ELOKUVA JA TYYLI. Elokuvan kokonaismuoto Muotojärjestelmä  vuorovaikutus  Tyylijärjestelmä (elokuva & muut taiteet) (erityisesti elokuvallinen) | |

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Fysiikan ja kemian perusteet ja pedagogiikka Kari Sormunen Kevät 2012
Helga Skiftesvik, Sanna Pitkänen
Tilkkuilijan värit Saana Karlsson.
Opettajien täydennyskoulutusprojekti
Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
Tyypillinen esimerkki suorasta häikäisystä on suojaamaton ikkuna katsekohteessa. Opastekylttiä ei pysty lukemaan koska silmät sopeutuvat voimakkaaseen.
3D -virtuaalihahmon animointi liikkeenkaappaustekniikkaa käyttäen
Saksa 1920-luvulla Ekspressionismi.
Valosta 1.
Ohjeet videotarinan tekemiseen
Punainen Yksi pääväreistä.
Elokuvan, kirjaston ja koulun maailmat kohtaavat Sodankylässä ELOKUVA TIEDON, ELÄMYSTEN JA OPETUKSEN VÄLINEENÄ.
Leikkaus - editointi - montaasi
Ko-Ke-Va Käsityön taiteen perusopetus aikuisille
Novellin analyysin käsitteitä
Descartes ja modernin mielenfilosofian synty II Mekanistinen fysiologia ja representaatiot Timo Kaitaro, II periodi,
AUDIOVISUAALINEN KERRONTA
@ Leena Lahtinen OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT.
Taidefilosofia IX Dos. Timo Kaitaro ja , klo , U 40 Sali 4.
Hoitajan ja muistisairaan välisen vuorovaikutuksen tukeminen
Valo ja ääni Valon ominaisuuksia heijastuminen värit taittuminen
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
ELOKUVA JA TYYLI. Elokuvan kokonaismuoto Muotojärjestelmä  vuorovaikutus  Tyylijärjestelmä (elokuva & muut taiteet) (erityisesti elokuvallinen) | |
ELOKUVA JA TYYLI. Elokuvan kokonaismuoto Muotojärjestelmä  vuorovaikutus  Tyylijärjestelmä (elokuva & muut taiteet) (erityisesti elokuvallinen) | |
Elokuvataiteen ajatus
Kvali-työpaja Laadullinen asennetutkimus
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Myöhäis- ja postmodernin teoriat
OTOS 2 : KUVAUS. Otos ja kuvaus  Otokseen ei liity vain se mitä kuvataan (mise en scène), vaan myös miten kuvataan  Otoksessa kolme keskeistä elementtiä:
= olemusajattelu. Essentialismin mukaan kaikilla substansseilla on oma olemus jonka mukaan ne toimivat Kaikilla eliöillä ja elottomilla on oma päämääränsä.
Kirjallisuuden lajeja
Anneli Niikon tulkinta fenomenografisen analyysin vaiheista kirjassa Fenomenografia kasvatustieteellisessä tutkimuksessa (Joensuun yliopisto 2003)
Kulttuurisemiotiikkaa Harri Veivo Oulun yliopisto Lokakuu
Keskiajan taiteesta Fokus Jumalan ja maailman suhde; hieraattisuus
@ Leena Lahtinen OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT.
Raudaskylä Tapio Luoma. evoluutio = biologinen teoria elämän kehittymisestä ja sitä säätelevistä mekanismeista kolme keskeistä kohtaa: 1) lajit.
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
OTOS 2 : KUVAUS.
OTOS 2 : KUVAUS.
Saksa 1920-luvulla Ekspressionismi.
Neuvostoliitto 1920-luvulla
Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, F416; ti 20: 12-14, Kurtén ti 27.9: 12-14, Nissi viikko 38 ma-ti.
Elokuvataiteen ajatus syntyy Mykkäelokuvan formatiivinen taidekäsitys.
Montaasielokuva, impressionismi, ekspressionismi & Ruotsi
Äänielokuvan taide: realismi. Äänielokuvan estetiikka Äänielokuvan tulo muutti (taiteellisen) elokuvakerronnan periaatteita ”Purkitettu teatteri” Marcel.
TANSKA August Blom: Den Hvide slavehandel (1910).
Ennakkotietämys esiin! Fysiikan ja kemian pedagogiikan perusteeet (mat/fys/kem suunt.) Syksy 2014 Kari Sormunen.
Saksa 1920-luvulla Ekspressionismi. Ekspressionismi taidesuuntauksena alkoi n teatterin ja maalaustaiteen tyylinä; eri Euroopan maissa, mutta erityisesti.
Saksa 1920-luvulla Ekspressionismi.
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Kulttuurisemiotiikkaa Oulun yliopisto Lokakuu 2007 Harri Veivo.
Analyysissä huomioitavaa
ELOKUVATAITEESTA Antti Pönni. MITÄ ON TAIDE? Arvottavassa ja suppeassa merkityksessä teos on taidetta, jos sillä on sellainen esteettinen arvo, joka erottaa.
Elokuva ja muut taitet Elokuva ja arkkitehtuuri. Juhani Pallasmaan ajatuksia elokuvasta ja arkkitehtuurista ”Elokuva projisoi kokemuksellisesti tosia.
KERTOMA- KIRJALLISUUDEN LAJI: novelli. 1. NOVELLIN JUURET  Lähtökohta suullisen kulttuurin saduissa, kaskuissa ja tarinoissa.  Länsimaisen novellin.
ÄI Kuvan analyysi ja tulkinta Lähtökohtia tulkinnalle: Aihe Tekijä Tekniikka (maalaus, piirros, valokuva, taidegrafiikan menetelmät jne.) Käyttötarkoitus.
Elokuva-analyysi II Elokuvan tyyli Kerronnan luonne.
Kirjallisuuden käsitteitä
Semiotiikka lavastuksessa
DOKUMENTTIELOKUVA.
ELOKUVAN HISTORIAA Mae Marsh   D.W. Griffithin elokuvassa ”The Birth of a Nation, 1915.
KERTOJA Kirjailijan tekstiä varten luoma puhuva tai kirjoittava ääni, joka vastaa tekstin kerronnasta.
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Videokuvaaminen Jokela Henkka tlpt15B.
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
Niina Katainen, virtuaaliyliopistohanke
Vankien sosiaaliset oikeudet –seminaari Mia Kilpeläinen
Viestintä.
Esityksen transkriptio:

ELOKUVA JA TYYLI

Elokuvan kokonaismuoto Muotojärjestelmä  vuorovaikutus  Tyylijärjestelmä (elokuva & muut taiteet) (erityisesti elokuvallinen) | | Ei-kerronnallinen Kerronnallinen Tietyn kaavan tai kuvion (pattern) Dokumentti Fiktioelokuva mukainen tekniikoiden merkityk- Retorinen muoto Kerronnallinen muoto sellinen käyttö. Kategorinen muoto Kokeellinen elokuvaMise en scène Abstrakti muoto Kuvaus Assosiatiivinen muoto Leikkaus Ääni David Bordwell & Kristin Thompson: Film Art : an Introduction

OTOS: KAKSI TASOA  Elokuvallisesta otoksesta voidaan erottaa kaksi tasoa 1. Mitä otoksessa nähdään (mise en scène) 2. Miten otos nähdään (kuvaus)  Nämä tasot läsnä samaan aikaan ja ja havaitaan suhteessa toisiinsa (esim. maisema yleiskuvassa)  Analyysin kannalta erottelu kuitenkin hyödyllinen  Mes:n ja kuvauksen vuorovaikutus Amerikkalaisessa yössä Mes:n ja kuvauksen vuorovaikutus Amerikkalaisessa yössä

MISE EN SCÈNE - NÄYTTÄMÖLLEPANO

Mise en scène  Mise en scène (”asettaminen näyttämölle”) = näyttämöllepano = otoksessa nähtävän aineiston jäsentely  Vrt. ranskan metteur en scène (”näyttämölle asettaja”) = ohjaaja  Mise-en-scène sisältää otoksessa nähtävät, kameran edessä olevat elementit: lavastuksen, valaistuksen, puvustuksen ja näyttelijöiden ja muiden hahmojen toiminnan (vrt. teatteri)  Mes on siis kuvattavan kohteen hallintaa  Kontrolloidessaan mise-en-scèneä, ohjaaja asettaa tapahtuman "näyttämölle" kameraa varten  MES = se mitä otoksessa nähdään

Mise en scène ja todellisuus  Mes materiaalia joka järjestetään kuvattavaksi, ei "todellisuutta", joka "vain" tallennettaisiin.  Tästä syystä realismi ei automaattisesti pätevä kriteeri mes:n arviointiin; parempi lähestymistapa mes:n funktioiden tarkastelu miten motivoitu, miten vaihtelee tai kehittyy, miten toimii suhteessa kerronnallisiin tai ei-kerronnallisiin muotoihin  Mes:n (kuten muidenkin tyylin osa-alueiden) elementtejä tarkasteltava siitä näkökulmasta, miten ne toimivat osana elokuvan kokonaismuota, ei siitä, mitä ne ovat sinällään tai miten "todellisia" ne ovat.

Mise en scènen osa-alueet  Lavastus / miljöö  valaistus  puvustus ja maskeeraus  näyttelijäntyö

Lavastus / miljöö (setting)  Lavastus (ymmärrettynä laajassa merkityksessä, vrt. englannin setting)kattaa miljöön / tapahtumapaikat ja esineistön  Elokuvassa lavastuksella suurempi merkitys kuin teatterissa; nähdyt paikat voivat saada elokuvassa aktiivisen roolin, joka ylittää henkilöhahmojen roolin

Teatterissa ihminen on keskeinen. Sen sijaan valkokankaalla draama voi toimia ilman näyttelijöitä. Koliseva ovi, tuulessa leijuva lehti, rantaan iskeytyvät aallot voivat voimistaa dramaattista vaikutusta. Joissain elokuvan mestariteoksissa ihminen on vain sivuroolissa, ikään kuin avustajana, vastapainona luonnolle, joka on todellinen pääosanesittäjä. André Bazin

”Lähikuva revolverista ei ole enää revolveri, se on revolveri- henkilö, toisin sanoen halu rikokseen, perikatoon, itsemurhaan tai niistä tunnettu katumus. Se on tumma kuin yön houkutukset, hohtava kuin himoitun kullan välke, sanaton kuin intohimo, raaka, kömpelö, raskas, epäluuloinen, uhkaava. Sillä on luonne, tavat, muistot, tahto, sielu.” Jean Epstein

Lavastus (setting) – erotteluja  valmiit paikat (on location) vs. studiolavastus  valittu vs. rakennettu  autenttinen vs. stilisoitu  runsas vs. riisuttu  värikäs vs. väritön

Maisema hallitsevana elementtinä John Ford: Etsijät

Lavasteet hallitsevat näyttelijää: Robert Wiene: Das Cabinet des Dr. Caligari Saksa 1919/20

Lavasteet hallitsevat näyttelijää: F.W. Murnau: Nosferatu - eine Symphonie des Grauens, Saksa 1921/22

Näyttelijä hallitsee lavasteita: Carl Th. Dreyer: Jeanne D’Arc’in kärsimys Ranska 1928

Runsas lavastus Billy Wilder: Sunset Boulevard (1950)

Niukka lavastus Robert Bresson: Taskuvaras (Pickpocket 1959)

Kerronnassa merkityksellinen esine: prop  Yksittäiset lavastuksen osat (esineet), voivat saada käynnissä olevassa toiminnassa aktiivisen funktion ts. kerrontaa viedään eteenpäin niiden avulla  Tällaisista merkityksellisistä objekteista käytetään englannissa nimitystä prop. Prop on lyhennetty muoto sanasta property, joka tarkoittaa rekvisiittaa tai näyttämötarpeistoa.  Elokuvan kuluessa prop voi muuttua motiiviksi (vrt. kävelykeppi elokuvassa The Wolf Man)  Esimerkkejä paperipaino Wellesin Citizen Kanessa nenälasit Eisensteinin Panssarilaiva Potemkinissa setelit Bressonin Rahassa haukkapatsas Maltan haukassa

Prop Robert Bresson: Raha (1983)

Prop Orson Welles: Citizen Kane (1941)

Puvut ja maskeeraus  autenttisuus / tyylittely  Puvustus voi olla "prop" : His Girl Friday : Hildyn hattu vaihtuu "naisellisesta", "miehekkääseen" reportterihattuun.  komedia: puku tunnusmerkkinä ja kerronnan elementtinä ("panoply of props") Chaplinin knalli, keppi, kengät  Maskeeraus: alunperin siksi, että filmimateriaali tallentaisi näyttelijöiden kasvot paremmin  Joitain puvustuksen ja maskin funktioita: Niukka maskeeraus (Dreyerin Jeanne) -> usk. draama; Ajankuvan rakentaminen Luonteen, yhteiskunnallisen aseman ilmentäminen näköisyys hirviöt, oudot oliot (sci fi, kauhu)

Rosalind Russellin hattu elokuvassa His Girl Friday Jättämässä toimituksen, menossa naimisiin Palannut toimittajan työhön, tekemässä juttua

Valo ja varjo  otoksen kompositio,  katseen ohjaaminen tiettyihin esineisiin ja toimintoihin;  valo voi nostaa esiin, varjo kätkeä ja nostaa jännitystä.  Valo myös nostaa esiin esineiden pinnanmuodon, tekstuurin.  Objektien muovaaminen valon ja varjon avulla.  varjot:  objektiin liittyvät varjot  ojektin heittämät varjot  kuvan tilan muotoutuminen

’Heittyvä’ (cast) varjo. Valonlähde heijastaa varjon kohteen pinnalle

Heittyvä varjo (Nosferatu)

Objektiin liittyvä varjo korostaa muotoa Raoul Walsh: Valkoinen hehku (White heat 1948)

Valon piirteet Bordwellin ja Thompsonin jaottelu  Neljä piirrettä: laatu, suunta, lähde, väri 1. Laatu "kova" valo: jyrkät, selkeät varjot "pehmeä" valo: hajavalo, pehmeät ääriviivat 2. Suunta etuvalo sivuvalo takavalo (taustavalo, vastavalo) alavalo ylävalo 3. Lähde Runsas, useasta lähteestä tuleva valo (High Key)  Hollywoodin kolmipistevalaistus: Päävalo (key light), Täytevalo (fill light), taustavalo (back light) Rajoitettu, yleensä yhdestä lähteestä tuleva valo (Low Key)  Chiaroscuro -valaistus 4. Väri

Hollywood-elokuvan perusvalaistus: päävalo (key) valaisee päähenkilön, täytevalo (fill) pehmentää varjoja ja taustavalo (back) tasoittaa päävaloa ja korostaa henkilön ääriviivoja.

High key ja low key Casablancassa High key 3-pistevaloLow key -valo

Voimakas sivuvalo luo dramaattisia efektejä, samoin kallistettu kamera. Reed: The Third man

Valaistus: voimakas taustavalo tuottaa siluettimaisen, kohteen ääriviivoja korostavan vaikutelman. Orson Welles: Citizen Kane

Samoin voimakas alavalo, varsinkin lähikuvissa vääristää kohdetta Reed: Third man

Valaistus: voimakas ylävalo korostaa Marlene Dietrichin poskia ja glamourisoi naistähteä Josef von Sternberg: Shanghai Express, 1932

Väri  Voi olla lavastuksen / puvustuksen, valon tai kuvauksen (suodattimet, filmimateriaali, jälkikäsittely) avulla tuotettua

Katseen ohjaaminen joukkokohtauksissa puvustuksen avulla Roberto Rosselini: Rise of Louis IV, Ranska 1966

Voimakkaat värit voivat tuottaa myös kapean tilan, punaisen sijaan hallitsevana värinä onkin valkoinen. Peter Greenaway: Baby of Macon

Lavastuksen ja pukujen väreillä rinnastetaan toisiinsa koti… Robert Bresson:L’Argent, Ranska 1983

Koulu ja….

..vankila.

Näytteleminen / hahmojen ilmaisu ja liike  Näytteleminen – esielokuvallinen taso  Hahmojen ilmaisu ja liike – elokuvan taso  Elokuvassa esiintyvät hahmot/figuurit voivat olla ihmisiä (näyttelijöitä), mutta myös muita olioita: eläimiä (Lassie, Balthazar), robotteja (R2D2, C3PO; myös HAL9000), hirviöitä (Alien) esineitä, puhtaita muotoja.  MES:n puitteissa hahmot voivat ilmaista tunteita ja ajatuksia, ja ne voivat myös synnyttää erilaisia liikekuvioita (kinetic patterns)  Näyttelijäntyö elokuvassa: visuaaliset elementit (ilmiasu, eleet, ilmeet) ja äänielementit (puhe, efektit)

Realistinen vai funktionaalinen näyttteleminen?  "Realismi" ei välttämättä hyvä kriteeri onnistuneelle näyttelemiselle, vaan se, miten näyttelemistyyli liittyy muuhun mes:een ja elokuvan kokonaisuuteen.  Hyvän suorituksen kriteeri: näyttelijä käyttäytyy tavalla, joka elokuvan kontekstissa on yhteensopiva hänen esittämänsä henkilöhahmon funktion kanssa - näin riippumatta siitä käyttäytyykö hän samoin kuin todellinen henkilö olisi vastaavassa tilanteessa käyttäytynyt.

Voimakasta ilmaisua Gloria Swanson elokuvassa Sunset Boulevard

Voimakasta ilmaisua James Cagney elokuvassa Valkoinen hehku

Vähäinen näyttelijän ilmaisu Bressonin ”malleja” Taskuvarkaassa

”Näyttelijän” ei tarvitse olla ihminen Aasi päähenkilönä elokuvassa Balthazar (Bresson, 1966)

Syvyysvaikutelma

Keskeisperspektiivi maalaustaiteessa (Rafael, Ateenan koulu)

Syvyyden korostaminen kolmiomaisen kuvasommitelman ja keskeisperspektiivin avulla.Franz Hofer: The Black Ball, 1913

Keskeisperspektiivi

Lähes täysin symmetrinen kompositio, joka on varsin harvinainen. (Clara Law: Quiyue yue - Syksyn Kuu, Hong Kong 1992)

Perspektiivisyvyyden korostaminen mise en scénen ja kuvasommittelun avulla. Une dame vraiment bien,1908

Etuala ja tausta

Henkilösijoittelun ja valaistuksen avulla luotu kolmetasoinen syvyys, keskellä kirkkaimmin valaistu Sidney Greenstreet. John Huston: Maltese Falcon, 1941

Kolmetasoinen ’zig zag’ -syvyyssommittelu. William Wyler: These three, 1936

Kapea kuva-ala joka keskittyy kasvoihin. Idrissa Ouedrago: Yaaba, Burkina Faso-Ra-Sveitsi 1989

Kahden kuvatason jyrkkä ero, sade erottaa henkilöhahmot toisistaan Kozintsev & Trauberg: Uusi Babylon, Neuvostoliitto 1929

2 syvyystason esittäminen samassa otoksessa etsivän tarkennuksen avulla: kuva on tarkennettu etualalla olevaan henkilöön.

…jonka jälkeen kamera tarkentaa taustalla olevaan henkilöön (The Insider)