Osaamisen ja sivistyksen asialla AMMATILLISTEN PERUSTUTKINTOJEN KEHITTÄMISEN PERIAATTEET OPM:n päätös 25.2.2008 (dnro 2/502/2008) Marja Hollo Tampere 3.4.2008.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kuopio Sari Turunen-Zwinger ja Virpi Pikkuaho
Advertisements

SAVON OPPISOPIMUSKESKUS
ECVET tulee, oletko valmis! –seminaarisarja
Riitta Karusaari Koulutuspäällikkö Lapin matkailuopisto
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS Ryhmä 3 Hanna Autere ja Juhani.
Ajankohtaista näyttötutkinnoista Miksi tutkinnon perustetta uudistetaan? Minna Bálint
Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS Kauppakatu 28 B 3.krs, (Kauppakeskus Aapeli)
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA
Ajankohtaista ammatillisen erityisopetuksen kentältä
vs. koulutuspäällikkö Eija Haverinen,
SOTE:N VERKOSTO- JA ASIANTUNTIJAKOULUTUS
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
ECVETin ABC ECVET liikkuvuudessa ja opettajan työssä
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Ammattiosaamisen näyttö
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
ECVET yli-insinööri Kati Lounema, Opetushallitus
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä –hanke
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
Suomalainen koulutusjärjestelmä
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
AVOIN AMMATTIKORKEAKOULU Ammattikorkeakoulun koulutusmuoto, joka n parantaa opiskeluun osallistumismahdollisuuksia n parantaa työelämässä mukana olevien.
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Uudet perustutkintojen perusteet
Ammattiosaamisen toimielimen tehtävät ja Ammattiosaamisen toimikunnan toiminta Koulutuskeskus Salpauksessa Heikki Tuomainen lehtori, opetuksen kehittäminen.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
AJANKOHTAISTA TUTKINTOTOIMIKUNTIEN TOIMINNASTA Seinäjoki
Tutkintosuoritusten arviointi
Ammatillisen koulutuksen opintosuoritusten eurooppalainen siirtojärjestelmä – ECVET – kansallinen toimeenpano Esitys koostettu opetusneuvos Sirkka-Liisa.
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetushallitus ja ammattitaitokilpailujen tulevaisuus Pasi Kankare
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden opinpolkujen tukeminen muuttuvissa oppimisympäristöissä – peruskoulusta jatko-opintoihin Pirjo Räsänen
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi EU:n neuvoston suositus epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista Omaehtoiset opinnot näkyviksi Carita.
Juhani Kettunen / AMOK / Näyttötutkinnot.
Suomen koulutusjärjestelmä
Arvioijien valinta ja tutkintosuoritusten arviointi
Näyttötutkintojärjestelmä
Hallitusohjelma II asteen koulutuksesta, lukio & yo
ARVIOINNIN TOTEUTTAMINEN KOULUTUSKESKUS SALPAUKSESSA
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS
Työpaikkakouluttajan ABC
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUS
Työpaikkakouluttajan ABC
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
Osaamisperusteisuus perustutkinnon perusteissa
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kotityö- ja puhdistuspalvelujen perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Matkailualan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hotelli-, ravintola- ja catering- alan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi.
Arviointituloksista kehittämiseen Ammatillisen koulutuksen reformin tilannekatsaus Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
UUDISTUKSIA Sataedun opopäivä, Opinto-ohjaaja Johanna Rantalainen.
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Ammatillisen koulutuksen valtionosuusrahoitus vuosi >
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Ammatillisen koulutuksen tutkintojärjestelmän kehittäminen Ammatillisen koulutuksen kevätseminaari Kuerkievari ma opetusneuvos Seija Rasku
Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto 2017
Yhteiset tutkinnon osat
SAVON KOULUTUSKUNTAYHTYMÄ
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!
Todistukset ja todistuksiin merkittävät tiedot
Esityksen transkriptio:

Osaamisen ja sivistyksen asialla AMMATILLISTEN PERUSTUTKINTOJEN KEHITTÄMISEN PERIAATTEET OPM:n päätös (dnro 2/502/2008) Marja Hollo Tampere

2 Osaamisen ja sivistyksen asialla Ammatillisten perustutkintojen kehittämisen lähtökohdat  Ammatillisille perustutkinnoille säädöksissä asetetut vaatimukset.  Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelman linjaukset ammatillisen tutkintojärjestelmän kehittämisestä, vahvistettu vuosille  Euroopan unionin suositukset.  Ammatillisten perustutkintojen kehittämiselle opetusministeriön ja Opetushallituksen tulossopimuksessa asetetut painopisteet ja tavoitteet.

3 Osaamisen ja sivistyksen asialla Opetusministeriön linjaukset 1: Tutkinnon ja sen osien laajuus  Ammatillisen perustutkinnon laajuus säilytetään 120 opintoviikossa.  Tutkinnon osien laajuus on sidoksissa työelämän työprosesseihin tai työtehtäväkokonaisuuksiin.  Kaikille tutkinnon osille määritetään nimellislaajuus, jonka tehtävänä on antaa lisäinformaatiota siitä millaisen työmäärän tutkinnon osan ammattitaitovaatimusten saavuttaminen koulutuksella keskimäärin edellyttää tilanteessa, jossa henkilöllä ei ole lainkaan tutkinnon osan edellyttämää osaamista.

4 Osaamisen ja sivistyksen asialla Opetusministeriön linjaukset 1 jatkuu  Tutkinnon osien laajuutta voidaan myös yhtenäistää, mikäli se on työprosessin tai työtehtäväkokonaisuuden näkökulmasta mahdollista.  Tutkintojen perusteiden kehittämistyössä on varauduttava ottamaan huomioon EQF:n ja ECVET- järjestelmän soveltamisen edellyttämät tekijät.

5 Osaamisen ja sivistyksen asialla Opetusministeriön linjaukset 2: Tutkintojen muodostuminen  Ammatillisten perustutkintojen perusteissa määritellään tutkinnon osat ja niiden ammattitaitovaatimukset. Tutkinnon osat voivat olla joko tutkintokohtaisia tai eri aloille ja tutkinnoille yhteisiä.  Osaamis- ja ammattitaitovaatimukset määritellään tutkinnonosakohtaisesti työelämässä tarvittavan osaamisen pohjalta. Ammattitaitovaatimukset määritellään hallittavina tietoina, taitoina ja pätevyytenä ja kuvataan konkreettisena työn tekemisenä.  Työelämän ja yksilön tarpeiden pohjalta voidaan sisällyttää osia myös muista ammatillisista tutkinnoista.

6 Osaamisen ja sivistyksen asialla Opetusministeriön linjaukset 2 jatkuu  Yksilöllisesti voidaan sisällyttää enemmän tutkinnon osia silloin, kun se on työelämän alakohtaisiin tai paikallisiin ammattitaitovaatimuksiin vastaamisen ja tutkinnon suorittajan ammattitaidon syventämisen kannalta tarpeellista.  Mikäli perustutkinnon suorittaja on suorittanut ammatti - tai erikoisammattitutkinnon tai niiden osan tai osia, tulee muodostumissääntöjen mahdollistaa niiden hyödyntäminen.  Ammatti- ja erikoisammattitutkintojen osille ei ole määritelty laajuutta, eikä niiden sisällyttämistä osaksi ammatillista perustutkintoa pidetä laajuuden määrittelynä.

7 Osaamisen ja sivistyksen asialla Opetusministeriön linjaukset 3: Tutkinnon osien suorittaminen  Koko tutkinnon suorittaminen on ammatillisesta koulutuksesta annetun lain (630/1998) mukaisesti järjestetyssä tutkintoon johtavassa koulutuksessa aina ensisijainen tavoite.  Perusteiden tulee mahdollistaa se, että perustutkinto voidaan suorittaa suunnatumman ammattipätevyyden tuottava tutkinnon osa tai osia kerrallaan, silloin kun se on esimerkiksi yksilön opiskeluvalmiuksien, elämäntilanteen tai työllistymisen kannalta tarkoituksenmukaista.

8 Osaamisen ja sivistyksen asialla Opetusministeriön linjaukset 3 jatkuu  Yksilöillä tulee tällöin olla joustavia mahdollisuuksia suorittaa koko tutkinto myöhemmin.  Tutkinnon perusteiden tulee tukea sitä, että tällaisissa tilanteissa koulutuksen järjestäjät laatisivat opiskelijalle, mahdollisuuksien mukaan yhteistyössä työpaikan kanssa, suunnitelman koko tutkinnon suorittamisesta.  Työelämässä toimiville tai toimineille tulee ammatillisesta aikuiskoulutuksesta annetun lain (631/1998) tavoitteiden mukaisesti olla tarjolla myös tutkinnon osien suorittamismahdollisuuksia.  Mikäli yksilö suorittaa vain osan tai osia tutkinnosta, hän saa niiden suorittamisesta todistuksen.

9 Osaamisen ja sivistyksen asialla Opetusministeriön linjaukset 4: Ammattitaitoa täydentävät tutkinnon osat (yhteiset opinnot)  Ammatillisesta koulutuksesta annetun lain mukaan ammatilliseen perustutkintoon johtavan koulutuksen tulee sisältää ammattitaidon saavuttamiseksi tarpeellisia ja ammattitaitoa täydentäviä opintoja (yhteiset opinnot), joista on säädetty Valtioneuvoston päätöksellä (213/1999).  Ammattitaidon saavuttamista tukevien tutkinnon osien kytkennän tutkinnossa vaadittuun ammattitaitoon tulee näkyä esimerkiksi arviointikriteerien määrittelyssä.  Ammattitaitoa täydentävien tutkinnon osien osaamisvaatimusten vastaavuudet lukio-opintoihin tulee määritellä, jotta yhteistyö, yhteisen opintotarjonnan hyödyntäminen ja osaamisen tunnustaminen lukion ja ammatillisen peruskoulutuksen välillä toimii sujuvasti.

10 Osaamisen ja sivistyksen asialla Opetusministeriön linjaukset 5: Elinikäisen oppimisen avaintaidot Tutkinnon perusteissa tulee  ottaa huomioon Euroopan unionin ja parlamentin suositus elinikäisen oppimisen avaintaidoista (2006/962/EC). Avaintaidot painottuvat eri tavoin eri tutkinnoissa tutkinnon luonteen ja työelämän tarpeen mukaan. Ne voidaan sisällyttää eri tutkinnon osien ammattitaitovaatimuksiin tai niistä voidaan muodostaa itsenäinen tutkinnon osa, jos se vastaa työelämän tarpeita ko. alalla  ottaa huomioon läpäisevänä teemana yrittäjyys sekä ekologisesti, sosiaalisesti, taloudellisesti ja kulttuurisesti kestävän kehityksen edistäminen  tarkistaa opiskelijoiden turvallisuutta sekä opiskeluyhteisön ja opiskelijoiden hyvinvointia koskevia kohtia ops-perusteisessa ammatillisessa peruskoulutuksessa siten, että voidaan vahvistaa opiskelijoiden hyvinvointia ja oppimisympäristöjen yhteisöllisyyttä.

11 Osaamisen ja sivistyksen asialla Opetusministeriön linjaukset 6: Perustutkintojen perusteiden tarkistustyö osana ammatillisen tutkintojärjestelmän kehittämistä  Ammatillisten tutkintojen perusteita kehitettäessä tarkastellaan kaikkia tietyn koulutus-/ammattialan tutkintoja kokonaisuutena, jotta ne vastaavat alakohtaisiin osaamistarpeisiin tehokkaasti ja johdonmukaisesti.  Opetushallituksen tulee sekä ammatillisia perustutkintoja että ammatti- ja erikoisammattitutkintoja kehittäessään tarkastella myös eri tutkintotyyppien muodostamaa kokonaisuutta, jotta ne muodostavat alakohtaisesti työelämän osaamistarpeiden kannalta selkeitä kokonaisuuksia.  Opetusministeriö käynnistää vuoden 2008 aikana yhdessä Opetushallituksen kanssa kolmikantaisen hankkeen, jonka tarkoituksena on kehittää ammatillisten perustutkintojen, ammatti- ja erikoisammattitutkintojen muodostamaa järjestelmää työelämän ja yksilöiden muuttuviin osaamistarpeisiin joustavasti ja tehokkaasti vastaavana kokonaisuutena.

12 Osaamisen ja sivistyksen asialla Opetusministeriön linjaukset 7: Opetussuunnitelman perusteista ja näyttötutkinnon perusteista yhteisiin tutkinnon perusteisiin  Ammatillisten tutkintojen tulee perustua osaamiseen ja työelämän toimintakokonaisuuksiin – tutkintojen määrittelyssä tulee noudattaa EQF- suosituksen mukaan oppimistuloksiin perustuvaa lähestymistapaa.  Näihin vaatimuksiin vastaamisen helpottamiseksi tulee opetussuunnitelman ja näyttötutkinnon perusteet laatia tutkinnon perusteet -asiakirjaksi.  Tutkintojen muodostumisosista käytetään myös ammatillisessa peruskoulutuksessa suoritettavissa tutkinnoissa nimitystä tutkinnon osa.  Tutkinnon perusteissa tulee ottaa huomioon opetussuunnitelmaperusteisena ja näyttötutkintona tutkinnon suorittamisen erityispiirteet.  Perustutkintojen ammattiosaamisen näytön perusteet valmisteltava osaksi tutkinnon perusteita.

13 Osaamisen ja sivistyksen asialla Opetusministeriön linjaukset 8: Arviointiasteikko  Ammatillisen perustutkinnon perusteissa määritellään tutkinnon arvioinnin perusteet.  Ammattitaitovaatimusten arviointikriteerit tulee määritellä kolmelle tasolle: tyydyttävä (1), hyvä (2) ja kiitettävä (3).  Tyydyttävän tason vaatimukset tulee asettaa siten, että saavutetaan työelämän edellyttämä ammattipätevyys.  Kiitettävän tason arviointikriteerit tulee asettaa tasolle, joka on realistista saavuttaa, mutta joka toisaalta motivoi hankkimaan mahdollisimman korkeatasoista ja syvällistä osaamista.  Samalla on tarkasteltava, että saman alan perus- ja ammattitutkinnot muodostavat työelämän ammattitaitovaatimuksiin johdonmukaisesti vastaavan kokonaisuuden.

14 Osaamisen ja sivistyksen asialla Opetusministeriön linjaukset 9: Yhteistyö  Ammatillisten perustutkintojen perusteiden päivitystyön eri vaiheissa tulee tehdä tiivistä yhteistyötä koulutustoimikuntien, tutkintotoimikuntien sekä muiden sidosryhmien kanssa.  Tutkintojen modulaarisella rakenteella edistetään tutkintojen joustavaa päivittämistä ja uudistamista työelämän toimintakokonaisuuksien ja osaamisvaatimusten muutosten mukaisesti.  OPH:n tulee laatia tutkinnon perusteiden päivitystyön osana suunnitelma ammatillisten perustutkintojen säännöllisestä päivittämisestä ja huolehtia sen toteuttamisesta.