KOMPETENSSIANALYYSI KPAMK:SSA Case liiketalous, Kokkola

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

TEKNOLOGIAOSAAMISEN JOHTAMINEN Kajaanin ammattikorkeakoulu • Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu 1 Ohjelma on tarkoitettu amk- insinööritutkinnon suorittaneille,
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
Henkilöstön osaaminen kilpailutekijänä
PK-kehittämispalvelut
Koulutuksen avulla kasvuun Koulutustarjontaa vähittäiskaupan alalle.
Finanssialan kyvykkyydet 2020 – luotaus tulevaisuuteen
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
eSavonia ”Verkko-opetuksen hyvät käytänteet
Kansainvälisyys liiketalouden koulutusohjelmissa Caset Kansainvälinen kauppa International Business and Marketing Logistics (IBML) RIBA Kimmo Kallama Koulutusjohtaja.
2005/2007 Kuntoutuksen ylempi ammattikorkeakoulututkinto yhteistyössä: Arcada, Nylands svenska yrkeshögskola Helsingin ammattikorkeakoulu Stadia Laurea.
”Blended Learning” ja sen hyödyntäminen avoimen yliopisto- opetuksen kehittämisessä Avoimien yliopistojen valtakunnalliset neuvottelupäivät Turussa
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Vaasan yliopisto Arviointiprojektin käynnistysseminaari Ilkka Virtanen Kauppatieteiden ja liiketalouden korkeakoulutuksen arviointi-
Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Turku Bolognan prosessi ja ECTS ko- ohj.rakenteiden kehittämisen haasteena- yhden.
Opetussuunnitelmatyö
YRITTÄJYYDEN OPETTAMINEN TURUN AMMATTI- INSTITUUTTI TALOTEKNIIKKA 5ov.
1 AD – ryhmä ja johtoryhmä Asiantuntijana markkinoinnin professori Hannu Kuusela.
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
2. Markkinoiden käyttäytyminen
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Medialukutaidon tila ja toteutus Euroopassa
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
Kansainvälinen korkeakoulukampus - kauniilla paikalla merenrannalla.
Katariina Alha 2003 Opetussuunnitelmatyö Siirtyminen kaksiportaiseen tutkintorakenteeseen.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
PK-yritysten liiketoiminnan kehittäminen osana perusopetusta 1 A M K: perustehtävät OPETUST & KALUE- VAIKUTUS.
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Yritysyhteistyömalli TopLaaja- TOP-Patteri: HYVÄT KÄYTÄNTEET-SEMINAARI Helsinki Congress Paasitorni Koulutusjohtaja Maarit Kuosa.
Esittelyvideo. Esittelyvideo Lapin AMK Opiskelijoita Henkilökuntaa 500.
1 © 3/28/2015 Koulumestarin koulu - Espoo ITK
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Korkeakoulu pohjoisen Suomen tarpeisiin –7 850 opiskelijaa mukaan lukien n. 90 ulkomaista tutkinto- ja 180 vaihto-opiskelijaa n. 50 maasta aikuisopiskelijaa.
Tapani Pöykkö Arenen seminaari LUOVA ECTS-järjestelmään ja opintopisteisiin siirtyminen.
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
W w w. h a m k. f i Monikulttuurisen pedagogiikan haasteita ja hyviä käytäntöjä Harri Tuomola Kv. kevätpäivät 2008 Helsingin yliopisto
AMK VALMA -KOKONAISUUS Opintojen toteutusten laatiminen Yhteiset opinnotAlakohtaiset opinnot Toimintojen organisointi Tiedotus, markkinointi Opiskelijavalinta.
Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea “Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko.
PROJEKTIOPPIMINEN JA ECTS OPS-PROSESSI Sannäs Raimo Pelli Kymenlaakson ammattikorkeakoulu.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Juhani Kettunen Yrityksen kilpailukykytekijät Yrityssuunnittelu ja johtaminen  yrityskulttuuri Asiakaslähtöinen toiminta – sisältää mm. tuotekehityksen,
Sidosryhmäseminaari Oulun seudun ammattikorkeakoulu Hakeminen vieraskielisiin koulutusohjelmiin Marjo Pääskylä, puh.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oulun seudun ammattikorkeakoulu. Ammattikorkeakoulu suomalaisessa koulutusjärjestelmässä Oppivelvollisuuskoulutus Perusopetus Esiopetus Ylioppilas- tutkinnot.
Korkeakoulu pohjoisen Suomen tarpeisiin –7 850 opiskelijaa mukaan lukien n. 90 ulkomaista tutkinto- ja 180 vaihto-opiskelijaa n. 50 maasta aikuisopiskelijaa.
Liiketalouden ja informaatioalan osaamista tulevaisuuden tarpeisiin.
NET nivelvaiheessa Nivelvaiheen yhteistyöverkosto Rovaniemi Haukipudas Raahe Johanna Pulkkinen Tervaväylän koulu.
Oulun ammattikorkeakoulu. Suomalainen koulutusjärjestelmä.
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Sosionomin ammatti ja työ seminaari Tuula Rouhiainen-Valo.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Aikaa erilaisille oppijoille – Miten mahdollistaa joustavat opintopolut Katariina Alha W5W, Oulun yliopisto.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
MONIMUOTO-OPETUS P1 P2 P3 P4 Kehittyvä osaaja
Tervetuloa! OPS 2016.
Restonomi (ylempi amk)
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
YRITTÄJYYDEN OPETTAMINEN
Tradenomi, ylempi AMK Liiketoiminnan kehittäminen, 90 op
Agrologi (ylempi AMK) Maaseudun kehittämisen tutkinto-ohjelma, 60 op
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
LUKUKAUSITEEMAT lukukausi: Liiketoiminnan perusteiden ymmärtäminen – opiskelijan oppimis- ja kehittymistavoitteiden muotoutuminen lukukausi:
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Järjestökoulutuksen kehittäminen
Tervetuloa opintojaksolle MENESTYVÄ TYÖYHTEISÖ (LEA1LH002)
Esityksen transkriptio:

KOMPETENSSIANALYYSI KPAMK:SSA Case liiketalous, Kokkola Vaasa 30.1.2006 AM

KPAMK LIIKETALOUS, Kokkola 4 paikkakuntaa 7 koulutusalaa 650 aloituspaikkaa LIIKETALOUS, Kokkola Koulutusohjelmat liiketalous, tietojenkäsittely ja Degree Programme in Business Management 88 aloituspaikkaa n. 15 opettajaa Vaasa 30.1.2006 AM

OPS-TYÖ: Käynnistyi syksyllä 2003 Kimmokkeina ja materiaalina KKA: Suomalaista kilpailukykyä liiketoimintaosaamisella. Kauppatieteiden ja liiketalouden korkeakoulutuksen arviointi. 6:2003 KKA: Laatua ammattikorkeakouluihin. 7:2003 Arene: Hallinnon ja kaupan osaamistarvetyöryhmän loppuraportti 3:2003 Tutustumismatkat: SAMK, proAkatemia, Tiimiakatemia, Jönköping Kokemukset yritysyhteistyöstä, elinkeinoelämän tarpeet ja kysyntä Vaasa 30.1.2006 AM

TAVOITTEET: Tradenomin tiedot ja taidot Koulutusohjelman / suuntautumisvaihtoehdon tiedot ja taidot Keskeiset oppimiskokonaisuudet (moduulit) Opintojaksot ja niiden laajuus Oppimismenetelmät Vaasa 30.1.2006 AM

KÄYTÄNNÖN TOTEUTUS: 9/2003 – 2/2005 Mukana kaikki opettajat Opiskelijaedustaja Varattu aika lukujärjestykseen Yhteisiä suunnittelupäiviä Alakohtainen yhteistyö, ECTS-työryhmä (KPAMK:n sisällä) Valtakunnallinen yhteistyö Vaasa 30.1.2006 AM

TULOKSIA: Kompetessikuvaus liiketalouden alalle Koulutusohjelmakohtaiset kuvaukset Mallin levittäminen koko ammattikorkeakouluun (ja muuallekin) Modulaarinen opetussuunnitelma kaikissa koulutusohjelmissa Integroiva case (liiketalouden ko) Alan yhteisten opintojen päivitys Opintopisteisiin siirtyminen sujuvaa Opettajien välinen yhteistyö tiivistynyt Yhteiset käytänteet, arvot, tavoitteet ym. selkiytyivät Jokaisella opettajalla kokonaisnäkemys ops:sta Vaasa 30.1.2006 AM

Osaava ja ammattitaitoinen tradenomi Strateginen kompetenssi Oman roolin ymmärtäminen työyhteisössä, verkostoitumiskykyinen Kriittinen ajattelutapa ja suhtautuminen, informaatiolukutaito Ongelmanratkaisutaidot, innovatiivisuus ja hallittu riskinotto Ammattitekninen kompetenssi Laaja liiketaloudellinen osaaminen organisaation toiminnoista ja prosesseista Toimintaa tukevien menetelmien ja välineiden käyttö ja hallinta Osaava ja ammattitaitoinen tradenomi Sosiaalinen kompetenssi Henkilökohtainen kompetenssi Sisäinen yrittäjyys, sitoutuminen ja vastuullisuus omasta työstään ja itsensä jatkuvasta kehittämisestä Eettinen ja kestävän kehityksen mukainen toiminta Yhteistyökyky ja –halu, joustavuus sekä sopeutuminen uusiin tilanteisiin Viestintä- ja vuorovaikutustaidot ja tapakulttuuri Avoin suhtautuminen monikulttuurisuuteen Vaasa 30.1.2006 AM Mukaillen A Lundmark 1998

Osaava ja ammattitaitoinen tradenomi Ammattitekninen kompetenssi Laaja liiketaloudellinen yrityksen toimintojen ja prosessien osaaminen Toimintaa tukevien menetelmien, tekniikoiden ja välineiden käyttö ja hallinta Strateginen kompetenssi Työyhteisössä toimimisen taidot Verkostoitumiskyky Kriittinen ajattelutapa ja informaatiolukutaito Ongelmaratkaisutaidot Innovatiivisuus ja hallittu riskinotto Johtamisosaaminen Menetelmä- ja välineosaaminen Yhteiskunta-osaaminen Kansainvälinen osaaminen Osaava ja ammattitaitoinen tradenomi Yrittäjyys- ja liikkeen-johdollinen osaaminen Markkinointi-osaaminen Talous- ja laskentaosaaminen Viestintä-osaaminen Henkilökohtainen kompetenssi Sisäinen yrittäjyys Sitoutuminen ja vastuullisuus omasta työstään ja itsensä jatkuvasta kehittämisestä Oppimaan oppiminen Eettinen ja kestävän kehityksen mukainen toiminta Sosiaalinen kompetenssi Yhteistyökyky ja -halu Joustavuus ja sopeutuminen uusiin tilanteisiin Viestintä- ja vuorovaikutustaidot, tapakulttuuri Avoin suhtautuminen monikulttuurisuuteen Vaasa 30.1.2006 AM

ESIMERKKI MODUULEISTA: Johdanto korkeakouluopintoihin ja liiketoimintaan 15 op Markkinointi 11 op Taloushallinto 16 op Johtaminen menestystekijänä 13 op Liiketoiminnan kokonaisuuksien hallinta 5 op Vaasa 30.1.2006 AM

TYÖ JATKUU: Tänä lukuvuonna testataan moduulien toimivuutta Opettajien yhteistyön tiivistäminen Moduulikohtainen palaute Moduulikohtainen arviointi? Tarkempi ydinainesanalyysi opintojaksoittain? Oppimismenetelmä? Elinkeinoelämän rooli? Vaasa 30.1.2006 AM