Matti Isokallio, ECTS/DS neuvonantaja, Euroopan komissio ECTS ja ammattikorkeakoulut.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
HTK-opiskelijoiden opintojen käynnistystapaaminen
Advertisements

OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Heini-Marja Järvinen Turun yliopisto
Riitta Karusaari Koulutuspäällikkö Lapin matkailuopisto
Yleistietoa koulutuksesta suhteessa kirjastoalaan
MITÄ KV-YHTEISTYÖ EDELLYTTÄÄ KOULUTUSOHJELMILTA JA OPETUSSUUNNITELMILTA? Ammattikorkeakoulutuksen kokonaisvaltainen kansainvälistyminen ja tuloksellinen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Tutkintoon johtavat korkeakouluopinnot ja opintopolun rajapinnat Seppo Ränninranta.
Kielitaidon kartuttaminen kuuluu kaikkeen opiskeluun
SIVUAINEKURSSIT TIEDEKUNTIEN OPINTO-OPPAAT • PAINETUT OPPAAT → student center, kirjasto, tiedekuntien palvelupisteet • PAINETTUJEN OPPAIDEN.
Kansainvälinen toiminta OAMK:ssa
05/20071 Erasmus Korkeakoulujen kv.kevätpäivät Seinäjoki 2007 Anne Siltala, CIMO Hankeyhteistyö työelämän kanssa - Erasmus-ohjelman tukimuodot.
Tutkinnonuudistus Helsingin yliopistossa
Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa
Kansainvälisyyttä korkeakoulujen henkilökunnalle
Osaamisen ja sivistyksen asialla KANSAINVÄLISTYMINEN EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUTUKSEN HAASTEENA JA TAVOITTEENA Kansainvälistyvä opetussuunnitelma Tampere.
European Master in Higher Education “…higher education is becoming the central social institution in our society, and the main pillar in the knowledge.
Tutkinnonuudistus voimaan tänä syksynä – Mikä muuttuu?
Osaamisen ja sivistyksen asialla DIPLOMA SUPPLEMENT Opetusneuvos Carita Blomqvist
Ilmoittautuminen korkeakouluihin ja opetushallitus RAKETTI-OPI:n TIETO-asiantuntijaryhmä Antti Mäki,
KORKEAKOULUJEN KIELTEN OSAAMISKUVAUSHANKE
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus. Arviointilomake: Omnia – valmistuvat 2009.
Mitoitus yhteistyönä OPS-työ ja mitoitus Oulu Katariina Alha/W5W.
W5W ja opintojen uusi mitoitus Tanja Lapinlampi W5W-suunnittelija.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
HOPS eli Henkilökohtainen OPiskeluSuunnitelma
AHOT– aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Neuvoston suositukset epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista -Suosituksen keskeinen sisältö -Toimeenpano -Toimeenpanoon.
Opintopolku.fi Kysymyksiä ja käytäntöjä siirtovalinnoista Opintoasiainpäivät Anu Holvikivi, HY & Ulla Lehtonen, OPH.
OSTU-prosessi OK-opintokeskuksessa Lotta Pakanen 2014.
Joustava opintoketju Pohjois- Savossa –hankkeen loppuseminaari Tuula Peura Ulla Kekäläinen Joustava opintoketju Pohjois-Savossa.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi EU:n neuvoston suositus epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista Omaehtoiset opinnot näkyviksi Carita.
Vaasan ammattikorkeakoulu Opintoasianyksikkö
Kansainvälinen korkeakoulukampus - kauniilla paikalla merenrannalla.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden arkkitehtuurin ”Tvärminnen risti”
Opintojen mitoitus korkeakouluissa Marianne Isola / Suvi Jutila W5W.
Ura- ja rekrytointipalvelut OPINTOJEN TYÖELÄMÄORIENTAATION järjästämisen ja kehittämisen tukena Esittely- ja keskustelutilaisuus Kati Kettunen.
Tapani Pöykkö Arenen seminaari LUOVA ECTS-järjestelmään ja opintopisteisiin siirtyminen.
Tutkinto- ja oikeusturva- johtosääntö - poimintoja Oodi-työn näkökulmasta Oodi-päivä
Opintokohteiden tunnisteiden ja asteikkojen ylläpito WinOodissa Hilkka Hanhenoja.
Tiesitkö ?? Oodilla on kaksi tukipuhelinnumeroa ja kaksi sähköpostiosoitetta WinOodi -asiat: Puh WebOodi -asiat:
Levels? Matti Isokallio Berliinin kommunikea “Ministers encourage the member States to elaborate a framework of comparable and compatible qualifications.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Sosiaali- ja terveysalan yksikkö, Oulu
Tutkinnonuudistus kemistin koulutusohjelmassa
Usein kysyttyjä kysymyksiä Miten työkokemus huomioidaan pisteytyksessä? -Työkokemuspisteet huomioidaan vasta lopullisessa valinnassa, ei siis esivalintavaiheessa.
EUTRAIN Comenius 2.1 Projekti Fysiikan ja kemian opettajakoulutuksen yhtenäistäminen Euroopassa.
Oulun seudun ammattikorkeakoulu. Ammattikorkeakoulu suomalaisessa koulutusjärjestelmässä Oppivelvollisuuskoulutus Perusopetus Esiopetus Ylioppilas- tutkinnot.
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö / Markku Mattila/pm/ /1. BOLOGNAN PROSESSI Berliinin ministerikokous 1.Prosessin.
Oodi ja tutkinnonuudistus Opiskelijarekisteri / Sari Zitting.
Kurssikäytännöt ja opintojen suunnittelu. Opetuksen aikataulu Lukuvuosikalenteri Intossa oman korkeakoulun sivuilla Syyslukukausi I periodi 7 viikkoa.
Ajankohtaista sairaanhoitajakoulutuksessa Jaana Kemppainen Osaamisaluevastaava.
AHOT Humakissa AHOT– aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen 1 Syksy 2015 HUMANISTINEN AMMATTIKORKEAKOULU.
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hotelli-, ravintola- ja catering- alan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi.
Tutkinnonuudistus kemistin koulutusohjelmassa
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus
liikkeenluovutukseen liittyvistä asioista
liikkeenluovutukseen liittyvistä asioista saksan kielen ja kulttuurin/
liikkeenluovutukseen liittyvistä asioista
Kauhavan lukion vanhempainilta Opinto-ohjaaja Henna Teikari
liikkeenluovutukseen liittyvistä asioista
liikkeenluovutukseen liittyvistä asioista
liikkeenluovutukseen liittyvistä asioista
Kurssikäytännöt ja opintojen suunnittelu
Koulutus- ja opetusyhteistyö ja VIRTA-tiedot
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Berliiniin! Euroopan korkeakoulutusalueen eteneminen
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Opintojen mitoitus suhteessa opintopistemäärään
Esityksen transkriptio:

Matti Isokallio, ECTS/DS neuvonantaja, Euroopan komissio ECTS ja ammattikorkeakoulut

Matti Isokallio, ECTS/DS neuvonantaja, Euroopan komissio Mikä on ECTS? Eurooppalainen opintosuoritusten ja arvosanojen siirto- ja kertymisjärjestelmä (European Credit Transfer and Accumulation System, ECTS) on opiskelijakeskeinen järjestelmä. Siinä on lähtökohtana opiskelijan työmäärä, joka tarvitaan ohjelman tavoitteiden saavuttamiseen.

Matti Isokallio, ECTS/DS neuvonantaja, Euroopan komissio Mitkä ovat ECTS:n pääpiirteet? ECTS perustuu sopimukseen, jonka mukaan 60 opintopistettä vastaa yhden lukuvuoden kokopäiväistä opiskelua. Kokopäiväiseen opinto-ohjelmaan osallistuvan opiskelijan työmäärä on Euroopassa useimmiten 36–40 viikkoa vuodessa. Työmäärän käsite tarkoittaa aikaa, jonka kuluessa keski- määräisen oppijan odotetaan saavuttavan vaaditut oppimistulokset.

Matti Isokallio, ECTS/DS neuvonantaja, Euroopan komissio Pääpiirteet (jatkuu) ECTS-pisteiden kohdentaminen perustuu opinto-ohjelmasyklin viralliseen pituuteen. Jos ensimmäisen syklin tutkinnon virallinen suoritusaika on kolme ja puoli tai neljä vuotta, on tutkinnon suorittamiseen tarvittava kokonaistyömäärä vastaavasti 210 tai 240 suorituspistettä.

Matti Isokallio, ECTS/DS neuvonantaja, Euroopan komissio ECTS-järjestelmän tärkeimmät asiakirjat? Oppilaitoksen virallinen opinto-opas, joka on julkaistava kahdella kielellä (tai vain englanniksi, jos ohjelmien opetuskielenä on englanti) verkkosivuilla ja/tai paperitulosteena. Opas voi olla yksi kokonaisuus tai koostua useammasta osasta. Opintosopimus sisältää luettelon suoritettavista opintojaksoista, joista on sovittu kyseistä oppilaitosta edustavan virallisen elimen sekä opiskelijan kesken. Jos kyseessä on opintosuoritusten siirto, opiskelijan ja molempien kyseisten oppilaitosten on hyväksyttävä opintosopimus, ennen kuin opiskelija lähtee toiseen laitokseen. Muutokset on viipymättä päivitettävä sopimukseen.

Matti Isokallio, ECTS/DS neuvonantaja, Euroopan komissio ECTS-järjestelmän tärkeimmät asiakirjat?(jatkuu) Opintosuoritusotteeseen kirjataan opiskelijan suoritukset. Se on luettelo, josta käyvät ilmi suoritetut opintojaksot, saadut suorituspisteet, paikallisen asteikon mukaiset arvosanat sekä mahdollisesti myös ECTS-järjestelmän mukaiset arvosanat.

Matti Isokallio, ECTS/DS neuvonantaja, Euroopan komissio Opintopiste Valtioneuvoston asetus, yliopistojen tutkinnoista (luonnos) 5 § Opintojen mitoitus Opintojen mitoituksen peruste on opintopiste. Opintojaksot pisteytetään niiden edellyttämän työmäärän mukaan. Yhden lukuvuoden opintojen suorittamiseen keskimäärin vaadittava 1600 tunnin työpanos vastaa 60 opintopistettä.

Matti Isokallio, ECTS/DS neuvonantaja, Euroopan komissio Avoimia kysymyksiä -onko siirtymäaikaa, valmistuvatko kaikki 1.8. jälkeen opintopisteillä vai voiko joku vielä valmistua opintoviikoilla -miten muutos hoidetaan korkeakoulujen tietojärjestelmissä -miten “vanhat” ohjelmat ja opiskelijat siirretään uuteen mitoitukseen, x1,5 -kuinka perusteelliseen muutokseen opetussuunnitelmissa ryhdytään, onko kyse 1,5 kertomisesta vai laajemmasta muutostyöstä -miten saadaan selvästi osaamiskuvaukset näkyviin opetussuunnitelmiin, esim. Tuning-hankkeen tapaisesti -lukuvuoden pituus, 1600 tuntia on 40 viikkoa, kuinka pitkä se on kalenteriaikana -harjoittelun mitoitus?

Matti Isokallio, ECTS/DS neuvonantaja, Euroopan komissio Lisätietoa Ammattikorkeakoulutuksen asema eurooppalaisella korkeakoulutusalueella Tuning Oulun yliopisto opetuksen kehittämisyksikkö ECTS html