Sote-uudistus päihdetyön talentia

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tieto-osasto / PATI1 Hoitoonpääsy terveyskeskuksissa Kysely terveyskeskusten johtaville lääkäreille Hoitoonpääsyn toteutumistiedot perusterveydenhuollon.
Advertisements

Avoimeen yhteistyöhön perustuva tehokas ja monipuolinen terveydenhuoltojärjestelmä
Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
Terveyden edistämisen määrärahat 2009
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
Selvittäjän ja kuntien välinen työnjako. Kuntarakennelain tavoite • Elinvoimainen, alueellisesti eheä ja yhdyskuntarakenteeltaan toimiva kuntarakenne.
Vammaispalvelulain muutokset - vaikeavammaisten oikeus henkilökohtaiseen apuun vahvistuu Lakimies Jaana Huhta, STM
Keskustelutilaisuus hedelmöityshoitotoiminnasta Jussi Holmalahti, FaT Johtaja Valvira.
Asiakas- ja ihmislähtöinen yhteistoiminta-alue Siika- Pyhäjokilaakso
Esitys Juha Mieskolainen
Jyväskylä Keski-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys Integraatioseminaari Pauli Partanen, valtuuston puheenjohtaja.
Yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon lakien uudistaminen
Mihin vie Sote-uudistus sosiaalipalvelut? Helsinki
Järjestämisrakenteiden vaikutus sosiaalisten oikeuksien toteutumiseen Eeva Nykänen1.
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
Kuntafoorumi SDP:n kuntatyöryhmän Puheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta
Rahoitus- ja tuotantojärjestelmien uudistaminen Suomessa
Laki sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Elinvoimainen kaupunkiseutu - tulevaisuuden vaihtoehdot vaikutuksineen Kjk
VALTUUSTON SEMINAARI Sari Sarkomaa (Kok.) Merja Kuusisto (SDP) Juha Väätäinen (PS) Timo Laaninen (Kesk.) NN (Vas.) Outi Alanko-Kahiluoto.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ 1 Alueellinen seminaari, Hämeenlinna Sosiaalialan kehittämishanke – mitä vuoden 2007 jälkeen? Martti.
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
Päihdetyö ja SOTE-uudistus
Yhteistoimintalaki ja Yt:n organisointi
Ea Hoitojonojen saattaminen erikoissairaanhoitolain edellyttämään tilaan mennessä Suunnitelma Tiedoksi: sote-johtoryhmä
AIHE AIKA PAIKKA TEKIJÄ Kunta- ja palvelurakenneuudistus Aluevaiheen materiaali -Peruspalveluohjelmaa valmistelevan ministerityöryhmän linjaukset aluevaiheeseen.
Sote -uudistus – missä mennään, miten & millä eteenpäin?
MITÄ SUOMALAISET AJATTELEVAT SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLON PALVELUISTA JA NIIDEN TULEVAISUUDESTA?
Sote –uudistus järjestöjen näkökulmasta , Järjestöjohdon foorumi, Siuntio Johtaja Riitta Särkelä.
Tarkastuslautakunta 50 § Tulosalueiden johtajien selvitykset ajankohtaisista asioista ja tavoitteiden toteutumisesta vuonna Tulosalueiden.
Oulaskankaan yhteistoiminta alue Alustava toimintasuunnitelma 02/2007 – Vaihe 1 esiselvitys Vaihe 2 yhteistoiminta- alueen suunnittelu Vaihe.
Sosiaaliturvan ABC toimittajille Kela lainsäädännön toimeenpanijana
1 Vammaispalvelut Ann-Mari Einola, johtava sosiaalityöntekijä Kirjoita tähän nimi Dian perustyyli -tilassa: Lisää alatunniste.
Etelä-Pohjanmaan peruspalveluohjelman toimeenpano -hanke Projektipäällikkö Mervi Lehtola , 050 –
1 STM ja Stakes Rintanen Hoitotakuun toteutuminen suun terveydenhuollossa terveyskeskuksissa Kysely terveyskeskusten ylihammaslääkäreille maaliskuussa.
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Tasapainoisen kehityksen Suomi 2015 Valtioneuvoston.
Sosiaalihuoltolaki.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto PÄIHDEPALVELUT 2006 Nykytila ja haasteet Kari Haavisto, STM.
Konkreettiset tehtävät kunnassa ja alueella Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen – vastuut ja tehtävät uusissa rakenteissa, TERVE-SOS 2015,
Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Jukka Lindberg, tilaajajohtaja.
Ohjaus ja yhteistyö -kori Tilannekatsaus Maritta Korhonen / Minna Saario.
Ravitsemushoidolla vaikutuksia kansantalouteen Ravitsemishoidon strategiaseminaari FinnMedi 5 Tampereen yliopistollinen sairaala Timo Keistinen,
Palveluntuottajajärjestöjen rooli tulevaisuudessa SOSTE
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
Tuleva sote -rakenne - missä mennään? Kirsi Varhila ylijohtaja, STM.
Kaikki käyttävät sosiaali- ja terveyspalveluita, mutta missä palvelut määritellään? Antti Kuopila Erityisasiantuntija Kuntaliitto
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Terveydenhuollon järjestämissuunnitelma Perusterveydenhuollon yksikkö - Lapin shp Ohjausryhmän kokous TÄNNE VOIT LISÄTÄ OMIA HUOMIOITASI,
Yhteistyösopimuksen laadinta
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
Esiselvitys.
Erityisasiantuntija Jaana Joutsiluoma
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Tarja Myllärinen Johtaja, sosiaali- ja terveysasiat
Asiakkaan valinnanvapaus
Kuntauudistushankkeiden tilannekatsaus ja aikataulu
Sote-uudistuksen muutoksen tuki
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Alueellinen yhteistyö hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen uusissa sosiaali- ja terveydenhuollon rakenteissa - haasteita ja mahdollisuuksia.
Sote-uudistus ja ICT Maritta Korhonen.
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Sote sähköinen tiedonhallintastrategia ja muuttuva toimintaympäristö
Sote-uudistus Järjestämislain keskeinen sisältö
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Sote uudistus ja sen toimeenpano
Sote-uudistuksen toimeenpano
Esittäjän nimi ja päivämäärä
Esityksen transkriptio:

Sote-uudistus päihdetyön talentia 3.10.2014 Anneli Kiljunen Kansanedustaja Sosiaali- ja terveysvaliokunnan vpj. Valtiovarainvaliokunnan jäsen Kelan valtuutettujen vpj. anneli.kiljunen@eduskunta.fi puh. 050 511 3123 annelikiljunen.net

sosiaali- ja terveydenhuollon tila Toimeentulotukihakemusten käsittelyajat (7 arkipäivää) ovat ylittyneet kesän aikana noin 200 kunnassa. Lastensuojelutarpeen selvityksen valmistuminen (3 kuukaudessa) viivästyi 53 % kunnista viime vuonna. Pisimmillään lastensuojelutarpeen selvityksen valmistuminen kesti yli puoli vuotta. Terveyskeskuslääkärille pääsee viikon kuluessa 46 prosenttia yhteydenottajista (hoitotakuu: 3 päivää, toteutuu 35%:ssa). Noin 15 prosentille käynneistä odotusaika oli yli 30 päivää. Hoitajan kiireettömälle vastaanottokäynnille pääsee viikon sisällä yhteydenotosta 70 %. Kahdessa prosentissa käynneistä odotusaika venyy yli 90 päivän pituiseksi. Vain neljännes väestöstä asuu alueella, jossa kiireettömässä tapauksessa lääkärin vastaanotolle pääsee alle kahdessa viikossa. Lähes saman verran väestöstä asuu alueella, jossa odotusaika on yli neljä viikkoa. Yli viidennes väestöstä asuu alueella, jossa on vaikeuksia toteuttaa suun terveydenhuollon 6 kuukauden hoitoon pääsyn tavoitetta.

Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistamisen keskeiset tavoitteet Väestön terveyden, hyvinvoinnin ja sosiaalisen turvallisuuden edistäminen. Yhdenvertaisten sosiaali- ja terveyspalvelujen turvaaminen koko maassa. Sosiaali- ja terveydenhuollon peruspalvelujen vahvistaminen. Kustannustehokkaan ja vaikuttavan palvelurakenteen toteuttaminen.

Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistamisen keskeiset keinot Mahdollisimman laaja integraatio sosiaali- ja terveydenhuollon palvelukokonaisuus (perus- ja erikoispalvelut) saman johdon ja budjetin alla ihmisten palvelutarpeet huomioidaan kokonaisuutena Lähipalvelut varmistetaan Hallinnon ja rakenteiden tulee varmistaa hyvin toimiva sosiaali- ja terveydenhuolto selkeä ja tehokas hallinto mahdollisuus henkilöstön osaamisen parhaaseen hyödyntämiseen

Uudistuksen keskeinen sisältö Järjestämisvastuu Sote-alueen järjestämispäätös Palvelujen tuottamisvastuu Palvelujen saatavuus ja saavutettavuus, lähipalvelut Hallinto Ohjaus, suunnittelu ja kehittäminen Rahoitus Voimaanpano

Järjestämisvastuu Järjestämisvastuu viidellä sote-alueella lakiluonnos ei määrittele alueiden rajoja eikä nimiä Järjestäminen ja tuottaminen erotetaan toisistaan Sote-alueen kuntayhtymä vastaa, että asukkaat saavat alueella tarvitsemansa palvelut

Sote-alueen järjestämispäätös 1/2 Sote-alue laatii joka neljäs vuosi järjestämispäätöksen asukkaiden näkemykset otetaan huomioon tuottamisvastuulliset tahot mukana valmistelussa Päätöksessä määritellään tuottamisvastuussa olevat kunnat ja kuntayhtymät sekä niiden tehtävät. Rahoituksen ja voimavarojen kohdentaminen. Palvelurakenne ja periaatteet ostopalveluille. Sote-palvelujen laatu- ja palvelutaso ja yhtenäiset käytännöt. Kielellisten oikeuksien toteuttaminen.

Järjestämispäätös 2/2 Integraation varmistaminen. Lähipalvelujen varmistaminen. Valtakunnallisten strategisten tavoitteiden toteutus. Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen alueella. Palvelujen laatu- ja palvelutaso, yhtenäiset käytännöt. Kielellisten oikeuksien toteuttaminen. Tuottamisvastuussa olevat kunnat ja kuntayhtymät. Sote-alueen tuottamisvastuulle kuuluvat palvelut. Rahoituksen ja voimavarojen kohdentaminen. Periaatteet ostopalvelujen ja palvelusetelin käytölle. Tarkoituksenmukaisen palvelurakenteen varmistaminen.

Palvelujen tuottamisvastuu Tuottamisvastuu kunnalla tai kuntayhtymällä Tuottamisvastuu edellyttää tehtävän edellyttämää omaa henkilöstöä ym. voimavaroja kykyä vastata ehkäisevistä, korjaavista, hoitavista, kuntouttavista ym. sote-palveluista kokonaisuutena Valmistelussa ei ole määritelty tuottamisvastuussa olevia kuntia ja kuntayhtymiä ne muodostuvat alhaaltapäin kuntien toimesta sote-alue päättää niistä, edellytyksenä kriteerien täyttyminen Tuottaminen omana toimintana, ostopalveluna, palvelusetelillä tai yhteistoiminnassa

Palvelujen saatavuus ja saavutettavuus Palvelujen saatavuus ja saavutettavuus turvataan Lähipalvelujen varmistaminen koko maassa voidaan toteuttaa eri keinoin Kriteerit sille, milloin palveluja voidaan keskittää vain, jos palvelujen saatavuus ja laadun turvaaminen edellyttävät erityisosaamista tai kalliita investointeja tai palvelujen tarkoituksenmukainen ja kustannustehokas toteuttaminen edellyttävät keskittämistä

Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen on jatkossakin ensisijaisesti kunnan tehtävä Sote-alueella ja tuottamisvastuussa olevien kuntayhtymien tulee omalta osaltaan toteuttaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä omassa toiminnassa asiantuntijana kunnille

Palvelujen tuotanto Nykyiset tavat käytettävissä oma tuotanto kuntien ja kuntayhtymien välinen yhteistoiminta ostopalvelut palveluseteli Järjestämispäätöksessä linjaus tuotannon toteutuksesta tuottamisvastuussa oleva kunta/ kuntayhtymä on ostopalvelujen hankkija ja palvelusetelin antaja

Hallinto Sote-alue on kuntayhtymä Jokainen kunta kuuluu yhteen viidestä sote-alueesta Kunnilla edustus alueen ylimmässä toimielimessä eri ryhmien edustus turvataan suhteellisuusperiaatteen mukaisesti Sote-alueen ja tuottamisvastuussa olevan kunnan ja kuntayhtymän hallinto määräytyy kuntalain mukaan

Ohjaus, suunnittelu ja kehittäminen Valtion ohjausta vahvistetaan hallituskausittain selonteko eduskunnalle STM:öön uusi ohjausyksikkö Neuvottelumenettely STM:n ja sote-alueen välillä sovitaan keskeiset tavoitteet ja toteutumisen seuranta järjestämispäätökseen pitää saada STM:ltä vahvistus Tulosohjaus sote-alue <-> tuottamisvastuinen taho Asukkaiden osallistumis- ja vaikutusmahdollisuudet laissa määritellään keinot näiden varmistamiseksi

Rahoitus Kunnat rahoittavat sote-alueiden toiminnan kapitaatioperiaate (asukasluku) tarpeet huomioon, ikärakenne ja sairastavuus ym. Sote-alueet rahoittavat palvelujen tuottamisen periaatteista neuvotellaan tuottamisvastuussa olevien kanssa huomioidaan palvelujen tarve, vaikuttavuus ja kustannustehokkuus

Jatkovalmistelun aikataulu Esitys lausunnoilla lausunnot viim. 14.10. kuntien kanta sote-alueisiin. Laki eduskuntaan syksyllä 2014 (marraskuussa) eduskuntakäsittely 2014–2015. Laki voimaan alkuvuodesta 2015. Toimeenpanon valmistelu 2015–2016. Sote-alueet ja tuottamisvastuussa olevat kunnat ja kuntayhtymät aloittavat toimintansa 1.1.2017.

Sosiaalialan tulevaisuus sotessa? Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisen, tuottamisen ja kehittämisen on perustuttava tutkittuun tietoon! Tutkimuksen ja kehittämisen rakenteet? Erillisvaltionosuus (evo) sosiaalihuoltoon! Sosiaalialan osaamiskeskusten toiminnan ja perusrahoituksen vahvistaminen !

Henkilöstön asema järjestämislaki 13 § Sosiaali- ja terveysalueen muut tehtävät 5) sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön tehtävärakenteen ja työnjaon periaatteiden sekä suunnittelun, kehittämisen ja seurannan käytäntöjen yhteensovittaminen tuottamisvastuussa olevissa kunnissa ja kuntayhtymissä; 14 § Tuottamisvastuu kunnallisena toimintana Sosiaali- ja terveysalue päättää tuottamisvastuun antamisesta kunnalle ja kuntayhtymälle, jolla on sosiaali- terveyspalvelujen tuottamisvastuun edellyttämä oma henkilöstö ja muut voimavarat. Tuottamisvastuuseen on kuuluttava ehkäisevät, korjaavat ja hoitavat, kuntouttavat sekä muut sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut yhtenäisenä kokonaisuutena.

Henkilöstön asema järjestämislaki 18 § Omavalvontaohjelma Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella voidaan tarvittaessa antaa tarkempia säännöksiä omavalvontaohjelman sisällöstä ja laatimisesta sekä 2 momentissa tarkoitettuun omavalvontaohjelmaan sisältyvästä suunnitelmasta laadunhallinnan sekä asiakas- ja potilasturvallisuuden edistämiseksi. 60 § Henkilöstön ammattitaidon ylläpito Sosiaali- ja terveysalueen sekä tuottamis-vastuussa olevan kunnan ja kuntayhtymän on huolehdittava siitä, että sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstö osallistuu riittävästi heille järjestettyyn täydennyskoulutukseen. Täydennyskoulutukseen vaikuttavat perus-koulutuksen pituus, työn vaativuus ja tehtävien sisältö. Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella voidaan antaa tarvittaessa tarkemmat säännökset täydennyskoulutuksen sisällöstä, laadusta, määrästä, järjestämisestä, seurannasta ja arvioinnista.

Henkilöstön asema voimaanpanolaki Tuottamisvastuussa olevia kuntia ja kuntayhtymiä muodostettaessa kuntien ja kuntayhtymien sosiaali- ja terveydenhuollon tehtävissä, hallinnossa ja muissa sosiaali- ja terveydenhuollon tehtävissä olevat henkilöt siirtyvät tuottamisvastuussa olevan kunnan tai kuntayhtymän palvelukseen. Henkilöt siirtyvät sen tuottamisvastuussa olevan kunnan tai kuntayhtymän palvelukseen, jolla on tuottamisvastuu niistä tehtävistä, joissa asianomainen henkilö on ollut ennen siirron to-teutumista. Muutos katsotaan liikkeenluovutukseksi, jos se johtaa henkilöstön työnantajan vaihtumiseen. Tämän lain mukaiset tuottamisvastuussa olevien kuntien ja kuntayhtymien perustamista koskevat päätökset toteutetaan yhteistoiminnassa kuntien henkilöstön edustajien kanssa sen mukaisesti, mitä työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnissa annetussa laissa (449/2007) säädetään.

Uusi sote-palvelurakenne Valtio (sosiaali- ja terveysministeriö ja hallinnonala) - kansallinen ohjaus Sote-alue Sote-alue Sote-alue Sote-alue Sote-alue 5 sote-aluetta tp Ky ky n. tuottamisvas- tuussa olevaa kuntaa ja kuntayhtymää Ky Ky kunta ky ostopalveluja järjestöiltä ja yrityksiltä yhdistys yri-tys

Palvelujen järjestäminen ja tuottaminen Sote-alue Yhtymäkokous ja hallitus Toimintasuunnitelma, budjetti, järjestämispäätös Tukipalvelut Tuottamisvastuu Kunta (alue) Kunta-yhtymä (alue) Ostopalvelu Yritys Järjestö

Pidetään yhteyttä Anneli Kiitokset! Pidetään yhteyttä Anneli