Hyvän kirjoittamisen opetuksen ohjelman piirteitä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

OPS-TYÖSKENTELYÄ LUOKISSA pe klo
Eveliina Sirkeinen: Tekstianalyysi ja mielipidetekstit netissä
Mediakasvatus MLL:ssa
Ranskan A2-etäopetus Turussa  Adoben Connect Pro –verkkokokousjärjestelmä  oppilaita /luokka-aste, etäringissä 2-3 koulua  jokaisella tietokone,
Ranskan etäopetus alakoulussa
. Rauman freinetkoulu.
Oppiminen ja oppimisvaikeudet
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
Tekijänoikeudet koulun arjessa
Lukemaan oppiminen kirjoittamalla – tietokoneen avulla 7.–
Mitä kirjoittaminen on?
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Turun esi- ja perusopetuksessa
HOLLIHAAN KOULUN JOUSTO-OPETUS
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Pieni on parempi ! Koulujen koko ja laatu Peter Backa.
Kaikille kaveri -vanhempainilta
Peruskoulut Lähde: Tilastokeskus 10/2010 js.
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
Kuulutusten uhkakoodit
9.Lk Biologian laborointikurssi
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Case-tehtävä Metsäprojekti päiväkodissa
Tekijänoikeudet ”Tekijänoikeudella tarkoitetaan laissa säädettyjä määräämisoikeuksia, jotka kuuluvat luovan työn tekijälle.” Lähde:
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Tekstilajipohjainen kirjoittaminen ja arviointi
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
OPPIVA OPS OPPIVA OPS –prosessin rakenne, keskeiset sisällöt ja valmennuksen tasot Ulla Rasimus PROkoulutus ja konsultointi ja Leena Nousiainen Rondo.
Yhteisöllinen kirjoittaminen
Storyline-pedagogiikka
SEKOPUSSI. SEKOITETAAN: Kaikki TAVI-talon 2 vsk:n opiskelijat Kaikki kynnelle kykenevät opettajat MILLOIN - Syksyn ensimmäisellä opetusviikolla.
Tutkimussuunnitelma Leikin mahdollisuudet äidinkielen opetuksessa 1. ja 6. luokalla Tanja Kaspala.
Netiketti ja nettikiusaaminen
Lotilan koulutiellä –itsearviointipassi luokille
Yksityisen järjestelmän hallinto. Yleistä N. 75 yksityistä yleissivistävää koulua Noudattavat samoja tuntijakoja sekä opetussuunnitelmia kuin kuntien,
Y LEISTÄ Vanhempien ja opettajan erilaisia näkemyksiä lapsen toiminnasta ryhmän jäsenenä Yleensä puhutaan kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä Vanhempien.
Markus Talvio Quest-kouluttaja, tutkija, luokanopettaja Lions Quest tunne- ja vuorovaikutustaitojen ohjelmien laatukriteerien valossa
+ VÄLIAIKATYÖSKENTELY 4. ja 5. päivän välillä OPPIVA OPS -VALMENNUS.
Tietokone asiantuntijan työvälineenä ICT01D Tietokoneen toiminta Juhani Merilinna.
(2b) VÄLIAIKATYÖSKENTELY jakson välillä OSALLISUUS OPPIVA OPS.
Ennakkotietämys esiin! Fysiikan ja kemian pedagogiikan perusteeet (mat/fys/kem suunt.) Syksy 2014 Kari Sormunen.
DRAAMAA USKONNON TUNNEILLA Anuleena Kimanen Tapiolan koulu, Espoo
Äikkäprojekti Ira, Samuel, Jyri & Tuomo. Tehtävän kulku  Tutustutaan kirjallisuuden genreihin/tyylikausiin eläytyvän kirjoittamisen kautta  Oppilaat.
Matematiikka-ahdistus ja opettajan merkitys
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
MITÄ TAPAHTUU 6. LUOKALLA? Tammikuu Helmikuu Maaliskuu Huhtikuu Toukokuu Kesäkuu Heinäkuu Elokuu Syyskuu Lokakuu Marraskuu Joulukuu Luokanopettajat täyttävät.
Kokeellinen lähestymistapa yläkoulun kemian opetuksessa
Projektin toiminta 1. Koordinaatiohankkeen laajentuminen - Vierailu uusiin hankkeisiin kevään 2012 aikana -”Vanhojen hankkeiden” tilanteiden koordinointi.
Yhteisöllisen oppimisprosessin perusteet Seija Jeskanen
Tiedonsiirto toiselle asteelle Tiedonsiirron periaatteita Perusopetuksella velvoite siirtää opetuksen järjestämisen kannalta välttämätön tieto.
PurisProjekti TAVOITTEENA PAREMMAT OPPIMISTULOKSET JA VIIHTYISÄMPI KOULU.
Vieraat kielet Opetussuunnitelmassa Kieltenopetus Pöljän koululla Englantia opettaa Juhamatti Kalima, ruotsia Sari Korhonen. Saksan hoitavat etäopetuksena.
Synodaalikokous Viisas kynä Kirjallisuusterapia Terapeuttinen vuorovaikutusprosessi Valmis tai itse tuotettu aineisto Yleensä ohjatussa ryhmässä.
Opettaja opettaa persoonallisuudellaan- vai opettaako?
Luokkatunnit Toimintakulttuuri 4.2..
II Luonnonuskonnot Pyhä, mana ja tabu
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
TEKIJÄNOIKEUDET HS maaliskuu 2017:.
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
Liikuntapainotteisen yläkoulun suunnitelma
TAI-E1126 Taidekasvatusseminaari
Käyttötapoja Puheen tai kirjoituksen lainaukset
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Tervetuloa Joensuun Lyseon peruskouluun
Ekaluokalle 2017.
Kirjallisuusterapia.
Liikunnanopetus heterogeenisessä ryhmässä
Kokemuksia valmistavan inklusiivisesta mallista meidän koulussa
Esityksen transkriptio:

Hyvän kirjoittamisen opetuksen ohjelman piirteitä

1. Oppilaat kirjoittavat usein. 2. Oppilaat saavat paljon palautetta, suullista ja kirjallista, opettajalta ja luokkatovereilta. 3. Oppilailla on monenlaista valmistautumista ja esikirjoittamistoimintaa. 1. Oppilaat kirjoittavat usein. 2. Oppilaat saavat paljon palautetta, suullista ja kirjallista, opettajalta ja luokkatovereilta. 3. Oppilailla on monenlaista valmistautumista ja esikirjoittamistoimintaa.

4. Oppilaat oppivat monenlaista kirjoittamista. He kirjoittavat erilaisille yleisöille eri tarkoituksiin. 5. Oppilaat muokkaavat silloin tällöin. 6. Virheitä käsitellään oppimismahdollisuutena ja oppilaiden oman kirjoittamisen kieliopillisen kontekstin yhteydessä. 4. Oppilaat oppivat monenlaista kirjoittamista. He kirjoittavat erilaisille yleisöille eri tarkoituksiin. 5. Oppilaat muokkaavat silloin tällöin. 6. Virheitä käsitellään oppimismahdollisuutena ja oppilaiden oman kirjoittamisen kieliopillisen kontekstin yhteydessä.

7. Oppilaiden kirjoitukset julkaistaan silloin tällöin luokassa tai koulussa. 8. Oppilaat lukevat paljon ikäistensä tuotteita. He lukevat paljon samantyyppistä aineistoa, mitä he itse kirjoittavat. (Radin Simons 1988.) 7. Oppilaiden kirjoitukset julkaistaan silloin tällöin luokassa tai koulussa. 8. Oppilaat lukevat paljon ikäistensä tuotteita. He lukevat paljon samantyyppistä aineistoa, mitä he itse kirjoittavat. (Radin Simons 1988.)

(Lähde Sarmavuori, K Aikaa ajatella ja kirjoittaa. Teoksessa Ruuska, H. (toim.) Kokemuksia ja tutkimuksia prosessikirjoittamisesta. ÄOS:n Tutkimuksia 4, )