Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kuntamarkkinat Hallitusneuvos, yksikön päällikkö Tarja Hyvönen
Advertisements

Kuntamarkkinat Finanssineuvos Teemu Eriksson
Sadan Megan Itä- ja Pohjois-Suomi
Reeta Rönkkö, Maaseudun Sivistysliitto. • Laajakaista kaikille 2015 – mutta miten? • Pohjois-Karjalan maakuntaliiton hallinnoima • Maaseudun Sivistysliiton.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTON AVOIN YLIOPISTO Aikuiskoulutuksen laatuyliopisto IKÄÄNTYVIEN YLIOPISTON VALTAKUNNALLINEN KEHITTÄMISHANKE, osa II ”Oikeus.
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Jussi Laitinen & Reko Martti
Suupohjan seutuportaali –hanke
Projektipäällikkö Heli Sillanmikko
Vapaaehtoisten ääni esiin Ray-rahoitteisessa toiminnassa
SOPIMUS PRO: VIESTINTÄMODUULI ”ASIAKKUUKSIEN HALLINTAA JA YHTEYDENPITOA NYKYAIKAISILLA SÄHKÖISILLÄ MENETELMILLÄ” MARLEENA LEHTONEN.
Kokemuksia etäpalvelupilotista Etelä-Pohjanmaalla Marko Rossinen Etelä-Pohjanmaan liitto.
Yhteispalvelupisteet vapaaehtoistoiminnan tiedottamisen ja vapaaehtoisten tukemisen paikkoina? Sirpa Sulku & Anu Kari
Etäpalvelu osana julkisen hallinnon asiakaspalvelun kehittämistä Etäpalvelupilottien päätösseminaari Hallitusneuvos Tarja Hyvönen.
Hyväksytty jatkovalmisteluryhmässä
Yhteinen asiakaspalvelu
ASPA2014 Pilottikunta Anna-Marja Tamminen
Korkeakoulujen opetuksen ja oppimisen digitaalisen tuen hankkeet.
Rahoitusmallin esittely Finanssineuvos Teemu Eriksson
Pilotoinnin tilannekatsaus Projektiasiantuntija Lotta Engdahl
Pilotointiseminaari Hallitusneuvos Tarja Hyvönen
Mitä, miksi ja miten Asiantuntija Leni Haavisto
Suurten ja keskisuurten yhteinen lippu- ja maksujärjestelmä Tausta, tavoitteet ja tulokset Oheisaineisto nro 2 Pela §
Etäpalvelun pilotointi: mitä, miksi ja miten? Etäpalvelupilottien päätösseminaari Finanssineuvos Teemu Eriksson.
Suunnitelma paperittomasta kokouskäytännöstä koko luottamushenkilöhallinnolle Kaupunginhallitus
Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
2012 Mitä, miksi, milloin? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi –seminaari Ylitarkastaja Jaana Salmi.
Kansalaisneuvonnan markkinointi Neuvontapalveluiden yhteistyötilaisuus
Kansalaisen asiointitili asiakkaan näkökulmasta Sähköisen asioinnin tietoturvallinen viestintäkanava kansalaisen ja viranomaisen välillä. Osa Suomi.fi-portaalia.
Yhteispalvelulaki ja yhteispalvelusopimus pilotoinnin perustana
Viestintäsuunnitelma
Sähköisen työskentelyn ja verkostoitumisen palveluympäristö.
Etäpalveluhanke osa SADe-ohjelmaa – tyydyttävätkö aikaansaannokset? Etäpalvelupilottien päätösseminaari – Etäpalvelusta lähipalveluksi Ohjelmapäällikkö.
Yritysviestintä, hankeviestintä, projektiviestintä
VALTIOVARAINMINISTERIÖ HKO, Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö Julkishallinnon sähköisen asioinnin rakenneosat Kehitettävät yhteiset alustat,
MOppijat Jyväskylän pilotoijat
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Miten yritykset voivat hyötyä avoimesta tiedosta? Jarmo Nieminen Projektipäällikkö CSC – Tieteen tietotekniikan keskus.
Imatran kaupungin organisaatiouudistus
Yrityksen viestintä ja projektiviestintä
Sähköisen asioinnin visio, toiminta- ja tietoarkkitehtuuri
PILOTOINNIN VALMISTELUAIKATAULU 2014 PILOTOINTI- SUUNNI- TELMAN HYVÄKSY- MINEN KOULUTUS- SUUNNITELMAN TEKEMINEN KOULUTUKSEN TOTEUTTAMINEN PISTEIDEN.
PALVELUTEHTÄVISSÄ TOIMIMINEN Mitä näytössä näytetään.
Asiakaspalvelu 2014 Asiakaspalvelujärjestelmä (Tiivistetty kuvaus)
Asiakaspalvelu 2014 Toimintamallin ja toimintaympäristön pilotointi v.1.0 Pilotoinnin seuranta
Kansalaisneuvonta neuvoo oikeaan julkiseen palveluun ja neuvoo palveluiden käytössä. Kansalaisneuvonnassa ei voi saada vireille viranomaisasioita – sen.
Kun pelkät kotisivut eivät riitä! JOPOX RATKAISEE! KOULUTUS.
Marja Laine-Asikainen
SOTE-organisaatioihin liittyviä käsitteitä keskustelun pohjaksi
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 Dialoog
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020
Henkilöstöhallinnon käsikirja
PILOTOINTIRYHMÄN TEHTÄVIEN VALMISTELUVASTUUT
TAHE keskitetty toimintamalli
Pilotointi Tietovarannon sekä tiedon siirtämisen testaaminen toteutetaan piloteilla keväällä Pilottia varten haetaan yhteistyöstä kiinnostuneita.
THL - Eurykleia Henkilöstö- ja talousasioiden suunnittelu- ja raportointijärjestelmän määrittely TP 1 agenda Ongelman kuvaus, tavoitteet, rajaukset,
AVIen asiakaslähtöinen toiminnan kehittäminen
ATOMI-hankkeen karkea tiekartta
Arvioinnista arkipäivää
Työpaja: Järjestäjän digityövälineet ja Sote-tietojohtamisen tietojärjestelmäpalvelut AKUSTI-kesäseminaari ICT-projektijohtaja Timo Hakala (Uusimaa)
Luovan toimintamalli-, asiakaspalvelu- ja arkkitehtuurityö
Maakunnan konserniohjauksen työkalut
Asiointipalveluiden laatu
Kehittämisen toimijat – systeeminen taso
Asiointipalveluiden laatu
Yhteispalvelun tehostamishanke - miten on edetty
Asiointipisteessä kaikki käy!
Esityksen transkriptio:

Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi Millaisia muutoksia ja tukitoimia on valmisteltu Marko Puttonen

1. Keskeisiä muutoksia Pilotoinnin kautta lakisääteiseen pisteverkkoon ja toimintaan Laajempi ja yhtenäisempi palveluvalikoima, enemmän palveluntuottajia mukana Yhtenäinen toimintaympäristö ja toimintamalli Yhtenäinen rahoitusmalli Uusi visuaalinen ilme

Pilotoinnin arviointi SISÄINEN ARVIOINTI Toimintamalli (prosessit, käytänteet, ohjeet, palvelukortit, koulutus, viestintä ) Toimintaympäristö (toimitila, ict-järjestelmät ) Rahoitusmalli (taloudelliset vaikutukset) Arviointi perustuu: kyselyihin, työajan seurantaan, asiakaspalvelujärjestelmän raportteihin ja haastatteluihin pilotoinnin eri vaiheissa. Kohderyhmänä: asiakkaat, palveluneuvojat ja palveluntuottajat. ULKOINEN ARVIOINTI Toimintamallin vaikutukset palveluntuottajien asiakaspalvelun ja asiantuntijatyön organisointiin Toimintamallin vaikutukset asiakaskäyttäytymiseen LOPPURAPORTTI touko-kesäkuu 2015

Mitä nykyisille yhteispalvelupisteille tapahtuu? Niissä kunnissa, joihin tulee yhteinen asiakaspalvelupiste ja joissa on nyt yhteispalvelupisteitä, muutetaan vähintään yksi piste uuden mallin mukaiseksi yhteiseksi asiakaspalvelupisteeksi. Lakisääteisten pisteiden rinnalla voi jatkossakin olla myös sopimusperusteisia yhteisiä asiakaspalvelupisteitä.

Toimintaympäristö – toimitilakonsepti valmisteilla Turvallinen Säilytys Työhuone Työhuone Taukotila Neuvotteluhuone Palveluntuottaja Asiakaspalvelu piste 1. Asiakaspalvelu piste 2 Asiakaspalvelu piste 3 Asiakaspalvelu piste 4 Etäpalvelupiste Esillepanotaulu INFO-TV Palveluntuottaja Etäpalvelupiste HUOM: TÄMÄ ON HAVAINNOLISTAVA ESIMERKKI TOIMITILASTA Muu toimija Asiakaspääte vuoronumero laitteisto Asiakaspalaute laitteisto/laatikko Asiakaspääte Info/Aulahenkilö Sisäänkäynti Tiedotuspalveluista

Toimintaympäristö - järjestelmät/laitteistot Sähköinen viestintä (asiakkaat ja sidosryhmät) Julkiset Internet sivut Extranet-palvelut sidosryhmille Toiminnan- ja palvelutuotannontuki TYÖASEMAT TILA/AJANVARAUS-JÄRJESTELMÄ Taloushallinto (laskutus, kirjanpito..) Asiakaspalvelujärjestelmä KASSAJÄRJESTELMÄT INFO-TV Henkilöstöhallinto (palkat, lomat…) Intranet (työtilat) ASIAKASPÄÄTE VUORONUMERO LAITTEISTO ETÄPALVELULAITTEISTO ICT infrastruktuuripalvelut Käyttöpalvelut Tietoliikennepalvelut Työasemapalvelut Käyttötukipalvelut Sovellustuki ja käyttöpalvelu asiakaspalvelupisteiden yhteisille tietojärjestelmille sekä ratkaisuille = Kunnan olemassa olevaa palvelua ja järjestelmiä tai kunnan hankittavia = Asiakaspalvelupistettä varten hankittavat ja mahdollisuuksien mukaan kaikille asiakaspalvelupisteille yhtenäiset laitteet ja tietojärjestelmät

Toimintamalli Palvelutuotannon yleisprosessi Keskeiset ja yhtenäiset palvelutapahtumat Ohjaus sähköisiin palveluihin, sähköinen asiointi Etäpalvelu Manuaalipalvelu Viranomaisen tapaaminen Asiointipisteessä Ohjeet Palvelukortit

Tietovirrat palvelutapahtumassa (asiakaspalvelujärjestelmää hyödyntäen) 1. Sähköinen palvelutapahtuma Asiakaspäätteellä (sähköinen asiointi) Asiakaspalvelupiste Palveluntuottaja Tiedot suoraan palveluntuottajan järjestelmään Palvelu tapahtuma kotona Palvelutapahtuman ohjeet Asiakas Palveluneuvoja 2. Etäpalvelutapahtuma etäpalvelulaitteistolla palveluneuvojan opastuksella Palvelutapahtuman tilatieto Tiedot suoraan palveluntuottajan järjestelmään Palvelutapahtuman ohjeet Asiakaspalvelu järjestelmä Tiedot suoraan palveluntuottajan järjestelmään palveluntuottajan toimesta Asiointili.fi Asiakas Palveluneuvoja palveluraportit Palveluntuottajan operatiivinen järjestelmä Palvelutapahtuman ohjeet 3. Palvelutapahtuma (Ei sähköistä palvelua tarjolla tai sitä ei voi käyttää) Paperi hakemus Tiedot postina (skannattuna / email) Palveluntuottajan järjestelmään palveluntuottajan toimesta Manuaalinen tallennus Palveluneuvoja Asiakas

Rahoitusmalli Valtion varoista maksetaan kunnalle korvaus valtion viranomaisten asiakaspalvelutehtävien hoitamisesta. Peruosa Perusosa määräytyy arvioidun kysynnän mukaan ja se maksetaan keskitetysti. Perusosalla katetaan pisteen kiinteitä kustannuksia Perusosaan tarvittavat varat kerätään keskitetylle momentilla käytön suhteessa osallistuvilta tahoilta. Suoriteosa Määräytyy suoritteiden määrän ja niille määritellyn hinnan mukaisesti Kunta laskuttaa suoraan valtion palveluntuottajalta

Uusi visuaalinen ilme http://www.vm.fi/asiakaspalvelu2014

2. Palveluneuvojan työn tukeminen Koulutusohjelma Palvelukortit Palveluntuottajien asiantuntijatuki Suomi.fi - palveluoppaat Palveluneuvojien intranet-sivusto (ei vielä pilottiin) Nyt työryhmätila: ohjeet, prosessikuvaukset, keskustelupalsta Muu (Suomi.fi, viranomaisten internet-sivut)

Palvelukortit Ei jokaisesta palvelusta erikseen, vaan kortti pyritään tekemään palveluista, joissa on samanlainen asiakaspalveluprosessi Tallennetaan asiakaspalvelujärjestelmään Yleistieto (mm. palvelukokonaisuuden kuvaus, maksullisuus, mihin palveluoppaaseen liittyy, palvelun aihesanat, verkkosivut, palvelukanava) Palveluohjeet palveluneuvojalle (kuvataan palvelun tuottamisen ohjeet vaihe vaiheelta eli mitä palveluneuvojan pitää tehdä asiakkaan kanssa, määritellään tukikanava)

KIITOS !