Ympäristöväittämien käyttö tuotteiden myynninedistämisessä Johtaja Anja Peltonen Kuluttajavirasto Ympäristöseminaari Kuluttajavirasto
Ympäristömarkkinoinnin toinen kukoistuskausi Huomion kohteena erityisesti OECD-maissa - USA:ssa, Australiassa, Englannissa, Pohjoismaissa. OECD:n kuluttajapoliittisen komitean seminaari Hyvää asiaa ei saa pilata ylilyönneillä, tärkeän asian uskottavuus syytä säilyttää. Voiko yksikään teollisesti valmistettu tuote olla ympäristöystävällinen? Ympäristöseminaari Kuluttajavirasto
Kuluttajien luottamus helppo menettää edellyttää, että ympäristöväittämä on selkeä ja ymmärrettävä relevantti, realistinen ja todennettavissa auttaa vertailussa mainos kokonaisvaikutelmaltaan oikea Ympäristöseminaari Kuluttajavirasto
Pelisäännöt sinänsä yksinkertaiset Tehdyt toimenpiteet voidaan ja on syytäkin kertoa Totta pitää puhua ja näytön pitää olla luotettavaa Yrityskuvamarkkinointi viestii yrityksen toimista, ei tuotteiden vaikutuksista Ympäristömerkit Tavoitteet ja nykytila erotettava toisistaan Täsmällinen viesti olennaisista asioista – ei liian pitkälle meneviä päättelyketjuja Ympäristöseminaari Kuluttajavirasto
United Nations Environment Programme Ympäristöseminaari Kuluttajavirasto details.asp?id= &cat=3
Ympäristöseminaari Kuluttajavirasto
Pelkkä ympäristöteko ei riitä käytettävyys ja laatu suhde hintaan ja ympäristöteossakin seurattava yleistä kehitystä: se, mikä kerran oli edelläkävijän ominaisuus, onkin äkkiä keskiverto Ympäristöseminaari Kuluttajavirasto
Jos yritys haluaa profiloitua ympäristöasioissa, ei kannata kokeilla vain rannalta vettä varpaillaan laaja ympäristöohjelma on vastuullista yritystoimintaa Ympäristöseminaari Kuluttajavirasto
Kansainvälinen kehitys yhteiset periaatteet hyvin pitkälle: ICC:n uusitut ohjeet yleistävät väittämät huomion kohteena esim. vihreä, ympäristöystävällinen vrt ympäristömerkki Ympäristöseminaari Kuluttajavirasto
Mitä yrityksen kannattaa tehdä : suunnitella ensin ja kertoa sitten varmistaa tosiasiat kertoa asiat niin kuin ne ovat kansantajuisuus ei tarkoita epämääräisyyttä unohtaa liioittelu, yleistys, oletus käydä dialogia kuluttajien kanssa
Pääviesti selväksi Ei pikkuprinttiä, asteriskia Tiedon olennaisuus Visuaalinen vaikutelma
Mitä kuluttajan kannattaa tehdä Tarkistaa, löytyykö ympäristömerkkiä Kysellä väittämien sisällöstä Sivuuttaa väittämät, jotka tuntuvat liian hyviltä ollakseen totta Käydä keskustelua yritysten kanssa, reagoida, kertoa toiveistaan Ympäristöseminaari Kuluttajavirasto
Entä muut toimet? tuotteiden kestoikäkysymykset kuluttajan valinnanvapaus esim. kylkiäiset palvelun sisällön pohtiminen: ravintolan ruokajätteet Ohjaaminen ympäristön kannalta parempiin kulutustottumuksiin Ympäristöseminaari Kuluttajavirasto
Ympäristöseminaari Kuluttajavirasto
Ympäristöseminaari Kuluttajavirasto
Yrityksen johdon vastuu Kun eri alojen ammattilaiset toimivat omista lähtökohdistaan vaikkakin parhaansa tehden, lopputulos ei aina onnistu => säilytettävä kuluttajan näkökulma Ympäristöseminaari Kuluttajavirasto
Ympäristöseminaari Kuluttajavirasto ils.asp?id=43041&cat=3 United Nations Environment Programme