Hoitavat sanat kirjastotyössä Seinäjoki

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
Eräänä päivänä kun aurinko oli piiloutunut pilvien ylle,
Valitse sanomapalkissa Ota muokkaus käyttöön,
Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
Vinkkejä sanojen muistamiseen •Visuaalisen muistin tukeminen ▫Sanan liittäminen kuvaan  pohdi, mitä oman kielen sanaa opeteltava sana muistuttaa  luo.
Useita vuosia sitten eräässä perheessä, aikana, jolloin rahaa oli vähän, isä rankaisi 5 vuotiasta tytyärtään, joka oli hävittänyt arvokkaan esineen.
Lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen 1.luokalla
Nykytaide -Mitä se on?.
Opitaan ja työskennellään yhdessä
Filosofian praktikum 2008 Mikä on elämän merkitys? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin kolmas praktikum-kokoontuminen.
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Mitä kirjallisuusterapia on?
Isi tuli! Vastuullista isyyttä tukeva vertaistukiryhmä
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
Tutkimussuunnitelma…
VOA-oppimispäiväkirja
Virkkeiden peruskunnostus
”Mukava kuulla, että muuallakin ovet paukkuu”
Taide on terapiaa! Jorma Heikkinen Tsemppi talo,
Novellin analyysin käsitteitä
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
Dialogi ja sen soveltaminen ympäristöongelmien ratkaisemisessa VIEVE Työseminaari Levi Marika Palosaari.
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
Yksilöllisiä palveluratkaisuja henkilökohtaisella budjetilla - kokemuksia Eksotessa Merja Heinonen
Minä oppijana 1 ov..
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
Hoitajan ja muistisairaan välisen vuorovaikutuksen tukeminen
Word – joukkokirjeet ja tarrat
Taidot taskuun -tunnit Tapanilan ala-asteella
Kivimäen koulu 1. luokkien vanhempainilta
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Internet-projekti - MUM2TM Heikki Hietala Jukka Mutikainen TIKO – Malmi
Mikä maailmassamme on hulluutta? Mitkä ovat kulttuurimme suurimmat valheet? Mitkä epätotuudet ovat epävapautemme lähteet? Rahanahneuden kulttuuri.
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Willa Wanhan kulttuuri Kajaani Kulttuuri ”tietylle ihmisryhmälle ominaista käytöstä, tapoja ja historiaa” ”tietylle ihmisryhmälle ominaista.
SLOP150 Tekstiseminaari 4 op KL, 28 t kontaktiopetusta + 20 tuntia itsenäistä työskentelyä.
Mitä kuuluu rakennekaavioille? Jari Sjölund
Sisällönsuunnittelun workshop Verkkokoulutusprojektin eteneminen KonseptointiSisältösuunnittelu Vaatimus- määrittely ja visuaalinen ilme Sisällöntuotanto.
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
DIALOGI Dialogi on kahden tai useamman ihmisen vuoropuhelua.
Pro gradu-tutkimuksen ohjausseminaarit Raija-Leena Punamäki, prof. Graduaiheet
HENKILÖKOHTAIS EN TOIMINTA- AJATUKSEN KIRJOITTAMINEN FL 177 C.FI.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Essee – tekstien jalokivi
Ops seminaari Askola.
Borta men ändå närä En handbok for ledare av sorggrupper för barn och unga Klara Yvonne Jonsson - J.Aaristo OY 1.
Ikäihmisten surutyön erikoispiirteet ja arjen keinoja eteenpäin : Tampere Surukonferenssi Liisa Salmenperä TtT, työnohjaaja,
Terapeuttinen kirjoittaminen - Minun tarinani Läheistyön seminaari Jyväskylä Sirpa Pöllönen
Lapsen ja nuoren tukeminen ja osallisuuden vahvistaminen kuntouttavilla elementeillä Petra Suonio 2012.
Synodaalikokous Viisas kynä Kirjallisuusterapia Terapeuttinen vuorovaikutusprosessi Valmis tai itse tuotettu aineisto Yleensä ohjatussa ryhmässä.
RYHMÄ Ryhmäprosessin vaiheet Ohjaajan rooli prosessin eri vaiheissa
Kieli itseilmaisun välineenä
Taidefilosofia ja taidekasvatus tehtävät sl 2006
Essee – tekstien jalokivi
Suomen kirjoituskurssi edistyneille
Psykologian arviointiperusteet
Tavoitteet ja arviointi
Luova kirjoittaminen 1. Kirjoita 5 minuuttia ensimmäisestä mieleen tulevasta aiheesta. Miltä kirjoittaminen tuntui? Oliko vaikeaa saada kirjoittaminen.
HISTORIAN KURSSIEN TAVOITTEET, SUORITTAMINEN JA ARVIOINTI
Kielen kehityksen avainkohdat
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
Kirjallisuusterapia.
SADUTUS Ruut Ruokonen 2013.
Ihmiskielellä on monta käyttötarkoitusta
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Eräänä päivänä kun aurinko oli piiloutunut pilvien ylle,
VOIKUKKIA-vertaistukiryhmä:
Esityksen transkriptio:

Hoitavat sanat kirjastotyössä 17.5.2012 Seinäjoki kirjastonhoitaja, kirjallisuusterapiaohjaaja Maritta Naumanen 17.5.2013

Käsitteitä *Kirjallisuusterapia terapeuttinen vuorovaikutusprosessi, (vrt. lukemisterapia) jossa hyödynnetään joko valmista kirjallista aineistoa tai itse tuotettua tekstiä (Suomen Kirjallisuusterapiayhdistys) - on yksi ekspressiivisistä taideterapioista (muita mm. musiikki-, taide-, tanssi-, leikkiterapia) - ovat täydentäviä tai itsenäisiä hoito- ja terapiamenetelmiä (Ihanus 2009, 22) - kirjallisuusterapiaan kuuluu yleensä kirjoittamista *Sanataideterapia käytetään usein synonyyminä kirjallisuusterapialle, vrt. luova kirjoittaminen/lukeminen *Poetry therapy (suom. runoterapia on suppeampi käsite) poesis (= kutsua olevaksi sellaista jota ei aikaisemmin ole ollut) Runokieltä käytetään kaikissa sen muodoissa: runo, tarina, satu, myytti, epistola, faabeli,päiväkirja, laulun sanat, essee, draama, elokuva (Ilmaisuterapiat 2011, 151, Gorelick) 17.5.2013

Kirjallisuusterapia Suomessa * USA:ssa käytetty jo 1900-luvun alussa, tuli Eurooppaan pari vuosikymmentä myöhemmin * Suomessa ensimmäiset merkinnät 1940, sairaaloissa ohjattuja runoryhmiä * Suomen Kirjallisuusterapiayhdistys 1981 * Nykyisin ryhmiä ympäri Suomea (kliinisessä työssä myös yksilöterapiassa, terapiaryhmiä, erilaisia kasvuryhmiä) * Koulutuksia järjestetty viisi, nyt kuudes menossa Lahdessa (Palmenia) * Kirjallisuusterapiaohjaajilla joko kulttuuri-, kasvatus- tai hoitoalan pohjakoulutus 17.5.2013

Kirjallisuusterapiaprosessin vaiheet ja tavoitteet: (McCarty-Hynes, A. & Hynes-Berry, M. 1986) 1. Tunnistaminen (etsitään itseä koskettavaa, tuttua, merkityksellistä, mahdollistaa samastumisen) 2. Tutkiminen (pohdiskellaan puhumalla tai kirjoittamalla sitä, mitä luetusta tekstistä ymmärretään) 3. Rinnakkain asettaminen (vertaillaan omaa elämää ja tekstin välittämää maailmaa) 4. Soveltaminen (tarkastellaan heränneitä oivalluksia, voidaanko niiden antaa vaikuttaa omaan arkeen, mahdollisesti siirretään eteenpäin luovan prosessin avulla) Tavoitteet: reagointikyvyn parantaminen, itsetuntemuksen lisääminen, ihmissuhteiden selventäminen, todellisuusorientaation avartuminen 17.5.2013

Kehityksellisissä kirjallisuusterapiaryhmissä käytettyjä työskentelymenetelmiä: * Lukeminen, kuuntelu, keskustelu * Kirjoittaminen, esim. elämänkaarikirjoittaminen, päiväkirja, kirje, dialogi, tajunnanvirta, runo, aforismi….. * Sadutus *Musiikki, kuva, liike, teksti - virikkeitä kirjoittamiseen tai ilmaisun välineitä 17.5.2013

Jaetaan jokaiselle viisi runoa (Eeva Kilpi) Harjoitus Jaetaan jokaiselle viisi runoa (Eeva Kilpi) Valitse niistä yksi, joka puhuttelee sinua henkilökohtaisesti. Kirjoita siitä muunnettu runo, johon sijoitat omia tunteita, kokemuksia, muistoja, ajatuksia….. Lue runosi ryhmälle, jos haluat (Kirjallisuusterapeuttisissa ryhmissä ei ole koskaan pakko jakaa omia tekstejä toisten toisille) 17.5.2013

Kirjallisuusterapian tavoitteet *Minän vahvistaminen *Tunne- ja itseilmaisun kehittäminen *Itsearvostuksen parantaminen *Virikkeiden ja onnistumisen kokemuksen antaminen *Luottamuksen ja yhteisyyden tunteen synnyttäminen *Muistojen herättäminen *Keskittymiskyvyn parantaminen *Positiivisen ajattelun oppiminen Sanataiteen terapeuttisia ominaisuuksia * Rytmi * Esteettisyys * Tämänhetkisyys * Tutkittavuus * Vuorovaikutuksellisuus * Tunteiden läsnäolo * Integroivuus 17.5.2013

Kirjallisuusterapiamateriaalia Runot Aforismit Novellit Romaanikatkelmat Lehtijutut Sarjakuvat Kuvat Mainokset Esineet Musiikki Tuoksut Värit Huom! Ohjaajan suhde materiaaliin 17.5.2013

Harjoitus: Kirjoita tajunnan- virtaa kuvasta minä-muodossa 6 min. 17.5.2013

Koulutusta, kursseja - Terapeuttinen kirjoittaminen / Mikkelin kesäyliopisto 27.-28.9.2013 Sanallistaminen luovuusterapioissa syksy 2013 - kesäkuu 2014 ks. www.ers.fi (Eino Roiha-säätiö) Progoff-päiväkirjamenetelmä / Valamon luostari kesäk. 2013 kurssi on täynnä Kirjallisuusterapian perusteet 30 op. / Palmenia, Lahti kurssi päättymässä Ks. www.kirjallisuusterapia.net 17.5.2013

Kirjasto ja elämänkulku – uusia mahdollisuuksia? Tehtävä: Kirjasto ja elämänkulku – uusia mahdollisuuksia? (Mieti parisi kanssa ainakin yksi konkreettinen, kirjallisuusterapeuttisia menetelmiä käyttävä toimintamuoto, jonka avulla kirjastosi voisi tukea asiakasta esim. jossain alla mainitussa tilanteessa) -lapsen suru -lapsen kaksi kotia -nuoruusiän masennus -sairastuminen, vammautuminen -äitiyden haasteet -avioero -työttömäksi joutuminen -uuden edessä -lukivaikeudet -yksinäinen vanhuus -suru, kuolema, luopuminen -ongelmana päihteet -rikoksen polulla 17.5.2013

Runo, lause saa meidät olemaan itsemme. Olen ja näen olemiseni yhtaikaa. Ralph Waldo Emerson 17.5.2013