Luento 1: mediakasvatuksesta kohti monilukutaitoa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Mediakasvatus MLL:ssa
Advertisements

LAPSET JA INTERNET Miten suojella lapsia Internetin vaaroilta?
Tulevaisuuden Oulu Oulujoen koulu. Tulevaisuuden oppilas •Vastuullinen omasta oppimisestaan •Hallitsee projektioppimisen •Osaa raportoida oppimaansa •Etenee.
Markku Salakka KTK 258 ALAKOULUN USKONTO Markku Salakka KTK 258.
Sähköinen kirja oppimisympäristönä
Tietotekniikan käyttö opetuksessa alakoulussa Tuukka Kivioja.
Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä TEKNO A
YLIOPISTO-OPISKELUSTA JA OPISKELIJA-KULTTUURISTA
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
Kielitietoinen koulu ja monilukutaitoinen oppilas
Perusopetuksen ryhmäkoko
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
OPS2016-alkuaskeleita.
Siivikkala, Metsäkylä, Viljakkala Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Luento 1: Uuden vuosituhannen taidot, koulun ja työn muutos tietotyö pedagogisena haasteena Y B.
VIRITTÄYTYMINEN UUTEEN OPETUSSUUNNITELMAAN
ITKY100 Yliopisto-opiskelu ja opintojen suunnittelu, op, Syksy 2011 Vastaava opettaja (TJT) Pekka 1.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Tieto- ja viestintätekniikka Riina Mäcklin Suvi Syrjälä Oulun Yliopisto 2011.
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
Tekstityöskentely (erityisesti ET:ssä) Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Miira Suomi, Jenna Sangi ja Matilda Ristola LO-11c
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Tietotekniikka musiikin opetuksessa Sisältö ▪Musavisa ▪Höpölöpö 1: – Johdanto – Tietotekniset apuvälineet ▪Leikitään muusikkoja ▪Höpölöpö 2:
ITKY104 IT kaikkialla, 2 op Alku- ja perusinfo
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Tieto- ja viestintätekniikka eri oppiaineiden opetuksessa AO-koulutuksen perusharjoitteluinfo Olli Vesterinen, Sokla Mediakasvatuskeskus.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Miten tuotetaan digikansalaisia? Näkökulmia ja keskustelua
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
NET nivelvaiheessa Nivelvaiheen yhteistyöverkosto Rovaniemi Haukipudas Raahe Johanna Pulkkinen Tervaväylän koulu.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
OPAS MEDIAKASVATTAJALLE Mediakasvatus esi- ja alkuopetusikäisten lasten arjessa Hanna Martinviita, Saara Pasanen ja Anna Ristaniemi.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
MATEMATIIKKA.
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
KUVATAIDE Anna-Rosa Uusitalo, NYK 7C.
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Kv-toiminta opsin palveluksessa – ohjausta ja vertaisohjausta kaikille kv-rahaa hakeneille Koulutus- ja verkostoitumispäivä kansainvälisyyden valtionavustuksen.
Nopolan koulu Opettajien veso
OPSISSA JA OPSISTA Opetussuunnitelma 2016.
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Etelä-Pohjanmaan peruskoulujen opetussuunnitelma 2016
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
SUUNNITTELE, TOTEUTA, ARVIOI JA KEHITÄ
Uusi opetussuunnitelma 2016
Kielitietoinen koulu ja monilukutaitoinen oppilas
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Sosiaaliset mediat alakoulussa
Kielitietoinen koulu ja monilukutaitoinen oppilas
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

Luento 1: mediakasvatuksesta kohti monilukutaitoa

Kurssin laajuus ja tehtävät (2op) 3 luentoa (6h) Luento 1: monilukutaito Luento 2: tiedonhaku ja tekijänoikeudet Luento 3: tuottaminen => Luentopäiväkirja: minä monilukutaidon soveltajana omassa työssäni (2000 merkkiä, sama blogi kuin tvt-kurssilla) 7 harjoitusta (14h) Vaka, Kako: harjoitukset + ryhmätyönä toteutettava tuotos: tarkempi kuvaus ensi viikon luennolla/harjoituksissa Muko (oma toteutus)

Luennot 2011-2012 Multimedia oppimisprojektina Luento1: Mitä multimedia on? Jari Laru,KT, yliopisto-opettaja, Kasvatustietieiden tiedekunta, Oulun yliopisto Oulun yliopiston opetustelevisio 1960-luvulta. Kuvassa prof. Matti Otala Luennot 2011-2012

Suojeleva ja rajoittava suhtautuminen Rohkaiseva, kannustava suhtautuminen Väärinkäyttö Tietoturva Turvallisuus Yksityisyys Informaation luotettavuus

http://popplet.com/app/#/1546787

Keskustele I (ryhmässä) Keskustele edellisestä diasta, mikä on oma suhteenne kuvan esittämiin medialukutaidon kokonaisuuksiin?

Pelkkä mediakasvatus ei riitä!

http://www. slideshare. net/MinnaRiitta/mediat-koulussa-ja-arjessa http://www.slideshare.net/MinnaRiitta/mediat-koulussa-ja-arjessa?from_search=2 Katso diat 16-23!

http://www.oph.fi/download/153138_esiopetuksen_uudistuvat_perusteet_20112013.pdf

Tulevaisuuden edellyttämä laaja-alainen osaaminen? Oppilaan identiteettityö Itsestä huolehtiminen, arjenhallinta ja turvallisuus Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Tieto- ja viestintätekniikan käyttö Ajattelu ja oppiminen Työskentely, opiskelu ja työelämässä tarvittava osaaminen Osallistuminen, vaikuttaminen ja vastuullisuus Monilukutaito !! Läpäisevät kaikki oppiaineet !! Jatkumoajattelu

http://kielikampus. jyu http://kielikampus.jyu.fi/telkku/osa-2-minna-riitta-luukka-kielitietoinen-koulu-ja-monilukutaitoinen-oppilas/

POPS 2016: esiopetus http://www.oph.fi/ops2016/perusteluonnokset/esiopetus/103/0/oppimiskokonaisuudet_-_ilmaisun_monet_muodot

POPS 2016: peruskoulu 1-9

http://www.oph.fi/ops2016/blogi/103/0/tavoitteena_monilukutaito

http://kielikampus. jyu http://kielikampus.jyu.fi/telkku/osa-2-minna-riitta-luukka-kielitietoinen-koulu-ja-monilukutaitoinen-oppilas/

Keskustele II (ryhmässä) Miten voisit opettaa monilukutaitoa omassa työssäsi? Millaista monilukutaitosi on tällä hetkellä?

https://www.facebook.com/monilukutaito

Lasten kommentit POPS valmistelussa..