demokratialle ominaisia rajaongelmia:

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja lobbaus Ulpu Iivari KTOL:n koulutustilaisuudessa
Advertisements

Sosiaaliset taidot Elinikäiset oppimisen kontekstissa sosiaaliset taidot ovat avainasemassa. Nostamme esille neljä lähestymistapaa konseptissamme: Itseohjautuva.
Antiikin kulttuuri (Antiikin aika 1000 eKr. – 500jKr.
John Rawls REILUPELI.
Luottamus kansakunnan pääomana ja talousjohtamisen tavoitteena Valtiontalouden tarkastusviraston pääjohtaja, OTT Tuomas Pöysti Ylimmän virkamiesjohdon.
Puppuo.
MARK TENNANT LIFELONG LEARNING AS A TECHNOLOGY OF THE SELF HANNA PORRASSALMI Postmoderni kritiikki aikuiskasvatuksessa vallitsevia minuuden teorioita kohtaan.
EU-kansalaisuus: Miten kansalaisuus määritellään?
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
KANSALAINEN VAIKUTTAA
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
LÄHELLÄ MUTTA SILTI NIIN KAUKANA - Kansalainen ja EU Teija Tiilikainen Eurooppa-tutkimuksen verkosto.
Punaisen Ristin vaikuttamistyö Miten se näkyy senioritoiminnassa?
Teeman tarkastelun neljä näkökulmaa Alueellinen vaikuttaminen, nykytila Demokratia ja osallistuminen KRITEERINYKYTILAN EDUTNYKYTILAN HAITAT NYKYTILAN.
Yhteiskuntajärjestyksen ongelma
LAPSEN OIKEUDET.
Varhainen tuki vai puuttuminen - navigointia tuen ja kontrollin ristiaallokossa Suomen perheterapiayhdistyksen syyspäivät Hotelli Scandic Rosendahl,
Demokratian ja oikeudenmukaisuuden edistäminen Suomessa
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
KANSALAISVAIKUTTAMINEN
AUKTORITEETTISUHTEET JA MORAALI
Vammaisten ihmisoikeudet Kommenttipuheenvuoro Esa Kalela Kuuloliiitto.
Kansanvalta vastatuulessa Heini Utunen Ziv FM, YTK.
Filosofian kurssi, luento 3 Yhteiskuntafilosofia
Myöhäis- ja postmodernin teoriat
Deliberatiivinen demokratia
IMMIGRATION, TOLERATION, AND NATIONALISM May 2013 at the University of Helsinki Helsinki, Finland Organized by: Moral and Social Philosophy, University.
John Locke ( ) • Essays on the Law of Nature (1664)
Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, F416; ti 20: 12-14, Kurtén ti 27.9: 12-14, Nissi viikko 38 ma-ti.
Kf240 Yhteiskuntafilosofia (3-5 op), kevät Alustava ohjelma: 1. Yhteiskunnan normatiivinen perusta: oikeudenmukaisuus, vapaus, tasa-arvo 12.3 Yhteiskuntafilosofian.
Ryhmissä tehdyt ehdotukset tenttivastausten rungoiksi.
Kuviteltu hypoteettinen tilanne, luo puitteet rationaaliselle (TJ) / riittävän järkevälle (PL) ja puolueettomalle valinnalle tietämättömyys - omasta taustasta.
Oikeus ja kamppailut 4. luento. Kamppailu Regiimien Juristien Moraalikieli Grogan, Open Door, X Dodge v. Ford Lüth Yksilöiden Regiimien kamppailu.
Rawlsin vastaukset: • periaatteiden hierarkkinen (leksikaalinen) järjestys: - kaikkien tasa-arvoiset perusvapaudet ja -oikeudet ovat ensisijaisia (1. periaate.
Kreikan demokratia   - Kaupunkivaltion hallitsemista kutsuttiin politiikaksi: yhteisistä asioista keskusteltiin julkisesti, vallankäyttö ei perustunut.
Oikeus ja kamppailut 7. luento. Kamppailu Regiimien Juristien Analytiikka Grogan, Open Door, X Dodge v. Ford Lüth Yksilöiden Ensimmäinen tapaus.
Perusoikeudet ja kansalaisvelvollisuudet
Demokratia.
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
Oikeusperustainen ohjelmatyö lasten näkökulmasta Case Nace la Esperanza, Kolumbia Annette Gothóni, Suomen World Vision.
Lasten oikeudet. Lapsen oikeuksien sopimus Maailman laajin ihmisoikeussopimus Hyväksyttiin 1989, Suomessa voimaan maata hyväksynyt, vain Yhdysvallat.
MIKSI KUNTASTRATEGIA? Joutsan kuntastrategia on vuodelta 2009 Aikaisempi vuodelta 2006 Useimmat kunnat eivät ole päivittäneet kuntastrategiaa tällä valtuustokaudella.
Miten 1800-luvun suuret aatteet vaikuttivat 1900-luvun aatteisiin?
FI4 YHTEISKUNTAFILOSOFI A. 1. Yhteiskunnan olemistapa Yhteiskunnan käsite Yhteiskuntamuotojen luokittelu Yhteiskuntafilosofian ongelmat -miksi yhteiskuntia.
Normatiivinen etiikka Normatiivinen etiikka antaa ohjeita siitä miten meidän tulisi elää. 1)Hyve-etiikka. Erityisesti antiikin filosofien (Sokrates, Platon.
Millainen on ihanteellinen yhteiskunta? Kirjan sivut
Yhteiskuntafilosofia tutkii yksilön ja yhteisön suhdetta etsii oikeutusta yhteisölliselle elämälle pohtii millainen on hyvä yhteiskunta, esittää erilaisia.
Millainen kirjasto? eli Joka koettaa olla kaikkea, ei ota vastuuta mistään Vesa Suominen (Kirjastopäivät 2015)
Missä valta Suomessa sijaitsee? Poliittinen valta on perustuslain mukaan kansalla, joka käyttää sitä suoraan tai edustajiensa välityksellä. Suomi on edustuksellinen.
Julkinen sosiologia Juha Suoranta
Reports in Apply / eAge system
ERITYISTAIDEKASVATUS
YH 1, OPS Aloitustunti.
Yhteisöön kuulumisen etiikka
Suuntia kriittiseen uskonnonopetukseen
Malli 8:Asiakkaiden osallistumisen toimintamalli
”Onko tieto taitoa vai taito tietoa varhaiskasvatuksessa
Yksilön lyhyt historia
Yhteiskuntaoppi, oppitunti 3
Eksistentialismi Martin Heidegger.
Yksilö vai yhteisö Kirjan sivut
Tutkiva ja dialoginen orientaatio opetusharjoittelun lähtökohtana
YH 1, OPS Aloitustunti.
PUOLUE C Periaateohjelma: Arvot
1. Kansalaiset - medborgare
Liberalismi sekä Uusliberalismi
Kristiina Kontiainen, ylitarkastaja, ESAVI
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Uskonnollinen kieli ja fiktionalismi
Esityksen transkriptio:

demokratialle ominaisia rajaongelmia: • kansa - ketkä kuuluu kansaan? - ongelma sijaitsee demokratian ulkopuolella tai sen rajalla - kehämäisyys: kansa ei voi päättää kuka kuuluu kansaan (vai voiko?) - ”We the people …” - tällaiset rajanvedot sisältää aina myös tietty mielivaltaisuus (väkivalta?) Huom! demos vs. ethnos - demos: pohjana esim. territoriaalinen jako ja perustuslailliset yksilön oikeudet - ethnos tai etnisyys: yhtenäiskulttuuri, kieli, uskonto, kansakunta - etnodemokratia? • järki - demokratia tarkoittaa kansan tahdon ja vallan toteuttamista, ei järjen - ’numeerinen’ ideaali (enemmistön valta) - järjen toteutus ei-demokraattinen ideaali? - on kuitenkin parempaa valita järjen mukaan kuin järjenvastaisesti => ei-demokraattisen ideaalin mukanaoloa demokratiassa

demokratia ja edustuksellinen järjestelmä : suora demokratia: kansalaisten suora osallistuminen päätöksentekoon • ongelmia: - koko - vaatii yhtenäisyyttä? - puheliaat ja vahvat tai enemmistö nousee todellisiksi päätöksentekijöiksi - tyhmyys (järjen ongelma), eli demokratia ei takaa järjen toteuttamista • ”The representative system takes society and civilisation for its basis; nature, reason, and experience, for its guide … the representative system of government is calculated to produce the wisest laws, by collecting wisdom from where it can be found … By ingrafting representation upon democracy, we arrive at a system of government capable of embracing and confederating all the various interests and every extent of territory and population” Thomas Paine, Rights of Man, Chapter 3 (1791) edustuksellinen demokratia - edustuksellinen järjestelmä ei sinänsä ole demokraattinen - perustuu toisenlaiseen perinteeseen - ”vaaleissa kansa luopuu vallasta” • => muita demokratiaa lisääviä tekijöitä, esim. julkisuusperiaate, julkinen alue (public sphere), ihmisoikeudet, kokoontumisvapaus, mielenosoitusoikeus, ym.

demokratia malleja • republikanismi • aggregatiivinen demokratia - kansalaisia integroiva järjestelmä ja kulttuuri, jonka pohjalta yhteiskunta ja sen poliittiset linjaukset luodaan • aggregatiivinen demokratia - demokratia on hierarkkisesti järjestäytynyt päätöksenteko-järjestelmä • liberaali demokratia - demokratia sisällyttää ja suojaa yksilöiden oikeudet ja intressit • radikaali demokratia - korostaa demokraattisten arvojen ja prosessien keskeisyyttä ja näiden vahvistaminen - kansalaisten ja eri ryhmittymien sisällyttäminen ja mahdollisuuden osallistua - demokratia ei pidä palauttaa päätöksenteko-järjestelmään • agonistinen demokratia - politiikka on konfliktien kenttä - demokratia edellyttää erilaisten ja vastakkaisten näkemysten esiintuomista - agon ≈ konflikti, kamppailu • deliberatiivinen demokratria - tuore filosofinen demokratiateoria - vahvan demokratian malli - harkinta, keskustelua, yhteisiä päätöksiä - proseduraalinen demokratiakäsitys ≈ prosessi on demokraattisesti legitiimi mikäli se täyttää tiettyjä moraalisia kriteerejä

aggregatiivinen demokratia (keräymä) • Joseph Schumpeter: demokratia ≈ competitive elitism (1942) - minimalistinen malli - demokraattinenkin järjestelmä on hierarkkisesti järjestäytynyt päätöksenteko-järjestelmä - demokraattisen prosessin päämääränä on tuottaa hyviä päätöksiä - demokratia on asteittainen prosessi, jossa edustuksellisia ja asiantuntevia päätöksentekijöitä seulotaan esiin ≈ asteittain lisätään järkevyyttä järjestelmään ja päätöksiin: yksilö => yksilön todelliset intressit => yhteiset intressit? => puolue => puolueiden ohjelmat => vaalikampanja ja vaalit => hallitsijoiden valinnat => päätöksentekijät tekevät valistuneita päätöksiä ≈ demokraattisesti esiin seulottu ja valittu asiantuntijaeliitti

liberaali demokratia • demokratia yksilöiden oikeuksien takaajana - demokratia on ensisijaisesti väline (väline arvo) - liberaali skeptisyys vallan suhteen Winston Churchill: "Democracy is the worst form of government, except for all those other forms that have been tried from time to time.” (House of Commons speech, 1947) • yhteiskunnan (society) ja vallan (state) vastakkainasettelua - yksilön vapaus ja yhteiskunnallinen pluralismi - vallan tehtävä on palvella yhteiskuntaa (yksilöt, perheet, yritykset ym. ja niiden intressit) - Jürgen Habermas: ”the task of programming the state in the interest of society” (”Three Normative Models of Democracy”, 1996) • edustuksellinen järjestelmä - tuoda esiin todelliset intressit - yhteisymmärrys pelisäännöistä (vrt. Rawls) - lainsäädännön merkitys

liberaali demokratia •liberaali käsitys kansalaisuudesta (citizenship) - kansalaisuus ensisijaisesti tuo oikeuksia ja oikeuksien suojaa - osallistuminen politiikkaan on oikeus, ei velvollisuus - valtiolla on velvollisuuksia kansalaisille: oikeuksien suoja (redistribuution ongelma?) - kansalaisten ensisijainen (ainoa?) velvollisuus on lainkuuliaisuus liberaali: vastuullisuus omista teoista - omasta onnesta? vastuu velvollisuus osallistua? - liberaali: osallistuminen on vapausoikeus, ei velvollisuus

republikanistinen demokratia •Huom! Ei pidä sekoittaa republikanistisiin puolueisiin, esim. Yhdysvallat vs. kommunitarismi - korostaa yhteisöllisyyttä esim. Michael Sandel, Charles Taylor civic humanism - tähtää yhteiseen hyvään - ihmisten tai ihmisyyden hyvään - kosmopoliittinen? - Martha Nussbaum & Amartya Sen civic republicanism - lähtökohtana kokonaisuuden hyvää tai kansakunnan hyvää - korostaa poliittisen kulttuurin, koulutuksen ja kansalaishyveiden merkitystä

republikanistinen demokratia klassinen republikanismi • Platon, Aristoteles, Rousseau, Hegel • kokonaisuuden hyvää (järki?) ja kansalaishyveet • Rousseau: siirtyminen kaikkien tahdosta yleistahtoon ”mielivallasta yhteiskunnalliseen viisauteen” - yleistahto ≈ kaikkien todelliset ja harkitut intressit - edellyttää kansalaishyveenä subjektiivisten mieltymysten ja todellisten, kaikille ihmisille yhteisten intressien erottelua => tiedon (epistemologinen) ongelma: miten tiedämme yleistahdon sisältöä? Rousseaun ratkaisu: viisaan lainsäätäjän välityksellä • Hegel: yleistä hyvää pohtivia virkamiehiä valtion palveluksessa - ’universaalien virkamies’

republikanistinen demokratia nykyaikaiset muunnelmat • kansalaisuuden korostaminen - neg: syrjäyttämisen vastustaminen - liberaali kansalainen on vallan ulkopuolella ja armolla - pos 1 (yhteiskunnan ehdot): yhteiskunnan olemassaolo ja toimivuus on riippuvainen kansalaisten kokemuksesta siitä, että kuuluvat johonkin ja että yhteiskunnan (poliittisen kulttuurin) atkuvuudella on väliä => koulutus: opimme nähdä ja ymmärtää yhteiskunnallisen kokonaisuuden toimivuuden ehdot ”politics … is constitutive for the processes of society as a whole … the medium in which the members … become aware of their dependence on one another … and further shape and develop existing relations … into an association of free and equal consociates under law” (Habermas: ”Three Normatiove Models of Democracy) - pos 2 (yksilön hyvä) yksilön hyvä on useimmiten riippuvainen sosiaalisesta ympäristöstä => osallistumisen tärkeys hyvän elämän näkökulmasta

republikanistinen demokratia nykyaikaiset muunnelmat jatkuu • kansalaisuuden korostaminen - pos 3 (demokraattisuus): demokratia edellyttää kansalaisten osallistuminen ja vaikuttaminen - koulutus => halun osallistua ja vaikuttaa - demokratialla (tai poliittisella osallistumisella) enemmän kuin välinearvo (itseisarvo?) • vastuu ja velvollisuudet - olemme osa-vastuullisia kokonaisuuden jatkuvuudesta ja sen muuttamisesta - liberaali kansallinen on vallan armoilla (ellei päädy vaikuttajaksi omasta vapaasta valinnasta) => vastuu yhteiskunnasta (tahdosta riippumatta) => korostaa kansalaisvelvollisuudet • ongelmia, kritiikkiä - ihmiset ovat erilaisia, osallistumien ei ole kaikille arvoa tai välttämättömyys - rakentuu metafyysiseen ihmiskäsitykseen? - politiikka modernissa yhteiskunnassa on jotain muuta kuin itse-toteutuksen aluetta

republikanistinen demokratia nykyaikaiset muunnelmat jatkuu • kansalaishyveet keskiössä - liberaalit vapausoikeudet säilyvät kaiken edellytyksenä Maurizio Viroli, Quentin Skinner • ’aktivismi’ muunnelma - kansalainen aktiivisena osallistujana, yhteiskuntakriitikkona ja muutoksen tekijänä => teorian demokraattisesta, poliittisesta toiminnasta ja sen edellytyksistä - demokratia toimintana (enemmän kuin hallintojärjestelmänä) - edustuksellinen järjestelmä on epä-demokraattinen kompromissi ≈ radikaali demokraattinen malli? Hannah Arendt • Philip Pettit Republicanism (1997) - non-domination tai ylivallan vastustus republikanistisen yhteiskuntafilosofian keskiössä - republikanistiset hyveet perustellaan tämän kautta

deliberatiivinen demokratia • nykyaikainen, filosofinen teoria demokratiasta - syntyy 1980-luvun loppupuolella - Joshua Cohen: Rawlsin suhteen vahvempi malli demokraattisesta legitiimiyydestä - Habermas: kriittinen yhteiskuntateoria => deliberatiivinen teoria politiikasta (Faktizität und Geltung 1992, Between Facts and Norms 1996) - Seyla Benhabib • demokraattinen legitiimiys voidaan (pyrkiä) saavuttaa ainoastaan prosessin kautta - teorian oikeudenmukaisesta prosessista/oikeudenmukaisuudesta prosessina • => proseduraalinen oikeudenmukaisuusteoria - vastakohtana substantiaaliset (sisällölliset) periaatteet - prosessi on demokraattisesti legitiimi mikäli se (prosessina) täyttää tiettyjä moraalisia oikeudenmukaisuuskriteerejä • demokratia edellyttää vahvoja mahdollisuuksia itsenäiseen päätöksentekoon - liian substantiaaliset periaatteet rajoittavat poliittisen vapauden ja itsemääräämisoikeuden

deliberatiivinen demokratia jatkuu • demokraattinen prosessi on keskusteleva, avoin ja sisällyttävä (inclusive) => julkisen alueen olemassaolo Deliberatiivisen prosessin kriteerit: • ”all affected” periaate: kaikki päätöksiä koskevilla (täysikäisillä, ’täysjärkisillä’) pitää olla tasa-arvoinen oikeus ja mahdollisuus osallistua tahdonmuodostukseen - kansan uudelleenmäärittely • näkökantojen perusteltavuus - viittaus yhteisiin asioihin, ei yksilö- tai ryhmäintresseihin - perusteltu kanta lasketaan, ei ’tunteilua’ • toisten kantojen kuunteleminen, kaikkien oikeus tuoda omaa kantansa julki • valmius muuttaa omaa kantansa (’paras argumentti voittaa’) • valmius alistua yhteiseen päätökseen: tähtäimessä yhteisymmärrys