Minkälainen on hyvä gradu? Gradunteon eväät 17.9.2009
Hyvän gradun eväät 1: aihe Mitä? Miksi? Aiheen valinta Aihe on relevantti tieteenalan kannalta Aihe kiinnostaa tekijää Aiheen uutuus, tuoreus Aihe on hallittavissa kohtuullisessa ajassa käytettävissä olevin resurssein Empiirinen – teoreettinen? Aiheen rajaus Tutkimustavoitteen asettaminen → tutkimuskysymys
Hyvän gradun eväät 2: aineisto Aineiston sopivuus aiheeseen Aineiston riittävyys
Hyvän gradun eväät 3: teoria Miten? Mitä aiheesta on aiemmin sanottu? Millä välineistöllä lähestyn aihetta? käsitteet menetelmät
Hyvän gradun eväät 4: menetelmät Miten? Yksi vai useampia? Menetelmän sopivuus aiheeseen Menetelmän hallinta teoria Mitä? aineisto menetelmät
Arvosteluperusteita ks. myös http://www. uta Tutkimusongelman täsmentäminen ja tutkimustavoitteiden asettaminen Tutkimuksen haasteellisuus Tutkimuksen suhteuttaminen sen kannalta relevanttiin teoriaan ja aikaisempaan tutkimukseen Tutkimusmenetelmien luonnehdinta ja perustelut Teorian ja aineiston käsittelyn nivoutuminen toisiinsa Aineiston valinta ja koostaminen; kokoamisen ja analysoinnin vaatima työmäärä Analyysin syvällisyys Päätelmien teko Pohdinnan kypsyys, itsenäisyys ja kriittisyys Tutkimuksen kokonaisrakenteen tasapainoisuus Tekstin johdonmukaisuus ja luettavuus Esityksen havainnollistaminen Tyylin asianmukaisuus ja kielenkäyttö