Vasaramäen koulun liikuntalinja

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Maalivahtivalmennus ikäluokittain
Advertisements

RPS.
Oppiminen ja oppimisvaikeudet
Talvikauden harjoittelu
 JYMYN URHEILUKOULU TÄSTÄ PÄIVÄSTÄ ETEENPÄIN TARKOITTAA MONIPUOLISTA LIIKUNTAA 1-2 KERTAA VIIKOSSA (maanantai, keskiviikko)  URHEILUKOULUN MAKSU x €
Herkkyyskausien huomiointi harjoittelussa
Unelma hyvästä urheilusta Lasten ja nuorten urheilun eettiset linjaukset Kuva: Suomen Palloliitto.
Keski-Suomen Liikunta valmentajien osaamisen kehittäjänä.
Napero-ohjaajat.  Teoria + kahvi17.30 –  Malliharjoitus18.30 –
Kasvaurheilijaksi.fi.
kasvaurheilijaksi.fi Urheilijan elämäntapa testissä
FC WILD VALMENNUSLINJA versio 2011/ Harjoitukset Taito, taito ja taito  Nopeudesta ei hyötyä jos ei taitoa, harjoitukset pallollisia Liikkuva.
Liikuntaluokalle Nurmon yläasteelle syksyllä 2013 Hae liikuntaluokalle, jos kaipaat: Samanhenkisiä kavereita Lisää kuntoliikuntaa Piristäviä lajikokeiluja.
VASTUUNTUNTO Ohjaus Käydään eettisiä keskusteluja (oikein, väärin). Kiitetään ja kannustetaan. Kontrolli Tarkastetaan tehtävät ja välineet. Vaaditaan,
Minä oppijana 1 ov..
MAALIVAHTIPOLKU ”INNOSTUMINEN, TOIMINTA, VALINTA JA TAVOITE…”
ARVIOINTI Vanhempainilta
Kurikka Suomen Jääkiekkoliitto2 Toimi ”tässä ja nyt” -periaatteella: Ohjaa -> Opeta -> Valmenna: Anna pelaajalle palautetta.
Sairaalakoulu osana Kellokosken nuorisopsykiatrista hoitopolkua
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Satu Lehto Vähän liikkuville koululaisille suunnattujen liikuntakerhojen toiminta koululaisten ja opettajien kokemana Turun Koulut.
VARHAISKASVATUKSEN LIIKUNTASUOSITUKSET
Liikunnan arviointi luokilla
TSEMPPIÄ LIIKUNNASTA- HANKE
Napero-ohjaajat.  Teoria + kahvi16.00 –  Malliharjoitus17.00 –
Suuttumuksen hallinta
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
KASVA VOIMISTELIJAKSI Kokonaisliikuntamäärä. Pienet valinnat ratkaisevat Pariporina: -Mitä ajatuksia video synnytti? -Miten oma arkesi pyörii? Voiko pienillä,
Harjoitellaan 6 viikon jaksoissa. Jaksojen välissä voi miettiä siirtymistä seuraavaan asiaan tai kerrata vanhaa. 1. Jakso Viikot marras-joulukuu.
Harjoitellaan 6 viikon jaksoissa. Jaksojen välissä voi miettiä siirtymistä seuraavaan asiaan tai kerrata vanhaa. 1. Jakso Viikot marras-joulukuu.
Jon Salminen Samuli Pentinniemi Keski-Palokan koulu.
Harjoitellaan 6 viikon jaksoissa. Jaksojen välissä voi miettiä siirtymistä seuraavaan asiaan tai kerrata vanhaa. 1. Jakso Viikot marras-joulukuu.
Suomen Suunnistusliitto Ohjaaja- ja valmentajakoulutukset Valmentajakoulutuksen taso.
Jonot mataliksi Liikettä pienissä tiloissa
VOK- valmentaja- ja ohjaajakoulutuksen kehittäminen
Ops-iltapäivä
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
VALINNAINEN LIIKUNTA 8. lk 2h/viikko 9.lk 2h/viikko
Liikkuva koulu –seminaari
Liikuntapainotteisen yläkoulun suunnitelma
Liikunta uudessa opetussuunnitelmassa
LIIKUNTAPEDAGOGIIKAN JA LIIKUNTADIDAKTIIKAN AJANKOHTAISIA KYSYMYKSIÄ
P05 ja P06 toimintasuunnitelma
PARITANSSIN OPETTAMISEN PORTAAT
PAINOPISTEET HARJOITTELUSSA
Motorinen kehittyminen
Henkinen valmennus valmennuksen ja kehittymisen tueksi
07 East + West Kausisuunnitelma
Lintulammen koulun valinnaiskurssit
Kohti hyvää kuntoa Kpl 30.
PARITANSSIN OPETTAMISEN PORTAAT
VALINNAINEN LIIKUNTA PUOLANKAJÄRVEN KOULU ALAKOULU
JOPO – JOUSTAVAN PERUSOPETUKSEN LUOKKA
- fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen toimintakyky
PARITANSSIN OPETTAMISEN PORTAAT
VALINNAISET LIIKUNTAKURSSIT
Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet valmennuksessa
Pelaajien kehitysvaiheet
talven hauska ulkopeli meille kaikille
Ohjeita Valmentajille/ joukkueenjohtajille tehtävät ennen fba tapahtumaa - pelaajien lisäys - joukkuetapahtumien lisäys (valmentaja)
Harjoituksen rakenne Valmentajakoulutus taso 1
VALINNAINEN LIIKUNTA PUOLANKAJÄRVEN KOULU ALAKOULU
Innostuminen toiminta Valinta tavoiTE
Juniorivalmentajapolku 1- taso: Introilta – Taidon oppiminen Tavoite: Ymmärtää taidon kehittymiseen vaikuttavat tekijät, ymmärtää lyönnin ja heiton perusteet.
Liikunnan Perusopinnot
VALINNAINEN LIIKUNTA PUOLANKAJÄRVEN KOULU ALAKOULU
MAALIVAHTIPELI ja MAALIVAHTIVALMENNUS
LUONNE – Omistajuus kehittymisestä
VALINNAISET LIIKUNTAKURSSIT
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Esityksen transkriptio:

Vasaramäen koulun liikuntalinja Normiliikunta 2 h/vko Lisätty liikunta (Lajivalmennus) 2/4/3 h/vko Lukujärjestyksessä vapaat lajiaamut

Lisätty liikunta Tavoitteet Sisällöt Urheilijana kasvaminen/ Liikunnalliseen elämäntapaan kasvattaminen Fyysiset tavoitteet kehittää monipuolisesti liikunnallisia perustaitoja ja fyysisiä ominaisuuksia ja luoda näin pohjaa lapsen ja nuoren terveelle kehitykselle ja lajikohtaiselle harjoittelulle Psyykkiset tavoitteet itsetunnon kehittäminen, itseohjautuvuuden kehittäminen, tarjota liikunnan iloa, positiivisia elämyksiä ja onnistumisen kokemuksia Sosiaaliset tavoitteet oppilas ottaa huomioon muut oppilaat, kannustaa ja oppii jakamaan osaamistaan vertaisilleen Tiedolliset tavoitteet Oppii ymmärtämään monipuolisen harjoittelun merkityksen urheilun ja terveyden kannalta   Sisällöt Motoristen perustaitojen ja yleistaitavuuden harjoittaminen Ominaisuuksien ja kykytekijöiden harjoittaminen Valitsemastaan linjasta huolimatta kaikilla 7.-9. luokkalaisilla on koulun järjestämää lisättyä liikuntaa. Lisätty liikunta toteutetaan koulun liikunnanopettajien toimesta kiertoharjoitteluna liikuntalinjan tavoitteiden mukaisesti Kiertoharjoittelu pitää sisällään lihashuollon, pienpelit, voimistelun, rytmiikan ja yleisurheilun Säännöllinen itsearviointi

Asenteen arviointi =harrastuneisuus ja sosiaalisuus 10 On esimerkki muille Yrittää aina loppuun saakka Erittäin aktiivinen, oma-aloitteinen ja itseohjautuva Kannustaa ja ohjaa muita 9 Osallistuu aktiivisesti ja oma-aloitteisesti tunneilla Pyrkii itseohjautuvuuteen Kannustaa muita Suhtautuu innokkaasti kaikkeen 8 Osallistuu tunneilla myönteisesti Yrittää parhaansa Osaa toimia erilaisissa ryhmissä 7 Osallistuu tunneilla pääosin myönteisesti Usein ei yritä parastaan. Ryhmässä toimiminen valikoivaa 6 Osallistuminen on passiivista Selvittämättömiä/turhia poissaoloja Välinpitämättömyyttä ryhmätoiminnassa ja liikuntavarusteissa 5 Osallistuminen on häiritsevää Paljon selvittämättömiä/turhia poissaoloja Ei osallistu ryhmän toimintaan, vaikka on läsnä 4 Ei osallistu liikuntatunneille

Miksi kierto? Monipuolisuus Oppilaiden motivaatio Arviointi Halu kehittää oppilaita liikunnallisesti myös oman lajin ulkopuolella Halu kehittää oppilaita itseohjautuvammiksi urheilijoiksi/liikkujiksi Omien kehonhuollollisten heikkouksien ja vahvuuksien huomaaminen Lisätyn liikunnan opetus kykytekijöistä ja kunto-ominaisuuksista käsi  monipuolinen kierto Terveydellinen näkökulma  monipuolisuus niin psyykkisen kuin fyysisen kasvun ja kehityksen tukena Urheilijaksi kasvamisen rinnalla Oppilaiden motivaatio Vaihtelua intensiiviseen lajinomaiseen harjoitteluun Itsensä kehittäminen monipuolisesti (heikkoudet) Vaihtelua intensiiviseen harjoitteluun, oman tietotaidon jakaminen Paluu oman lajin pariin tuntuu hyvältä Jos oma laji ei kanna  toisen lajin löytäminen Arviointi Pakollinen arviointi suoritettava opettajien toimesta voidaan arvioida vain sitä mitä nähdään

Lisätyn liikunnan lihashuolto-osuus Asennon ja liikkeen havainnointi Kiinnitetään jatkuvasti huomiota vartalon oikeaan asentoon Erilaiset tavat verrytellä Käydään läpi erilaisia tapoja verrytellä ja valmistaa keho harjoitukseen Lihaskunnon kehittäminen Lihasvoiman harjoittaminen toiminnallisilla liikkeillä eri lihasryhmissä. Suoritustekniikoissa kehittyminen ja lajinomaisten liikkeiden opetteleminen. Aktiivisen ja passiivisen liikkuvuuden harjoittaminen Liikkeiden osana ja eri venyttelytekniikoita käyttäen Rentoutusharjoitukset Mielen ja kehon yhdistäminen  Oman toimintakyvyn tarkkailun ja kehittämisen harjoittelu

Lihashuollon arviointi 10 Osaa arvioida omaa toimintakykyään ja on erityisen innokas oma-aloitteisesti kehittämään sitä Omaa vahvan liikkuvuuden ja lihaskunnon sopusuhtaisesti vartalon eri osissa (ylä-, keski-, alavartalo) 9 Osaa arvioida omaa toimintakykyään ja pyrkii aktiivisesti kehittämään sitä Omaa joko vahvan liikkuvuuden tai lihaskunnon vartalon eri osissa ja heikompi ominaisuuksista on vähintään hyvällä tasolla 8 Osaa arvioida omaa toimintakykyään Harjoittaa aktiivisesti lihashuollon osa-alueita ja osallistuu niihin myönteisesti Vähintään toinen ominaisuuksista yltää hyvälle tasolle 7 ei pysty toteuttamaan arvosanan 8 kriteereitä

Lisätyn liikunnan yleisurheiluosuus Tavoitteena yleisurheilun avulla ominaisuuksien ja taitojen kehittäminen Lihasvoiman, liikkuvuuden, nopeuden ja koordinaation kehittäminen Pikajuoksut Hypyt ja loikat Heitot

Yleisurheilun arviointi 10 Ominaisuudet ja taidot mahdollistavat tehokkaan rennon suorituksen kaikilla kolmella osa-alueella (pikajuoksut, hypyt, heitot) 9 Ominaisuudet ja taidot mahdollistavat tehokkaan rennon suorituksen kahdella osa-alueella kolmesta 8 Juoksuasento ja koordinaatio mahdollistavat rennon hyväntasoisen juoksun. Hyppäämiseen ja heittämiseen tarvitaan harjaannusta 7 Selkeää harjaantumista tarvitaan kaikilla kolmella osa-alueella

Lisätyn liikunnan pienpeliosuus Pelitaitojen kehittäminen Erilaisten pienpelien pelaaminen sovelletuin säännöin muunnellen peli-ideaa, kentän kokoa, pelaajamäärää ja pelivälinettä. Pelitilannerooleissa ja välinehallinnassa harjaantuminen. Liikenopeuden ja ketteryyden harjoittaminen Osana pienpelien pelaamista Oheisharjoitteina jalkojen liikenopeus ja ketteryysradat Kestävyyden kehittäminen

Pienpelien arviointi 10 Löytää peliä edistävän luovankin ratkaisun ja kova tahto pelata molempiin suuntiin Omaa kiitettävän tason liikenopeudessa, ketteryydessä ja kestävyydessä. Reagointi erityisen nopeaa 9 Havainto- ja päätöksentekokyky on pelille tarkoituksenmukaista Omaa kiitettävän tason melko monipuolisesti liikenopeudessa, ketteryydessä ja kestävyydessä 8 Harjaantuu pelitaidoissa ja osallistuu aktiivisesti peliin Omaa tarvittavan tason liikenopeudessa, ketteryydessä ja kestävyydessä osallistuakseen pienpelien pelaamiseen 7 ei pysty toteuttamaan arvosanan 8 kriteereitä

Lisätyn liikunnan voimisteluosuus Vartalonhallinta Vartalon kannatus paikallaan ja liikkeessä Voiman ja liikkuvuuden kehittäminen Keskivartalonvoima ja käsi- ja hartiavoima oman kehon vastuksella Aktiivisen ja passiivisen liikkuvuuden harjoittaminen liikkeiden osana ja eri venyttelytekniikoita käyttäen Tasapainon ja ketteryyden kehittäminen Dynaaminen ja staattinen tasapaino Erilaiset juoksut, hypyt, liikkumistavat, radat ja liikkeiden yhdistelmät

Voimistelun arviointi 10 vartalonhallinta on monipuolista ja taitavaa omaa kiitettävän tason monipuolisesti voimassa, liikkuvuudessa, tasapainossa ja ketteryydessä 9 hallitsee vartaloa paikallaan ja liikkeessä monipuolisesti voimistelun eri liikkeissä omaa kiitettävän tason melko monipuolisesti voimassa, liikkuvuudessa, tasapainossa ja ketteryydessä 8 harjoittelee vartalonhallintaa paikallaan ja liikkeessä omaa tarvittavan tason voimassa, liikkuvuudessa, tasapainossa ja ketteryydessä osatakseen voimistelun liikkeitä 7 ei pysty toteuttamaan arvosanan 8 kriteereitä

Lisätyn liikunnan rytmiikkaosuus Rytmitajun kehittäminen Musiikin sykkeen tunnistaminen Musiikin ja liikkeen yhdistäminen Liikkeen sisäisen rytmin tunnistaminen Liikkeen rytmitys Raajojen koordinaatio Erilaiset käsien, jalkojen ja vartalon liikkeiden yhdistelmät

Rytmiikan arviointi 10 Tunnistaa musiikin sykkeen ja osaa laskea musiikista itsenäisesti Kykenee toiminnassaan yhdistämään rytmin ja liikkeen kiitettävästi Omaksuu uusia rytmejä sujuvasti ja tuottaa erilaisia rytmejä itsenäisesti 9 Tunnistaa musiikin sykkeen Kykenee toiminnassaan yhdistämään rytmin ja liikkeen hyvin Omaksuu uusia rytmejä harjoittelun kautta ja saa tuottaa erilaisia rytmejä yhdessä muiden kanssa Raajojen koordinaatio on sujuvaa 8 osoittaa toiminnassaan ymmärtävänsä rytmin merkityksen liikkuessa oppii uusia rytmejä harjoittelun kautta harjoittaa raajojen koordinaatiota omien edellytysten mukaisesti 7 Ei pysty toteuttamaan arvosanan 8 kriteereitä