DIAKONIATYÖNTEKIJÖIDEN PÄIVÄT DIPOLI NYT TIENI KULKEE KOULUHUN

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pihtiputaan seurakunta Miten kehittää v. työtä?
Advertisements

Elämänkatsomustieto tutuksi
Korjaa lauseet. Alex on myyjä
JÄRJESTYSSÄÄNNÖT Järjestyssääntöjen tarkoituksena on
Osaamisen ja sivistyksen asialla USKONTOJEN VÄLISESTÄ DIALOGISTA Pekka Iivonen.
Arvioinnin käsitteitä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
Miten uskonnollinen monimuotoisuus vaikuttaa uskonnonopetukseen?
Päivän erikoinen ÄI1.
Projekti ja siinä työskentely
Elämänkatsomustieto tutuksi
AD 1/Luento/USKONTO Aineenopettajat
Kirkon ja koulun uskontokasvatus
Katsomusopetuksen säädösten kehitys ja vuoden 2003 uskonnonvapauslaki Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetuksen säädösten kehitys ja vuoden 2003 uskonnonvapauslaki Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Heipsan taas! Tässä on minun tämänvuotinen joulutervehdykseni Sinulle. Jos odotat jotain ”rati riti rallaa”, niin voin sanoa, että sitä ei ole tulossa,
Tässä kerron ja näytän, mitä minä olen tehnyt ATK tunnilla 9lk:lla.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Miten hyvä opetus eroaa huonosta?
Luku- ja tenttivihjeet 4A Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
Lasten osallisuutta kartoittamassa
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
TH Osaamisen ja sivistyksen asialla TAITEEN PERUSOPETUS Jorma Kauppinen.
JEESUS EI SÄÄSTELE SANOJA… Matt 11: JEESUS EI SÄÄSTELE SANOJA… 1. VOIKO IHMINEN ITSE TEHDÄ PARANNUKSEN JA USKOA? 2. LAKI JA EVANKELIUMI.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog LUKION PÄÄTTÄNEIDEN KYSELYN TULOKSET Kokkola
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Uskonnon vapaus ja yhteiskunnan koululaitos
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
TAITEIDEN TALO VUOSAAREEN Helsingin kaupungin yhteismarkkinointitilaisuus Hotelli Rantapuisto Liisa Winberg, Vuosaari-toimikunnan pj.
Ammatillisuuden ydintä etsimässä
Katsomusopetuksen säädösten kehitys ja vuoden 2003 uskonnonvapauslaki Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Uskonnon vapaus ja yhteiskunnan koululaitos
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
UE © Anne Rongas 2006 UE1: Uskonnon luonne ja merkitys Kotkan aikuislukio © Anne Rongas 2008.
Osaamisen ja sivistyksen asialla PhotoStory & Podcast pähkinänkuoressa Sosiaalinen media ja avoimet oppimisympäristöt e-Oppimisen työvälineenä – uutta.
Mitä uskonnolla tarkoitetaan? Uskonnollisia ajatuksia ja kokemuksia muokkaa Uskonto vaikuttaa yhteisö Homo religiosus 1.Ihmisellä lajiominainen kyky uskonnolliseen.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kuka puhuu totta? Oppilaat ovat tulleet luokkaan ja matematiikan tunti alkaa rauhallisesti.
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Oppiaine-kokonaisuus
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
EUROOPAN KIRKOT NYKYAIKANA UE2 LAJM. TEHTÄVÄ Tee ohjelmajulistus parisi/ ryhmäsi kanssa, jolla voitaisiin konkreettisesti tukahduttaa ja sensuroida opiskelijoitten.
KIRKOT JA VALTIO Luku 17 – Ydinsisältö. Uskontojen merkitys valtion kannalta merkittäviä yhteiskunnallisia vaikuttajia tuottavat myös sosiaali- ja terveyspalveluja.
Uskonnonvapaus ja yhteiskunnan koululaitos Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Uskonnon opetus lukiossa Vuoden 2003 uskonnonvapauslain mukaan.
Uskonnonvapaus ja yhteiskunnan koululaitos Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustieto tutuksi
Tutoropettajien koulutus ja toiminta
Katsomusopetuksen säädösten kehitys ja vuoden 2003 uskonnonvapauslaki
Mansin kieli Johanna Koo Alavuden yläkoulu 8C
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
Uskonnon vapaus ja yhteiskunnan koululaitos
USKONTO YHTEISÖSSÄ.
Uskonnonvapaus - Suomessa perustuslaissa säädetty uskonnon ja omantunnon vapaus - positiivinen uskonnonvapaus: oikeus harjoittaa uskontoa ja kuulua uskonnolliseen.
Uskontojen tieteellinen tutkimus
SUOMALAISTEN USKONNOLLISUUS NYKYÄÄN
Vanhempainilta Luokka Tuuli Rantala Raija Pulkkinen.
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
Katsomusopetuksen säädösten kehitys ja vuoden 2003 uskonnonvapauslaki
Mitä uskonto on?.
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, ET pähkinänkuoressä [Johdatus EToon (2015 ja aiemmin LO-perus-) kurssin kertausta] Eero Salmenkivi.
Espoon Kirkkojärven koulu
Varhaiskasvatuksen yhteistyön
Esityksen transkriptio:

DIAKONIATYÖNTEKIJÖIDEN PÄIVÄT DIPOLI NYT TIENI KULKEE KOULUHUN Espoo 21.9.2009 Antti Vanne opetusneuvos Opetushallitus

MITÄ USKONNONOPETUS ON? Uskonnonopetuksen muutoksesta puhuttiin paljon uskonnonvapauslain valmistelussa ja voimaan tullessa Prosessi alkoi v. 2000 Laki tuli voimaan 2003 Uusi uskonnonvapauslaki ei vaikuttanut kouluopetukseen

MITÄ USKONNONOPETUS ON? Samassa yhteydessä tuli voimaan PO:n ja Lukion uskontopykälien muutokset (PO 13 § ja LU 9 §) Prosessin yhteydessä tarkasteltiin Perustuslain 11 §:n Uskonnon ja omantunnonvapaus 2. momenttiin sisältyvä positiivinen ja negatiivinen uskonnonvapaus kouluopetuksen tarkasteluun

MITÄ USKONNONOPETUS ON? Perustuslaki 11 § 2. mom: Uskonnon ja omantunnon vapauteen sisältyy oikeus tunnustaa ja harjoittaa uskontoa, oikeus ilmaista vakaumus ja oikeus kuulua tai olla kuulumatta uskonnolliseen yhdyskuntaan. Kukaan ei ole velvollinen osallistumaan omantuntonsa vastaisesti uskonnon harjoittamiseen.

MITÄ USKONNONOPETUS ON? Uskonnon opetus on uskonnollisen kulttuurin opettamista, laajassa merkityksessä, se ei ole uskonnon harjoittamista. Miksi uskonnon opettamisen ja harjoittamisen ero on tärkeä? Uskonnon harjoittamisen yhteydessä toimivat aina tilaisuudesta vapauttaminen perustuslain mukaisesti.

DIAKONIATYÖNTEKIJÄN MAHDOLLISUUKSIA KOULUSSA Teidän tehtävänne on tuoda kouluun monipuolisesti oma asiantuntemuksenne. Tässä yhteydessä ei käsitellä uskonnon harjoittamisesta vaan diakonian opetusta laaja-alaisesti eri oppiaineissa: uskonto, kuvis, musiikki, terveystieto, tekstiili-, ja tekninen työ. Tämän lisäksi diakoniatyöntekijä voi olla oppilashuollon käytettävissä.

1. DIAKONIAKASVATUS Mitä diakonia on? Mistä se on saanut alkunsa? Mikä on diakonian ja sosiaalityön ero? Lähimmäisyyden näkökulma kontra individualismi ”Kukin hoitakoon omat juttunsa, jos olet luuseri, niin oma syysi.” Kuka hyvänsä meistä voi olla avun tarvitsija tai antaja jopa yhtäkkiä

2. DIAKONIAPROJEKTIT KOULUSSA Oppilaat itse tekevät esim. Äiti Teresan peittoja, linnunpönttöjä vanhusten iloksi … Läsnäoloa ja kuuntelua yksinäisen tarvitsevan luona Musiikkivierailut vanhainkodeissa, sairaaloissa … Korttien valmistus ja lähettäminen yksinäisille … Rahan keruu koulussa on ongelmallista, joten ei sitä.

DIAKONIATYÖNTEKIJÄ OPPILAITA JA KOULUN HENKILÖKUNTAA VARTEN Esim. osallistuminen koulun hyvinvointitoimintaan Valmistetaan toiminta-aineistoja erilaisia kriisejä varten Toimintasi puhuu sinussa moninkertaisesti enemmän kuin puheet.

KIITOS !