Teemaryhmä 1: Profiilin ja tunnettuuden kehittäminen Toimintasuunnitelma 2010-2012 Aloitusseminaari 26.5.2010 Marja Kopeli Katja Komonen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kansainvälisten opiskelijoiden maahanmuutto Suomen näkökulmasta
Advertisements

Nuorten yhteiskuntatakuu –ryhmän kokous Janne Koskenniemi & Suvi Eriksson SYL Valmistumassa olevien ja vastavalmistuneiden palvelut ja työllistyminen.
Valmennus AMK-opintoihin -työkori –
Vanhuspalvelujen kirjaamisen haasteet
2/2009 Ohjelmaesittely: Leonardo da Vinci We Mean Business! Kansainvälinen harjoittelija Erasmus - tai Leonardo da Vinci -ohjelman avulla Katriina.
Suomen koulutusjärjestelmä
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Osaamisen ja sivistyksen asialla AMK-vieraskielisen koulutuksen yhteishaku Annika Grönholm Harek/YO-opas syystapaaminen
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
Liikunnan perus- ja täydennyskoulutus oppilaitoksissa
Aikuisopiskelijan ohjaus ammattikorkeakoulussa -hanke
Projektipäällikkö Raija Hirvonen ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella.
Opetusmenetelmät sekä kontaktiopetuksen ja itsenäisen työn suhdeluvut ammattikorkeakouluissa Ryhmätyöskentely
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
Toimintasuunnitelma 2010 Draft 1.0 AYYE iltakoulu
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
TKI ja työelämäyhteistyö - teemaryhmä
Aloitusseminaari Aija Töytäri-Nyrhinen, projektipäällikkö.
Länsi-Suomen Metsäverkosto Pohjaehdotuksia tulevan toiminnan Suunnittelua varten TH & AK / HAMK /
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Mika Väyrynen tuottaja
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
TRIANGLE Avoin ammattiopisto-teemaryhmä
Pinnet Mustiala Aija Töytäri-Nyrhinen, projektipäällikkö
Ilkka Virtanen Vaasan yliopisto & KKA:n Erikoistumisopintolautakunta1 Erikoistumisopintojen arviointi ja akkreditointi Yliopistojen täydennyskoulutuskeskusten.
Ylermi Perusteluja Uusien toimintatapojen ja uusien tuotteiden luomiseen.
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
Aluepalvelut Laureassa
S1 Metalib, SFX, Primo Kirjastoverkkopäivät
RYHMÄMME TUOTOS VIRTUKAMPUS Ideariihi Mitä Virtukampuksen tulisi olla? 2January 12, 2015 YHDISTÄVÄ TEKIJÄ Virtuaalisuus Yhteinen rajapinta.
Akkreditointi tarkoittaa erikoistumisopintojen arviointi- ja rekisteröintiprosessia, jota Korkeakoulujen arviointineuvosto on toteuttanut vuodesta 1999.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Uudistuva intranet Henkilöstötoimikunta Riitta Lehtonen Juhani Lassander.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
W w w. h a m k. f i / a o k k AMK-opintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajataustaisille Riihimäki Vesa Parkkonen ja Riitta Metsänen.
VALOA Valmennuksella kansainvälisiä osaajia työmarkkinoille
Koulutuksen laadun kehittäminen
TEEMARYHMÄ 1. PROFIILIN JA TUNNETTUUDEN EDISTÄMINEN TKI -päivät Porissa 2011.
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
Work Shadowing- osana opetusta
Osaamisen ja sivistyksen asialla Ammattikorkeakoulujen aikuiskoulutuksen ja ylempien AMK-tutkintojen yhteishaku Outi Kivipelto
W w w. h a m k. f i Monikulttuurisen pedagogiikan haasteita ja hyviä käytäntöjä Harri Tuomola Kv. kevätpäivät 2008 Helsingin yliopisto
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 1 Virtuaaliammattikorkeakoulu Yhteyshenkilöpäivät Outi Vahtila
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Maahanmuuttajat, ulkomaiset tutkinto-opiskelijat ja rekrytointi: Case Helsingin kaupunki VTT Annika Forsander Maahanmuuttoasioiden johtaja Maahanmuutto-osasto.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Verkkotoimituskuntien yhteinen kokous Kehittämiskohteita Opetustoimen viestintä Yhteistyön kehittäminen Tiedotuskanavien valinnat Tiedotuskäytännöt.
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon viitearkkitehtuuri Pekka Linna, CSC.
Miten tuotetaan digikansalaisia? Näkökulmia ja keskustelua
Ammattikorkeakoulusta yliopistoon Siltaopinnot maisteriopintoihin ja erillisiin maisteriohjelmiin kasvatusalalla Tapio Varmola
Oppiaine-kokonaisuus
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Sosionomin ammatti ja työ seminaari Tuula Rouhiainen-Valo.
Aikuisten uraohjaajien erikoistumiskoulutus
Minno meets Innokylä - törmäyskohtia
Sosionomin koulutus ja TKI-toiminta nyt ja 2025 Sosiaalialan verkostopäivät ylitarkastaja Sanna Hirsivaara.
Kehityskulkuja Työelämä muuttuu entistä nopeammin
Savonia-ammattikorkeakoulu
Tyyli – Työelämäjaksoja ja työssäoppimista yliopisto-opintoihin
Ammattikorkeakouluopinnot​
Esityksen transkriptio:

Teemaryhmä 1: Profiilin ja tunnettuuden kehittäminen Toimintasuunnitelma Aloitusseminaari Marja Kopeli Katja Komonen

Teemaryhmän tavoitteet, tuotokset ja työskentelytavat Tavoitteet - analysoida tutkinnon suorittaneiden osaamista sekä lisätä tutkinnon tunnettuutta ammattikorkeakoulukentässä ja työelämässä Tuotokset - YAMK-konseptin kuvaaminen ja malleja osaamisen näkymisestä ulospäin - profiili suhteessa muihin tutkintoihin ja opintoihin, esim. yliopiston maisteritutkinnot, erikoistumisopinnot, oppisopimustyyppinen koulutus - artikkeleita Työskentelytavat kokoontumista vuodessa. Kokoontumiset rakentuvat osatavoitteiden ympärillä tapahtuvalle hyvien käytäntöjen jakamiselle ideoinnille ja keskustelulle case-kuvauksille asiantuntijavierailuille

Osatavoite 1: Käsitteiden määrittely ja tutkinnon profilointi koulutusjärjestelmässä ja työelämäkentässä Analysoidaan millaista osaamista tutkinnon suorittaneilla on ja mitä osaamistaso 7 tarkoittaa YAMK-tutkinnossa Aikataulu – Teemaryhmän toiminnan käynnistyminen – Osaamistaso 7 ja yhteiset kompetenssit, alustajana KT kehittämisjohtaja Outi Kallioinen Laureasta – Jatkuu ja edelleen keväällä 2011 Huomioitavaa – Arenen koulutusohjelmaprojekti – KKA:n tutkinnonuudistuksen arviointi (raportti v lopussa)

Osatavoite 2. Tutkinnon sisäisen ja ulkoisen tunnettuuden edistäminen Kehitetään malleja tutkintojen ja tutkinnon suorittaneiden osaamisen näkyväksi tekemiseen (potentiaaliset hakijat, amk:n henkilöstö, työelämä) –Markkinointi ennen yhteishakua (esim. alumnitoiminnan kehittäminen) –Tiedotus opiskelun aikana (esim. työelämäprojektien kehittäminen) –Tiedotus opintojen päättymisvaiheessa (työelämäseminaarit opinnäytetöistä) Aikataulu –

Ryhmätyöskentelyohjeet 3 kysymystä: Mitkä ovat keskeiset haasteet yamk-tutkinnon profiilin ja tunnettuuden näkökulmasta? Mitä välineitä kehittämisverkosto voisi niihin vastaamiseksi tarjota/kehittää? Mitä itse voit antaa kehittämistyöhön? Aikaa työskentelylle noin 30 minuuttia

Mitkä ovat keskeiset haasteet yamk-tutkinnon profiilin ja tunnettuuden näkökulmasta? -Yamk-tutkinnon tunnettuus amkien sisällä: henkilöstö, opiskelijat; sitoutuminen viestimään tutkinnosta, avoimuus; omien koulutusinstrumenttien terävöittäminen -Tutkinnon tunnettuus työelämässä -Miten työelämä saadaan aidosti sitoutumaan koulutusten suunnitteluun ja toteutukseen? -3 vuoden työelämäkokemus hakukelpoisuuden ehtona (kv- näkökulma) -Tutkintonimike -Kuinka viestiä hakijoille selvästi ero yliopiston maisteritutkintoon -Mistä profiili koostuu? Mikä se on nyt? Entä tulevaisuudessa? Millainen haluamme sen olevan? Kuka määrittelee profiilin? -Miten tehdä profiili houkuttelevaksi hakijoille? Koukku?

Mitä välineitä kehittämisverkosto voisi niihin vastaamiseksi tarjota/kehittää? -Toimintatapojen kartoitus ja selvittäminen -Yhteinen näkemys -Hyvien käytäntöjen jakaminen: mm. kehittämistiimit (MAMK) -Urakehitysmalleja organisaatioille -Tiedottamismalleja, mm. miten tiedottaa opiskelijoille yamk- opiskelusta, alumnien sitouttaminen -Partnerisopimusmalleja amkin ja yrityksen välille -Malleja linkittää amkien tki-toiminta ja yamk-opiskelu -Mentorointimalleja