Ympäristöväittämien käyttö tuotteiden myynninedistämisessä Johtaja Anja Peltonen Kuluttajavirasto 29.4.2010Ympäristöseminaari Kuluttajavirasto.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Advertisements

URATAKOMON TOP-valmennus. Minkälaisia ongelmia TOP-jakson aikana voisi ilmetä? Opiskelijoiden vastauksia: • Teen virheen • En tule toimeen muiden työntekijöiden.
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Puhetaito * Puhetaidosta on hyötyä kaikissa niissä tilanteissa, joissa haluat vaikuttaa toisiin ihmisiin. -Kukaan vaikuttamisammatissa toimiva.
Käyttötavarat ja WS1 Sinfos
RAKENNEMUUTOKSET ARKKIHIIPPAKUNNASSA Pori Kaarlo Kalliala.
Miksi yksi yritys menestyy**, toinen ei?
Laatujärjestelmä marjatiloilla/jatkojalostajalla
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
HARMAA TALOUS YRITTÄJÄN NÄKÖKULMASTA.  Kun hintahaitari eri tarjoajien välillä on yli 40 % voi kysyä pelaako kaikki samoilla pelisäännöillä ?  Pelisäännöthän.
VTM Timo Valtonen  Aika: 18.3.– pe klo 9–12  Paikka: kokoustila 3, 325.
Copyright © Tekes Cleantech-yritykset ”Viisi tähteä”
Valtakunnallinen kielikoe
Kuntien materiaalitehokkuus –seminaari Sibeliustalo.
Elintarvikkeiden vastaanottotarkastukset vähittäismyyntipaikoissa
Tekijät: Pekka Ala-Honkola, Mika Immonen
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
Koirat…. vastaan ihmiset….
Luetaan! Kota-projekti, Diat laati Maija-Liisa Halme-Briedis.
Mitä sinä tiedät suomalaisesta mökistä
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
TTL Sosiaalisessa mediassa
Referointi ja referaatti
Timo Luukkonen Janne Enberg
TUTKII, MILLAINEN MORAALIN PITÄISI OLLA!
Viron verojärjestelmä Yritysten tulovero 0 %, verotus vasta kun jako omistajille, mikä lykkää merkittävästi verotusta Osinkovero 26/74 netto-osingosta.
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Yritysvastuu sosiaalialalla Perustietoa yritysvastuusta | Aino Närkki 1.
VARHAINEN PUUTTUMINEN
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
1 EU:n puutavara-asetus Suomessa – Mitä, kuka, miksi ja miten? Metsäekonomistiklubin EUTR-seminaari Helsingissä , Marko Lehtosalo.
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Näyttely ja Kansio Pirjo Moilanen.
Tampereen kaupunkiseudun ilmastostrategia Mikä on elinkeinostrategian merkitys ja rooli ilmastostrategian valmistelussa ja toteutuksessa.
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Millaisia verkostoja syntyy? Leena Vainio, AKTIIVI Plus Tuumasta toimeen seminaari Kuva © Neal SingletonNeal Singleton.
Mitä TOIMIsta voi oppia? TOIMI-hanke, päätösseminaari Tutkimuspäällikkö Merja Helle Media Concepts Research Group, Aalto ARTS.
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
Erilaista verkkokaupankäyntiä Markus Myllymäki, TJ markus
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
Työssäoppiminen eli TOP
LAPSEN JA VANHEMMAN VÄLISEN YHTEYDEN SÄILYTTÄMINEN Tässä esityksessä käydään lyhyesti läpi lapsen ja vanhemman välisen yhteyden säilyttämisen osa- alueita,
Kyllä kansa tietää..... Sosiaalinen media tietolähteenä Marjukka Nyberg /28/2015COMPANY CONFIDENTIAL | Copyright © M-Brain
Esimiesviestintä.
Uudistuva intranet Henkilöstötoimikunta Riitta Lehtonen Juhani Lassander.
Tekstitaidon vastauksen eteneminen
Nurmi Hydraulics Oy Vaiheittain kansainvälistynyt.
Sisäinen viestintä Eelis Aaltonen.
Tutkinto- ja oikeusturva- johtosääntö - poimintoja Oodi-työn näkökulmasta Oodi-päivä
Standardisointi Mikko Huuskonen, OTT, dos Neuvotteleva virkamies, TEM.
Miten vaikutuksia mitataan?
TIPTOP Palvelumallit Mats Lindstedt Tausta Tiptopin tuotokset ovat vapaasti käytettävissä projektin jälkeen ja voidaan integroida jo olemassa.
Kuinka esittää ratkaisu menestyksekkäästi B2B –myyntineuvottelussa Based on Thesis (2013) Mari Klemola.
Projektityökurssi KLTITE06SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
Projektityökurssi KLTITE05SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
”Mitä tahansa voi saavuttaa kunhan vain yrittää!” Pikkuyrittäjien hissipuheet.
Liideri – Liiketoimintaa, tuottavuutta ja työn iloa ( ) Seminaari Framissa
Suuttumuksen hallinta
Miksi Pohjoismaiden innovaatioyhteistyötä? erikoistutkija Hannu Lipponen Kauppa- ja teollisuusministeriö Oulu
14 Markkinointi houkuttelee kuluttamaan s
Miten Aloittaa Valokuvaus Liiketoimintaa
Miten kirjoittaa hyvä apurahahakemus
Pentti Mäkinen Korruption vastainen verkosto
Tulkkauksen merkitys oikeusturvan toteutumiselle
LABORATORIOTOIMINNAN AUDITOINTI
NY Vuosi yrittäjänä Yrittäjyyttä ja työelämäoppeja käytännössä 4. ja 5
Partion arvokeskustelu
Auktoriteettirakenne
Asiantuntevia ohjelmistoratkaisuja
Esityksen transkriptio:

Ympäristöväittämien käyttö tuotteiden myynninedistämisessä Johtaja Anja Peltonen Kuluttajavirasto Ympäristöseminaari Kuluttajavirasto

Ympäristömarkkinoinnin toinen kukoistuskausi Huomion kohteena erityisesti OECD-maissa - USA:ssa, Australiassa, Englannissa, Pohjoismaissa. OECD:n kuluttajapoliittisen komitean seminaari Hyvää asiaa ei saa pilata ylilyönneillä, tärkeän asian uskottavuus syytä säilyttää. Voiko yksikään teollisesti valmistettu tuote olla ympäristöystävällinen? Ympäristöseminaari Kuluttajavirasto

Kuluttajien luottamus helppo menettää edellyttää, että ympäristöväittämä on  selkeä ja ymmärrettävä  relevantti, realistinen ja todennettavissa  auttaa vertailussa  mainos kokonaisvaikutelmaltaan oikea Ympäristöseminaari Kuluttajavirasto

Pelisäännöt sinänsä yksinkertaiset Tehdyt toimenpiteet voidaan ja on syytäkin kertoa Totta pitää puhua ja näytön pitää olla luotettavaa Yrityskuvamarkkinointi viestii yrityksen toimista, ei tuotteiden vaikutuksista Ympäristömerkit Tavoitteet ja nykytila erotettava toisistaan Täsmällinen viesti olennaisista asioista – ei liian pitkälle meneviä päättelyketjuja Ympäristöseminaari Kuluttajavirasto

United Nations Environment Programme Ympäristöseminaari Kuluttajavirasto details.asp?id= &cat=3

Ympäristöseminaari Kuluttajavirasto

Pelkkä ympäristöteko ei riitä käytettävyys ja laatu suhde hintaan ja ympäristöteossakin seurattava yleistä kehitystä: se, mikä kerran oli edelläkävijän ominaisuus, onkin äkkiä keskiverto Ympäristöseminaari Kuluttajavirasto

Jos yritys haluaa profiloitua ympäristöasioissa, ei kannata kokeilla vain rannalta vettä varpaillaan  laaja ympäristöohjelma on vastuullista yritystoimintaa Ympäristöseminaari Kuluttajavirasto

Kansainvälinen kehitys yhteiset periaatteet hyvin pitkälle: ICC:n uusitut ohjeet yleistävät väittämät huomion kohteena  esim. vihreä, ympäristöystävällinen  vrt ympäristömerkki Ympäristöseminaari Kuluttajavirasto

Mitä yrityksen kannattaa tehdä : suunnitella ensin ja kertoa sitten varmistaa tosiasiat kertoa asiat niin kuin ne ovat kansantajuisuus ei tarkoita epämääräisyyttä unohtaa liioittelu, yleistys, oletus käydä dialogia kuluttajien kanssa

Pääviesti selväksi Ei pikkuprinttiä, asteriskia Tiedon olennaisuus Visuaalinen vaikutelma

Mitä kuluttajan kannattaa tehdä Tarkistaa, löytyykö ympäristömerkkiä Kysellä väittämien sisällöstä Sivuuttaa väittämät, jotka tuntuvat liian hyviltä ollakseen totta Käydä keskustelua yritysten kanssa, reagoida, kertoa toiveistaan Ympäristöseminaari Kuluttajavirasto

Entä muut toimet? tuotteiden kestoikäkysymykset kuluttajan valinnanvapaus esim. kylkiäiset palvelun sisällön pohtiminen: ravintolan ruokajätteet Ohjaaminen ympäristön kannalta parempiin kulutustottumuksiin Ympäristöseminaari Kuluttajavirasto

Ympäristöseminaari Kuluttajavirasto

Ympäristöseminaari Kuluttajavirasto

Yrityksen johdon vastuu Kun eri alojen ammattilaiset toimivat omista lähtökohdistaan vaikkakin parhaansa tehden, lopputulos ei aina onnistu => säilytettävä kuluttajan näkökulma Ympäristöseminaari Kuluttajavirasto

Ympäristöseminaari Kuluttajavirasto ils.asp?id=43041&cat=3 United Nations Environment Programme