Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAnni Aro Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
VTM Timo Valtonen (timo.valtonen@helsinki.fi)
2
Aika: 18.3.–6.5. 2011 pe klo 9–12 Paikka: kokoustila 3, 325
3
Kurssin sisältö, toteuttamistavat ja järjestelyt Johdantoluento työelämän nykysuuntauksista
4
• Miettikää pareittain, mikä teitä kiinnostaa nykyisessä työelämässä. • Kirjoittakaa yksi keskeinen ajatus paperille. • Aikaa on 2 minuuttia.
5
Sisällöllinen tavoite : Opiskelija osaa listata viisi keskeisintä työelämän nykytrendiä sekä määritellä ne ja vertailla niiden painoarvoa työelämästä käytävässä keskustelussa. Taidollinen tavoite : Harjaannuttaa opiskelijat tieteelliseen kirjoittamiseen, erityisesti prosessikirjoittamiseen.
6
• Kurssia voi käyttää korvaavana suorituksena TE212 Työelämä -aineopintojaksoon. • Kurssin laajuus on 4 opintopistettä. • Kurssin voi suorittaa 5 opintopisteen laajuisena tenttimällä Anu Järvensivun “Tapaus työelämä - ja voiko sitä muuttaa?” (2010).
7
• Jokaisella opiskelijalla on itsenäinen tutkimusteema, mutta ryhmät ovat temaattisia. • Kokoontuminen on vuoroviikoin kasvokkaisissa tapaamisissa ja vuoroviikoin Moodle-alustalla. • Kasvokkaisissa tapaamisissa työ puretaan ensin ryhmän kesken ja sitten yhteisesti. • Ryhmän lopputyö on yksissä kansissa.
8
• opettajan arvosana ryhmälle 0–5 (80 %) • ryhmien suullinen vertaispalaute (20 %) • lisäksi opettajan kirjallinen ryhmäpalaute
9
• sähköinen (anonyymi) PalauteWebOodi • opettajan vastapalaute opiskelijoille • palautekoostetta käsitellään laitoksen opettajatapaamisissa
10
Järvensivu, Anu (2010): Tapaus työelämä – ja voiko sitä muuttaa? Tapaus työelämä – ja voiko sitä muuttaa? Florida, Richard (2005): The Rise of Creative Class Antila, Juha & Ylöstalo, Pekka (2002): Proaktiivinen toiminta. Yritysten ja palkansaajien yhteinen etu? (proaktiivinen = eteenpäin katsova ja suuntautuva toiminta tai asenne; vastuun delegointi)
11
Työn laadusta joudutaan tinkimään tehokkuusvaatimusten vuoksi (Järvensivu). Työntekijän vastuulle siirtynyt tehtäviä, kuten kehittämistehtäviä, jotka aiemmin kuuluivat esimiehelle (Järvensivu ja Florida). Esimiehen näkökulmasta uusi tilanne näyttää toimivalta, mutta työntekijälle se näyttäytyy sekavalta ja jatkuvalta neuvottelulta eri toimijoiden kanssa (Järvensivu). Laakereille ei voi jäädä lepäämään, seuraavan tuloksen on oltava edellistäkin parempi (Järvensivu). Vastuurationalisuuden piiriin kuuluvat erityisesti naiset, joille usein lankeavat yhteisön säilyttämiseen ja hyvinvointiin kuuluvat “lisätehtävät” (Järvensivu). Proaktiivisten yritysten toimintatapa on osaltaan lisännyt myös työnteon henkilökohtaistumista (Antila & Ylöstalo).
12
Työntekijä on yhä enemmän vastuussa oman työuransa eri osatekijöistä (Florida). Lojaalisuuden (kohtalonyhteys) aika on ohi puolin ja toisin (Järvensivu). Työpaikkaa voi vaihtaa, jos uusi mielekkäämpi työ löytyy (Florida). Ihmiset huolehtivat itse kouluttautumisestaan ja omasta luovuuspotentiaalisuudestaa n (Florida). Proaktiivisissa yrityksissä oma henkilökohtaisen koulutustaustan merkitys suuri (korkeakoulutettuja) (Antila & Ylöstalo). Henkilökohtaiset kehitys- ja palkkakeskustelut lisääntyneet. Palkkaneuvottelut paitsi henkilökohtaistuneet niin myös neuvotteluvaraistuneet (Järvensivu). Työ on uudella tavalla rytmittynyt vapaa-ajan kanssa (Järvensivu).
13
”Palkkayhteiskunnan vastakohdaksi kasvaa näistä lähtökohdista eräänlainen ´oma työ´, joka on persoonallista, henkilökohtaista ja uudella tapaa omistettua ja hallittua” (Järvensivu 2010, 277).
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.