© Pertti Laitinen 2004 Innovaatioiden - uusien toimintatapojen ja teknologioiden - käyttöönottoa edistävät ja ehkäisevät tekijät ARVO-projekti 19.4.2005.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Advertisements

Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Maankäyttö-lehden lukijatutkimus
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Tutkimus- ja kehitystoiminta vuonna 2009 T&K-keskus, Sirpa Nypelö Tilastointitiedot perustuvat WebHansan taloustietoon.
Opiskelijat työmarkkinoilla vuonna 2011 Ympäristöasiantuntijoiden Keskusliitto Lokakuu 2011 Real Stats Oy.
KULUTTAJAKYSELY TALVEN ENNAKOINNISTA Rengasfoorumi Sales Questor Oy.
1 Ostopaikkakysely Heli Rauman Anu Simonen. 2 Kyselyn toteutus •Riihimäen kotitalouksiin lähetettiin yhteensä 2780 kyselyä •Kotitaloudet valitsimme postinumeroiden.
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
Sari Rissanen, ma. prof, laitoksen johtaja
1 Tiivistelmä (sivu 1/3) Telma-lehden lukeminen  Vastaajista 5 prosenttia on lukenut Telma-lehden uusimman numeron kokonaan ja noin neljännes (26 %) on.
NYKYTILAKARTOITUS HANGOSSA - KOTIHOIDON ASIAKKAAN KÄYTÖSSÄ OLEVAT APUVÄLINEET JA TULEVAISUUDEN APUVÄLINETARPEET HENKILÖKUNNAN ARVIOIMANA (TOTEUTUS VIIKOT.
M M o o V V E E Ammatillisen huippuosaamisen mallintaminen Modeling Vocational Excellence.
Katja Mikkonen Kari Niklander
Työmarkkinajärjestökysely tasa-arvosuunnitelmista ja palkkakartoituksista 2012 Akava
Kouvolansanomat.fi SPOT®- kävijäprofiilitutkimusraportti Maaliskuu 2014.
Esaimaa.fi SPOT®- kävijäprofiilitutkimusraportti Maaliskuu 2014.
Projektipäällikkö Raija Hirvonen ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella.
Pelaajakysely Tampereen piirin pelaajille 2013 TKT.
Place client logo here in Slide Master RI Elokuu 2009 Jorma Hakanen Lääkkeiden määrääminen ja rinnakkaislääkkeet –tutkimus.
3.45 3.40.
Yksityishammaslääkärikysely lokakuussa Kyselytutkimus kaikille Hammaslääkäriliiton yksityishammaslääkärijäsenille (2282 kpl, 15 enemmän kuin 2007)
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Sosiaalinen media opetuksen ja oppimisen tukena - projekti.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kittilä 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kemi 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
1 Senioreiden säästäminen ja maksutavat 2014 SENIOREIDEN SÄÄSTÄMINEN JA MAKSUTAVAT
1 ©TNS 2012 NEUVOLOIDEN VASTAANOTTOJEN ASIAKASTYYTYVÄISYYSMITTAUS Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Kaupunkikohtainen vertailu.
Yliopistokirjastojen vastaajat palvelukyselyssä 2010 Päivi Jokitalo Kansalliskirjasto. Kirjastoverkkopalvelut marraskuu 2010.
Laajennettu työssäoppiminen Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Työpaikkaohjaajille suunnattu kysely keväällä 2011 Alustavia tuloksia.
Rauni Leinonen/Kaj.amk1 TYÖELÄMÄSUHTEIDEN EDISTÄMINEN TIETOVERKKOJEN AVULLA –HANKE ( ) Hankkeen PÄÄTÄVOITE oli vahvistaa koulutuksen.
Perusopetuksen oppilaat 2014 Generated on :03.
I.R.O. Research Oy vee 10/2000 Mediakäyttö Käyttää vähintään kerran viikossa Tytöt ja pojat *) Kirjat (esim. romaanit, lasten- ja nuortenkirjat)
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
Opiskelijapalautteen keruu Krister Lindén Yleisen kielitieteen laitos.
Väestö Vantaan osa-alueilla
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Markkinointiviestinnän panostusten kehittyminen vuonna 2006 vuoteen 2005 verrattuna SALDO % 43% 33% Kuva 1 Mainosbarometri.
Tutkimuksen taustaa  Aula Research Oy toteutti poliittisten vaikuttajien parissa tutkimuksen julkisista palveluista Suomessa ja Euroopassa – Tutkimuksen.
Yrittäjien äänestyskäyttäytyminen 50,7 57,6 55,0 23,4 20,3 21,9 11,4 9,3 8,0 5,2 5,5 6,9 4,2 4,5 3,6 0,7 1,7 1,3 1,7 0,0 0,0 0,7 0,0 0,0 2,7 1,0 3,3.
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Englanniksi opettavien opettajakompetenssin kehittäminen Ritva Ala-Louko, Rovaniemen amk Marjatta Huhta, Metropolia.
1 Raha-asioiden suunnitteleminen ja nykyinen rahatilanne Senioritutkimus 2011.
OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke.
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
Maatalous, maaseutuyrittäminen rahavirrat 2008 ja 2007 Pohjois-Savo Jari Kauhanen MTK- Pohjois-Savo.
Maitotaito PIENEN VAUVAN PÄIVÄ Maitotaito.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Opossum-projektin Ohjausryhmä Ari Markkula Projektitutkija.
Oulu ALO-luokka 12kyl, 4pys Tuomari: Tytti Lintenhofer Kyl:
Yleistä tutkimuksesta
© Pertti Laitinen 2004 shiftec FA1 Oppimis- ja kehittymishalukkuus NoKysymysLataukset Kommu- naliteetit 28Kokeilen rajojani ja kykyjäni löytääkseni parhaan.
Kemi ALO-luokka 14 kyl, 3 pys Tuomari: Tytti Lintenhofer Kyl: 31, 26, 9, 3, 18, 20, 5, 13, 14, 4, 12, 14, 7,
Paras-arviointitutkimusohjelma (ARTTU) ARTTU-VILU Päättäjätutkimus Luottamushenkilö- ja viranhaltijakysely 2010 Kohdejoukkona ARTTU-tutkimuskuntien keskeiset.
MITÄ SUOMALAISET AJATTELEVAT SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLON PALVELUISTA JA NIIDEN TULEVAISUUDESTA?
Suomalaisten suhtautuminen vapaa-aikaan KMT Kuluttaja Kevät06 Aikakauslehtien omat kysymykset Vastaajia 2426.
Laajennettu työssäoppiminen Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Työpaikkaohjaajille suunnattu kysely keväällä 2011 Tiivistelmä tuloksista.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Yleistä tutkimuksesta
Tilastollisesti merkitsevä nousu Tilastollisesti merkitsevä lasku Edelliseen aineistoon KMT 2005 verrattuna* KMT Kevät06 puolivuosiaineisto KMT SYKSY05/KEVÄT06.
ZipIT Yleisesittely ZipIT-hankekokonaisuus Terveydenhuollon prosessien ja ohjelmistojen rinnakkainen kehittäminen.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
Motivaatio oppimisessa Mari Lyyra Jämsän ja Jämsänkosken lukiot Oppimistaidon kurssi 2015.
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
6. työelämässä tarvittava osaaminen ja yrittäjyys
Esityksen transkriptio:

© Pertti Laitinen 2004 Innovaatioiden - uusien toimintatapojen ja teknologioiden - käyttöönottoa edistävät ja ehkäisevät tekijät ARVO-projekti Pertti Laitinen, KuY Anneli Ensio, KuY terveyshallinnon ja -talouden laitos Shiftec-tutkimusyksikkö shiftec

© Pertti Laitinen 2004 shiftec ARVO-projektin tutkimusosio käytännön toimenpiteet 1. vaihe Aineiston keruu suoritettiin joulukuussa 2004 amk:n opettajille ja opiskelijoille Kyselylomakkeessa oli pääsääntöisesti Likert-asteikollisia asenne/mielipide väittämiä (asteikolla 1-5), jotka mittaavat vastaajien suhtautumista uusiin toimintatapoihin ja teknologioihin sekä ryhmätyöskentelyyn. Kysely sisältää myös työyhteisön "ilmapiiriä" kartoittavia kysymyksiä Opettajat vastasivat verkkosalkun kyselytyökalun kautta, opiskelijoille kysely suoritettiin perinteisillä paperisilla lomakkeilla.

© Pertti Laitinen 2004 Tutkimusaineisto shiftec AMK:sta mukana olivat seuraavat koulutusalat: kulttuuriala matkailu- ja ravitsemisala sosiaali- ja terveysala tekniikan ala liiketalouden ala Ko. alojen kaikille opettajille lähetettiin sähköpostin avulla vastauspyyntö. Pyyntöjä lähetettiin 268 kappaletta ja vastauksia saatiin 91 kpl (34 % pyydetyistä) Opettajat jakoivat 247 vastauskaavaketta opiskelijoille ja niitä palautui 210 kappaletta (85%). Aineiston supistamisessa käytettiin faktorianalyysia ja faktoreiden välisiä tilastollisesti merkitseviä eroja testattiin riippumattomien ryhmien t-testillä. Verrattavina ryhminä käytettiin opiskelija / opettaja sekä sekä sosiaali- ja terveysala / muut alat

© Pertti Laitinen 2004 shiftec Aineiston supistaminen faktorianalyysillä, nimetyt faktorit Yksilön ominaisuuksia kuvaavat faktorit Faktori 1 Oppimis- ja kehityshalukkuus Faktori 2 Luovuuden ja palautteen arvostus Faktori 3 Ryhmää tukeva toiminta Faktori 4 Ristiriidat ja epätietoisuus aloitteellisuuden laskijoina Faktori 5 Muutoshalukkuus Faktori 6 Osallistuva ja yhteisöä kehittävä toiminta Faktori 7 Epäonnistumisten sietokyky Faktori 8 Tavoitteellisuus Faktori 9 Ryhmästä syrjäytymisen pelko Faktori 10 Ahkeraksi, osaavaksi leimautumisen pelko Faktori 11 Epäonnistumisen pelko

© Pertti Laitinen 2004 Yhteisön ominaisuuksia kuvaavat faktorit Faktori 12 Yhteistyötä estävät tekijät Faktori 13 Yhteistyötä edistävät tekijät Faktori 14 Yhteistyöhön ja tavoitteisiin sitoutunut ilmapiiri Faktori 15 Yksilön huomioiva, eteenpäin suuntautunut ilmapiiri Faktori 16 Salliva ilmapiiri Faktori 17 Välitön ilmapiiri Faktori 18 Sitova, konservatiivinen ilmapiiri Uuden teknologian käyttöä kuvaavat faktorit Faktori 19 Tietotekniset perusvalmiudet Faktori 20 Vaativamman tietotekniikan hyödyntäminen Faktori 21 Ryhmätyövälineiden käyttö Faktori 22 Verkkosalkun ja verkon käyttö Faktori 23 Uuden teknologian käyttö työn ulkopuolella Faktori 24 Aktiivisuus ja myönteinen suhtautuminen uuteen teknologiaan Aineiston supistaminen faktorianalyysillä, nimetyt faktorit shiftec

© Pertti Laitinen 2004 shiftec Keskeiset tulokset KoulutusalaRyhmä Tekee yhteistyötä toisen koulutusammatin...Yhteensä En lainkaan Harvem- min Kerran kahdessa viikossa Noin kerran viikossa Päivittäin Sosiaali- ja terveysala opiskelija opettaja yhteensä Muu ala opiskelija opettaja yhteensä % kaikista29 %35 %14 %16 %6 %100 % Yhteistyön nykytilanne AMK:ssa

© Pertti Laitinen 2004 Koulutusala Ryhmä Tarvitsee yhteistyötä toisen koulutusammatin...Yhteensä En tarvitse yhteistyötä lainkaan Melkoisesti nykyistä vähempi riittäisi Nykyinen määrä on sopiva Melko paljon nykyistä enemmän Huomat- tavasti nykyistä enemmän Sosiaali- ja terveysala opiskelija opettaja yhteensä Muu ala opiskelija opettaja yhteensä % kaikista11 %4 %33 % 19 %100 % Keskeiset tulokset Yhteistyön tarve vastaajien mielestä AMK:ssa shiftec

© Pertti Laitinen 2004 shiftec Keskeiset tulokset FAKTORIT opiskelijaopettaja sosiaali- ja terveysalamuut alatkaikki Faktori 1 Oppimis- ja kehityshalukkuus 3,74,33,93,83,9 Faktori 2 Luovuuden ja palautteen arvostus 3,23,73,4 Faktori 3 Ryhmää tukeva toiminta 3,13,73,3 Faktori 4 Ristiriidat ja epätietoisuus aloitteellisuuden laskijoina 3,12,93,22,83,0 Faktori 5 Muutoshalukkuus 3,23,83,33,53,4 Faktori 6 Osallistuva ja yhteisöä kehittävä toiminta 3,14,33,43,53,4 Faktori 7 Epäonnistumisten sietokyky 3,84,13,94,03,9 Faktori 8 Tavoitteellisuus 2,93,23,03,13,0 Faktori 9 Ryhmästä syrjäytymisen pelko 3,84,03,93,73,8 Faktori 10 Ahkeraksi, osaavaksi leimautumisen pelko 4,5 4,64,44,5 Faktori 11 Epäonnistumisen pelko 4,14,04,23,84,1 Yksilön ominaisuuksia kuvaavat faktorit

© Pertti Laitinen 2004 shiftec Keskeiset tulokset Yhteisön ominaisuuksia kuvaavat faktorit FAKTORIT opiskelijaopettaja sosiaali- ja terveysalamuut alatkaikki Faktori 12 Yhteistyötä estävät tekijät 2,83,23,02,82,9 Faktori 13 Yhteistyötä edistävät tekijät 3,23,93,4 Faktori 14 Yhteistyöhön ja tavoitteisiin sitoutunut ilmapiiri 3,13,2 3,03,1 Faktori 15 Yksilön huomioiva, eteenpäin suuntautunut ilmapiiri 2,73,32,9 Faktori 16 Salliva ilmapiiri 3,73,63,73,63,7 Faktori 17 Välitön ilmapiiri 3,9 3,83,9 Faktori 18 Sitova, konservatiivinen ilmapiiri 2,83,02,82,9

© Pertti Laitinen 2004 shiftec Keskeiset tulokset Uuden teknologian käyttöä kuvaavat faktorit FAKTORIT opiskelijaopettaja sosiaali- ja terveysalamuut alatkaikki Faktori 19 Tietotekniset perusvalmiudet 4,74,8 4,74,8 Faktori 20 Vaativamman tietotekniikan hyödyntäminen 4,04,64,14,34,2 Faktori 21 Ryhmätyövälineiden käyttö 2,33,62,62,82,7 Faktori 22 Verkkosalkun ja verkon käyttö 3,03,63,42,93,2 Faktori 23 Uuden teknologian käyttö työn ulkopuolella 4,14,44,14,44,2 Faktori 24 Aktiivisuus ja myönteinen suhtautuminen uuteen teknologiaan 3,54,13,63,83,7

© Pertti Laitinen 2004 shiftec saatua tutkimustietoa voidaan hyödyntää sekä tässä projektissa, että vastaavissa kehittämishankkeissa. tukee amk:n opetuksen kehittämistoimintaa antaa tietoa niistä tekijöistä, jotka auttavat innovaatioiden käyttöönotossa mahdollistaa uusien toimintakäytäntöjen ja tuotteiden paremman suunnittelun, kehittämisen ja arvioinnin tukee osaltaan STM:n kansallisen sosiaalialan kehittämishankkeen ajatusta seudullisesta asiakastyötä tekevistä osaamiskeskittymistä - amk:n rooli Tulosten hyödyntäminen

© Pertti Laitinen 2004 Mitä etua innovaatio tarjoaa aikaisempiin tai muihin vastaaviin tuotteisiin? Miten se soveltuu suunniteltuun tehtävään sekä ympäristöön (sosiaaliseen järjestelmään) mihin sitä ollaan tuomassa? Kuinka helppoa on ymmärtää sen käyttö ja toiminta? Voiko sitä itse kokeilla helposti? Voiko sen tulokset nähdä jossain? shiftec Muistilista uusien toimintatapojen ja teknologioiden käyttöönottoa suunniteltaessa