Restonomi Opetussuunnitelma 2005

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Tohtoriopinnot CMT:ssä Pekka Isotalus Kaikki kuuluvat •Tampereen yliopiston tutkijakoulu •Viestinnän, median ja teatterin tohtoriohjelma •Oppiaineet:
TEKNOLOGIAOSAAMISEN JOHTAMINEN Kajaanin ammattikorkeakoulu • Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu 1 Ohjelma on tarkoitettu amk- insinööritutkinnon suorittaneille,
Avoin ammattikorkeakouluopetus. AVOIN AMMATTIKORKEAKOULUOPETUS  Opinnot ovat avoimia kaikille kiinnostuneille koulutustaustasta,
Länsi-Uudenmaan ammattikoulutuskuntayhtymä Kulttuuriala Ammatillinen valinnainen Yritystoiminta ja valmistus Vanhan opetussuunnitelman mukainen
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Pyritty hyödyntämään jo aiemmin tehtyä työtä.
Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Elsa Savolainen T Johdatus opiskeluun tietotekniikan tutkinto-ohjelmassa.
2005/2007 Kuntoutuksen ylempi ammattikorkeakoulututkinto yhteistyössä: Arcada, Nylands svenska yrkeshögskola Helsingin ammattikorkeakoulu Stadia Laurea.
Brade & Vilpponen 1 ITP2TM003 Java-ohjelmointi I Kevät op.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Työharjoitteluprosessi Prosessin nimiKuvaus luotu Ty ö harjoittelu Vastuuhenkil ö (t)Kuvaus viimeksi p ä ivitetty Pekka Soive pso, jpl.
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
KV- JA URAPALVELUT Anu Honkanen Kansainvälinen harjoittelu osana opintoja Työrymä 2 Bolognan vanavedessä –seminaari: Kansainvälisyys korkeakoulujen.
Insinööri-AMK, infrarakentaminen Opintojen ja TAMK:n esittely
Perusopinnot 20 op Pääaineopinnot 80 op Sivuaineopinnot 40 op Valinnaiset opinnot 25 op Opiskelija voi sisällyttää näihin enintään 15 op vapaasti valittavia.
Länsi-Suomen Metsäverkosto Pohjaehdotuksia tulevan toiminnan Suunnittelua varten TH & AK / HAMK /
AHOT– aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Stadia-Dehko. Taustaa Vuonna 2001 aloitettiin diabeetikoiden hoidonohjaukseen keskittyvä moniammatillinen valinnainen opintojakso Opintojakson tavoitteena.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Turku Bolognan prosessi ja ECTS ko- ohj.rakenteiden kehittämisen haasteena- yhden.
Opetussuunnitelmatyö
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
KOMPETENSSIANALYYSI KPAMK:SSA Case liiketalous, Kokkola
Kansainvälinen korkeakoulukampus - kauniilla paikalla merenrannalla.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
OHJAUSJÄRJESTELMÄN KEHITTÄMISPROSESSIN KÄYNNISTYS Case: Hämeen ammattikorkeakoulu Tapani Pöykkö ja Birgitta Varjonen
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Elina Kauhanen Vantaan ammattiopisto Varia, Talvikkitien toimipiste
Esittelyvideo. Esittelyvideo Lapin AMK Opiskelijoita Henkilökuntaa 500.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
W w w. h a m k. f i Ylermi ohjausryhmä Helena Turunen mi.
Sidosryhmäseminaari Koulutussuunnittelija Kaarina Närhi - Avoin ammattikorkeakouluopetus ( - Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot.
PROJEKTIOPPIMINEN JA ECTS OPS-PROSESSI Sannäs Raimo Pelli Kymenlaakson ammattikorkeakoulu.
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Sosiaali- ja terveysalan yksikkö, Oulu
Luonnonvara-alan yksikkö 270 opiskelijaa 21 opettajaa yksikkö toimii Vallinkorvassa, Oulussa.
Luonnonvara-alan yksikkö 270 opiskelijaa 21 opettajaa yksikkö toimii Vallinkorvassa, Oulussa.
TELI / Logistiikan koulutusohjelma Työssä oppiminen, nykyinen käytäntö Koostuu kolmesta pääelementistä: - projektiopinnot, - ohjattu harjoittelu ja - opinnäytetyö.
YAMK-opinnot bioanalyytikoille TAMKissa Eeva Liikanen Tampereen ammattikorkeakoulu Bioanalyytikkokoulutus.
Oulun ammattikorkeakoulu. Sosiaali- ja terveysalan yksikkö Oulu ja Oulainen.
Yhteistyö ylempi amk –koulutuksissa Case SaKaRa Yliopettaja, YTT Kaarina Kantele RAMK.
Restonomi, ylempi AMK Matkailu- ja palveluliiketoiminta, 90 op
Insinööri (ylempi AMK), ympäristötekniikan tutkinto-ohjelma
Restonomi (ylempi amk)
Sosionomi (ylempi AMK)
RESTONOMI 210 OP Opetussuunnitelman rakennekuva
Tradenomi, ylempi AMK Liiketoiminnan kehittäminen, 90 op
Agrologi (ylempi AMK) Maaseudun kehittämisen tutkinto-ohjelma, 60 op
Musiikkipedagogi (ylempi amk) / Tanssinopettaja (ylempi AMK)
Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen (ylempi AMK)
SOSIONOMI (AMK), 210 op Sosionomi osaa ratkaista sosiaalialan ongelmia sekä ennakoida tulevaisuuden muutoksia. Hän osaa tuottaa ja kehittää asiakaslähtöisiä.
Bioanalytiikan/radiografian kliinisen asiantuntijan tutkinto-ohjelma Bioanalyytikko (ylempi AMK)/Röntgenhoitaja (ylempi AMK) 30 op Alakohtaiset ammatilliset.
Fysioterapeutti (AMK), 210 op
Merkonomista tradenomiksi Hyria Koulutus – Laurea AMK Kaisa Tsupari, ammatillinen opettaja, Hyria Koulutus.
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Opinnollistamisen pähkinät
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Tervetuloa uudet opiskelijamme tammikuussa 2018 Haaga-Helia ammattikorkeakoulu Digitalouden koulutusyksikkö Tietojenkäsittelyn koulutusohjelma Monimuotototeutus.
LUKUKAUSITEEMAT lukukausi: Liiketoiminnan perusteiden ymmärtäminen – opiskelijan oppimis- ja kehittymistavoitteiden muotoutuminen lukukausi:
Laurea/Näyttöseteli Opiskelija voi käyttää näyttöseteliä opintojen räätälöintiin tai täydentämiseen Yhdellä näyttösetelillä opiskelija voi näyttää osaamisensa.
Tervetuloa opiskelemaan avoimeen ammattikorkeakouluun
Opintojen mitoitus suhteessa opintopistemäärään
Esityksen transkriptio:

Restonomi Opetussuunnitelma 2005

Opetussuunnitelman uudistusprosessi Haaga Instituutin amk:ssa Prosessin kuvaus 2003-2006 Restonomi opetussuunnitelma 2005 Kriittiset tekijät – Haasteet ja menestys Seuraavan vaiheen arviointi

OPETUSSUUNNITELMAN KEHITTÄMINEN PROSESSINA Koulutusohjelmien arviointi Benchmarking ja Elinkeinofoorumi Oppiminen ja opetuksen toteuttaminen Opintokokonaisuudet ja -jaksot Käytännön toteutus

Restonomi Opetussuunnitelma 2005 Opiskelijoille opetussuunnitelma kuvaa opintojen kokonaisuuden. Se on lähtökohta oppimiselle, opintojen suunnittelulle ja toteuttamiselle. Elinkeinolle sekä muille sidosryhmille opetussuunnitelma osoittaa, että pystymme tuottamaan tulevaisuuden asiantuntijoita toimialan tarpeisiin. Sisäisesti opetussuunnitelma on konkreettinen toimintaohjeistus ja laadunvarmistuksen väline.

TUTKINNON RAKENNE Ammattikorkeakoulututkinto 3,5 vuotta opiskelua / 210 opintopistettä PERUSOPINNOT (joista 30 opintopistettä HAAGA:n yhteisiä) 60 op AMMATTIOPINNOT (sisältää alakohtaisia suuntautumisopintoja) 90 op VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT 15 op HARJOITTELU 30 op OPINNÄYTETYÖ 15 op YHTEENSÄ 210 op

laajuus opintopisteinä OPINTOJAKSOT laajuus opintopisteinä opintojaksokuvaus arviointi korvaavuus 40 % lähiope-tusta Valmistautuminen Luennot Lukeminen Ryhmätyöt Opintokäynnit Esitelmät Projektit 60 % itseohjau- tuvaa Etätehtävät Vierailijat Tentit

TEEMA –MALLI: Miksi? Yksittäisistä opintojaksoista integroituihin kokonaisuuksiin (teemat) – osaamisen kehittyminen ja ammatillinen kasvu Teemaan liittyvillä opintojaksoilla käydään läpi perusteet, käsitteet, mallit, teoriat (tiedollinen osaaminen) Oppimistehtävät tuottavat taidollista osaamista, kehittävät tiedonhankinta- ja tiimityöskentelytaitoja sekä ongelmanratkaisukykyä Työelämälähtöinen teeman oppimistehtävä tuottaa tulevaisuussuuntautunutta toiminnallista osaamista

TEEMA –MALLI: MITÄ JA MITEN? 10 elinkeinolähtöistä teemaa – kokonaisuutta Yksi teema koostuu pääsääntöisesti viidestä opintojaksosta ja se toteutetaan yhden periodin aikana Teeman yhteinen oppimistehtävä esitellään periodin alussa Yksittäiset opintojaksot arvioidaan vasta sitten kun teeman oppimistehtävä on kokonaisuudessaan suoritettu

Teema __: Teematiimin jäsenet: Opintojaksot: - - - - - Oppimis- ________________________________ tehtävä: ________________________________ Osaaminen: ________________________________ ________________________________

Asiakaslähtöinen kehittäminen Teema 7: Kannattava yksikkö periodi 2. periodi 3.periodi 4. periodi 1. vuosi Yksilö Teema 1: Palvelu-osaaminen 15 op Teema 2: Toiminta-ympäristö Teema 3: Asiakkuus Teema 4: Työharjoittelu 2. vuosi Yksikkö Teema 5: Palvelu-prosessit Teema 6: Asiakaslähtöinen kehittäminen Teema 7: Kannattava yksikkö Teema 8: Työyhteisön johtaminen 3. vuosi Yritys Teema 9: Työharjoittelu Teema 10: Strateginen johtaminen Teema 11: Vaihtoehtoinen moduuli Teema 12: Tuloksellinen yritys Opinnäytetyö Yhteensä 15 op Vapaasti valittavat Syventävät ja täydentävät opintojaksot

valinnat YKSILÖ YKSIKKÖ YRITYS opiskelijan TAVOITE OPISKELIJAN POLKU JA AMMATILLINEN KASVU valinnat KEHITTYMINEN ESIMIEHEKSI JA ASIANTUNTIJAKSI YKSILÖ YKSIKKÖ YRITYS OSAAMINEN OSAAMINEN OSAAMINEN vuosi 2. vuosi 3. vuosi

Kriittiset tekijät – Haasteet ja menestys Yhteisöllisyys - yksilökeskeisyys Sitoutuminen – muutosvastaisuus Innovatiivisuus – perinteiset toimintamallit Yhteinen aika – joustavuus

Seuraava vaiheen arviointi 1. Osaamisprofiilien tarkentaminen - kansalliset / kv. määrittelyt 2. Oppimistulosten ja osaamistavoitteiden kuvaukset - teemat / opintojaksot 3. Opintojakson työmenetelmä- ja kuormitta- vuusanalyysit