Tutorkoulutus I vaihe Tervetuloa Tutortoiminnan tavoitteet Lisätä opiskelijan itseohjautuvuutta, parantaa opiskeluilmapiiriä ja motivaatiota, tuoda.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Topirkka -portaali ja työssäoppimispaikat:  vähentää työssäoppimisen organisoimisesta aiheutuvaa työtä (varausjärjestelmä)  selkiyttää käytäntöjä oppilaitosten.
Advertisements

Holvi.com -maksutili 1 Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa
Opettaja eettisenä kasvattajana Launonen Leevi, Opettaja eettisenä kasvattajana – historiallinen näköala kasvatusajattelun muutokseen.
SUULLINEN HARJOITTELU
1 N-piirin johtajuusvalmennus Vapaaehtoistyön johtaminen.
Juhani Pihkala 2005 Opiskelijoiden ohjaus- ja tukitoimien kehittäminen.
Lupa tulla näkyväksi Kemissä
WoSCos Work, Skills and Costs Yhteistyökumppanit kotimaassa CIMO Raahen tulevat ulkomaiset opiskelijat Vaihtoon lähtevät opiskelijat Yhteistyökumppanit.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
Mitä Student Life on? Student Life on Jyväskylän yliopiston ja jyväskyläläisten kumppaneiden luoma toimintamalli, jonka fokuksessa ovat yliopistomme.
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
SARANA Oppimisen tukemisen keskus Koulutuskeskus Agricolassa 2012 Pirkko Naukkarinen Tehostetun ohjauksen Sarana- malli.
O PPILAITOKSEN ARVIOINTI 2014 Opiskelijakyselyn tulokset.
Kokonaisuus - mitä Virtukampus tarkoittaa tekemisenä? Dokumentoikaa käytännön esimerkkejä jokapäiväisestä työskentelystä osana Virtukampusta.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Kamut-projektin päättöseminaari Marja Sierilä
Sotungin etälukio Täydennä päivälukion opiskelujasi etäkursseilla.
Opiskelijan tukeminen yhteistyössä Itsesäätelyn kehittymisestä
Ongelmaperustainen oppiminen
Opiskelijatutorointi: toimivuus ja hyvät käytännöt -kuinka hiotaan kultahiput timanteiksi? Korkeakouluopiskelija yhteiskunnallisena toimijana, tilannekatsaus.
Naisen terveyden edistämisen erityiskysymyksiä, 1 ov
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Tutor-koulutus SÄHKÖN TUTOR-KOULUTUS Vuorovaikutus ja tutortoiminta.
ROT
ATATVER Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
Ops 2016 ja arviointi.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Ops seminaari Askola.
1 Suunnitelmista käytäntöön Tvt Koulumestarin koulun arjessa.
Arja Tahvola/ VOKKE HENKILÖKOHTAINEN OPINTO- SUUNNITELMA OPINTOJEN OHJAUKSEN NÄKÖKULMASTA.
LUKIOESITTELY VANHEMMILLE VIHERLAAKSON LUKIO
Tiedonhaku Käänteinen Inkvisitio 11. (toiminta) 11 ● Itsearviointi ● Opiskelija pohtii mitä uusia asioita on oppinut kurssin aikana? ● Opiskelija pohtii.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
TEKIJÄT TAPAHTUMIEN TAKANA Tarina vapaaehtoistoimijoista, toiminnasta ja kulttuuritapahtumista Keski-Suomessa Jussi Haatainen
Motivaatio oppimisessa Mari Lyyra Jämsän ja Jämsänkosken lukiot Oppimistaidon kurssi 2015.
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Yrittäjyyskasvatus oppimisen perustana
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
TE2 NUORET, TERVEYS JA ARKIELÄMÄ
Kaksoistutkinto-opiskelu
Osaamisen näytön prosessi
Sosioemotionaalinen kehitys
Luo luottamusta Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Tervetuloa Innokylään
Ammatillisen koulutuksen hyvinvointipäivät
Tervetuloa Innokylään
Aikuisen Ajattelu.
Kotitalouden kurssit lukiossa
TUTORINA TOIMIMINEN TUTOR!
TUTORINA TOIMIMINEN TUTOR!
Osaamisen näytön prosessi
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
Saimaan ammattiopisto Sampo
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
Volitioprosessi, tahdon!
Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen
Puheviestintä, tampereen yliopisto
Iloinen: Innostunut, positiivinen yleisilme ja -olemus
Alaotsikko Ryhmäyttäminen.
Opintoja osallistumalla ja vaikuttamalla
Mikä? Kenelle? Miksi? Eeva-Riitta Yliniva 2017.
Esityksen transkriptio:

Tutorkoulutus I vaihe

Tervetuloa

Tutortoiminnan tavoitteet Lisätä opiskelijan itseohjautuvuutta, parantaa opiskeluilmapiiriä ja motivaatiota, tuoda opiskeluun suunnitelmallisuutta Omien kokemusten pohjalta helpottaa uusien opiskelijoiden sopeutumista opiskeluympäristöönsä

Tutoroinnin tavoitteet jatkuu Tutorilla: Vähentää opiskelijoiden epävarmuutta ja lisätä omatoimisuutta Luoda mahdollisuus aitoon vuorovaikutukseen Lisätä vastuunottokykyä Parantaa yhteistyökykyä Lisätä esiintymistaitoa Opiskelijalla: Saada tukea ja opastusta opintojen suunnitteluun ja suorittamiseen

Hyvän yhteistyön edellytyksiä sitoutuminen henkilökohtainen tunteminen avoimuus ennakkoluulottomuus tiedottaminen toisten osaamisen arvostaminen vaitiolovelvollisuus

Mitä tutor tekee? Esittelee kouluamme Auttaa Opastaa Ohjaa Neuvoo rauhallisesti Kuuntelee ja välittää Motivoi Keskustelee Rohkaisee positiivisesti ”On olemassa” ystävänä Aktiivinen toimija lukiomme arjessa Vahvistaa lukiomme henkeä Edustaa kouluamme ulospäin

Tutorpäivystykset

Vapaapalokunta

Tutorin ominaisuuksia kyky kommunikoida kyky empatiaan ja kyky positiiviseen rohkaisuun kyky olla läsnä oikealla hetkellä ystävällinen ulospäinsuuntautunut helppo tulla toimeen Tutorin tulisi olla helposti lähestyttävä ja luotettava!

Tutorointi lukion näkökulmasta –Vahvistaa koulumme imagoa – Osoittaa, että välitämme opiskelijoista –Tekee lukiostamme miellyttävän työskentely- ympäristön opiskelijoille ja siinä sivussa myös opettajille –Osoittaa, että koulumme on aktiivinen toimija