Kalamarkkinoita koskevia kalvoja 2002 Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos Jari Setälä, Kaija Saarni, Asmo Honkanen ja Jarno Virtanen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pellervon Päivä , Helsinki Pasi Holm.
Advertisements

Tiedosta ratkaisuja kestäviin valintoihin Kalatalouden ennakointi – miten varautua tulevaan? SAKL ja RKTL -seminaari Jari Setälä Riista- ja kalatalouden.
Markus Kankainen‎1, Tutkija, RKTL
Hannu Virtanen Selkokielen tarvearvio 2014
SALMAR-TUTKIMUKSEN TULOKSIA 2001 Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos Jari Setälä, Kaija Saarni, Asmo Honkanen ja Jarno Virtanen.
Paneeli – Tehokkuutta ja toimivuutta laadulla ja kilpailulla?
Kokemuksia Mestari ja kisälli – järjestelmästä Kalaviikko 2010 Maria Saarinen, projektipäällikkö Suomen Kalatalous- ja ympäristöinstituutti.
Liikevaihdon muutos Pirkanmaalla 2001/2010 Kaikki toimialat (vuosimuutos-%)
Poronlihatuotteiden markkinat 2004 Riistan- ja kalantutkimus Kaija Saarni, Leena Aikio, Jorma Kemppainen, Jari Setälä ja Asmo Honkanen.
TEKNILLINEN KORKEAKOULU Energiatalous ja voimalaitostekniikka Senerin Syyspäivä Visioita energiamarkkinoista Pekka Pirilä Teknillinen korkeakoulu.
Suomen Kauppakeskusyhdistys ry Kaupallisten keskusten määritelmät •Suomen Kauppakeskusyhdistys on määritellyt kaupallisten keskusten käsitteet nimen, sisällön,
Ruokakalaviljelyn uudet lajit
Kalatalouden kansainväliset kehityssuunnat Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos Jari Setälä Kalaviikko RKTL - Tietoa kestäviin valintoihin.
Kalanjalostusprosessit Suomessa.. Johdanto Suomessa on hieman alle 100 kalalajia, joista saadaan laaja sekä vaihteleva tuoteryhmä. Pääasiallisesti 100.
Open Access –julkaiseminen tutkimuksen rahoituksen ja arvioinnin näkökulmasta Anneli Pauli, ylijohtaja (tutkimus)
SALMAR Tuloksia Eurooppalaisesta lohimarkkinatutkimuksesta Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos Jari Setälä, Kaija Saarni, Asmo Honkanen ja Jarno Virtanen.
Norjan kalatalouden näkymiä 2008 Nofima, Fiskeriforskning
SILAKKAPAJA Naantalin kylpylä SUOMEN AMMATTIKALASTAJALIITTO RY FINLANDS YRKESFISKARFÖRBUND.
Kalamarkkinat kansainvälistyvät osaksi elintarviketaloutta Jari Setälä Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos Kalantutkimuspäivät 2002 Rauma.
Kuhakannat ja niiden hyödyntäminen -tuloksia kuhatutkimuksista
Elinkeinokalatalouden näkymiä ohjelmakaudella Kalaviikko, Ylitarkastaja Risto Lampinen Maa- ja metsätalousministeriö.
Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos
19.– , Tampereen Messu- ja Urheilukeskus
Reijo Käki Luomuneuvoja ProAgria Kymenlaakso
Suomukalojen tuotanto ja markkinointi Suomessa, Ahvenanmaalla, Ruotsissa ja Virossa Produktionen och marknadsföring av sötvattenfiskar i Finland, Åland,
HYVÄ TUTKIMUS MITÄ ENEMMÄN TEHDÄÄN TUTKIMUSTA, SITÄ PAREMPI MITÄ ENEMMÄN VENKOILLAAN, SITÄ PAREMPI.
Kala - paras luonnollinen D -vitamiinin lähde D –vitamiinin saanti Finravinto 2007 tutkimuksen mukaan suomalaiset saivat lähes puolet D-vitamiinista.
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
Projektin nimi: Iso rinkeli
Porotalouden tuet ja korvaukset Kaija Saarni Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos Elinkeino- ja yhteiskuntatutkimus.
Ruokaketjun kehittämisellä hyvinvointia koko maakuntaan Pro Ruokakulttuuri päätösjuhla , Ulla Mehto-Hämäläinen.
Ammattikalastuksen pyyntiponnistus
Taustatietoja maatalouteen liittyen Lähde: MTK / MTK-Pohjois-Savo
Suomalaisen kirjolohen kilpailukyky kansainvälistyvillä
2 2 Markkinatilanne  Raakamaito –Tuotanto noussut hieman Euroopassa. Suomessa lasku tasaantunut. Hinnat laskeneet muutamissa maissa alle tuotantokustannusten.
Suomen kalamarkkinat globalisoituvassa kalakaupassa Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos Jari Setälä Kalaviikko
Suomen väestöllisen huoltosuhteen muutokset vuosina
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Espoon kuntalaiskuuleminen Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
Erilaiset alueet – erilainen hyvinvointi? Ilkka Mella TEM/ AKY Alueet ja hyvinvointi - seminaari.
AMMATTIKALASTAJA PALVELEE SUOMALAISTA KULUTTAJAA. YRITTÄJÄ LUONNON EHDOILLA Liton vuosikokouksen hyväksymä strategia elinkeinolle SUOMEN AMMATTIKALASTAJALIITTO.
Kalankasvatuksen kansainväliset ja kansalliset haasteet Johan Åberg Suomen Kalankasvattajaliitto Kalaviikko
Kalan hinta ja kalan tuonnin kehitys Jari Setälä Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos Kalaviikko 2002 Tampere.
Kalatalouden tulevaisuuden mahdollisuudet
Talouden sisäinen tasapaino: Inflaatio ja työttömyys
Talouden häiriöt. Suhdannevaihtelut O Taloudessa vaihtelevat suhdanteet eli talouden hyvät ja huonot ajat O 1. Noususuhdanne: talous kasvaa, yritykset.
TALOUSTIETO Markkinat ja hinta Kysyntä ja tarjonta.
KANSANTALOUS 3 KYSYNTÄ JA TARJONTA 1© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy.
1 Osa 12b Oligopoli ja monopolistinen kilpailu (Mankiw & Taylor, Chs 16-17) Oligopoli on markkinamuoto, jossa markkinoilla on muutamia yrityksiä, jotka.
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
Y56 Luku 21 Yrityksen teoria: tarjonta
HISTORIA Perustettu vuonna 1967
Y56 Luvut 24 & 25 Monopoli & Hintadiskriminaatio
19 Yritys tavoittelee voittoa s
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
24 Hintojen vakaus on tärkeää s
Toimitusjohtaja Pasi Holm, PTT Pellervon Päivä Helsinki
Kysynnän ja tarjonnan laki
Hotellingin malli ja monopoli
KALANKASVATUKSEN TULEVAISUUDEN NÄKYMÄT
Kalastus.
VALUUTTAKURSSIPOLITIIKKA
TALOUSTIETO Kilpailu.
Kalasta elinkeinoja ja hyvinvointia
LOHISTRATEGIATYÖN SISÄLLÖSTÄ
Markkinoinnin perusteet
Kari Tuutti Yksikönjohtaja, Long Products Outokumpu
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
Toimipaikat toimialoittain Pyhäjoella 2014–2017
Kalastuksen innovaatio-ohjelma, Blue Products Ohjelman tavoitteet:
Lisäarvotuotteita vähäarvoisista kalalajeista ja niiden sivuvirroista Kalastuksen innovaatio-ohjelma Blue Products Ohjelman päätavoite on aikaansaada.
Esityksen transkriptio:

Kalamarkkinoita koskevia kalvoja 2002 Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos Jari Setälä, Kaija Saarni, Asmo Honkanen ja Jarno Virtanen

SALMARin tuloksia 1.Lohikalojen markkinat toimivat Suomessa kilpailullisesti a)Vähittäiskaupalla on kuitenkin eniten markkinavoimaa b) Kalatukkujen rooli keskeinen: tukkuhinnat johtavia c)Lohikalojen maailmanmarkkinahinta vaikuttaa kotimaisten lohikalojen hintoihin

SALMARin tuloksia 2.Tuotu lohi, kalastettu lohi ja kirjolohi kilpailevat Suomessa samoilla markkinoilla a)Kirjolohen hinta määräytyy ensisijaisesti oman tarjonnan ja tuodun kalan hinnan kautta. Tuotu lohi ei ole kuitenkaan kirjolohen täydellinen korvike: Kilpailee ensisijaisesti tuorekalamarkkinoilla b) Tuotu lohi ja kirjolohi määräävät kalastetun lohen hinnan. Kalastetun lohen sopeutuu nopeasti tuodun lohen ja kirjolo- hen hintojen muutoksiin c) Ylitarjontatilanteessa tuotu lohikala määrää kotimaisen kir- jolohen hinnan. Lohen minimihinta ei ole toimiva ratkaisu.

Kirjolohen hinta romahti vuonna 2001

Kotimaisen kirjolohen hinta seurasi tuodun kirjolohen hintaa

Kotimaisen ja tuodun kirjolohen vähittäishinnat samalla tasolla

Lohta ja kirjolohta tuotiin runsas 10 miljoonaa kiloa vuonna 2001

Kotimaisen kirjolohen tarjonta kausiluonteista

Keväällä pääosa tuotua kalaa

Lohta tuodaan kysynnän mukaan

Kirjolohesta puolet jalostetaan Lohi käytetään tuoreena

Tuoreen lohikalan tarjonta lisääntyi lähes vuonna 2001

Jalosteiden kysyntä kasvaa Kirjolohi säilyttänyt markkinaosuutensa Noin kolmannes (333 tonnia) norjalaisesta kirjolohesta jalostettiin v. 2001

(tuore kokonainen) (tuore file) Lohen tukkukatteet Tuoretuotteiden katteet laskevat Esitetyt katteet sisältävät voiton lisäksi kustannukset

Kirjolohen ja kalastetun lohen hinnat laskivat 2001 (Indeksi: 2000 = 100)

Siian, ahvenen ja kuhan hinnat nousussa (Indeksi: 2000 = 100)

Kaupallinen tarjonta + vapaa-ajan kalastuksen saalis Siiankulutus Suomessa

Suomen siikamarkkinat 2-3 miljoonaa kiloa 5-8 miljoonaa Euroa (25-50 Mmk) Siian kaupallinen tarjonta Suomessa

Merialueen siikasaaliit kokoluokittain vuosina

Siikatuotteet

Kalakaupan rakennemuutos Vähittäiskauppa ja SK: Yksiköt: Suurenevat, hypermarkettien markkinaosuus kasvaa, kalan erikoismyymälöitä marketeihin Keskusliikkeet: ketjutus, logistiikan tehostus, hankintojen keskitys, hankkijoiden kilpailutus, uusia tuotemerkkejä, maakuntaelintarvikkeiden kautta imagoa SK: Keskittymistä, ostoja keskitetään Tukut ja jalostamot: Yhteistyö keskusliikkeiden kanssa: keskittymistä, alihankintaa, aluehankintapisteitä, sopimuksia tai vertikaalista integraatiota, tuontia tarjontaa tasaamaan Alue-, raaka-aine-, tuote-tai markkinakohtaiset strategiat

Alkutuotannon rakennemuutos Kalanviljely: Toimijoiden määrä vähenee, keskittymistä, kasvatusta Ruotsissa, toimitussopimuksia tai muuta integroitumista tukkujen ja jalostusteollisuuden kanssa Kalastus: Toimijoiden määrä vähenee, keskittymistä (erityisesti silakka), ammattimaistuminen (laatu), integroitumista tukkujen ja jalostusteollisuuden kanssa

Muutokset koko tuotanto- ja kauppaketjussa Vähittäisketjujen rooli vahvistuu Vertikaalinen integraatio lisääntyy Kala-alan toimijoiden määrä vähenee > yhteistyö ja työnjako toimijoiden välillä tiivistyy Yhteistyön avulla pyritään alentamaan kustannuksia, tasaamaan kalan tarjontaa ja kysyntää, parantamaan kalan hintatasoa, laatua ja toiminnan läpinäkyvyyttä Entistä systemaattisempaa yhteistyötä tutkimuksen ja elinkeinon välillä

Vähittäiskaupan rakennemuutos Vähittäiskauppa EnnenNyt

Kalaelinkeinojen rakennemuutos Kalatukkukauppa EnnenNyt

Kalaelinkeinojen rakennemuutos EnnenNyt Kalankasvatus

Elinkeinojen vertikaalinen integraatio Ennen Nyt Kova hintakilpailu, vähäinen yhteistyö ja heikko laatu Keskittymistä, työnjakoa ja ammattimaisempaa toimintaa