Auditoinnin vaikutuksista Laadunvarmistusjärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Helsinki 12.4.2012 Riitta Pyykkö.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Korkeakoulujen laatujärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Saimaan ammattikorkeakoulun laadun ja laatujärjestelmän kehittäminen Terttu.
Advertisements

Vaativuusryhmittely Työperhemalli asiantuntijaorganisaatiolle Ulla-Riitta Parikka (Umalli09)
LAHDEN AMMATTIKORKEAKOULUN LAADUNVARMISTUS
Uusi Humak Jukka Määttä, kehittämisjohtaja
Mitä auditointi tekee? Vaikutukset suuren kasvukeskuksen ulkopuolella toimivan ammattikorkeakoulun toimintaan. Timo Ala-Vähälä Korkeakoulujen laadunvarmistusjärjestelmien.
Toimitilapalvelujen organisoinnin ja laadunhallinnan kehittäminen
Case: UNIC-Services Oy. UNIC-Services Oy  Perustettu 1993, perustaja Saara Remes- Ulkunniemi  Yritys tarjoaa koulutuspaveluita eri puolilla Suomea 
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
MPKK:n laadunvarmistus-järjestelmän kehittäminen auditoinnin jälkeen
Kokonaisarkkitehtuuri osana laatutyötä KA-pilotti ohjausryhmä
Ammattikorkeakoulujen haasteet TKI-toiminnalle Erja Heikkinen
Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä 2007 / RA-M TAMPEREEN KAUPUNKISEUDUN ALUEKESKUSOHJELMA ”Kasvun haasteita, kilpailukyvyn perustaa: sujuvaa.
Karelia-amk kehittämisraportti
Laadunarvioinnin eurooppalainen ulottuvuus KOHTI BERLIINIÄ -SEMINAARI Paasitorni pääsihteeri Tapio Huttula, KKA,
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Auditointien vaikuttavuuden.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
”YHDEKSÄN ON ENEMMÄN KUIN YKSI” Tiimit seurakunnan vapaaehtoistoiminnan kehittäjinä.
Mikä on olennaista opetuksen laadussa ja sen arvioinnissa Kauko Hämäläinen professori Koulutus- ja kehittämiskeskus.
Laatutyön ajankohtaiskatsaus
Anu Portti Laatupäällikkö
Laadunvarmistusjärjestelmä
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Toisen auditointikierroksen.
ComPa- projektin lopetusseminaari Muurmansk HANKKEEN TEORIAA - TOIMINTATUTKIMUS JA PRAGMATISTINEN FILOSOFIA KOULUTUKSEN KEHITTÄMISESSÄ KYÖSTI.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Kumppanuudella tuloksiin Yritysten keskittyminen ydintoimintoihinsa ja tukitoimien ulkoistaminen ovat muuttaneet perinteistä työyhteisörakennetta. Miten.
Yliopistolakiuudistuksen vaikutusten arviointi Heljä Misukka Koulutusjohtaja Opetusalan Ammattijärjestö OAJ.
Ilkka Virtanen Vaasan yliopisto & KKA:n Erikoistumisopintolautakunta1 Erikoistumisopintojen arviointi ja akkreditointi Yliopistojen täydennyskoulutuskeskusten.
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
1 ”Laadunhallintajärjestelmä toiminnan kehittämisen viitekehyksenä” Helsingin yliopisto
Menestyvä työyhteisö Yksilö – Ryhmä – Organisaatio Sitoutuminen
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
Aikuiskoulutuksen rooli yliopistossa Keijo Virtanen, Turun yliopisto
Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Jyväskylän yliopiston laadunvarmistus Mitä, miksi ja milloin? Koulutuksen tutkimuslaitos
Tampereen yliopiston auditointi kirjaston näkökulmasta Mirja Iivonen.
Vertaisohjaajatoiminta - itsearviointi ja auditointi 3/29/2015Tommi Ripatti / Nuorisoasiainkeskus.
Oppisopimuskoulutuksen laadunhallintaa oppisopimuskoulutuksen järjestäjän toimesta Tuula Hoivala, Pirkanmaan oppisopimuskeskus
Asiajohtaminen missio, visio, arvot, tavoitteet, strategia, talous ihmisjohtaminen Työyhteisö; henkilöstö ja johto / kommunikointi, vuorovaikutus, tiimit,
Wiki …ja muutamia huomioita sosiaalisesta mediasta [työyhteisöjen näkökulma] Kulttuurituotanto YAMK | | Milla Laasonen.
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
Raportointi Suomessa. GRI  Enemmistö vastuuraportoinnin julkaisevista yrityksistä raportoi GRI:n mukaisesti  Uusi 2006 julkaistu G3-versio painottaa.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
Mitä auditoinnissa arvioidaan ja miksi? Johtaja Kari Seppälä, Turun yliopisto Auditointiryhmän puheenjohtaja.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Julkiset tietoaineistot hyötykäyttöön 4VOITTO. I) Ongelman asettelu –Miten käyttäjäryhmien motiivit ja tarpeet saadaan tyydytettyä julkisen datan avulla?
Tavoitteena alueellinen osaamiskeskittymä – matkalla Lapin koulutuskonserniin Lapin korkeakoulukonsernin neuvottelukunnan Tulevaisuusseminaari
Esteettömyyden ja yhdenvertaisuuden edistäminen Turun yliopistossa
Green Office –ympäristöjärjestelmä
(1) YHTEISKUNNALLISEN VUOROVAIKUTUKSEN TOIMENPIDEOHJELMA 2012 – 2017
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 Dialoog
Ammatillisen koulutuksen laadunhallinnan arviointi ja järjestäjien tuki Anu Räisänen
Sisäisten auditoijien koulutustapaaminen
Ajankohtaista Jyväskylän yliopiston laatutyössä
Yhteinen tavoitteemme
Jyväskylän yliopistossa
LABORATORIOTOIMINNAN AUDITOINTI
Maaseutuverkosto vartissa
Ammatillisen koulutuksen laatupalkintokilpailun 2018 informaatiotilaisuus Opetushallitus Opetusneuvos Jukka Lehtinen OKM/Ammatillisen koulutuksen.
Savuton sairaala itseauditointi Suomessa 2004
Arvioinnista arkipäivää
Odotukset johtajuudelle varhaiskasvatussuunnitelmatyössä
Korkeakoulujen laadunvarmistus-järjestelmien nykytilanne
Osaamista luova korkeakoulu Miten uusi auditointimalli tukee ja edistää korkeakouluoppimista? Mirella Nordblad, arviointiasiantuntija, Karvi.
Tervetuloa opintojaksolle MENESTYVÄ TYÖYHTEISÖ (LEA1LH002)
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Auditoinnin vaikutuksista Laadunvarmistusjärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Helsinki Riitta Pyykkö

Kokonaisvaikutuksista Toisinaan vaikea erottaa auditoinnin vaikutuksia muista (esim. uusi yliopistolaki, organisaatiomuutokset, osallistuminen muihin arviointeihin) Vakiinnuttanut laadunvarmistuksen käytännön toiminnaksi, integroinut sen muuhun toimintaan ja toiminnanohjausjärjestelmään Ulkoiset arvioinnit nähdään entistä merkittävämpänä toiminnan kehittämisen välineenä Auditointi ja muu arvioinnit hyödyttävät toisiaan ← kansainvälisen systemaattisen arvioinnin merkitys yhä keskeisempi

Laatutyön kehitys: järjestelmätaso Itsearvioinnit ja koko laatutyö integroitu kiinteämmin johtamiseen ja toiminnanohjaukseen; muutoksia tehty rinnan Organisaatiouudistukset mahdollisuus toimintatapojen kehittämiseen Käytäntöjä yhtenäistetty, vastuita määritelty aiempaa tarkemmin Dokumentoinnin määrää useimmiten vähennetty Tiedon tarkoituksenmukaisuuteen ja saatavuuteen kiinnitetty huomiota Kehittämistyössä monet hyödyntäneet benchmarkkausta

Laatutyön kehitys: sidosryhmäyhteistyö Vahvistettu ja monipuolistettu yhteistyötä, tehty vuorovaikutteisemmaksi ”Yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen neuvostot” yms. Kumppanuusmäärittelyt ja -sopimukset Neuvottelukuntatoimintaa lisätty ja tuotu lähemmäs käytäntöä, koulutusohjelmatasolle Alumnitoimintaa vahvistettu ja monipuolistettu

Miten laatukulttuuri nähdään? ”Toimintaa läpileikkaava ajattelu” Laatutyö keinona oman työn ja työyhteisön jatkuvaan ja systemaattiseen parantamiseen ‒ ”virheiden etsimisen sijaan keskitytään kehittämiseen ja oppimiseen” ‒ ”organisaatiokulttuuri, jossa tiedon jakaminen, organisaation oppiminen ja hyvien käytänteiden levittäminen ovat itsestään selvyyksiä” Edellyttää sekä vahvaa johtajuutta että organisaation sisällä vallitsevaa luottamuksellisuutta ja avointa viestintää Perustan muodostaa yhteinen ymmärrys siitä, mitä on hyvä laatu

Miten kulttuuri on muuttunut? Strategiat aiempaa tavoitteellisempia; tavoitteiden seuranta vakiintuneempaa Prosessimainen lähestymistapa auttanut toiminnan kokonaisuuden hahmottamisessa, tehnyt kehittämiskohteiden etsinnästä aktiivista Eri yksiköiden laatukulttuurin eroavaisuudet vähentyneet: alojen eroavaisuudet otetaan huomioon, mutta yhteisten tavoitteiden ja toimintamallien puitteissa Toiminnanohjauksen ja laatujärjestelmän läpinäkyvyys lisääntynyt, ohjaukselliset elementit vahvistuneet Henkilöstön koulutus lisääntynyt

Arviointien tulevaisuus Kehittävä arviointi koetaan edelleen suomalaisia korkeakouluja palvelevaksi Myös muita arviointeja tarvitaan: itse organisoituja ulkoisia arviointeja, ohjelma-akkreditointeja, KKA:n teema-arviointeja, laatuyksikköarviointeja jne. Kansallinen ja kansainvälinen benchmarkkaus hyödyllistä Kakkoskierroksella päädytty edelleen KKA:han: auditointiprosessi tuo jatkuvuutta ja systemaattisuutta, tukee korkeakoulun toimintaa, antaa kehittämisimpulssin KKA:n ”laatuleima” merkityksellinen korkeakoululle, mutta korkeakoulujen ulkopuolella vielä huonosti tunnettu