Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetushallitus ja ammattitaitokilpailujen tulevaisuus Pasi Kankare
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Esityksen rakenne Opetushallituksen tehtävät Ammattikoulutus –yksikön tehtäväalat Tutkintojen perusteet Ammattitaidon osoittaminen Millaisia ovat ammatilliset huippuosaajat? Esimerkki: Opintopolku viherrakentajan huippuosaajaksi Ammattitaitokilpailut ja OPH:n perustehtävä Ammattitaitokilpailut koulutuksen kehittämisen kontekstissa Tavoitteita tulevaisuudessa Ammattitaitokilpailujen tarttumapintoja
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetushallituksen tehtävät Opetushallitus on opetusministeriön alainen koulutustoimialan toimeenpano-, seuranta- ja kehittämisvirasto. Tehtäväalojamme ovat koulutuksen valtakunnallisten linjausten toimeenpano, opetussuunnitelmien ja tutkintojen perusteiden valmistaminen, koulutuksen ja opetushenkilöstön kehittäminen, koulutuksen seuranta- ja oppimistulosten seuranta-arviointien tuottaminen sekä koulutustoimialan palvelut.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammattikoulutus –yksikön tehtäväalat ammatillinen peruskoulutus ammatillinen aikuiskoulutus oppisopimuskoulutuksen kehittäminen työssä oppimisen kehittäminen koulutus- ja tutkintotoimikunnat vammaisten valmentava ja kuntouttava opetus ja ohjaus maahanmuuttajien ammattikoulutukseen valmistava koulutus työvoima-, koulutus- ja osaamistarpeiden ennakointi tutkintojen kansainvälinen vertailu ja tunnustaminen
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Tutkintojen perusteet Perustutkinnot 52 Ammattitutkinnot185 Erikoisammattitutkinnot129
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammattitaidon osoittaminen Perustutkinnon perusteissa ammattitaitovaatimukset kuvataan osaamisena, mitä vähintään on näytettävä, arviointi Näyttötutkinnoissa näytetään koko osaaminen. Ammattitaitokilpailuissa tehtävät ovat luonteeltaan näyttötutkintoja.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Millaisia ovat ammatilliset huippuosaajat? Nokelainen, Ruohotie & Korpelainen Stressinsietokyky (rauhallisuus, kylmähermoisuus) 2.Pitkäjänteisyys (tarkkuus, keskittymiskyky, määrätietoisuus) 3.Kehityskyky (käden taito, hahmottamiskyky, ongelmanratkaisukyky, nopeus) 4.Kilpailunhalu (kunnianhimo) 5.Kiinnostus työhön 6.Sosiaalisuus 7.Ajankäytön hallinta (järjestelmällisyys)
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Esimerkki: Opintopolku viherrakentamisen huippuosaajaksi (S. Tauriainen) Työskentely puutarha- alalla 20 ov Yrittäminen puutarha- alalla 10 ov Viherrakentaminen ja ylläpitotöiden tekeminen 30 ov Viheralueiden kivitöiden tekeminen 10 ov Viheralan koneiden ja laitteiden käyttäminen 10 ov Ympäristö- rakentaminen Tutkinnon osa Puistopuutarhurin at:stä Erityismateriaal in työstäminen viherrakentami sessa 10 ov Ammattitaitoa syventävä ja laajentava tutkinnon osa tai Huippu- osaaminen viherrakentami- sessa 10 ov Vapaasti valittava tutkinnon osa Atto-opinnot 20 ov Ympäristö- kivien asennus Yli 120 ov Kivimiehen at:stä
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammattitaitokilpailut ja OPH:n perustehtävä Valtakunnalliset linjaukset Tutkintojen perusteet Koulutuksen ja opetushenkilöstön kehittäminen Koulutuksen seuranta Oppimistulosten seuranta-arvioinnit
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammattitaitokilpailut koulutuksen kehittämisen kontekstissa Koulutuksen seuranta, oppimistulosten seuranta-arvioinnit Valtakunnalliset linjaukset, tutkintojen perusteet, opetushenkilöstön kehittäminen Koulutuksen järjestäminen Ammattitaito- kilpailut
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Tavoitteita tulevaisuudessa Opetushallituksen roolin täsmentäminen viraston perustehtävän ja strategian näkökulmasta Kriittisten menestystekijöiden valitseminen – mihin panostamme tulevaisuudessa (esim. valtionavustukset ja kehittämislinjaukset) Yhteistyön tiivistäminen ammattitaitokilpailujen toteutuksessa Verkostoituminen
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammattitaitokilpailujen tarttumapintoja Ammatti- taitokilpailut Kansain- välisyys Tutk. perusteet Työura Ammatin valinta Jatko- opinnot Perus- opinnot Vetovoi- ma