 Yritystoiminnan peilausta › Liiketoiminta › Työskentely-ympäristö › Sosiaaliset taidot › Tekniset taidot › Ammatilliset taidot › Yritystoiminta punaisena.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä
Advertisements

Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Oppilaanohjauksen kehittäminen Oulun kaupungin perusopetuksessa Kehittämistyötä ohjaa moniammatillinen ohjausryhmä, jossa on edustajat.
RASEKO ja yhteinen koulutusstrategia 2015+
Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
osaava harjoittelija kilpailukyvyksi •Kaksi mahdollisuutta kv-harjoittelussa •Ottaa kansainvälinen harjoittelija –Kansainvälistyminen kotimaassa –Erityistä.
Ammattikielten ja -viestinnän yhdistys ProfLang
YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ –
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Joustava työssäoppimispolku TO La-To La-To TO La-To HOPS La-To HOJKS ROPS.
Kestävämpää henkilökohtaista oppimista verkostossa.
AURA-instituutti, Turku ja Laitila
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Palveluliiketoiminta osana korkeakoulua Heikki Saastamoinen.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
Erilaisten oppijoiden huomioiminen koulutuksenjärjestäjän strategiassa
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Valmentajana ja ohjaajana toimiminen Erilaisten ryhmien ja yksil ö iden kohtaaminen: Vinkkejä ohjaamiseen Riikka Juntunen, Heli Laitinen, Sari Rautio,
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
Kielikoulutuskeskus / HAMK Mari Kokkonen
Työpaikkakouluttaja- hanke
LbD –pedagoginen toimintamalli verkottajana NOPS –seminaari Seija Paasovaara.
Ongelmaperustainen oppiminen
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Ammatillisen peruskoulutuksen virtuaalikouluhankkeiden seminaari Alustuspuheenvuoro keskusteluun
Laajennettu työssäoppiminen Hannu Haapalainen. Hankkeen koordinoija: Koulutuskeskus Salpaus / Maarit Kuosa Osatoteuttaja: Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
TAMPEREEN AMMATTI KORKEAKOULU TAMK
Yhteisopettajuus sekä ATTO- ja ammattiaineiden integrointi
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
TAO, Turun Ammattiopistosäätiö
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
Yritysten tulevat aikuiskoulutustarpeet Ennakointikamari Liikenne- ja kuljetuspalveluala Timo Karkola johtaja, rehtori Ami-säätiö, Amiedu.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Oppiaine-kokonaisuus
Ammatillinen koulutus
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
Antaa arvoa sinulle. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Osaava kouluttaja ja kehittäjä Toiminta-ajatus Rakennamme Lapin tulevaisuutta asiakaslähtöisesti.
Antaa arvoa sinulle. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Osaava kouluttaja ja kehittäjä Rakennamme Lapin tulevaisuutta asiakaslähtöisesti ja aktiivisesti.
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Ongelmaperustainen oppiminen peruskoulussa Kemian opetuksen päivät Jyväskylässä Helena Muilu FL Kemian ja fysiikan lehtori Yläkoulun rehtori,
Työssäoppimisen laajentaminen Määrällisesti Laadullisesti Testattuja toimintamalleja.
STUDIO-projekti Toimintalinja 3: Osuvuutta ja kysyntälähtöisyyttä aikuisopiskeluun tieto-, neuvonta ja ohjauspalvelujen valtakunnallisella kehittämisohjelmalla.
Paluuorientaatio Pauliina Keskinarkaus, Rekry.
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
SYKSY 2016 Päivi Pakkanen.
DIGIJOUJOU Suomen ja ruotsin kielen joustava oppiminen ja ohjaus tulevaisuuden työelämän tarpeisiin Tavoite: Uusi digipedagogiikka, joustavat opintopolut.
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Löytöretki toiseen maailmaan –seminaari Jyväskylän ammattiopisto
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
HUIPPU Elokuu 2017.
Ammatillisen koulutuksen hyvinvointipäivät
PBL Ongelmaperustainen oppiminen
Ammatillinen koulutus
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Huonekaluvalmistus ja koristeveisto
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Anna Alftan Heikki Hannula
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Liikunnan Perusopinnot
Esityksen transkriptio:

 Yritystoiminnan peilausta › Liiketoiminta › Työskentely-ympäristö › Sosiaaliset taidot › Tekniset taidot › Ammatilliset taidot › Yritystoiminta punaisena lankana  Taustaa › Lähtöisin Saksasta, moderni malli sotien jälkeen › Nykyisin maailmanlaajuinen oppimisverkosto › Kattojärjestö EUROPEN – Pen International; 43 maata › Suomessa keskuspaikka FINPEC toimii OSAOssa

 Perustuu › Tekemällä oppimiseen LBD › Ongelmakeskeiseen oppimiseen PBL › Kokeilevaan oppimiseen › Teorian ja käytännön yhteensovittamiseen  Teoria käytäntöön -> osaamiseksi › Opiskelijakeskeinen  Opettaja valmentajan roolissa (facilitator)

 Opiskelijat 2. asteella ja korkeakouluissa  Aikuiskoulutus  Täydennyskoulutus  Erityistä tukea tarvitsevat  Työttömät  Kuntoutus/sopeutus (esim. vangit)  Välityömarkkinat yms.

 Joustava malli – käyttötarkoituksia useita › Yrittäjyyskoulutus › Liiketoimintaosaaminen › Kielten oppiminen › Ryhmätyöskentelytaidot › (Työssäoppiminen) › Näytöt/osanäytöt › Kansainvälistyminen › Sosiaaliset taidot › Esimies/työntekijätaidot › Työelämän pelisäännöt › Uusi teknologia

 Ensimmäiset kokeilut  FINPEC 1994  2012; yli 100 harjoitusyritystä ammattikouluissa, aikuiskoulutuksessa ja ammattikorkeakouluissa ympäri Suomea

Kysymyksiä? Niko Finnilä Projektikoordinaattori OSAO/FINPEC