Opiskelijan kannustaminen työssäoppimiseen ja näyttöihin Kotityö- ja puhdistuspalvelujen perustutkinnossa Nakkila Pirkko 29.11.2012.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Yhdessä työkyvyn tukena – TELAn koulutuskiertue
Advertisements

Uraohjaus Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskuksessa
TYÖHÖNVALMENNUS Nina Erholtz Tampereen kaupunki
Työhönvalmennuksella työelämään
Koulutussopimus ammattiin oppimiseksi
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
Valtakunnallinen kumppanuusfoorumi Anu Laasanen
Yli 50-vuotiaiden työllistyminen Osatutkimus C THL - Riitta-Liisa Kokko.
Perkuu Kainuun rakennetyöttömien kuntoutushanke s *Ohjelma:Manner Suomen ESR-ohjelma *Ohjelman osioItä-Suomen suuralueosio *Toimintalinja:2: työllistymisen.
Joensuu EQUAL Aktivoivan ja sosiaalisen työllistymisen malli 1 Joensuu EQUAL Aktivoivan ja sosiaalisen työllistymisen malli.
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Työmarkkinakeskusjärjestöjen esitykset koulutuksen ja työelämän yhteistyön kehittämiseksi Ehdotukset valmisteltu työurasopimuksen pohjalta käynnistetyssä.
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
HENKILÖSTÖPALVELUYRITYKSET JA VUOKRATYÖ
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Tutkimusosasto Mitä ja miksi? Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia nuorilla on täystyöllisyysmallista ja työvoimatalossa työskentelystä.
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
Kelan mahdollisuudet tukea vammaisen tai osatyökykyisen työllistymistä
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
VAMMAISJÄRJESTÖT TYÖLLISTYMISTÄ TUKEMASSA TYÖ KUULUU KAIKILLE
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Kokkolan ammattiopisto
OTE ammattiin – KIINNI elämään Kotityöpalvelujen ammattitutkinto tuettuna oppisopimuskoulutuksena.
TYÖPAIKKAOHJAAJAKOU LUTUS - OULUN MALLI Tekijöinä tekniikkaryhmä: J. Piltonen, B. Pousi, P. Saarinen ja T. Tyni.
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Vaikeasti työllistyvät – yhteinen haaste Kuntatalo Avaus Varatoimitusjohtaja Timo Kietäväinen.
T YÖNETSINTÄ JA TYÖNANTAJAPAKETIT Paltamon Työtä Kaikille –hankkeen loppuseminaari Paltamossa.
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
TYÖELÄMÄÄN TUTUSTUMINEN (TET)
Oppisopimus nuorille, onnistuuko? Nuorten kokemuksia ja näkemyksiä Susanna Miettunen
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Nuorten aikuisten osaamisohjelma
Työ elämään 2015 nuorten ammatti- ja kesätyötreffit Ti klo Oulun kaupunginteatterilla Kaarlenväylä 2, Oulu.
NUORISOTAKUU ON ASENNE!. Jokainen järjestö ja toimija voi osaltaan tehdä nuorisotakuusta totta. On monia keinoja auttaa nuoria löytämään oma paikkansa.
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
Perustiedot Valmentavaa koulutusta KAO:lla vuodesta AVA, MAVA, Ammattistartti ja nyt VALMA VALMA:ssa 50 opiskelijapaikkaa Opetustiimi: 3 opettajaa,
Timo Katajainen Tampere Kummiyritystoiminta Liedossa.
 ASIOITA, JOITA SINUN OLISI HYVÄ TIETÄÄ TYÖELÄMÄSSÄ OLLESSASI.
Ohjaamot alle 30-vuotiaille nuorille Seinäjoki
Nuorten Oppisopimuskoulutus
Ohjaamot ja etsivä nuorisotyö
Miten edesauttaa erityistä tukea tarvitsevien nuorten siirtymistä ammatilliseen koulutukseen ja työelämään? Seija Eskola Validia Ammattiopisto.
Työelämälähtöisyys Valmassa
TET =Työelämään tutustuminen
Nuoret ja työlainsäädäntö
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
PUOLUE C Periaateohjelma: Arvot
TET =Työelämään tutustuminen
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
O0525KO TYÖIKÄISTEN KUNTOUTUS JA KUNTOUTUSOHJAUS
Espoolaiset Työllisyystalkoot
HENKILÖSTÖJOHDON ILTAPÄIVÄ
OTE maakunnassa – Polut kuntoon
PÄHEE OTE Satu Laakoli Kela.
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Terveyttä työpaikoille – suositukset
Esityksen transkriptio:

Opiskelijan kannustaminen työssäoppimiseen ja näyttöihin Kotityö- ja puhdistuspalvelujen perustutkinnossa Nakkila Pirkko

 Työllistyminen on yksi keskeinen keino syrjäytymisen ehkäisemiseen  Riittävät ja oikein mitoitetut tukitoimenpiteet ehkäisevät jopa opintojen keskeytymisiä  Työvoimaa ei voida palkata mielin määrin  Voi olla, että niin sanotut terveet ihmiset syrjäyttävät vajaakuntoiset työnhakijat  Täysin mutkatonta ei ole myöskään erityisopiskelijoiden työelämään orientoituminen  Työelämään liittyvät kysymykset askarruttavat opiskelijoita monella tapaa koko opiskeluajan ohjaa – kannusta ja palkitse

 Nuoren työelämäorientaatio on yksilöllinen ominaisuus, joka rakentuu suhteessa työelämään ja tapoihin, joilla työelämään koulutuksen aikana suuntaudutaan  Vaille ensimmäistä työpaikkaansa jäävä yksilö liittyy helposti pettyneiden nuorten sukupolveen, joka pettymyksen lisäksi kokee häpeää, turhautumista ja jopa vihaa yhteiskuntaa vastaan  Kannustus ja hyvät kokemukset työelämästä parantavat opiskelijan itsetuntoa ja vahvistavat ammatillista kehitystä  Toisaalta taas työnantajien ja vammaisten erilaiset näkemykset eivät helpota työllistymistä ohjaa – kannusta ja palkitse

 Työelämän muutosten vaikutus kehitysvammaisten ja erityisnuorten työllistymiseen on aina kireän markkinatalouden aikana voimakkaampaa kuin ns. normaaliaikana  Työllistyminen avoimille työmarkkinoille ei ole helppoa pääosin työnantajien tiedon puutteen, ennakkoluulojen ja asenteiden vuoksi  Nähtävissä on viitteitä, että työelämän muutokset ja elämän kiireellisyys yhdistettyinä ennakkoluuloihin kehitysvammaisuudesta heikentävät heidän mahdollisuutta työllistyä tavallisille työpaikoille  Erityistä tukea tarvitsevien nuorten työllistyminen on usein vielä ongelmallisempaa ohjaa – kannusta ja palkitse

 Työ on osa ihmisen elämää, ja se mahdollistaa monia erilaisia asioita, - jokaisella meillä tulee olla oikeus osallistua työhön  Opiskeluaikaisilla työssäoppimisjaksoilla on siksi suuri merkitys nuorten työllistymisessä  Nuorten työllistymisessä ratkaisevia tekijöitä on hyvä ja aktiivinen ote työtehtäviin  Erityistä tukea tarvitsevat nuoret nähdään monissa tutkimuksissa uskollisina työntekijöinä  Työllistymistä vaikeuttavia tekijöitä voivat olla erityisopiskelijoiden haasteellinen käytös ja sopeutumattomuus työyhteisöön, sekä työtehtävistä piittaamattomuus ohjaa – kannusta ja palkitse

 Rohkaise nuoria siirtymään työelämään ja löytämään sieltä oma paikkansa  Miksi valmistua ammattiin, jos nuori ei pääse töihin? Valmista opiskelija työhön! ohjaa – kannusta ja palkitse

 Lisätään oppilaitoksen vuorovaikutusta ammattialan toimijoihin ja tutustutetaan opiskelijoita paikallisiin työmarkkinoihin  Näytöt ja työssäoppimiset mahdollisuuksien mukaan yrityksiin  Elinikäisen oppimisen avaintaidot: a) Vuorovaikutus- ja yhteistyö, b) Kestävä kehitys, c) Estetiikka  Kannustetaan oppijaa. Valitaan ryhmästä lukuvuoden paras yhteistyöntekijä, kestävän kehityksen edistäjä, sekä henkilö joka puhdistuspalveluillaan tuottaa esteettistä ja viihtyisää ympäristöä Opiskelun aikana

 Olisi hyvä saada alalla työskentelevät kertomaan alan haasteista ja työstä  Rohkaista nuoria tekemään työtä kotityö- ja puhdistuspalvelualalla  Käytetään hyväksi markkinoinnissa onnistumiskokemuksia, valmistuneet opiskelijat kertomaan sijoittumisestaan alan työmarkkinoille  Tehdään työllistymisen eteen runsaasti työtä  Avainasemassa toiminta Työvoimatoimiston kanssa  ”Saattaen vaihto työelämään”  Jokaiselle yksilöllisesti sopiva paikka; palkkatyöstä, tukityöstä, tai yrittäjyyden kautta Opiskelun aikana

 KOULUTUKSEN VAIKUTTAVUUS  Etu nuorelle, työpaikoille ja oppilaitokselle  TYÖHÖN SAATTAMINEN  TYÖELÄMÄN OVI ON RAOLLAAN MYÖS ERITYISTÄ TUKEA TARVITSEVALLE Opiskelun aikana