Keuhkosairauksien verkkokurssi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

KEKE-ARVIOINTIA JA TEEMOJEN ÄÄNESTYS Toukokuussa 2013 toteutetun kyselyn tulokset Kuva: Kekepuu elokuussa 2013.
Vanhempien ja ryhmänohjaajien yhteistyö
VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
Kuntalaispalautteen kokoamispalvelu Multibase Oy Tämä on kuvaus palvelumallista, jonka pohjalta Kauniaisten kaupunki käynnisti pilottiprojektin. palvelumalli:1-3.
Kirurginen päivystyspotilas
Kalenterit ja ajanhallintaohjelmat Sanna, Laura, Nelli, Pilvi, Anne-Mari, Emilia, Suvi, Katariina, Elsa, Veera, Marjo-Riikka, Monika LUKO 1B.
Toimintaohjeet opelle
Johdatus tutkimusmetodologiaan
Marjan tarina keskikokoisessa kaupungissa
OTA TÄMÄ VIESTI VAKAVASTI!
Portal-ohje opiskelijoille. 2 Kirjaudu sisään tunnuksella ja salasanalla. Portaliin kirjauduttaessa käytetään samoja tunnuksia kuin muihin VAMKin IT-järjestelmiin.
Kansalaisvaikuttamisen verkkokurssi
ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
Katso Aitolasta lisää:
1. kysymys  Ikäjakauma vuotta  Teemahaastatteluun vastanneista on:  Miehiä 60%, naisia 40%  Työssäkäyviä 55%, opiskelijoita 45%  Tampereella.
WoSCos Work, Skills and Costs Yhteistyökumppanit kotimaassa CIMO Raahen tulevat ulkomaiset opiskelijat Vaihtoon lähtevät opiskelijat Yhteistyökumppanit.
Valitse sanomapalkissa Ota muokkaus käyttöön,
Tehtävän- annot suomeksi 1. Vårt hemland Mistä Suomi tunnetaan? Mistäpäin maata maailmankuulut brändimme ja tuotteemme tulevat? A. Yhdistä tuote.
Brade & Vilpponen 1 ITP2TM003 Java-ohjelmointi I Kevät op.
Elämyshankekyselyn tulokset © Sovita Toteutus: Opiferum1.
1 Senioreiden säästäminen ja maksutavat 2014 SENIOREIDEN SÄÄSTÄMINEN JA MAKSUTAVAT
Menetelmä turvallisempaan tiedonkulkuun potilaasta raportoitaessa
Katsotaan, sanoi lääkäri!
1 ©TNS 2012 NEUVOLOIDEN VASTAANOTTOJEN ASIAKASTYYTYVÄISYYSMITTAUS Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Kaupunkikohtainen vertailu.
Työrauha ja haastavat tilanteet
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Portinvartija Jyrki Rasku Mikä on portinvartija? Portinvartija päättää onko MeniTuki ohjelma sopiva pääsyä pyytävälle henkilölle vai ei Ohjelmaan.
W5W ja opintojen uusi mitoitus Tanja Lapinlampi W5W-suunnittelija.
Ruusu Jenni Pajulahti.
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Jukka Vehviläinen / DiaLoog LUKION PÄÄTTÄNEIDEN KYSELYN TULOKSET Kokkola
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
PORIN KOTISAIRAALA Kotona loppuun asti/Moniammatillinen tiimityö
Stadia-Dehko. Taustaa Vuonna 2001 aloitettiin diabeetikoiden hoidonohjaukseen keskittyvä moniammatillinen valinnainen opintojakso Opintojakson tavoitteena.
1 Raha-asioiden suunnitteleminen ja nykyinen rahatilanne Senioritutkimus 2011.
1 STM ja Stakes Rintanen Miten hoitotakuu toteutuu terveyskeskuksissa? Trendiyhteenvetoja Terveyskeskusten johtavien lääkärien kannat kysely maalis-huhtikuussa.
KVV-maisteriohjelman HOPS-työskentely Miksi? Miten? Kuinka monelle?
TUOTTAVAA YRITYSTEN PALAUTTEENHALLINTAA Suomen Yrittäjät Yrittäjyysalan tutkintotoimikunta Yrittäjäkoulutuksen vaikuttavuus.
Jukka Vehviläinen, DiaLoog AMMATTISTARTIN SEURANTA VUONNA 2010 Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä toteuttaa hankkeen, jonka aikana (v. 2010) suunnitellaan.
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Visual Basic –ohjelmointi ITP2TM002
KONSULTAATIO Miksi? Milloin? Ketä ja mihin? Miten?
Ea Hoitojonojen saattaminen erikoissairaanhoitolain edellyttämään tilaan mennessä Suunnitelma Tiedoksi: sote-johtoryhmä
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
Naisen terveyden edistämisen erityiskysymyksiä, 1 ov
Elina Kauhanen Vantaan ammattiopisto Varia, Talvikkitien toimipiste
AHOT Vaasan ammattikorkeakoulussa Lomakkeet ja ohjeet
Mistä voit anoa hyväksilukuja? muissa oppilaitoksissa suoritettuja kursseja aktiivinen koulun ulkopuolinen toiminta: esim. järjestö-, kulttuuri-, ohjattu.
Motivointi, sitouttaminen, yhteisöllisyys
Sankarit ja sankaruus Venäjällä Makula, kevät 2015 Tavoitteet, suorittaminen ja aikataulu.
Käyttöohje: Kuinka liittyä osastoon. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Käyttöohje: Kuinka liittyä ryhmään. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
POTILASTAPAUS I.
Vuorovaikutusta verkossa Käynnistäminen Ohjaaminen Arviointi Sari Koski-Kotiranta.
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
ITKY104 IT kaikkialla, 2 op Alku- ja perusinfo
Helka Ratilainen Outokumpu Teollisuuspaikkakunta Asukasluku 7800 Lääkärin virkoja 6, joista täytetty 3, omista lääkäreistä työssä yksi, eurolääkäri.
Oodin kurssi-ilmoittautumisten priorisointityökalu Teemu Ajalin Opiskelijarekisteri.
Menetelmä turvallisempaan tiedonkulkuun potilaasta raportoitaessa
1 Mitä käyttäjäryhmää tutkitaan? -Pyritään haastatella mahdollisimman erilaisia ihmisiä (nuoria, vanhempia, etninen tausta, uskonto tausta) 2 Millainen.
VARMUUSKOPIOINTI Näin tehdään Varmuuskopiointi Mac OS X 10.5 Leopard Serverillä, mutta varmuuskopiointi tehdään samalla tavalla myös muissa Mac OS X- käyttöjärjestelmissä,
Syksyn 2017 kirjoituksissa huomioitavia seikkoja
HOITOON PÄÄSY Voi valita itselleen terveysaseman oman kunnan sisällä
Sähköiset yo-kirjotukset
Kotitalouden kurssit lukiossa
CLT132 Tehtävät (viikko 4).
Kevään 2019 kirjoituksissa huomioitavia seikkoja
SYKSYN 2019 kirjoituksissa huomioitavia seikkoja
Esityksen transkriptio:

Keuhkosairauksien verkkokurssi Essi Varkki, Riitta Kaarteenaho-Wiik, Terttu Harju Keuhkosairauksien verkkokurssi

Verkkokurssin tarkoitus Syventää opiskelijan tietoa tavallisimmista keuhkosairauksista PBL-menetelmän avulla Kansainvälisillä vaihto-opiskelijoilla toteutetaan luentojen ja ryhmäopetusten lisäksi osana keuhkosairauksien kurssia = pakollinen

Verkkokurssin toteutus 1 lähitapaaminen 5 x 1 vk:n mittaiset verkkokeskustelujaksot Menetelmä: PBL eli problem based learning (modifioituna), ongelmalähtöisiin potilastapauksiin perustuva kurssi Ryhmäkoko: 5-8 opiskelijaa (=5-8 potilastapausta, jokaisella opiskelijalla on 1 vastuutapaus)

Oppimistehtävä oma vastuupotilastapaus ratkaistava menestyksekkäästi, ja siitä tehtävä yhteenveto toimii kurssin oppimistehtävänä. lisäksi opiskelijan on osallistuttava aktiivisesti muiden potilastapausten keskusteluun ja ratkaisemiseen , tätä arvioidaan vertaispalautteen avulla jokaisesta potilaasta on annettava diagnoosiehdotus ja mikäli opiskelijan tekemä diagnoosi ja/tai jatkohoito on täysin väärä tai oleellisesti vaarantaa potilaan hengen tai terveydentilan, opiskelija saa lisätehtävän, joka on suoritettava hyväksytysti

Kurssin arvostelu Hyväksytty/hylätty

Lähitapaaminen (päivä 1) pakollinen käydään läpi kurssin toteutustapa muistutetaan ongelmalähtöisen opiskelutavan periaatteista käydään läpi kurssin aikataulu ja tavoitteet sekä verkkokeskustelun pelisäännöt tutustutaan omaan ryhmään sekä kurssin tutoriin lyhyet esitiedot potilastapauksista annetaan ja jokaiselle opiskelijalle määrätään oma vastuupotilastapaus

1. Verkkojakso (päivät 1-7) lähitapaamisessa annetut lyhyet esitiedot kerrataan ja kerrotaan myös hieman yleisimpiä statuslöydöksiä (RR, HF, HR, happisaturaatio jne.) Esitietojen perusteella opiskelijoiden täytyy osata täydentää anamneesia sekä ehdottaa mihin asioihin potilaan statuksessa he haluavat kiinnittää erityistä huomiota ja mitä ehkä vielä tutkia lisää Viimeisenä päivänä tai vkl:n aikana (päivät 6-7) jokainen opiskelija tekee lyhyen yhteenvedon oman vastuupotilaansa keskusteluista ja listaa ne asiat jotka potilaasta halutaan tietää lisää

Esimerkkitapaus 1. vk Opiskelijalle annetut esitiedot Miten täydennät anamneesia ja statusta? Aikaisemmat sairaudet + lääkitykset Sukuanamneesi, ammatti, allergiat, oireiden suhde työhön, matkustusanamneesi Tupakointi, yleiset elintavat Tarkka oirekuvaus, kesto Sydän- ja keuhkoauskultaatio Vatsan palpaatio Kilpirauhasen, imusolmukkeiden palpaatio Kestilän terveyskeskuksen vastaanotolle hakeutuu 52- v. nainen jolla esiintynyt ajoittaista yskää, yöhikoilua, väsymystä, laihtumista, rasitushengenahdistusta

2. Verkkojakso (päivät 8-14) Viikon aluksi annetaan opiskelijoiden haluamat lisätiedot anamneesista ja statuksesta. Tällä viikolla opiskelijoiden on verkkokeskusteluissa tuotava esille ne tutkimukset jotka he haluavat potilaasta määrätä. Opiskelijan on tärkeää tiedostaa missä kutakin potilasta tutkitaan (jo lyhyissä esitiedoissa kurssin on ilmoitettu kohtaako opiskelija potilaan esim. terveyskeskuksen vastaanotolla, aluesairaalan vuodeosastolla tai yliopistosairaalan sisätautipäivystyksessä). Jälleen viikon lopuksi jokainen opiskelija tekee lyhyen yhteenvedon oman vastuupotilaansa keskustelusta ja listaa esille tulleet asiat. 1. vertaispalaute toisten opiskelijoiden aktiivisuudesta oman vastuutapauksen verkkokeskusteluissa, pisteytys 0-5

Opiskelijalle annetut lisätiedot 2. vk:n alussa Ammatti: maatalon emäntä Suku: veljellä astma, anopilla pitkittynyttä flunssaa (asuu samassa pihapiirissä, päivittäinen kontakti), Allergiat: itsellä koivuallergia Ulkomaanmatkat: vuosi sitten viikon matka Kanarialle, ei muuten ole matkustellut Oireita ajoittain ja vaihtelevasti ainakin 2-3 kk:n ajan Keuhko ja sydänausk. siistit, statuksessa ei muutenkaan poikkeavaa Tupakointi: tupakoinut 20 askivuotta

2.vk, verkkokeskustelujen pohjalta pyydetyt tutkimukset Esitietojen pohjalta mahdollisia diagnooseja Tutkimukset, joita opiskelijoiden tulisi määrätä CRP, la, TSH, T4v, pvk, nta, thx-rtg, yskösten tbc- näytteet x3, vs, plv Astma (sukurasitus + allergia + ammatti) Homepölykeuhko (ammatti) Keuhkoahtaumatauti (tupakointi) Pitkittynyt infektio, VTI Kilpirauhasen vajaatoiminta Pitkittyneen yskän erotusdiagnostiikka Vaihdevuosioireet, diabetes, anemia

3. Verkkojakso (päivät 15-23) Viikon aluksi kerrotaan mitä niistä tutkimuksista jotka opiskelijat olivat edellisellä viikolla määränneet löytyi Tällä viikolla opiskelijoiden on keskusteltava siitä mikä potilaan diagnoosi on ja annettava viikon lopuksi oma diagnoosiehdotuksensa jokaisesta potilaasta. Lisäksi on keskusteltava erotusdiagnostisista vaihtoehdoista Jokainen opiskelija tekee oman vastuupotilaansa verkkokeskusteluista lyhyen yhteenvedon viikon päätteeksi ja listaa ehdotetut diagnoosit ja mahdolliset erotusdiagnostiset vaihtoehdot.

3.vk:n alku, opiskelijoille kerrotut vastaukset CRP 85, la 60, Hb 113, leuk 13, tromb 160, na 3.1, Na 140, krea 70, tbc-yskösvärjäys x 1 negat. Vs 5.0, plv siisti

Thx-rtg Oikean keuhkon kärjessä varjostumaa

3.vk:n loppu Tulehdusarvot selkeästi koholla, potilas lievästi aneeminen, thx-kuvassa tyypilliset muutokset kärjissä, tässä vaiheessa täytyy syntyä vahva epäily tuberkuloosista, eli tätä odotetaan diagnoosiehdotukseksi tässä vaiheessa. Lisätietoina opiskelijan odotetaan vielä kysyvän tbc-kontakteista ja ulkom. matkoista Erotusdiagnostisia vaihtoehtoja pohdittava (pneumonia, atyyppinen mykobakterioosi, syöpä, aspergillooma, vaskuliitit jne)

4. Verkkojakso (päivät 24-31) Viikon aluksi kerrotaan oikea diagnoosi ja tällä viikolla opiskelijat määräävät potilaan hoidon (ja jatkohoitopaikan) sekä mahdollisen seurannan (jos kyseessä avohoitopotilas). Viikon päätteeksi opiskelija tekee yhteenvedon omasta potilaastaan, tämä on kurssin oppimistehtävä Yhteenvedon on oltava lähetteen, sairaalan tulotekstin tai epikriisin muodossa potilastapauksen hoitopaikasta riippuen 2. vertaispalaute toisten opiskelijoiden aktiivisuudesta oman vastuutapauksen verkkokeskusteluissa

4.Vk esimerkkitapauksessamme Opiskelijat saavat tietää diagnoosin =keuhko tuberkuloosi Tällä viikolla opiskelijan täytyy miettiä myös tartuttavuutta (onko potilas tartuttava ja missä primäärikontakti) (epäily herää, mikä tauti anopilla?) Jatkohoitopaikka: keskussairaalan keuhko- osasto, kiireellinen lähete, terveyskeskuksessa ei aloiteta tuberkuloosiin hoitoa, yskösvärjäys negat., joten potilas ei ole tartuntavaarallinen (mutta entäs anoppi…?)

Kirjallisuuslinkit http://www.stm.fi/Resource.phx/publishing/st ore/2006/09/pr1158658370802/passthru.pdf

Viikko 5 (päivät 32-37) Tutor antaa palautetta henkilökohtaisesti jokaiselle opiskelijalle oppimistehtävästä, ja tarvittaessa lähettää sen täydennettäväksi. Mikäli oppimistehtävässä ehdotettu hoitolinja on väärä, siitä tehdään maininta keskustelualueelle

Kurssin arviointi Oppimistehtävän hyväksytysti suorittaminen, kaikkien potilastapausten käsittelyyn aktiivisesti osallistuminen ja oikean diagnoosin löytäminen ja palautteen anto verkkokurssista ovat edellytyksiä verkkokurssin hyväksytysti suorittamiselle verkkokeskustelun aktiivisuuden ja verkkokommenttien hyödyllisyyden potilastapauksen ratkaisemisen kannalta arviointi vertaispalautteen muodossa asteikolla 0-5 puolivälissä kurssia ja kurssin lopussa arvosana hyväksytty/hylätty

Kysymykset opiskelijoille 1. yleinen arvio verkkokurssisuunnitelmasta, miltä kuulostaa, kiinnostaisiko osallistua kurssille? 2. tentti? 3. vertaispalaute? 4. mahdollisuus konsultoida keuhkolääkäriä yhden kerran, ryhmä päättää minkä potilaan kohdalla ja missä vaiheessa?