunnitellen, järjestäen toiminnallisen toteutuksen ja arvioiden työskentelynsä. Palvelutoiminta on maksullista, joten toteutuksen laatu on merkittävä myyntiartikkeli.

ONGELMAPERUSTEINEN OPPIMINEN PBL:n (ongelmaperusteisen oppimisen) pääideana on  teoreettisen tiedon ja käytännön taitojen yhdistäminen. Oppimisen pohjana on siis käytännön työstä nousevien ongelmien systemaattinen ratkaiseminen. Tyypillistä tälle menetelmälle on pienryhmätyöskentely, oppimistavoitteiden määrittäminen yhdessä, ongelmatehtävien ratkaiseminen  ja ryhmän oman arvioinnin merkityksen korostaminen.

Ongelmaperusteinen oppimisen soveltuvuus: Sopii mainiosti opetussuunnitelman konstruktivistiseen oppimiskäsitykseen ja toteutettavaksi lähihoitajaopiskelijan oppimisprosessissa varhaiskasvatuksen opiskelussa. Yritteliäästi kohti yrittäjyyttä toiminnallisen kokemuksen kautta.

TOIMINTAMALLIN EDUT: ASIAKASLÄHTÖINEN TOIMINTA JA TYÖSKENTELY MOTIVOI OPISKELIJAA TOTEUTTAMAAN KOKEMUKSELLISTA OPPIMISTAAN AIDOSSA TOIMINTAYMPÄRISTÖSSÄ JA RATKAISEMAAN TYÖSKENTELYYNSÄ LIITTYVIÄ AMMATILLISIA KEINOJA KEHITTÄÄ OMAA AMMATILLISUUTTAAN.