Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuSofia Pääkkönen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Palveluliiketoiminta osana korkeakoulua Heikki Saastamoinen
2
Palvelutoiminta Hyvä korkeakoulujen osaamisen työelämän mittari Ei palvelutoimintaa, jollei ole mitään myytävää tai jos sitä mitä on ei osata myydä Täytyy olla relevanttia substanssiosaamista ja taidot ja kanavat yhteistoimintaan ympäröivän maailman kanssa Edellyttää myös sitä, että on kasvettu ulos vanhasta opistomaailmasta – tämä ei valitettavasti vieläkään ole yleisesti totta
3
Tilanne ammattikorkeakouluissa Voimme vertailla vuosilta 2009 – 2011 olevaa tilastoaineistoa yhteismitallistamalla tilastoidut euroluvut jakamalla ne ammattikorkeakouluittain vuoden 2012 opiskelijamäärällä Tilastointikriteerit eivät käytännössä ole olleet yhtenevät Kriteereiden tulkintaeroista huolimatta johtopäätöksiä on tehtävissä Vähimmillään palvelutoimintaa tuotettiin vain €4/opiskelija Enimmillään palvelutoimintaa tuotettiin €809/opiskelija Joka kolmannella ammattikorkeakoululla alle €100/opiskelija, parhaimmalla kolmanneksella yli €400/opiskelija Keskiarvo €294/opiskelija, mediaani €250/opiskelija
4
Epärelevantteja tekosyitä Korkeakoulujen juridinen muoto Arvonlisäverokysymykset Opettajien työajansuunnittelu Palvelutoiminnan ja opetustoiminnan yhteensovittaminen tilojen osalta Ei mukana tulevassa rahoitusmallissa Kilpailutilanne alueen muun toiminnan kanssa
5
Syitä Tulorahoituksen muoto Tapa pitää yllä niin opettajien kuin muun henkilökunnankin työelämärelevanssia Oppimisympäristö omille opiskelijoille Supistuvassa taloudessa tapa korkeakoululle edelleen työllistää osaavaa henkilöstöään ja henkilökunnalle tapa turvata työsuhteensa jatkumista Kanava työelämäyhteyden syventymiseen ja myös muiden yhteistyömuotojen avautumiseen Joskus ainoa tapa kannattavasti ylläpitää tiettyjä tiloja, laitteita tai palveluita korkeakoulun sisällä
6
Erityiskysymyksiä Taloudellinen kannattavuus Oltava kannattavaa jo toiminnan itsensä kanssa Kyettävä laskemaan toiminnan tulos myös silloin, kun sitä ei ole yhtiöitetty tai muutoin selvästi erotettu Kyettävä osoittamaan, että toiminta kannattaa itse itsensä liiketaloudellisin perustein eikä sitä subventoida julkisella rahoituksella Organisointi Nivouduttava koulutuksen substanssiosaamisen ympärille Jos irrallaan koulutuksen substanssista, organisoitava sillä tavoin itsenäisesti, ettei se kuormita muuta johtamista tai oltava huomattavan tuottavaa Tilastointi oikein suhteessa TK-toimintaan
7
Tulosmalli Jäi pois lopullisesta esityksestä uudeksi rahoitusmalliksi. Taustalla vahvasti eri tulkinnat jo tapahtuneessa tilastoinnissa. Taustalla ehkä myös mahdollisuus pelata tilastoimalla toimintaa joko palvelutoiminnaksi tai TK-toiminnaksi sen mukaan, kumpi arvioidaan edullisemmaksi. Jos toimintaa pitää raskaasti leikatussa ja heikosti tuloksellisessa ammattikorkeakoulussa voimakkaasti fokusoida, voi resurssien siirto pois palvelutoiminnasta olla jopa välttämätöntä, jollei toiminta ole aidosti kannattavaa. Palvelutoiminnan kannattavuus on nyt kuitenkin kokonaan ammattikorkeakoulun omissa käsissä. Jos se on tuloksellista, tulos on kokonaan ammattikorkeakoulun eikä tulosta tarvitse suhteuttaa toisten tuloksiin.
8
20.8.2014Marjo Nykänen
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.